Körkort 2008

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Vad kollar vv gubben mest på när man kör lågfartsdelen?


Att du kan kontrollera hojen när du kör sakta.

Läser här och blir nästan förbannad på folk, som inte läst på för dom trodde inte dom skulle få göra en viss sak eller någon som inte ens kan få upp hojen på central stödet.

Vad spelar det för roll om hojen inte har central stöd ? Lagren måste ju kollas för det. Var glad att du fick kortet, för enligt mig borde du inte ha det.
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
Mr.Q, va roligt att du är så byråkratisk och härlig....
jag tycker såhär, vi skippar bullshitet, centralstödet e bara till för fjollor!! jag fick upp hojen på central stödet sittandes på hojen, det du!! jag har aldrig sett ett centralstöd. Att jag klarade kortet visar ändå att jag e grym på köra hoj, jag har kört hoj i 15 år, mest på bana så för mig e ett central stöd en onödig märklig 70 tals uppfinning som idag är värdelös. Angående din åsikt om styrlagren, ifall de e trasiga märker jag ganska lätt när jag bromsar in efter rakan på gelleråsen och du, jag byter inte de, jag har folk som gör det.
sluta va en pajjig snut och ha kul istället, du har helt rätt, klart du inte skulle ge mig kortet för det kommer aldrig hända att vv anställer en lirare som du, de är ändå såpass duktiga att de ser att jag kan köra hoj, 15 års bankörning märker en snubbe från värket och klart fan att han inte kan kugga mig för att jag aldrig sett ett centralstöd. Jag tyckte att efter 15 års banåkning så va det dax o ta kk men du kan ju puttra vidare med din husaberg och du- le mer, liver e för kort för att vara så bitter och snutig.!!!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tycker att bromsprovet är helt irrelevant prov idag när många hojar har ABS.
Det är naturigtvis jätteviktigt att kunna bromsa optimalt. Men det ger ingen rättvis bedömning av elevens färdigheter när Kalle på ABS hojen gör en perfekt inbromsning i 90 km/h och ösregn. En inbromsning som bara "beställdes" av Kalle men verkställdes av en "liten dator". Medan johan på den gamla CB 750 bromsar omkull i 70 Km /h och torrt. Kalle är kanske totalt värdelös på bromsning och får full poäng medan Johan som är lite nervös bara får underkänt och kanske skadar sig. Dagen efter sätter sig Kalle på sin R1 a och bromsar omkull i första böjen.

Tycker att ett provmoment endast skall ingå när alla har lika förutsättningar.

Själv tog jag KK 1980 och då gjordes bromsprovet i 35 -40 km/h
 
Last edited:

Aleks

Rookie
Gick med
27 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
2006, Honda Hornet 600
Så jävla nöjd

Fan va skönt nu har man klarat uppkörningen :)

Körde upp i Barkarby 09;15
Instruktören va hur soft som helst, gjorde en & annan miss..
Starta för snabbt i lågfartsbanan, så den fick jag göra om den,
samt så fick jag köra om 70 bromsnigen då jag låste bakbromsen hehe..

Sen fick jag köra i ca 30 min, E18 mot Enköpnig.
Svängde av i Kallhäl, på E18 igen mot Stockholm.
Svänge av i Barkarby, körde mot Jakobsberg Centrum.
Gena genom ett villaområde sen tillbaks.

Kan starkt rekomendera Gröndals trafikskola i Solna.
Dom va hur bra som helst!!!
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Mr.Q, va roligt att du är så byråkratisk och härlig....
jag tycker såhär, vi skippar bullshitet, centralstödet e bara till för fjollor!! jag fick upp hojen på central stödet sittandes på hojen, det du!! jag har aldrig sett ett centralstöd. Att jag klarade kortet visar ändå att jag e grym på köra hoj, jag har kört hoj i 15 år, mest på bana så för mig e ett central stöd en onödig märklig 70 tals uppfinning som idag är värdelös. Angående din åsikt om styrlagren, ifall de e trasiga märker jag ganska lätt när jag bromsar in efter rakan på gelleråsen och du, jag byter inte de, jag har folk som gör det.
sluta va en pajjig snut och ha kul istället, du har helt rätt, klart du inte skulle ge mig kortet för det kommer aldrig hända att vv anställer en lirare som du, de är ändå såpass duktiga att de ser att jag kan köra hoj, 15 års bankörning märker en snubbe från värket och klart fan att han inte kan kugga mig för att jag aldrig sett ett centralstöd. Jag tyckte att efter 15 års banåkning så va det dax o ta kk men du kan ju puttra vidare med din husaberg och du- le mer, liver e för kort för att vara så bitter och snutig.!!!

Du tar ju inte åt dig iaf märker jag :tummenupp
Det jag menar är att, ber han en kolla lagrena, så går det inte dirkt säga att det gör jag när jag bromsar där borta senare !!
Sen vet jag också att ett central stöd andvänds sällan om en alls, kanske till vinterförvaringen.

Tycker bara det som sas upp i tråden var så jävla nonchalant. Och vad spelar det för roll om du kört bana i 15. Det är på vägen du ska åka nu.

Sen skiter jag fullständigt i om du har folk som byter dina styrlager, efter 15 år på "bana" borde man veta vart dom sitter om man är så duktigt som du vill verka vara.

Och du, jag är en ganska glad prick imellan åt :pannkyss
Ps. kan väll köpa mig en r1:a eller liknande när jag får lust, Just nu vill jag ha en husa.
 
Last edited:

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
Du tar ju inte åt dig iaf märker jag :tummenupp
Det jag menar är att, ber han en kolla lagrena, så går det inte dirkt säga att det gör jag när jag bromsar där borta senare !!

Varför går inte det?? det har funkat för mig i alla år...

Sen vet jag också att ett central stöd andvänds sällan om en alls, kanske till vinterförvaringen.

Somsagt, centralstödet är oerhört fjolligt

Tycker bara det som sas upp i tråden var så jävla nonchalant. Och vad spelar det för roll om du kört bana i 15. Det är på vägen du ska åka nu.

Du har helt rätt, jag ska köra på vägarna nu, därför körde jag upp o tog kortet på 1a uppkörningen. Lite fördel har man från bankörning. och trafik känner man till eftersom jag har kört bil i drygt 20 år.

Sen skiter jag fullständigt i om du har folk som byter dina styrlager, efter 15 år på "bana" borde man veta vart dom sitter om man är så duktigt som du vill verka vara.

Klart jag vet var de siter utan vägverket snubben ville veta hur man märker att den undre är dålig. Om jag e duktig? inte på skriva poetiska beskrivningar hur undre strylagren låter när den börjar bli dålig.

Och du, jag är en ganska glad prick imellan åt :pannkyss
Bra

Ps. kan väll köpa mig en r1:a eller liknande när jag får lust, Just nu vill jag ha en husa.

Bra beslut, Husaberg är roligt, R1 på vanliga vägar är inte najs hoj.
 

J_Karlsson

Medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
Yamaha xt 660 Husqvarna FE350
Första inlägget nånsin, tyckte det var dags att regga mig.

Det började riktigt kasst på uppvärmningen :huvet
Jag kunde inte köra manöverbanan utan att sätta ner fötterna, missade sista svängen i höghastighetsbanan 2 gånger i rad och körde fel en 3dje.:gnissla

Började bli rätt lack då, det här var ju grejer som jag tränat på innan, och har satt klockrent både hemma på skolgården och med trafikskolan på övningsbanan, bättre kunde jag, det visste jag också.
Inget funkade:confused:

Lyckades väl få lite ordning på grejerna precis innan VV gubben kom dit.

Körde manöverproven som sista person av 3.
På nåt sätt så slappnade jag av, och allt gick som vanligt, dvs bra, fint flytande och utan missöden.
Klippte iofs en kona i undanmanövern, fick köra den banan en gång till, sen var det lungt.

Trafikkörningen gick fint, inte så mycket att kommentera om den, har ju ändå haft bilkort i 5år så man har lärt sig hur trafiken fungerar!
Fick bromsa in rätt hårt och väja för en Lexus som hade kommit i fel fil vid en korsning och bytte snabbt över precis framför mig.
Fick beröm för det när vi kom tillbaka och stannade.

Fick också ett handslag och ett grattis! :)
Kortet var klart! :tungan

Nu är det bara att leva på nudlar tills nästa säsong, då ska det bli nån rolig hoj är det tänkt.
Än så länge så ska jag sparka igång grannens Suzuki GS500E, besikta den och serva en vända så jag åtminstone har nåt att köra på i sommar.

Ses på Vägarna!
:squid

//
John
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
spikade manöverbanorna senaste lektionen..
hjälper enormt o byta lärare tydligen..

blev verkligen en "ahaaa, jasså det var så man skulle göra" grej, var ju inte så svårt egentligen.. :)


så nu får man sitta o vänta till slutet av augusti på uppkörning.. :gnissla


måste höra om man inte kan ligga på och ringa efter återbud själv istället eller så, vill ju bli klar innan "hösten"..

eller skulle skolan invända mot det tro?

Bara ringa hur mycket som helst, skit i skolan (tyckte det var lite väl mkt penga-gir på min iallafall) Ända är att de kanske inte lånar ut hojjen till dig , mina tokvägrade då de ville kontrollera alla elever hela vägen.. men har i efterhand hört så mkt skit om min skola så börjar ju fundera. Men det går ju hyra en cykel, du får ju betala för skolans hoj också i vilket fall som helst
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Kan säga liksom bara att ni som har kört upp i andra delar av sverige har det soft.På min uppkörning så var det en Sur jävla gubbe som kuggade mig för att jag körde 47-49Km/h på högfartsdelen.Han sa till mig innan provet kör nu sakta så att du inte välter på grund av att det har regnat rejält!

Högfartsdelen ska ju gå i MINST 50 km/h... men fick du ett till försök att göra om då? Det borde du ju ha fått iaf... (men det är ju inte alltid de är så tillmötesgående). Oftast så har du ju dessutom tillräckligt med fäste för att klara den utan några som helst promlem även om det har regnat (även om det är rejält), och att välta en kon pga regn, är det ens en möjlig (vettig/trovärdig) förklaring...?
 

mattsson311

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
2007 KTM Superduke
jag har sett lite grann att ni skriver att man ska kolla styrlagren på säkerhetskontrollen...men hur fan gör man det när man inte har ett centralstöd?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
jag har sett lite grann att ni skriver att man ska kolla styrlagren på säkerhetskontrollen...men hur fan gör man det när man inte har ett centralstöd?

Ställ den på vanliga stödet, och ryck "vicka" på framhjulet, kånns så det inte finns några glapp, samma sak med bakhjulet. Sen drar du lite längs bak på svingen och kollar så det inte glappar något uppe vid sving lagret.

Är dom dåliga så märks det direkt, men det behöver man knappast vara orolig för att dom ska vara på skolans hojar då dom kollas hela tiden.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Ställ den på vanliga stödet, och ryck "vicka" på framhjulet, kånns så det inte finns några glapp, samma sak med bakhjulet. Sen drar du lite längs bak på svingen och kollar så det inte glappar något uppe vid sving lagret.

Är dom dåliga så märks det direkt, men det behöver man knappast vara orolig för att dom ska vara på skolans hojar då dom kollas hela tiden.

Du glömmde förklara hur man kollar styrlagret:rolleyes:

jag har sett lite grann att ni skriver att man ska kolla styrlagren på säkerhetskontrollen...men hur fan gör man det när man inte har ett centralstöd?

Sätt ett finger där styret skiljer sig från styrkornan, led hojen framåt (jobbigt när man bara kan göra det med en hand, jag vet), dutta till med frambromsen, om det är glapp i styrlagret så ska det nya till i fingret som du har mellan styret och styrkronan.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Kan säga liksom bara att ni som har kört upp i andra delar av sverige har det soft.På min uppkörning så var det en Sur jävla gubbe som kuggade mig för att jag körde 47-49Km/h på högfartsdelen.Han sa till mig innan provet kör nu sakta så att du inte välter på grund av att det har regnat rejält!
Av vad jag läst i den här tråden så tror jag samma sak. På min uppkörning så kom jag nog aldrig upp i mer än 40 efter väjningen på högfarten, jag avslutade lågfarten på "fel" sida och vid bromsprovet fick jag lite ABS-darr i 90. I trafiken blåste jag på i en påfart trots att inte båda körfälten var fria (och farten var lite väl hög :rolleyes: ) och som grand finale höll jag på att klippa en cyklist när jag svängde in på VV-parkeringen. :tummenupp Blev nog godkänd tack vare att min körskolelärare smorde VV-farbrorn rejält med kaffe å beröm samt att jag hela tiden försökte se ut som att jag visste vad jag gjorde. Fick mej ett långt och befogat förmaningstal om oskyddade trafikanter men han skrev under likafullt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top