Körkort 2008

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för all hjälp och tips!

Hade min uppkörning tisdag 17/6 och fick godkännt.
Nu dimper det hem ett körkort hos posten med ABECE :D

Jag fick elsystemet på säkerhetskontrollen - Klockrent

Krypkörningsbanan med slalom - gick först helt åt helvete (satte ner foten 4!!! ggr, varpå förättaren sa åt mig att det skulle jag få snygga till.. var en smula nervös då)

Körde därefter undanmanövern - klockrent! Gick 50 knyck genom hela banan, känns inte snabbt alls när man känner sig säker på det.

Krypkörning igen - klockrent, långsamt satan och stadigt som få!

Inbromsning 70 - klockrent, Inbromsning 90 - klockrent!

Känndes jäkligt bra efter det! Undrade lite för mig själv, var det allt på banan? Har man övat så mycket för det här lätta? Kändes ganska konstigt måste jag säga.

Sen var det ett par timmars väntan för att sticka ut i trafiken.

Gick mycket bra, lyckades fint med att planera körningen förutom när förättaren sa åt mig att svänga vänster och jag börajde med det, så avbröt han å sa NEEEJ!! I ljuskorsningen, gick bra att rätta ut iaf, var på 30 väg.

Körde omkring, stad och landsväg flöt på fint. Ner till vägverket, varpå han sa man får gratulera! Obeskrivbar känsla. Fick sedan ta hojen själv upp till körskolan.

Var å köpte mig en gamal Kawa KLR600 ett par dagar senare, kul som fan ju!

grattis som fan!:tummenupp håller med, känslan är obeskrivlig... minns hur det var när man tog a1-kortet...:D och å tal om det så hoppas jag få uppleva samma sak igen nu om ett par dar, har uppkörning på tisdag (i ängelholm):yoparty önska mig lycka till:D

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Lycka till Bushido, borde gå galant då du har A1 kort redan, själv har jag fått uppkörningstid i början av augusti.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
börjar dra ihop sig inför uppkörningen på onsdag. nervositeten börjar smyga sig på, och det blir inte bättre av att jag inte får testa hojen jag ska köra upp på förens imorrn :gnissla

är det någon som har kört upp i Karlstad nyligen som kan berätta vilka vägar ni fick köra? antar att man gör manöverprovet ute på gamla flygfältet, någon som kan bekräfta detta?

Japp,gamla flygfältet,finns utritat på flera ställen för banorna och är du där på eftermiddagen/kvällen så är det bara att samla lite burkar bredvid banan och lägga upp på markeringarna och öva.

Henrik

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
egentligen är ju hela systemet fel på nåt sätt. min polare kuggade på sin uppkörning. han fick tid 2 veckor senare tog inte en lektion eller övade nåt men han klarade det. är han så dålig första gången att han inte förjtänar kortet men är så bra 2 veckor senare utan övning att han förtjänar att få det........??? på nåt sätt är det hela ologiskt, finns folk som inte kan en enda trafikregel men klarar sig på uppkörningar finns folk som kan allt men som av nån anledning gör nåt misstag dom kuggas.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
egentligen är ju hela systemet fel på nåt sätt. min polare kuggade på sin uppkörning. han fick tid 2 veckor senare tog inte en lektion eller övade nåt men han klarade det. är han så dålig första gången att han inte förjtänar kortet men är så bra 2 veckor senare utan övning att han förtjänar att få det........??? på nåt sätt är det hela ologiskt, finns folk som inte kan en enda trafikregel men klarar sig på uppkörningar finns folk som kan allt men som av nån anledning gör nåt misstag dom kuggas.

Olika provförorättare är olika svåra helt enkelt.

Sen vill jag också att vägverket hade infört markeringar vid bromsningen. Dvs en markering där man börjar bromsa fram tills nästa markeringen som man inte får överskrida. På så sätt KAN man inte bli kuggad för ineffektiv bromsning (förutom om man låser hjulen).

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
ÄR de verkligen hårdare mot privatister? Jag har ju bara kört med körskola i Västerås men kuggade på en onödig sak.

Men nu måste jag köra upp privat i Skövde, är det svårare på något sätt? Kan man berätta för provförorättaren att jag har kört genom trafikskola innan? Eller ser de det på tekniken....

btw någon som har förslag på varifrån man kan hyra mc i GBG/Skövde. Helst inte genom trafikskola då man måste förmodligen ta några lektioner hos de innan(vilket jag inte har råd med just nu).

Någon som har en gammal övningshoj liggandes som kan tänkas hyra ut :)

Mvh

Senox

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
VFR800 -09
Hej, Jag har precis lagt handpening på en ER6F ABS och skall hämta den nästa vecka. Har inte fått mitt lämp ännu (skickade in det förra veckan) men tänkte köra hårt på teori delen under tiden. Funderar på att köpa ett program så att man kan öva på teorin hemma vid datorn. Någon som har ett program att rekomendera? Har kollat in korkort.se

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
ÄR de verkligen hårdare mot privatister? Jag har ju bara kört med körskola i Västerås men kuggade på en onödig sak.

Men nu måste jag köra upp privat i Skövde, är det svårare på något sätt? Kan man berätta för provförorättaren att jag har kört genom trafikskola innan? Eller ser de det på tekniken....

btw någon som har förslag på varifrån man kan hyra mc i GBG/Skövde. Helst inte genom trafikskola då man måste förmodligen ta några lektioner hos de innan(vilket jag inte har råd med just nu).

Mvh

Så du var i Halstahammar och körde genom körkort express? Vad kuggade du på? Hur upplevde du att det var där hos körskolan, var det bra? Fick du lära dig mycket?

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Vilken typ förekommer mest typ av lågfartsdelen?

båda förekommer, kan du den så kallade svåra kan du den man sätter ner fötterna oxå. Bra tips är att kunna utan till hur du ska ta konerna innan provet så du kan koncentrera dig på själva körningen istället

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Japp,gamla flygfältet,finns utritat på flera ställen för banorna och är du där på eftermiddagen/kvällen så är det bara att samla lite burkar bredvid banan och lägga upp på markeringarna och öva.

Henrik

tack för bekräftelsen. tar en sväng dit och kör lite närliggande vägar sen då :)

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3

Mvh

Ja helt klart hårdare mot privatister... iaf av det jag upplevt så kommer man dit med körskolelärare som vanligtvis har rätt bra kontakt med dom flesta provförorättarna så har man mycket bättre odds än att komma dit som "outsider" ^^
jag skulle villja påstå att resultatet på en uppkörning med mc beror till ca 75% vad man har för provförorättare:huvet

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Mycket tjat om att privatister och att dessa skulle ha det svårare...

Har kört upp både för A1 och Abegr som privatist utan problem. Blivit väl bemött och inte onödigt granskad gentemot dom som körde upp samtidigt genom trafikskola.

Kan man köra är det ju inga problem.. Kanske därför många privatister gnäller så jäkla mycket...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Mycket tjat om att privatister och att dessa skulle ha det svårare...

Har kört upp både för A1 och Abegr som privatist utan problem. Blivit väl bemött och inte onödigt granskad gentemot dom som körde upp samtidigt genom trafikskola.

Kan man köra är det ju inga problem.. Kanske därför många privatister gnäller så jäkla mycket...

Äh, du vet inte vad du pratar om. Jag kör genom trafikskola och jag kan lugnt konstatera att trafikskoleelever har det lättare för att provförorättarna vet att eleverna har gått igenom varje moment, och om de gör något fel på uppkörningen så ser de mellan fingrarna då de vet att de har gått igenom detta på körskolan.

Man vet ju inte vad privatisten gått igenom, och därför kan han/hon bli kuggad för samma fel.

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
Så du var i Halstahammar och körde genom körkort express? Vad kuggade du på? Hur upplevde du att det var där hos körskolan, var det bra? Fick du lära dig mycket?

Ja, körskolan var grym. Jag körde första gångn hojj med de, och det på 2 dagar också innan uppkörning. Men det funkade bra, även om jag fick lära mig mycket på en gång.

Jag kuggade på en onödig sak, inbromsningen, klarade av den galant vid övningen men vet inte vad jag tänkte på just då...använde inte bakbromsen och han lyckades se det på ngn sätt.

Men körskolan är helt okej och värt att åka upp från GBG.
PM:a om du har fler frågor

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja, körskolan var grym. Jag körde första gångn hojj med de, och det på 2 dagar också innan uppkörning. Men det funkade bra, även om jag fick lära mig mycket på en gång.

Jag kuggade på en onödig sak, inbromsningen, klarade av den galant vid övningen men vet inte vad jag tänkte på just då...använde inte bakbromsen och han lyckades se det på ngn sätt.

Men körskolan är helt okej och värt att åka upp från GBG.
PM:a om du har fler frågor

Tack för dina svar!

Hade du foten på fotbromsen? Isåfall hade han väl inte kunnat märka om du bromsar eller inte? :)

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
Tack för dina svar!

Hade du foten på fotbromsen? Isåfall hade han väl inte kunnat märka om du bromsar eller inte? :)

Jo jag hade foten på fotbromsen och bromsade även lite lätt, men fullt på frambroms. Konstiga var att jag inte fick en chans till :confused: . Verkar som de flesta får en chans till. Men jag fick tydligen inte han schyssta killen Jussi eller vad han heter, fick en sträng Per som provförättare :).

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Äh, du vet inte vad du pratar om. Jag kör genom trafikskola och jag kan lugnt konstatera att trafikskoleelever har det lättare för att provförorättarna vet att eleverna har gått igenom varje moment, och om de gör något fel på uppkörningen så ser de mellan fingrarna då de vet att de har gått igenom detta på körskolan.

Man vet ju inte vad privatisten gått igenom, och därför kan han/hon bli kuggad för samma fel.
Okej..

Men om jag nu, som privatist, haft det svårt på uppkörningen så är det fortfarande enkelt. Borde vara rena barnleken genom körskola isf..

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jo jag hade foten på fotbromsen och bromsade även lite lätt, men fullt på frambroms. Konstiga var att jag inte fick en chans till :confused: . Verkar som de flesta får en chans till. Men jag fick tydligen inte han schyssta killen Jussi eller vad han heter, fick en sträng Per som provförättare :).

Skumt om du nu bromsade, orättvist som fan isåfall. Gjorde du andra misstag på manöverbanorna? Vad sa körskolan om kuggningen? Om det nu är så som du säger så känns det som om att provförorättarn begick ett misstag.

Körde du upp för mellan eller tung? Fanns det ABS på hojarna där?

Last edited:

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
Skumt om du nu bromsade, orättvist som fan isåfall. Gjorde du andra misstag på manöverbanorna? Vad sa körskolan om kuggningen? Om det nu är så som du säger så känns det som om att provförorättarn begick ett misstag.

Körde du upp för mellan eller tung? Fanns det ABS på hojarna där?

Bromsade inte tillräckligt med bakbromsen, men kände själv att bromsningen gick inte så lyckat, har bara mig själv och skylle på. Men han kunde ha varit schysst o låtit det gå eller göra om det, för resten gick skitbra.

Körde upp för tung, nej , hojarna har inte ABS. Annars hade jag bromsar som in i helv. på både fram och bak :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0