Körkort 2008

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
I princip det jag håller på med... uppkörningstider är inga problem, det är hojen som det är svårt och få tag på :huvet Har redan fått avboka 3 tider. Vilken körde du upp med då?

Körde upp på en KTM SuperDuke 990R
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Tog tunga kortet A idag vid 1215 hugget. Efter mycket väntan. Fick starta sist på både banan och i trafiken.

Men allt gick bra, så nu har man varit ute och kört en timme i regn rusket.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
En kort fråga; hur hårda är de på krypkörningen? Jag klarar det för det mesta när mätaren står på ~6-7km/h (har någon/några timmar kvar på banan att disponera så jag lär väl bli bättre men ...), men måste gasa på lite för att komma runt ibland. Är det kugg direkt eller har de överseende? Antagligen olika såklart men vore ju sjysst om man kunde få en generell uppfattning.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En kort fråga; hur hårda är de på krypkörningen? Jag klarar det för det mesta när mätaren står på ~6-7km/h (har någon/några timmar kvar på banan att disponera så jag lär väl bli bättre men ...), men måste gasa på lite för att komma runt ibland. Är det kugg direkt eller har de överseende? Antagligen olika såklart men vore ju sjysst om man kunde få en generell uppfattning.

Inte för att vara dryg men öva vidare,är det jobbigt så behöver du mer tid.

Kan säkert klara det men kan lika gärna åka dit på det.
Har en kompis som bommade 2ggr på lågfarten pga. fotnedsättning 1 gång och för hög fart 1 gång.

Henrik
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Inte för att vara dryg men öva vidare,är det jobbigt så behöver du mer tid.

Kan säkert klara det men kan lika gärna åka dit på det.
Har en kompis som bommade 2ggr på lågfarten pga. fotnedsättning 1 gång och för hög fart 1 gång.

Henrik
Närå tog inte ditt inlägg som dryghet, nemas :) Behöver absolut träna mer, men det känns ganska drygt när allt annat sitter som en smäck. Ska spendera resterande timmar jag har på den där &()#¤&)# banan. Så jävla trist bara! Har ganska låg fart nu iaf, men det är just vid vändningen det brukar skita sig, surprise surprise. Nåväl ...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Närå tog inte ditt inlägg som dryghet, nemas :) Behöver absolut träna mer, men det känns ganska drygt när allt annat sitter som en smäck. Ska spendera resterande timmar jag har på den där &()#¤&)# banan. Så jävla trist bara! Har ganska låg fart nu iaf, men det är just vid vändningen det brukar skita sig, surprise surprise. Nåväl ...

Habla vad du menar,just vändningen brukar det vara Ok att öka lite om man sänker direkt efter och kryper tillbaka.

balans och kontroll är ledordet.


Henrik
 
Last edited:

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
tog kortet

Habla vad du menar,just vändningen brukar det vara Ok att öka lite om man sänker direkt efter och kryper tillbaka.

balans och kontroll är ledordet.


Henrik

Den stora dagen är kommen! dax och köra upp!

Efter 4 lektioner på trafikskola. 2 lektioner bana & 2 lektioner trafik så va det dax för uppkörning. Hyrde hojen av trafikskola, en suzuki som rullat 8000 mil.:va
Kommer dit 09.45 imorse och det regnar såklart, kom på att jag inte hade koll på säkerhetskontrollen.:confused: whatever , lite sent nu... tillslut va det min tur och den ganska stiffa byråkratiska mannen i 50 årsåldern från vägverket kommer och säger att jag ska värma upp. Tillslut så är vi igång, jag ska såklart börja med säkerhetskontrollen,:huvet jag ska alltså visa att jag har kolla på alla lager, direkt så fick jag panik när han undrade hur man kollar så att den undre syrlagret är ok. Jag svarade lite försiktigt att jag brukar bara vrida på styret, rycka och dra och lyssna så att det inte låter nåt knasigt. Han tittade på mig:gnissla och va sådär halvnöjd med mitt svar. Okej sa han, då vill jag att du ska lyfta upp hojen på centralstödet. enkelt tänkte jag och började rycka, helvete va jag rykte :huvet och drog men inte fan fick jag upp hojen. Jag satt mig på hojen och drog men inte gick hoj jävlen upp på centralstödet, fasiken, jag va helt slut, tillslut så tittade jag på honom :rolleyes: och min blick sa verkligen "jag får inte upp skroten" tillslut så tänkte jag jag måste ta i allt vad jag kan, sittande på hojen så rykte jag för fosterland och så va hojen uppe! helt svettig och slut va jag. han bara suckade. Okej då du ska krypköra, bana 1 men du får vila i nån minut för du ser lite trött ut.no shit att jag va, heeelt slut! Jag vilade i nån minut och sen körde jag krypbanan, inga problem. slapp köra banan med åttorna. Sen va det dax för vejja banan/slalombanan/inbromsning, missade ingången, fick göra om den och så kändes det ok. Sen va det dax för bromsprovet. i 50 km va det ok, i 70 okej men i 90 km/h så tyckte han att jag fegade, gör om bromsa hårdare sa han!! shit tänkte jag, det regnar ju. ja ja, åkte ut igen och bromsade, nähe det va inte tillräckligt, gör om sa han!! tredje gången sa han ja ja, vi åker ut och kör. fortfarande darrade mina ben, inte för att jag va nervös utan för att jag va helt jävla slut efter mitt träningspass med hojen. Sen blev det lite bulten 70km/h, grus köning i 70km/h och körning i villa området, det området som ligger i anslutning till vv baracker. Stanna & start i uppförbacke, lite kuggförsök att vända på halv bra ställen men det flöt på bra. tillbaks till Lida och vägverkets office. Väl framme kliver jag av hojen och tänker hur fan gick det där, kollar på klockan och fattar inte att vi va ute i nästan 50 minuter i trafiken! känslan va verkligen, det kan gå hursomhelst:
1)det gick bra i trafiken
2)bra på manöverbana.
3)inte så bra på bromsning i 90 km/h eftersom jag fick göra den tre gånger men visserligen regnade det.
4)dåligt på säkerhetskontrollen, undre styrlager visste jag inte hur man skulle fastställa ifall det lagret va dåligt.

Jag går fram till den lite skägiga snubben med lite härlig norrländsk dialekt, asså jag kunde inte sluta tänka på Allt för byn deltagarna, han va lite lik en av de som va "hjältarna i serien" hursomhelst, jag säger till honom det va det ja!! han svarar japp det va det ja! han tar upp sina papper, skriver i sin lilla dator och skriver i sina papper. Jag tänker vidare, det kan gå hursomhelst, surt bara om jag kuggar, får vänta i drygt en månad på en ny uppkörningstid + 1500 kt till vv samt 1300 kr för hyra av hoj. han tittar upp och så säger han, det där gick ju bra! aha tänkte jag. va bra. och så han det va ren tur att du fick upp hojen sittandes på centralstödet.
Det här måste vara ett bevis på att man får göra fel på uppkörningen, jag menar jag gjorde ju flera fel men det är ändå helheten som räknas. eller vad tycker nì? had jag bara tur?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
rgv250 - Jo, jag tycker att det är rättvist att bedöma helheten om man är säker i trafiken eller inte. Man ska inte bli kuggad på grund av småfel som du gjorde.

Tyvärr så finns det provförorättare som kuggar en när man gör något litet misstag på manöverbanorna, så på så sätt kan man säga att du har tur att du fick en provförorättare som är "normal" då det finns en hel del stränga provförorättare.

Grattis förresten!
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Den stora dagen är kommen! dax och köra upp!

Efter 4 lektioner på trafikskola. 2 lektioner bana & 2 lektioner trafik så va det dax för uppkörning. Hyrde hojen av trafikskola, en suzuki som rullat 8000 mil.:va
Kommer dit 09.45 imorse och det regnar såklart, kom på att jag inte hade koll på säkerhetskontrollen.:confused: whatever , lite sent nu... tillslut va det min tur och den ganska stiffa byråkratiska mannen i 50 årsåldern från vägverket kommer och säger att jag ska värma upp. Tillslut så är vi igång, jag ska såklart börja med säkerhetskontrollen,:huvet jag ska alltså visa att jag har kolla på alla lager, direkt så fick jag panik när han undrade hur man kollar så att den undre syrlagret är ok. Jag svarade lite försiktigt att jag brukar bara vrida på styret, rycka och dra och lyssna så att det inte låter nåt knasigt. Han tittade på mig:gnissla och va sådär halvnöjd med mitt svar. Okej sa han, då vill jag att du ska lyfta upp hojen på centralstödet. enkelt tänkte jag och började rycka, helvete va jag rykte :huvet och drog men inte fan fick jag upp hojen. Jag satt mig på hojen och drog men inte gick hoj jävlen upp på centralstödet, fasiken, jag va helt slut, tillslut så tittade jag på honom :rolleyes: och min blick sa verkligen "jag får inte upp skroten" tillslut så tänkte jag jag måste ta i allt vad jag kan, sittande på hojen så rykte jag för fosterland och så va hojen uppe! helt svettig och slut va jag. han bara suckade. Okej då du ska krypköra, bana 1 men du får vila i nån minut för du ser lite trött ut.no shit att jag va, heeelt slut! Jag vilade i nån minut och sen körde jag krypbanan, inga problem. slapp köra banan med åttorna. Sen va det dax för vejja banan/slalombanan/inbromsning, missade ingången, fick göra om den och så kändes det ok. Sen va det dax för bromsprovet. i 50 km va det ok, i 70 okej men i 90 km/h så tyckte han att jag fegade, gör om bromsa hårdare sa han!! shit tänkte jag, det regnar ju. ja ja, åkte ut igen och bromsade, nähe det va inte tillräckligt, gör om sa han!! tredje gången sa han ja ja, vi åker ut och kör. fortfarande darrade mina ben, inte för att jag va nervös utan för att jag va helt jävla slut efter mitt träningspass med hojen. Sen blev det lite bulten 70km/h, grus köning i 70km/h och körning i villa området, det området som ligger i anslutning till vv baracker. Stanna & start i uppförbacke, lite kuggförsök att vända på halv bra ställen men det flöt på bra. tillbaks till Lida och vägverkets office. Väl framme kliver jag av hojen och tänker hur fan gick det där, kollar på klockan och fattar inte att vi va ute i nästan 50 minuter i trafiken! känslan va verkligen, det kan gå hursomhelst:
1)det gick bra i trafiken
2)bra på manöverbana.
3)inte så bra på bromsning i 90 km/h eftersom jag fick göra den tre gånger men visserligen regnade det.
4)dåligt på säkerhetskontrollen, undre styrlager visste jag inte hur man skulle fastställa ifall det lagret va dåligt.

Jag går fram till den lite skägiga snubben med lite härlig norrländsk dialekt, asså jag kunde inte sluta tänka på Allt för byn deltagarna, han va lite lik en av de som va "hjältarna i serien" hursomhelst, jag säger till honom det va det ja!! han svarar japp det va det ja! han tar upp sina papper, skriver i sin lilla dator och skriver i sina papper. Jag tänker vidare, det kan gå hursomhelst, surt bara om jag kuggar, får vänta i drygt en månad på en ny uppkörningstid + 1500 kt till vv samt 1300 kr för hyra av hoj. han tittar upp och så säger han, det där gick ju bra! aha tänkte jag. va bra. och så han det va ren tur att du fick upp hojen sittandes på centralstödet.
Det här måste vara ett bevis på att man får göra fel på uppkörningen, jag menar jag gjorde ju flera fel men det är ändå helheten som räknas. eller vad tycker nì? had jag bara tur?

haha underbart, grattis.. jag hade inte samma tur, låste däcket i inbromsningen när det regnade, var bara kliva av direkt.. inget fler försök eller nått så det varrierar rejält tydligen. (Var bara tvungen kommentera även om jag fått lappen behöver man inte ge upp tråden)
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Känslan är underbar!

Lyckades hålla nerverna i tillräckligt chack och klarade det!!!! :yoparty
Var inte helt nöjd i morse när jag åkte iväg till körskolan och det ÖSREGNADE!!! Kom ut på E6:an och det var nästan hopplöst att se för det yrde vatten om alla lastbilar och jag tänkte att detta är dödsdömt! Kommer genom tingstadstunnen och på hisingssidan är det torrt!

Uppvärmningen gick kalas och det var t.o.m. så nervositeten släppte en aning. Fick dock sitta och vänta en stund och hann bli nervös igen innan teknikbanorna, men det gick som smort! Var helnöjd!

Trafiken gick också bra, så när som på att jag råka åka "vilse" på en vändplats. Var inne i ett 30-bostadsområde och jag hade all uppskikt på ev barn som skulle komma springandes och såg inte skylten för vändzon, så när jag kommer fram till den lilla cykelbanan och inser att jag inte kommer länge, stannar jag och tittar förvirrat på vv-killen. Han bara skrattar åt mig och frågar "vad brukar man göra i en vändzon?".

Hur som helst, han var nöjd. Trots min lilla förvirring och nu återstår bara frågan.... "Hur firar man sitt körkort när hojen fortfarande är på verkstan???" :huvet
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Efter 4 lektioner på trafikskola. 2 lektioner bana & 2 lektioner trafik så va det dax för uppkörning. Hyrde hojen av trafikskola, en suzuki som rullat 8000 mil.:va
Kommer dit 09.45 imorse och det regnar såklart, kom på att jag inte hade koll på säkerhetskontrollen.:confused: whatever , lite sent nu... tillslut va det min tur och den ganska stiffa byråkratiska mannen i 50 årsåldern från vägverket kommer och säger att jag ska värma upp. Tillslut så är vi igång, jag ska såklart börja med säkerhetskontrollen,:huvet jag ska alltså visa att jag har kolla på alla lager, direkt så fick jag panik när han undrade hur man kollar så att den undre syrlagret är ok.

No offence men hur fan kan du åka dit o inte vara mer förbered, att du klarade det var ren tur och jag hade inte tyckt synd om dig direkt om du hade kuggat :)

Menar bara komma dit och inte veta om att man ska göra säkerhetskontroll och speciellt att den är först ut...

Men du verkade ha en trevlig "hjälte" och med lite flyt och charm så gick det vägen iaf.

Grattis nu är du en av oss =)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
No offence men hur fan kan du åka dit o inte vara mer förbered, att du klarade det var ren tur och jag hade inte tyckt synd om dig direkt om du hade kuggat :)

Menar bara komma dit och inte veta om att man ska göra säkerhetskontroll och speciellt att den är först ut...


Han är inte ensam. Jag hade tränat som fan på säkerhetskontrollen. Men jag hade medvetet missat alla lager, då jag aldrig trodde att jag skulle få göra detta moment eftersom min hoj saknar centralstöd. Givetvis fick jag just lager. Försökte bortförhandla momentet, men det gick trögt.
I fem minuter kröp jag runt hojen och ryckte och slet i allt som skulle kunna tänkas innehålla ett lager eller två. Jag klarade mig i.a.f., men jag fattar fortfarande inte riktigt hur.
 

ÅkeVilse

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Jag tror jag hade lite tur med inspektören från vägverket när jag fick göra om fartbanan 4 gånger! Eller? (Jag fick lappen BTW)
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
spikade manöverbanorna senaste lektionen..
hjälper enormt o byta lärare tydligen..

blev verkligen en "ahaaa, jasså det var så man skulle göra" grej, var ju inte så svårt egentligen.. :)


så nu får man sitta o vänta till slutet av augusti på uppkörning.. :gnissla


måste höra om man inte kan ligga på och ringa efter återbud själv istället eller så, vill ju bli klar innan "hösten"..

eller skulle skolan invända mot det tro?
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Kan säga liksom bara att ni som har kört upp i andra delar av sverige har det soft.På min uppkörning så var det en Sur jävla gubbe som kuggade mig för att jag körde 47-49Km/h på högfartsdelen.Han sa till mig innan provet kör nu sakta så att du inte välter på grund av att det har regnat rejält!
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Lyckades hålla nerverna i tillräckligt chack och klarade det!!!! :yoparty
Var inte helt nöjd i morse när jag åkte iväg till körskolan och det ÖSREGNADE!!! Kom ut på E6:an och det var nästan hopplöst att se för det yrde vatten om alla lastbilar och jag tänkte att detta är dödsdömt! Kommer genom tingstadstunnen och på hisingssidan är det torrt!
...
...
Hur som helst, han var nöjd. Trots min lilla förvirring och nu återstår bara frågan.... "Hur firar man sitt körkort när hojen fortfarande är på verkstan???" :huvet
Alltid bra väder på Ön vet du väl!

Du skulle köpt ER6:an i Borås och fått verksta'n att skrota "Bettan". Hoppas du klarar dig till på måndag utan hoj. Kanske finns någon vänlig själ som vill låna ut!?

Grattis förresten!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top