Körkort 2008

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det måste ju vara så att så länge du kör rakt fram på en huvudled (oavsett eventuella korsningar) så är detta en huvudled till dess att du ser "huvudled upphör" eller annan skylt som ger vägen en ny karaktär :)

Kör jag rakt fram genom en rondell och inte möts av "huvudled upphör" kommer jag att utgå från att huvudleden kvarstår, även om bekräftande skylt saknas (det borde dock finnas skyltar eftersom tillkommande trafikanter från andra vägar till rondellen måste få rda på att dom svänger in på en huvudled... precis som i korsnigar).

Jag skulle nog gissa på att det inte är en huvudled längre ifall huvudledsskylten inte dyker upp efter rondellen eftersom det är i princip en korsning och huvudledsskyltarna gäller fram tll nästa korsningar.

Det är samma sak som att svänga av en huvudled i en korsning - när du svänger in på den vägen så får du ingen huvudledsskylt längre och vips så är det högerregeln som gäller på den mindre gatan. Huvudledsskylten måste alltså visas även efter rondellen för att påpeka att det är huvudled, tog mig en titt idag när jag körde och visst var det så.
 

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
Ja.
Puuh nu kommer det nervösa. Kör imorgon klockan 8. Hoppas på att vädret är på topp :tuttar

Grattis till er alla som redan fixat kortet i år!:yoparty
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Tja!
håller på att ta kort, har fixat skrivningen, har uppkörning 12 augusti men jag har ingen hoj än börjar bli lite brådis, vad tror ni om en Honda CBR 600F ~97 som första hoj?
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Jag skulle nog gissa på att det inte är en huvudled längre ifall huvudledsskylten inte dyker upp efter rondellen eftersom det är i princip en korsning och huvudledsskyltarna gäller fram tll nästa korsningar.

Det är samma sak som att svänga av en huvudled i en korsning - när du svänger in på den vägen så får du ingen huvudledsskylt längre och vips så är det högerregeln som gäller på den mindre gatan. Huvudledsskylten måste alltså visas även efter rondellen för att påpeka att det är huvudled, tog mig en titt idag när jag körde och visst var det så.

Låter klokt... vilket gör mig till en trafikfara :/
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Puuh nu kommer det nervösa. Kör imorgon klockan 8. Hoppas på att vädret är på topp :tuttar

Grattis till er alla som redan fixat kortet i år!:yoparty

Lycka till!

Ska köra upp själv imorgon samma tid(annan ort) =)

Tvivlar starkt på att jag klarar det visserligen, legat sjuk i en vecka hemma och krypkörningen idag gick skitkasst. Klarade nog inte en hel av ca 8. :huvet
 

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Dåå har man kortet i handen då, så jävla nice.

Grattis som fan till Daaniiel som också klara sig :)
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
JAg ansluter mig till skaran.. Så jäkla skönt.. Har kört 4 mil, nu måste jag till jobbet :(

1/4 kuggade i gruppen, och jag körde bäst :p
Behövde inte köra om någongång medan dom andra körde om 2 gånger var på olika saker... Han som kuggade gjorde det på bromsningen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top