Körkort 2008

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Faan va skönt!
Nu har jag oxå hojkort! :)
Fixade lappen på Tullinge i morse, klockan 9. Sedan dess har det körts friskt, o nu ere dax att tanka i lite lunch.

Den här tråden har varit grym, och för de som ska köra upp i Tullinge finns även en tråd med info om området.
Vill tacka Matte på Alviks trafikskola. Pedagogisk o soft! Bra matte!

Nä, nu måste jag ut o köra igen. Ont i arlset lär man ju ha ikväll. Haha..
Ses på vägarna!
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
Faan va skönt!
Nu har jag oxå hojkort! :)
Fixade lappen på Tullinge i morse, klockan 9. Sedan dess har det körts friskt, o nu ere dax att tanka i lite lunch.

Den här tråden har varit grym, och för de som ska köra upp i Tullinge finns även en tråd med info om området.
Vill tacka Matte på Alviks trafikskola. Pedagogisk o soft! Bra matte!

Nä, nu måste jag ut o köra igen. Ont i arlset lär man ju ha ikväll. Haha..
Ses på vägarna!

Grattis!


Tackar oxå Matte fick kortet förra veckan, Matte jobbar oxå på Tule. Matte Sveriges snabbaste MC lärare!:D
 
Last edited:

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Tråkigt att 15/6 var för nästa två veckorsedan då:D och på en söndag dessutom:va
Nog med att spela dum, antar att du menade 15/7:pannkyss


Det är olika från gång till gång om man får välja "korridor" eller inte. Jag fick göra det när jag körde upp för A1. Och vad är det jobbiga om det lutar lite, det är ju bara att rulla och reglera farten med bromsen, är ju en baggis:va :tomten


okej då, 15/7 va det väl.. vill ha kortet så snabbt nu att man önskar att det redan va klart.. haha
 

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Tja!

tänkte bara säga att jag klarade lappen igår uppe i Gävle. Jävligt sjysst nisse från vägverket. Sympatisk och lugn som få. Allt gick som en dans ;)

Totalt kostade kalaset:

EKONOMI - Körkort
100 - Synprovning (Synsam)
220 - Körkortsavgift Länstyrelsen
290 - Teoriprovavgift Vägverket
5970 - Körlektioner Grönlunds (Bana)
8800 - Körlektioner Grönlunds (Intensiv)
1500 - Uppkörning Vägverket
TOTALT = 100+220+290+(5970+8800)+1500 = 100 (Synsam) + 2010 (VV) + 14770 (Grönlunds) = 16880

EKONOMI - Gear
50 - Hjälmluva Grönlunds
12216 - MC-Varuhuset (Ställ+Hjälm)
2348 - MC-Varuhuset (Lås)
TOTALT = 50 + 12216 = 12266

billigt och bra men helt klar värt det ;)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Får man inte välja sida????? Jag fick ju göra det när jag körde upp i västerås, är det inte samma överallt?

Hur många var det som klarade sig då, bland privatisterna. Bedömdes de hårdare på något sätt, tycker du?

Ska själv köra upp i Säve på Tisdag nästa vecka, som privatist. Men har kört bara genom trafikskola.

var bara en privatist men han körde in till centrum och blev avsläppt där så vet inte hur det gick.. i övrigt så klarade 7 av 8 körskoleelever provet.
 

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Tja!

tänkte bara säga att jag klarade lappen igår uppe i Gävle. Jävligt sjysst nisse från vägverket. Sympatisk och lugn som få. Allt gick som en dans ;)

Vare ni som var stockholmsgruppen som skulle börjat klockan 9? Ni borde varit lite sena va. såg er aldrig, vi började vid 8.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur gick det för dig?

Antingen har han varit ute och kört hela dagen eller så har han kuggat och deppar (vet hur det var med min första B uppkörning). Folk skickade sms, och ringde och undrade hur det gick. Det var så jobbigt att prata om det - jag har dock lärt mig av min läxa. Ingen vet när jag kör upp, så ifall jag kuggar så behöver jag inte stå där och prata med alla om det :tungan
 

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Vare ni som var stockholmsgruppen som skulle börjat klockan 9? Ni borde varit lite sena va. såg er aldrig, vi började vid 8.

Japp! vi vart lite sena då vi var 8 st ist för 7 som planerat.

Men 7 av 8 klarade sig. Han som inte klarade sig hade inte B kort och körde upp för beg. (var väl runt 18,19). Misstänker att han inte hade så mycket trafikvana och att det märktes.. =)

Tog täten på en Suzuki GSX 750 i 140 på motorvägen hem.. Helvete vad det blåste utan kåpor.. var som att åka vattenskidor i 15 mil ;)
 
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
jahopp...

nu vart det slut på tider på skolan, nästa lektion i augusti :huvet

att ha turen o hitta några återbud på de tider man kan är ju bara o glömma.

fan, hade ju planerat att bli klar lagom till v. 29


att inte folk kan ha lite arbetsmoral o skita i semestern så jag kan köra :hybris

hur tror ni andra körskolor reagerar om man klampar in o bara vill ta ett par lektioner för att täcka upp glappet ? :gnissla


beställt utrustning iaf, så man kan posera lite i gubbstället framför spegeln..

hmm man kanske ska öva med tramphojen så länge då..
 

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
jahopp...
hur tror ni andra körskolor reagerar om man klampar in o bara vill ta ett par lektioner för att täcka upp glappet ? :gnissla
.

De är väll bara att trampa in och säga att du är rätt bra på att köra, så får dom avgöra hur många lektioner du behöver innan du får köra upp genom dom.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Fan här sitter man och är nervös. Har uppkörning nu på tisdag den 1 juli i Sundsvall. Någon annan här som ska köra upp samtidigt? Vore kul att veta.

Det är väl idag du kör upp då.

Lycka till. Kika in i tråden och berätta gärna hur det har gått också :tummenupp
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA jag klarade det idag! fyfan va skönt! Tommy är kungen på Tullinge!


woho!!
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Idag var det dags!

Jag har haft en helvetesresa till mitt körkort.

För knappt två år sen köpte jag hoj och alla grejor. 1 månad senare råkade jag ut för en olycka (inte på motorcykel) och slet av korsbandet, ledband + krossade knäskål.

Sen dess har jag opererat mig en gång var 6 månad. I april iå fick jag till slut lov av ortopeden att börja övningsköra. Skrev teorin på en gång, fick en uppkörning i mitten av juni som jag kuggade. Körde då lågfart, sen högfart sen fick jag köra om lågfarten igen och satte ned en fot i min iver att köra sååå j-la långsamt (alldeles FÖR långsamt)..Ridå!

Lyckades få en återbudstid till idag vilket jag är oerhört glad över eftersom jag skall vara borta flera månader på resa så hade jag inte fått den idag så hade min nästa chans varit sent i höst.

Idag körde jag egentligen inte så bra, iaf inte på manöverproven. Lite vingligt på lågfarten (den svåra), kanonbra på högfarten. Fick göra om 90-bromsningen då jag drog in kopplingen lite snabbt så motorn varvade till lite. Sen gick det rätt så bra.

Dock körde jag fel när inspektören var mer än lovligt otydlig om vart jag skulle köra men det sa jag till honom efteråt och jag tror han fattade att var nog inte var riktigt tydlig. Resten gick skitbra, fick köra både grusväg där jag verkligen körde på gränsen till släpp ett par gånger (vilket jag konstigt nog fick beröm för: han sa att jag verkligen visade jatt jag behärskade hojen) och lite på 30-väg och bland massa vägarbetesområden. Det var en *ruggigt bra känsla* när han sa: "Grattis, det var ok och du är godkänd".

Var bara 2 av 7 som klarade sig tyvärr.

Nu skall jag ut o köra hela kvällen, sitter bara o väntar på en polare som är på väg :) Hojen är fulltankad :)
 

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Har idag varit förbi hos Halmstad trafikskola och bokat första lektionen nu på Torsdag.. Vilken dag är det idag?? hehe.. Längtar..
 

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
några fler som ska ta kortet i Halmstad?? Är rätt ny i solstaden, verkar som det är rätt många som tar kortet nu ialla lekioner är det ju inte så lätt att få tag på tyvärr men det ska gå måste ju ialla bli klar med teorin först.. :tummenupp
Hoppas jag inte tappat för mycket sen förut, vi får se på Torsdag!!:va
 
Last edited:

Allstaar

Guest
Någon som har fina tips på högfartsserpentinen?

Samt undrar snabbt ska det vara 50 enbart på undanmanövern och sedan släppa av ned till vändningen eller ska man hålla 50 längre ned dvs hålla kvar gasen bara en liten reflektion.


Mvh.
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Håll 50 vid undanmanövern och första två konerna efteråt, släpp sen av vid typ tredje konan på högfarten.

Körde min livs första egna lagliga tur idag. Fortfarande på små lyckomoln!

hÖLL DOCK PÅ ATT SLUTA ILLA. Efter två timmar på småvägar så stiger en fet älg ut mitt framför mig... Men det gick bra, liiite bakhjulslåsning en kort sekund men det var en lätt undanmanöver....
 
Last edited:

Crizze

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bana/gata Suzuki gsxr 1000 k5. HD night rod black.
Slå ej efter 3 konan, håll 50 så länge du kan till du kommer upp till vändrutan.
Framhjulet emot högra alt vänstra linjen beroende vilket håll du kommer ifrån sedan emot den i mitten = blicken långt tillbaks & ge gas ifrån början.
Planera bromsningen knäna emot tank nästan raka armar blicken långt fram, känn på spelet på frambromsen & bromsa.. ÖÖÖÖÖka inte efter du påbörjat ditt tryck ;) Ps, va lätt på bakbromsen :yoparty

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top