Körkort 2008

Hypocrisy

Metalbrud
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR1000 -97
Grattis (även om jag inte är något större fan av Hipocrisy)!

Vafan säger du!?!?!?! :7peta :dummer
Ge mig din adress så jag kan komma å indoktrinera dig med mitt kära favoritband!!

Tillbax till ämnet:
Whiii tack!!!! ^_^ (även om svar kom lite sent.)

Ja, grattis! \m/

Äh kom igen nu Gösen, 2 första plattorna är ju två gedigna verk inom kioskvältardödsen ;)

Aaaw tack ^^ :yoparty + niga samtidigt hoho!
 
Last edited:

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tjena alla hoj älskare!

är ganska ny med motorcyklar och är faktiskt väldigt sugen på att ta körkortet nu i sommar. Men har några frågor som jag hoppas kunna få svar på av er som vet och kan lite mer!

Har som sagt inte körkortet men siktar på att kunna fixa den innan säsongen är slut...hur lång tid ungefär tar det att fixa lappen om man är helt färsk? (ungefär hur många lektioner på körskola?) Är jag försent ute eller finns det fortfarande hopp?

Har ännu inte fått mina körtillstånds papper (skickade in för ca 2 veckor sedan, går så segt) =( så jag kan ju inte köra i trafik tills dess...har tagit en MC lektion och då tyckte jag det gick bra med tanke på att jag aldrig kört hoj innan...fick då lära mig växla upp och ned samt var uppe i ganska höga hastigheter.

Jag pluggar även teorin, läser MC boken och gör lite tester på datorn. Men kan inte boka tid för skrivning förrän jag fått tillståndet. Har även B-körkortet så trafikvanan har man ju =P.

Lycka till allihop med era körkort!

Tja!
Tror tyvärr att du är lite sent ute för att få kortet i "sommar", kanske i september iom att du varken gjort teoriprov eller fått körtillstånd. Bara bokning av uppkörningstid tar ju många veckor såvida du inte bor på något bra ställe, får en tid någon annan ratat eller får en snabb tid genom körskolan.

Du verkar ju ha hoj så försök köra så mycket hemma som bara går så går det fortare, ut redan nu och lär dig konbanorna så slipper du nöta dom på körskoletid. Vet inte hur lång tid det generellt sett tar för "färskingar" att ta kort det är såklart väldigt individuellt men mitt tog 2 månader utan körskola, så du bör kunna få det snabbare om du kör privat + körskola. Så slutet av augusti, början av september är nog ingen omöjlighet om du ligger i :)
 

hase3d

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR 900RR Fireblade
Körkortet kirrat för 1 vecka sedan. Trodde att man med åren skulle bli mindre nervös inför uppkörningar och diverse utmaningar man utsetts för men fan heller. Det blir värre med åren. 27 bast och lika stirrig som en 5 åring dagen innan julafton var man. Sov ca 4h. Vakna kl 05.00 av mig själv.. gick upp svepte 2 redbull och tog en snus till frukost. Sen bar det av till den sista körlektionen 1.5h innan uppkörningen. Nervositeten blev inte bättre av att man var den sista som fick köra utav 4. Var på muggen 3 ggr innan kl var 08.30 magen packade ur totalt (kan bero på redbull och snus) Iaf så efter att man klarat teknikbanan galant släppte nervositeten totalt, och trafik delen gick smort som en klocka. Nu en vecka senare och lite mer än 100 mil avklarade så undrar man varför man var så nervös för. Semester om 1h, hojjen står och väntar, Sambon förbannad som fan för att man knappt varit hemma på 1 vecka. Men tamefan det är det värt :) Ha en jävla go sommar alla och lycka till med uppskrivningar/uppkörningar etc.
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
För en vecka sen och några dagar sen gick man å la sig "tidigt" för att sova innan det va dax för livets största utmaning...lr näst största den största va nog fan B-kortet... efter ha "sovit" ungefär 3h gick jag upp kl 05 slängde i mig lite käk och upp till körskolan och sedan i väg till uppkörningen... som hase3d beskriver det så va som en 5åring natten innan jul afton... Så in i helvetes nervös har jag inte vart på länge saken va ju inte bättre av att sambon klarade uppkörningen 2 dar innan... nu va det ju bara att bevisa att jag är en man och bara åker upp å hämtar kortet :p men nervösen spelade mig inte i händerna direkt.. iaf inte innan... men när jag satte mig på hojen va all nervositet som bort blåst nu va det ju bara den lätte trafik delen kvar....trodde jag ja...jag började med att köra fel men det va inget större fel med det fick ta en annan runda bara men jag käde när jag kom till baka till vägverket att nu jävlar får jag göra om det här i höst :( efter att ha tittat i fel spegel när jag blinkade och missat å blinka i en korsning så kände jag att det va kalkat. Men när prövaren sa att det här va en godkänd uppkörningen höll jag på att trilla i hop å dööö.. Va fan säger gubben?? Har jag klarat det trotts min missar... Fan va gött!!!Han måste ha suttit å tittat på annat :p Så nu är det bara att leta hoj!!! Ha det gött allihop och lycka till med era skrivningar/uppkörningar!!!
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Grattis :tummenupp Var teorin svår? plugga du mycket? :)

Tyckte inte det var speciellt svårt, läste väl igenom boken ett par gånger i stort sett, gjorde några prov på datorn för att få en uppfattning om frågorna!

Så, bara plugga på!


/Jocce
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Någon som har tips på om man ska börja övningsköra med skola redan nu innan man fått körkorts tillståndet och innan man skrivit teorin?

Då kan man ju direkt boka tid för teorin sedan och så kan man köra hyfsat och boka tid för uppkörning..men man vill ju samtidigt hålla kostnaderna på en rimlig nivå..

har tyvärr ingen möjlighet o köra privat
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Klarade teorin här i veckan...mums :)
Ett steg närmare!

Bara ösa på med lektioner och fixa en uppkörningstid! :)
VILL HA KORTET NU!


/Jocce

Jag körde med skola.. men sätt upp mål för dig själv och låt dem inte styra allt för mkt, starkt troende på att skolor mjölkar dig på pengar och håller uppkörningen som en morot för att få mer cash från dig. Jaga tider för uppkörning, boka in och prova kör privat om tiden rinner iväg. Funkade super för mig, enda kruxet är att få tag på en hoj men det brukar alltid lösa sig.
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Jag körde med skola.. men sätt upp mål för dig själv och låt dem inte styra allt för mkt, starkt troende på att skolor mjölkar dig på pengar och håller uppkörningen som en morot för att få mer cash från dig. Jaga tider för uppkörning, boka in och prova kör privat om tiden rinner iväg. Funkade super för mig, enda kruxet är att få tag på en hoj men det brukar alltid lösa sig.

I princip det jag håller på med... uppkörningstider är inga problem, det är hojen som det är svårt och få tag på :huvet Har redan fått avboka 3 tider. Vilken körde du upp med då?
 

yxjoel

Lebowski
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawa ZX6R -96
här har man inte skrivit än men kan väl skriva in att körkortet togs för... 2 veckor sen lite drygt :) 19 april
 

Allstaar

Guest
Tog kortet igår! Så jävla skönt. Inget gick snett allt flöt på. Så otroligt skönt! Kör försiktigt och vi syns på vägarna!
 

Rajje

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Inget kort ännu=(
Har lite frågor angående mckort. Hur funkar detta med tungt/mellankort?

Jag har fattat att vid 18 års ålder får man ta mellankort, och vid 20 så får man ta kort för tung mc, men endel påstår att man måste ha haft mellankort i 2 år innan man får ta tungt.. stämmer det? Jag är 18 år och vill ta kort så fort som möjligt när ekonomin tillåter. Om jag väntar tills jag är 20 får jag ta kort för tung mc direkt?

Vad räknas som tung/mellan mc? Har kikat lite snabbt på vv hemsida men hittar ingen info om mckort, bara bil.

Kan någon förklara lite för mig hur allt detta funkar?:) Suget efter mckort blir bara värre..
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Så här är det:

Tar du mellankort nu när du är 18 som är den lägsta åldern för att få ta mellan så kommer du automatiskt få tung när du har haft mellankortet i två år. Det är det enda sättet att få tungt kort när man är 20 år.

Tungt kort måste man vara 21 för att få ta direkt.

Skillnaden mellan tung och mellan är följande:

Tung: en hoj som har högre effekt än 25 kw eller förhållande mellan vikt och effekt som överstiger 0.16 kw/kilo.

Mellan: en hoj som har lägre effekt än 25 kw och förhållande mellan effekt och vikt som inte överstiger 0,16kw/kilo.

Tung eller mellan har absolut inget med kubik att göra.
 

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Vid uppkörning för tung mc måste du ju dock ha minst 700 kubik, lr minns jag fel?
:)

Helt rätt, fast tror att dom snackade om vad man får köra för nått på korten. Men kraven för uppkörningen är iaf, saxat från vägverket:
För behörighet A, begränsad:
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A:
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
 

Rajje

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Inget kort ännu=(
Stort tack till Buullen! Nu är jag lite mer hajj på detta med körkort. Enligt autokatalogen.se har en ktm 525 exc 12kw. Är detta en bra hoj att börja övningsköra med då?

Eller finns de nån annan bra motard att börja med, i prisklassen 30-45k?
 
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
en kåte torde inte vara några problem, iaf inte om de är lika en DR, som jag kör med..

liite stora steg i lådan och skarpt avslag med gasen, så man får varva lite på krypkörningen, annars lättjobbad.


själv tog man om teorin för nån vecka sen, gamla gick ut :rolleyes:
Teori e jag bra på, så det var inga bekymmer, bara klampa in o skriva..
praktiska saker kan ibland behöva lite nötande innan poletten trillar ner däremot.

sitter o jagar återbud nu så man slipper vänta en månad nu när alla lärare utom en har semester :gnissla

vill ju bli färdig innan sommarn e slut jue!


ska kika på hoj till helgen när jag börjar min semester, kortet o den är det enda som saknas nu.

eftersom jag e "ekonomisk" av mig så blir det nån av dessa 2 :
Gpz900r
gpx750r
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden :p
Men grattis till alla som har tagit körkort under 2008 !

Jag klarade själv uppkörningen för A obegränsad förra veckan!


Om någon sitter och pluggar teorin nu så kanske denna tråd kan vara av intresse:
Teoriprov distanstest


Till alla som håller på och ska ta motorcykel körkort i år, lycka till !
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Klarade även jag kortet den 26/6 behörighet A.
Har inte sett tråden innan så..

Grattis till alla er som tagit kortet och lycka till till er som håller på

//Mvh Burman
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top