Det måste ju vara så att så länge du kör rakt fram på en huvudled (oavsett eventuella korsningar) så är detta en huvudled till dess att du ser "huvudled upphör" eller annan skylt som ger vägen en ny karaktär
Kör jag rakt fram genom en rondell och inte möts av "huvudled upphör" kommer jag att utgå från att huvudleden kvarstår, även om bekräftande skylt saknas (det borde dock finnas skyltar eftersom tillkommande trafikanter från andra vägar till rondellen måste få rda på att dom svänger in på en huvudled... precis som i korsnigar).
Jag skulle nog gissa på att det inte är en huvudled längre ifall huvudledsskylten inte dyker upp efter rondellen eftersom det är i princip en korsning och huvudledsskyltarna gäller fram tll nästa korsningar.
Det är samma sak som att svänga av en huvudled i en korsning - när du svänger in på den vägen så får du ingen huvudledsskylt längre och vips så är det högerregeln som gäller på den mindre gatan. Huvudledsskylten måste alltså visas även efter rondellen för att påpeka att det är huvudled, tog mig en titt idag när jag körde och visst var det så.