Körkort 2008

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Grattis MC-körkortskompisar =)

Klarade mig själv också. När jag väl kom till banan 1h innan och började värma upp funkade det mesta idag. Fick visserligen köra om undanmanövern en gång pga jag blev väldigt skakis när allting satte igång.
Alla 7 som körde upp med mig i Helsingborg körde på "den lätta" krypkörningsbanan, och ingen blev iaf underkänd på den. Av de 7 klarade sig 4-5st(slapp vänta på sista killen på 125a)

Tack alla som hjälpt till i denna tråden till att göra den så informativ som möjligt!

PS. Lycka till alla ni som ska ta kortet!
 
Last edited:

Temper

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Hemma
Hoj
Super Duke-06(såld), XJ-900-83, Super Duke R på ingående
Grattis till er som tagit kortet.I morgon är det min tur.Så då får alla i Borlänge se upp.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan _äntligen_ meddela att även jag klarade uppkörningen idag i Karlstad! :) Fick inte en enda negativ kommentar på något moment, varken på manöverdelen eller i trafiken, trots en mer eller mindre sjuklig nervositet och en stad jag aldrig kört i tidigare. Dock var det bara jag av fyra som klarade, men jag är lika glad för det. Helt obeskrivlig känsla :)

Grattis alla andra som också har klarat :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Kan _äntligen_ meddela att även jag klarade uppkörningen idag i Karlstad! :) Fick inte en enda negativ kommentar på något moment, varken på manöverdelen eller i trafiken, trots en mer eller mindre sjuklig nervositet och en stad jag aldrig kört i tidigare. Dock var det bara jag av fyra som klarade, men jag är lika glad för det. Helt obeskrivlig känsla :)

Grattis alla andra som också har klarat :)

Grattis:tummenupp Men körde du upp med Miton?:va
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Grattis:tummenupp Men körde du upp med Miton?:va

tackar :)

nej, det blev det inget av. Miton är totalt omöjlig i lågfartsdelen (för mig). fick låna en kompis ybr 125 till uppkörningen :)

edit: glömde säga hur sjukt kul det är att alla hälsar på varandra. vem man än möter på två hjul vinkar personen glatt, helt underbart :banana
 
Last edited:

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
halloj!

nu är jag också en i gänget med bokstaven a på kortet! hade en makalös dag på säve idag med lååååång väntetid..

fakta om banan eftersom jag läst frågor om det innan:

ja banan lutar faktiskt och det är störande i krypkörningen speciellt om man får göra garagevändningen så att man börjar med vänstersväng i "korridoren" för då blir det nedförsbacke. inte brant men det märks. vilket håll som skall köras väljer förarprövaren redan innan man ens kommer ut på banan och det gäller samtliga i den gruppen.

man delas upp i två grupper och ena får göra svåra slalomen och den andra lätta med stoppen. 50/50 vilken man får alltså.

en timme innan det är dags är det tillåtet att nöta banorna och idag körde det runt privatister utan handledare till höger och vänster tydligen okej men kan inte svära på det. hursomhelst att utnyttja denna timme hjälpte otroligt mycket att ha klarat banorna bara minuter innan man ska köra upp. sen greppar asfalten ruggigt bra något som jag inte var van vid.

vilket håll som kommer gälla på undanmanövern är utsatt (där kornan står den sidan gäller) så att man vet vad som komma skall där iaf alltså om det blir höger eller vänster. sen kändes det (många som sa det) som att man hade mer marginal på vv:s undanmanöverbana än vad man tränat på innan så den är verkligen inga problem, ingen som fick göra om den av oss 8. inget säkert dock.

bromsningen är som vanligt stanna efter kornen 70/90.

vidare så är det bara förarprövaren som är med dig ute på banan alltså de andra som ska köra upp ser dig inte vilket iaf jag tyckte var avstressande.

men dagen börjar med att vi har i våran grupp med en privatist som ska köra upp för begränsad mc. när förarprövaren ber om reg beviset har hon inte med sig det. han gör ett undantag och ringer någon kollega som kollar upp hojen då visar den sig vara tung! så hon fick gå hem igen utan att ha gjort någonting - clever!

lycka till allihopa!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
när förarprövaren ber om reg beviset har hon inte med sig det. han gör ett undantag och ringer någon kollega som kollar upp hojen då visar den sig vara tung! så hon fick gå hem igen utan att ha gjort någonting - clever!

1500 spänn åt skogen då :näsblod


Säve är bra, körde upp för A1 där och det blir A.begr. till våren -09:tummenupp
Som du skrev är det skönt att alla som väntar sitter "runt hörnet" och inte ser.

Tänkte förövrigt köra upp på en Suzuki DRZ 400 SM (Zarrells hoj:gnissla ), någon som har gjort det och har några neg./pos. åsikter? Lägsta kubik är väl 375cc, eller är det 395cc? Jaja, den klarar sig ändå :tummenupp
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Grattis till dig :)

Vad gjorde han som kuggade för fel? låste bakdäcket?

Jag tror att han bromsade för löst och låste bakhjulet... Fast jag är inte helt 100%.

Banan vi körde upp på i HLM är också lutande. Det är en gammal landsväg så att den lutar upp när man startar och lutar åt andra hållet när man kommer över mitten :p
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Har uppkörning 15/6 på tullinge, körde min första lektion igår på körskolan och har 2 lektioner till innan uppkörningen.. inbromsningar och höghastighetsbanan känns inte som nått problem.. Men krypkörningen va ett helvete, vet inte om jag körde svåra eller lätta.. De va 4 konor jag skulle köra slalom mellen, satte ner foten vid vändningen varje gång.. Tycker den är as svår om man inte får sätta ner foten alls..
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Har uppkörning 15/6 på tullinge

Tråkigt att 15/6 var för nästa två veckorsedan då:D och på en söndag dessutom:va
Nog med att spela dum, antar att du menade 15/7:pannkyss

ja banan lutar faktiskt och det är störande i krypkörningen speciellt om man får göra garagevändningen så att man börjar med vänstersväng i "korridoren" för då blir det nedförsbacke. inte brant men det märks. vilket håll som skall köras väljer förarprövaren redan innan man ens kommer ut på banan och det gäller samtliga i den gruppen.
Det är olika från gång till gång om man får välja "korridor" eller inte. Jag fick göra det när jag körde upp för A1. Och vad är det jobbiga om det lutar lite, det är ju bara att rulla och reglera farten med bromsen, är ju en baggis:va :tomten
 
Last edited:

Temper

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Hemma
Hoj
Super Duke-06(såld), XJ-900-83, Super Duke R på ingående
Weeeeeeeeeeeeee.Bärgade kortet ca 11.00 i dag.Nu blir det lite käk sedan ska det åkas hela dagen.
 

Moshi

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Norrköpin'
Hoj
Bandit 600N -95
Får ansluta mig till skaran och tacka tråden för alla råd och inlägg. Men samtidigt påpeka för framtida uppkörare att inte läsa och följa inläggen och berättelserna slaviskt. Det är inte _SÅ_ svårt och man kuggas verkligen inte för petitesser. Ha is i magen och kör precis som ni gör på lektionerna/träningen så kommer det funka.

Ha is i magen och... gör det bara.

Lycka till så ses vi på vägarna!
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
halloj!

nu är jag också en i gänget med bokstaven a på kortet! hade en makalös dag på säve idag med lååååång väntetid..

fakta om banan eftersom jag läst frågor om det innan:

ja banan lutar faktiskt och det är störande i krypkörningen speciellt om man får göra garagevändningen så att man börjar med vänstersväng i "korridoren" för då blir det nedförsbacke. inte brant men det märks. vilket håll som skall köras väljer förarprövaren redan innan man ens kommer ut på banan och det gäller samtliga i den gruppen.

Får man inte välja sida????? Jag fick ju göra det när jag körde upp i västerås, är det inte samma överallt?

Hur många var det som klarade sig då, bland privatisterna. Bedömdes de hårdare på något sätt, tycker du?

Ska själv köra upp i Säve på Tisdag nästa vecka, som privatist. Men har kört bara genom trafikskola.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Får man inte välja sida????? Jag fick ju göra det när jag körde upp i västerås, är det inte samma överallt?
Välja vilken sida om konen du ska köra får du göra, ja, men valet av vilken korridor du ska köra från är olika, ibland bestämmer provförrättaren och ibland så får eleven själv välja. Uppfattat?:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top