Körkort 2008

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ett av momenten som kan dyka upp - var beredd på det, ut och träna på det, det är lite obehagligt för många i början.

/J
 

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Sthlm/Malmö
Hoj
Yamaha YZF600R
körkort

Idag klarade även jag uppkörningen För A-kortet. Riktigt jäkla gött. Körde upp i västerås med körkortsXpress, underbart bra körskola.

kostnaden för körkortet:
220:- körkortstillstånd
300:- mc-boken
220:- teorin
6900:- Intensivkurs inkl lån av hoj och boende
1500:- Uppkörningskostnad till VV.
--------------------
tot ca:9200:- Tycker jag är prisvärt då det ju hamnar under 10.000kr

Kan rekommendera denna skola till flera då de var kanontrevliga och enormt duktiga på att lära ut. Man slipper betala för massa X:tra lektioner som vissa andra skolor försöker pracka på en.

Fick Jussi som uppkörningsförättare, väldigt sympatisk och trevlig person som får en att känna sig säker trots nervositet.

//Mvh Joakim.J
 

Pilif

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki Sv650s -05
Idag blev jag också en i gänget! Känns otroligt skönt och har tillbringat 19 mil på hojen sen i förmiddags!

Dags att dra ut igen!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Idag klarade även jag uppkörningen För A-kortet. Riktigt jäkla gött. Körde upp i västerås med körkortsXpress, underbart bra körskola.

kostnaden för körkortet:
220:- körkortstillstånd
300:- mc-boken
220:- teorin
6900:- Intensivkurs inkl lån av hoj och boende
1500:- Uppkörningskostnad till VV.
--------------------
tot ca:9200:- Tycker jag är prisvärt då det ju hamnar under 10.000kr

Kan rekommendera denna skola till flera då de var kanontrevliga och enormt duktiga på att lära ut. Man slipper betala för massa X:tra lektioner som vissa andra skolor försöker pracka på en.

Fick Jussi som uppkörningsförättare, väldigt sympatisk och trevlig person som får en att känna sig säker trots nervositet.

//Mvh Joakim.J

Grattis!

Hur väl förberedd kom du upp dit? Kunde du exempelvis manöverbanorna? Trafiken?
 

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Sthlm/Malmö
Hoj
Yamaha YZF600R
Grattis!

Hur väl förberedd kom du upp dit? Kunde du exempelvis manöverbanorna? Trafiken?

Jag hade tränat på lågfartsbanan med min fars hoj, men ej kört en meter i trafik. Har dock b-körkort vilket måste anses som ett måste för att klara intensivkursen enligt min mening.

jag tycker lågfartsbanan ska sitta hyfsat innan intensivkursen börjar. För att slippa känna stress. resten tar man på utbildningen.

Du kommer inte ha några problem att klara körkortet!. Alla som var från körkortsexpress i min uppkörningsgrupp klarade sig.

lycka till med din uppkörning
//Mvh Joakim.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Jag hade tränat på lågfartsbanan med min fars hoj, men ej kört en meter i trafik. Har dock b-körkort vilket måste anses som ett måste för att klara intensivkursen enligt min mening.

jag tycker lågfartsbanan ska sitta hyfsat innan intensivkursen börjar. För att slippa känna stress. resten tar man på utbildningen.

Du kommer inte ha några problem att klara körkortet!. Alla som var från körkortsexpress i min uppkörningsgrupp klarade sig.

lycka till med din uppkörning
//Mvh Joakim.


Tjenare Jocke. Antar att det var du som var in min grupp idag. Skönt att höra att alla satte det. Jussi var riktigt bra, kunde lika gärna varit ngn riktig surpul.

Dammade hem direkt och upp på hojen. Kom hem 19,45 :). Har fan kört i princip hela dagen med kortare pauser bara.

//Linus
 

XB12Ss

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Halland
Hoj
2005
Hej,
Ny här igår fick jag min lapp!!!
32 år gammal det var på tiden säg!
Har kört ca 50 mil på min buell idag, fan va livet är underbart just nu!
 

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Sthlm/Malmö
Hoj
Yamaha YZF600R
Tjenare Jocke. Antar att det var du som var in min grupp idag. Skönt att höra att alla satte det. Jussi var riktigt bra, kunde lika gärna varit ngn riktig surpul.

Dammade hem direkt och upp på hojen. Kom hem 19,45 :). Har fan kört i princip hela dagen med kortare pauser bara.

//Linus

Jaså riktigt skoj att du också hänger på sporthoj. Får ännu en gång gratulera dig till körkortet!. Och ta det lugn nu, R1 och nytaget körkort är ju en farlig kombination :p

//Jocke.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag hade tränat på lågfartsbanan med min fars hoj, men ej kört en meter i trafik. Har dock b-körkort vilket måste anses som ett måste för att klara intensivkursen enligt min mening.

jag tycker lågfartsbanan ska sitta hyfsat innan intensivkursen börjar. För att slippa känna stress. resten tar man på utbildningen.

Du kommer inte ha några problem att klara körkortet!. Alla som var från körkortsexpress i min uppkörningsgrupp klarade sig.

lycka till med din uppkörning
//Mvh Joakim.

Tack!

Låter bra det. Jo, de ställer krav numera att man måste ha B körkort för att överhuvudtaget ta den superintensiva kursen.

Som tur är har man kört en hel del både i trafik och manöverbana. Det viktigaste är att lugna ner nerverna för min del, så känner jag iallafall.

Tack för dina svar förresten.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Fick Jussi som uppkörningsförättare, väldigt sympatisk och trevlig person som får en att känna sig säker trots nervositet.

//Mvh Joakim.J

För er som kör upp i V-ås så kan jag bara säga att Jussi är väldigt bra. Godkänner småfel och går mest på om ni kan hantera hojen och är säkerhetsmedvetna. Jag har haft honom på körning för A1 och A beg.
Mycket trevlig person.
Hoppas nån blev mindre nervös nu :tummenupp
 

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Nån som vet hur uppkörnings killarna är i Ängelholm? Mest bara nyfis utan att försöka hypa upp att de är bra eller dåliga.

Inne på 6 lektionen nu, ännu kvar på manöverbana, krypa rakt fram noll problem, svängen runt sista konen o foten sitter som en fläskläpp i marken varje gång.
Höghast noll problem med bromsprovet och undanmanöverna.
Snart så undrar man om man är helt fel person för att krypköra med sväng.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Jaså riktigt skoj att du också hänger på sporthoj. Får ännu en gång gratulera dig till körkortet!. Och ta det lugn nu, R1 och nytaget körkort är ju en farlig kombination :p

//Jocke.

Ja jag tänkte faktiskt på det när vi stod där å var nervösa inför manöverprovet om ngn annan av er hängde här men kom mig aldrig för att fråga. Blev så jäkla glad när kortet var klart så jag dammade ju bara iväg direkt. Senare på dan blev jag nyfiken som fan på hur det gick för er andra. Var riktigt kul att höra att det gick bra. 4/4 är bra, tycker oftast man läser om att 3/5 eller liknande klarar det.

Ja är väl lite hårig förstahoj :).
Rätt rejäl skillnad mot hojen på körskolan. Går fan inte att beskriva, skidmarksen i kallingarna talar för sig själva :)

Vad letar du för hoj då?

//Linus

Hej,
Ny här igår fick jag min lapp!!!
32 år gammal det var på tiden säg!
Har kört ca 50 mil på min buell idag, fan va livet är underbart just nu!

Grattis! Är själv 29 och tycker att man e sen. Men bättre sent än aldrig.
 
Last edited:

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Är det vanligt att man får köra på grus på uppkörningen?

Körde säkert 50% av min uppkörning idag på grus (med sporthoj ;) men lika glad för det är jag för nu har man ett A bland bokstäverna på körkortet!

Jobbit.. nytt kort och ny hoj.. tyvärr är den precis på 100mil där första servicen är..
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Körde säkert 50% av min uppkörning idag på grus (med sporthoj ;) men lika glad för det är jag för nu har man ett A bland bokstäverna på körkortet!

Jobbit.. nytt kort och ny hoj.. tyvärr är den precis på 100mil där första servicen är..

Congrats!

Privat denna gång eller?
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Tjena alla hoj älskare!

är ganska ny med motorcyklar och är faktiskt väldigt sugen på att ta körkortet nu i sommar. Men har några frågor som jag hoppas kunna få svar på av er som vet och kan lite mer!

Har som sagt inte körkortet men siktar på att kunna fixa den innan säsongen är slut...hur lång tid ungefär tar det att fixa lappen om man är helt färsk? (ungefär hur många lektioner på körskola?) Är jag försent ute eller finns det fortfarande hopp?

Har ännu inte fått mina körtillstånds papper (skickade in för ca 2 veckor sedan, går så segt) =( så jag kan ju inte köra i trafik tills dess...har tagit en MC lektion och då tyckte jag det gick bra med tanke på att jag aldrig kört hoj innan...fick då lära mig växla upp och ned samt var uppe i ganska höga hastigheter.

Jag pluggar även teorin, läser MC boken och gör lite tester på datorn. Men kan inte boka tid för skrivning förrän jag fått tillståndet. Har även B-körkortet så trafikvanan har man ju =P.

Lycka till allihop med era körkort!
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Klarade teorin här i veckan...mums :)
Ett steg närmare!

Bara ösa på med lektioner och fixa en uppkörningstid! :)
VILL HA KORTET NU!


/Jocce
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag tog mitt mellankort tisdagen den 24:e juni i år:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top