Körkort 2008

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
ÄR de verkligen hårdare mot privatister? Jag har ju bara kört med körskola i Västerås men kuggade på en onödig sak.

Men nu måste jag köra upp privat i Skövde, är det svårare på något sätt? Kan man berätta för provförorättaren att jag har kört genom trafikskola innan? Eller ser de det på tekniken....

btw någon som har förslag på varifrån man kan hyra mc i GBG/Skövde. Helst inte genom trafikskola då man måste förmodligen ta några lektioner hos de innan(vilket jag inte har råd med just nu).

Någon som har en gammal övningshoj liggandes som kan tänkas hyra ut :)

Mvh

Jag körde själv på skola i gbg och åkte upp till skövde och körde upp privat. Gick hur bra som helst.

Se upp i trafiken bara.... finns inte mkt hastighetsskyltar, så du får bedömma mkt hastigheter själv genom att kolla miljö och mittlinje osv..
Det finns också rätt mkt enkelriktat i stan, så tänk på placeringen där.

Det finns ju inte så många uthyrningsfirmor pga höga försäkringskostnader... gbgs mc uthyrning finns ju... du måste då vara minst 24 år.
Jag hyrde hoj genom skolan.
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Kom hem från semestern nyss och lyssnade av min telefonsvarare.. Min uppkörningstid har blivit tidigarelagd till onsdag morgon. Har lite intensivutbildning nu :p
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej, Jag har precis lagt handpening på en ER6F ABS och skall hämta den nästa vecka. Har inte fått mitt lämp ännu (skickade in det förra veckan) men tänkte köra hårt på teori delen under tiden. Funderar på att köpa ett program så att man kan öva på teorin hemma vid datorn. Någon som har ett program att rekomendera? Har kollat in korkort.se

http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/

Överlägset bäst av de 3 jag och tjejen testade,liknande frågor som på provet(en del samma)och blir inte dyrare än programmen som vi testade heller.

En del frågor i ett av de vi köpte hade ett flertal felaktiga svar om man jämförde med str eller teoriboken på likvärdig fråga!

Så,köp onlineprov på str,bäst valuta för pengarna.

Henrik
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Någon som vet var checklistan för säkerhetskontrollen finns? Går inte att leta igenom hela tråden.. Har inte tid till det :(

Kör landsväg för första gången nu imorse. Vrida på huvudet i 110 km/h för att kolla döda vinkeln är läskigt med körskolans hjälm :( Om en halvtimme är det dags för banan 1 timme och 1 timme imorrn. Sen jäklar smäller det på onsdag!
Och nu när jag skrev detta blev jag nervös inför det, fast när körskoleläraren bokar tid till mig så måste han ju anse att jag är färdig! Bara man inte klantar sig.
 

Temper

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Hemma
Hoj
Super Duke-06(såld), XJ-900-83, Super Duke R på ingående
Check listan har dom på körskolan.Annars står det väl i mc-boken.
Själv ska man köra upp på torsdag
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Säkerhetskontroll

Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ingå ett slumpmässigt urval av följande:

* belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
* bromsar
* hjul och däck
* kraftöverföring
* parkeringsstöd
* backspeglar
* lager (styr-, sving- och hjullager)
* fjädring och stötdämpare
* motoroljenivå
* nödstoppreglage (om det är tillämpligt).

Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen.
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/

Överlägset bäst av de 3 jag och tjejen testade,liknande frågor som på provet(en del samma)och blir inte dyrare än programmen som vi testade heller.

En del frågor i ett av de vi köpte hade ett flertal felaktiga svar om man jämförde med str eller teoriboken på likvärdig fråga!

Så,köp onlineprov på str,bäst valuta för pengarna.

Henrik

agreed
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
beror helt och hållet på trafikinspektören...
Jag satten ner foten 4!! ggr, inte bra alls, fick köra om, inga problem... Öva tills du kan det perfekt varenda gång.. Misslyckas du med ex. en fot nere lite snabbt på krypen kan trafikinspektören släppa det.
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Var på posten i förmiddags och hämtade nya lappen!! :banana Porträttbilden blir för j-la fisig på det nya EU-kortet. Mer säkerhetsgrejjer än foto sas. :rolleyes:
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Det jag inte förstår är varför man måste ta om A kortet när man har lätt MC kort, visst att en tung MC är lite större men det var inte svårare på något sätt att köra en tung MC, man får nöta lite på att lära sig MC:n men det gäller ju allt även om man lånar en annan bil osv.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Lite frågor. Har A1 behörighet, ska börja övningsköra för/med A.begränsad nästa månad. Måste jag ansöka om nytt körkortstillstånd? Hade farsan som handledare för A1 för ett år sen, måste jag ansöka om nya papper för honom? Ska även ha en till handledare (Pinky här på SH), hur länge får man vänta på "handledartillståndet"? Kan jag ansöka om handledartilllståndet innan jag har fyllt 17½, för att på så sätt kunna börja köra direkt?

Det jag inte förstår är varför man måste ta om A kortet när man har lätt MC kort, visst att en tung MC är lite större men det var inte svårare på något sätt att köra en tung MC, man får nöta lite på att lära sig MC:n men det gäller ju allt även om man lånar en annan bil osv.

Instämmer
 
Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
-Limez

Jag var tvungen att ha nytt körkortstillstånd för A behörighet fast jag har (A med begränsad effekt) så jag misstänker att du måste ha det.

Angående handledare vet jag tyvärr inte, dock handläggningstiden beror på vilken kommund du bor i osv, kan ta upp till en månad har jag hört på vissa ställen.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har en fråga.

Ni vet hur huvudledsskylten visas efter varje korsning - antagligen är det så också efter rondeller? Jag har inte tänkt på det innan men jag antar att det är så, således huvuleden fortsätter efter rondellen. En rondell är ju ett ställe där vägar korsar varandra (vägkorsning). Någon som vet ifall jag har rätt?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hittade svaret på min fråga om körkortstillståndet:tummenupp

Citat från: körkortsportalen.se
"Ett körkortstillstånd är giltigt i fyra år. Giltighetstiden kan inte förlängas. Om du inte har gjort ett godkänt kunskapsprov och körprov inom den tiden måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Vissa brott och andra omständigheter som anges i körkortslagen kan leda till att körkortstillståndet återkallas."

Gött! Jag har några år kvar på det då :yoparty
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Sista körlektionen och Fan vad dåligt det gick på lågfartsbanan.. Känns inte bra alls. Fast sen är det flera som det gått dåligt för dagen innan uppkörningen :s Aldrig vält en kon och idag blev det 3 :O urk och fy.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har en fråga.

Ni vet hur huvudledsskylten visas efter varje korsning - antagligen är det så också efter rondeller? Jag har inte tänkt på det innan men jag antar att det är så, således huvuleden fortsätter efter rondellen. En rondell är ju ett ställe där vägar korsar varandra (vägkorsning). Någon som vet ifall jag har rätt?

Någon?
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S

Det måste ju vara så att så länge du kör rakt fram på en huvudled (oavsett eventuella korsningar) så är detta en huvudled till dess att du ser "huvudled upphör" eller annan skylt som ger vägen en ny karaktär :)

Kör jag rakt fram genom en rondell och inte möts av "huvudled upphör" kommer jag att utgå från att huvudleden kvarstår, även om bekräftande skylt saknas (det borde dock finnas skyltar eftersom tillkommande trafikanter från andra vägar till rondellen måste få rda på att dom svänger in på en huvudled... precis som i korsnigar).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top