Körkort 2008

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Japp dääääääärrrr saaaaattttt dennn jävlen :) fick mitt kort idag vid 2 tiden hehehe lätt som en plätt
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jo, men det är väl oxå ett tecken på att man tabbat sig lite som drar ner helhetsbedömningen.

Egentligen är det ju inte det...
Det bevisar att du vågar bromsa tillräckligt hårt för att bli godkänd...
På en hoj med ABS är det helt okej att den går in under bromsövningen...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På en ABS hoj vågar du bromsa hårt även på vått underlag med båda bromsarna. Detta ger en "snygg" bromsning enligt regelboken. Med samma hårda bromsmetod utan ABS blir sannolikt resultatet en "klotning" om inte föraren är mycket rutinerad (t.ex RR-förare).
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
På en ABS hoj vågar du bromsa hårt även på vått underlag med båda bromsarna. Detta ger en "snygg" bromsning enligt regelboken. Med samma hårda bromsmetod utan ABS blir sannolikt resultatet en "klotning" om inte föraren är mycket rutinerad (t.ex RR-förare).
Prexis, men det kanske är lite olika bedömningar på sånt. Enligt min lärare så skulle man korrigera om man kände att ABS'en högg och att det hänt att folk fått göra om bromsningen vid uppkörning om dom haft för mycke darr. Att lära sig att nypa fullt å sen sätta sig på sin egen hoj utan ABS är direkt livsfarligt.
 

fommo

Kalv på grönbete
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Bonneville 2008
Är det nån där ute som vet om det är OK att köra runt på avgränsad, inhägnad parkering på egen hand utan på förhand godkänd handledare?
Jag går i körskola, men min kompis har bara haft körkort i 4 år så hon kan inte övningsköra med mig, så jag tänkte jag kunde öva lite på egen hand på ovan beskriven parkering.
Har dock inte hittat några regler kring detta.
Vore ju rätt trist att åka dit för olovlig körning bara för att spara några kronor på övningslektioner.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Uppkörning i Tullinge på Tisdag! Är säkert redan frågat 100 gånger om, men är det någon som har erfarenhet från just Tullinge? Hörde ryktesvägen att de kunde vara ganska elaka, men man får väl hoppas att de är på bra humör då. :) Vägar? Något man ska se upp med? Någon uppkörningsledare som har bra humor? All info uppskattas!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
trafikskolor

tog mitt efterlängtade körkort för ca tre veckor sen, och upplevde en del konstigheter och funderingar med trafikskolor i sthlmsområdet som är till nytta för alla som ska ta mc-kort.

Jag började köra med jarla trafikskola, som var helt OK men eftersom jag är en principfast man som desuttom är ganska envis, störde jag mig på att man kunde vara upp till 5-6 st på deras manöverbana (lika stor som en mindre parkeringsplats) alltså trångt! med max två lärare på plats. inget fel i det kanske men varför ska man betala ca 1000kr/tim för att kryppköra fram och tillbaka på pytteliten yta tillsammans med andra..?? borde kosta max 400kr.
köra bil kostar hälften och man är ensam med en lärare som ägnar all uppmärksamhet åt en.

men som sagt inget fel på dom bara väldigt dyrt och industriellt man producerar körkort för att dra in så mycket stålar som möjligt.

Så jag byte till Tule trafikskola i sundbyberg, då var jag ensam med läraren, men dom hade sin manöverbana i gillinge många mil och kronor borta i transport varje gång.
Minst en timme borta varje gång för att ta sig dit, som du får betala. Men det var inte det värsta, deras lärare som jag fick köra med borde omedelbart byta jobb, och inte kasta bort folks tid och pengar.
helt ointresserad av att lära ut. försvann och man fick öva själv.. skrev aldrig upp vad man hade gjort, utan frågade mig varje gång vi skulle köra.
" Vad ska vi göra idag då?" inte fan vet jag det är väl han som är lärare!!

började sakna jarla... dom hade åtminstone bra lärare och manöverbana utanför.. nu hade jag ingenting.. började kännas hopplöst. bokade en uppkörning och skulle chansa, bokade en jävla massa lektioner och enligt tule så skulle det inte vara några problem, men det gick åt helvete..

kommer tillbaka besviken som fan, för att lämna tillbaka hojen som jag hyrt och pratar med receptionisten som för övrigt är superbra, det enda bra med tule. sopan som körde med mig satt där inne och kom inte ens ut för att höra vad som gick snet, ytterligare bevis på att han ska byta jobb.

men tur i oturen träffade jag en lärare från huddingen trafikskola på uppkörningen som jag snackade med en del innan jag körde upp, känslan av honom var bara en riktig instruktör med stolthet och kärlek till sitt jobb.

det var naturligt att börja där efter misslyckandet, på en lektion där lärde jag mig tio gg så mycket som hos tule och det blev roligt att köra hoj igen,
båda killarna som jobbar där Rekomenderas starkt!! äntligen en riktig
mc-skola! ingen prestigen eller snack bara lära sig köra hoj och få valuta för sina pengar. man var aldrig mer än två per lärare och man kände aldrig att man var ensam på banan, dom var alltid där och visade samt korrigerade ens fel.. och lyfte ens självförtroende. Självklart gick uppkörningen med dom helt perfekt, och behövde inte ens köra mer än halva uppkörningstiden. jag hade lärt mig att köra hoj!

Slutsats!
Kör med Huddinge trafikskola om du vill ha det proffsigt, samt kvalitet på utbildningen.

Jarla trafikskola helt OK,

Tule trafikskola (sundbyberg) rakt av skit! byt omedelbart om du kör där.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Är det nån där ute som vet om det är OK att köra runt på avgränsad, inhägnad parkering på egen hand utan på förhand godkänd handledare?
Jag går i körskola, men min kompis har bara haft körkort i 4 år så hon kan inte övningsköra med mig, så jag tänkte jag kunde öva lite på egen hand på ovan beskriven parkering.
Har dock inte hittat några regler kring detta.
Vore ju rätt trist att åka dit för olovlig körning bara för att spara några kronor på övningslektioner.


Nej, det får du inte.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nej, det får du inte.

Får och får, Man får inte men man kan. När man väl har körkortet så skiter man oftast i många trafikregler/lagar, tex. hastighetsbegränsning. Vad är det som säger att man inte kan göra det innan också!?

:) :tummenupp
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
på inhägnat område får man köra precis vad man vill!
(nästan, iaf men mc inga problem)

T ex så har jag stora fina asfaltsytor utanför mitt jobb med höga stängsel och låsbara grindar runt hela området, där får jag köra hoj hur mycket jag vill.


man behöver heller inget körkortstillstånd för att övningsköra på inhägnat.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
För han kanske anser att det är "Massor" att komma ihåg och inte som du "Anser det är ett av de lättaste" momenten.

Vet inte om detta stämmer men jag har skälv läst det så ta med lappen, fråga om det är okej, och försök att plugga in lite i förtid med ifall det inte skulle vara okej.


Sen så borde du inte få minus, alla har och är vi nybörjare i början och en VÄL URFÖRD KONTROLL av bågen vare sig det är med eller utan lapp är väl a och o, även när man skall köra upp.
Jag hade tagit med lappen så kör på det du med, men fråga innan du drar fram den :)

Sen kan man ju låta sin mc-erfarne polare åka bakom inspektören och berätta vad man ska tänka på och vad det är för hastighet och hur man ska göra i vissa situationer då?:confused:
Man ska kunna framföra+kontrollera en mc om man ska ha en, svårare än så är det inte! Kör eu-moppe på B-körkortet istället om man inte kan ta mc-kortet ordentligt:3freak
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
faaan vill så gärna ta mc-kortet i år!!!!!!! blir så förbannad på mig själv för att jag börjat så sent med allt!! har inte ens fått körkortstillståndet än!! (skickat för 3 veckor sen)
kan varken boka tid för teorin eller uppkörning =(
varför ska allt ta sån tid?!?!
 

Husabus

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
Husaberg FS650e -06
faaan vill så gärna ta mc-kortet i år!!!!!!! blir så förbannad på mig själv för att jag börjat så sent med allt!! har inte ens fått körkortstillståndet än!! (skickat för 3 veckor sen)
kan varken boka tid för teorin eller uppkörning =(
varför ska allt ta sån tid?!?!

Har du betalat länsstyrelsen, för körkortstillståndet?
De börjar inte med någon ansökan förrän dem fått in pengar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top