Körkort 2008

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
en fråga angående lågfarts prov 2!!
det står i boken att man ska stanna vid dubbelkonerna. men hur länge och jag hoppas att de inte menar som en trailförare att man ska stå och balensera utan att man får sätta ner en fot och markera stoppet......

Du får eller rättare sagt ska sätta ner foten, ja. Hur länge du ska stå vid konan är väl upp till dig när du känner dig redo att köra igen, men ta inte allt för lång tid på dig bara;)

Denna banan brukar även kallas för "den lätta lågfartsbanan" av dem flesta. Men det är ju en smaksak.
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
tja, ny på forumet. Har tagit min första mc-lektion idag, tung, obegränsad. gick bra, grymt skönt att vara ute. en fråga, finns kanske svar redan, men jag fick inte sök-funktionen att fungera ordentligt innan. Vad tror ni som kan om en honda VFR som uppkörningshoj? typ årsmodell 97, men det är väl irrelevant kanske. är grymt sugen på att köpa en rackare. Synpukter?
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
aldrig testat en vfr men så länge den har jämn tomgång (inte hoppar fram mellan kolvslagen) så är det nog en schysst hoj, aldrig härt nåt direkt negativt om dem.




o förresten, såg nån lyckost övningsköra i vetlanda när jag var på väg hem från jobbet vid fyratiden, blev sådär sugen igen..

har ju 25 dagar kvar innan jag börjar köra jue! :huvet
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Tog min första lektion idag. Fick testa krypkörning, bromsning och lite trafik. Riktigt kul!
 

Linda_R6

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Nkpg
Hoj
Beslutsamhetsångest......
Här är ännu en som tänkte klara kortet under 2008. Har uppkörning i början av juni. Körde första lektionen igår.......
 

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Tagit två lektioner nu, det som återstår är bromsning och landsväg, och en sista rep. på lågfartsbanan.

Tyvärr börjar ju inte VV med uppkörningar här i Linköping förens första veckan i maj :gnissla
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Fan, blir riktigt avundsjuk nu. Själv har jag min första lektion 21 april.
Fick hem papper om uppkörning igår också, 19 maj är det dax :tungan

Ska hämta hojen på lördag och suget lär ju inte minska då :)
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
varför tar det så sjuk lång tid innan körkortstillståndet kommer? väntat fyra veckor nu. bor i stockholm. någon som har väntat lika länge, eller kan jag räkna med jag blivit fucked av någon anledning?
 

Graner

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
2005, Yamaha R6
Det tog ett bra tag innan jag fick mitt, det krångla med det mesta, dom kunde inte knyta mina "lärare" till mig genom min betalning osv.
Sen väntade dom på svar från länsstyrelesen eller nått för jag råkade sova på fel ställe en lördag natt.

Ett tips: Ring och tjata lite!
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Teorin avklarad förra veckan, första lektionen idag....skön o euforisk känsla överlag som sig bör, men hojen var inte alls som jag tänkt mig, kändes som min gigatiska firmabil var lättare att köra efteråt *s

Kör på Forsbergs trafikskola i GBG, Roger är GRYMT BRA som lärare...men hojen kom jag inte alls överens med (kawasaki Z-750) rycker när man släpper gasen o även när man ökar gaspådrag vid "krypkörning" påminner om de äldsta spårvagnarna *haha
Har bara kört Moppe, Cross o 125:a förut...är sporthojarna såna överlag?

Han pratade dock om att de flesta tar 20-25 dubbellektioner (715k st) dvs 28600-35750 för bara körningen på trafikskola.....så nu börjar jag känna att jag bör vänta o köra privat nåt annat år....faaan vilka ilandsproblem man får ibland *haha

Kändes som jag behöver förtydliga mitt inlägg (skall även redigera det gamla om det går) för att vara schysst mot trafikskolan, vi missuppfattade varann...vi diskuterade dubbellektioner innan, sen när vi kom in på antal menade han inte 20-25 dubbla lektioner utan enkla..när jag frågade honom om det verkligen var dubbellektioner vi pratade om så missuppfattade han mig på nå vis o nickade ja på fel fråga *s fick vi klarhet i idag.

Var dock där o bokade av mina tider idag till förmån för en intensivkurs o måste berömma Forsbergs för otroligt god service rakt igenom =)))

Nu blir det Västerås V24 istället...trots att jag har varit skeptisk innan så känns det nu som det passar mig bättre att koncentrera mig på körningen intensivt i samband med en "avkopplande" semester (teorin är ju klar:D ) istället för att med andan i halsen stressa iväg till lektioner ....så jag testar ...annars lär Forsbergs vara de första jag ringer igen :)
 
Last edited:

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Kändes som jag behöver förtydliga mitt inlägg (skall även redigera det gamla om det går) för att vara schysst mot trafikskolan, vi missuppfattade varann...vi diskuterade dubbellektioner innan, sen när vi kom in på antal menade han inte 20-25 dubbla lektioner utan enkla..när jag frågade honom om det verkligen var dubbellektioner vi pratade om så missuppfattade han mig på nå vis o nickade ja på fel fråga *s fick vi klarhet i idag.

Var dock där o bokade av mina tider idag till förmån för en intensivkurs o måste berömma Forsbergs för otroligt god service rakt igenom =)))

Nu blir det Västerås V24 istället...trots att jag har varit skeptisk innan så känns det nu som det passar mig bättre att koncentrera mig på körningen intensivt i samband med en "avkopplande" semester (teorin är ju klar:D ) istället för att med andan i halsen stressa iväg till lektioner ....så jag testar ...annars lär Forsbergs vara de första jag ringer igen :)

gött.. kör själv i västerås v 25 har jag för mig.. vilka datum kör du? Har du kört innan mycket eller? Tänkte själv ta ett par lektioner innan jag åker upp dit.
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
gött.. kör själv i västerås v 25 har jag för mig.. vilka datum kör du? Har du kört innan mycket eller? Tänkte själv ta ett par lektioner innan jag åker upp dit.

Det som är klart idag är att jag kör börjar köra på morron Ti 10 Juni - Fre och sen får jag fördriva helgen där o Köra upp på Måndag morron
Jag har inte kört mc på ca 8 år men tidigare moped, cross samt lite 125a(utan kort), körde en lektion i måndags o har 18 Lektioner bokade i Västerås (Hallstahammar), tror mig klara mig på det, ev så kanske jag ringer o kollar med nån skola här innan eller försöker få lite fler på Måndagen då jag ändå måste åka dit då....men i så fall får det bli stadskörning i GBG för jag har nog ingen lust att slanta banavgiften på 500....
 
Last edited:

nacka_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
gefle
Hoj
XTZ 750
Jag var in på körskolan idag och anmälde intresse för mc-utbildningen så dom ska kontakta mig i slutet av april då dom börjar köra.

Hon i receptionen sa att man bokar alltid in 8 körlektioner (på deras skola) och sedan får man se om man behöver alla eller om man måste lägga till någon... så min fråga är, brukar man klara sig med 8 lektioner? jag har aldrig kört MC tidigare :confused:

Ni som har kort, hur många lektioner tog ni samt hur mkt körde ni privat? (jag har ingen egen mc än)
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Fick tid för uppkörning 21 maj i Uppsala, den enda tid dom hade för tillfället sa dom på vv. Har hittills bara kört typ en timme på min hoj. Så jag hoppas stt man hinner nöta mycket innan det. Tänkte ta 2-3 lektioner typ. Men sen har jag tre stycken att övningsköramed oxå.. Så hoppas det blir mycket köra framöver.

Har för övrigt väntat 4 veckor på ett handledarbevis. Ringde idag & hörde med länsstyrelsen med då sa dom att det kunde ta upp till 6 veckor. Sen såg dom inte ens om ärendet var behandlat än. Dåligt. Ska fan inte ta så lång tid att få fram några papper.

Är det nån annan det har tagit så lång tid för eller?
 

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Hejzz!!:)
Missat denna tråd helt..:va Ringde till skolan idag för att kolla hur det ligger till med tider å så.. Ska gå i Halmstad ska snart flytta dit o hoppas allt går bra med flytten (smidigt o lätt):tungan så man kan komma igång.. Har pratat om kortet nu i drygt 2 år men inte blivit av men nu så.. Kört lite grann innan på en Yamaha och kört lite cross..

Fler som ska lappen i Halmstad kanske:tummenupp :va

Undrar just hur många lektioner man behöver???
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Hejzz!!:)
Missat denna tråd helt..:va Ringde till skolan idag för att kolla hur det ligger till med tider å så.. Ska gå i Halmstad ska snart flytta dit o hoppas allt går bra med flytten (smidigt o lätt):tungan så man kan komma igång.. Har pratat om kortet nu i drygt 2 år men inte blivit av men nu så.. Kört lite grann innan på en Yamaha och kört lite cross..

Fler som ska lappen i Halmstad kanske:tummenupp :va

Undrar just hur många lektioner man behöver???

Jag skulle tippa på att du behöver 7 st. :rolleyes:
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hejzz!!:)
Missat denna tråd helt..:va Ringde till skolan idag för att kolla hur det ligger till med tider å så.. Ska gå i Halmstad ska snart flytta dit o hoppas allt går bra med flytten (smidigt o lätt):tungan så man kan komma igång.. Har pratat om kortet nu i drygt 2 år men inte blivit av men nu så.. Kört lite grann innan på en Yamaha och kört lite cross..

Fler som ska lappen i Halmstad kanske:tummenupp :va

Undrar just hur många lektioner man behöver???


Jag skulle gissa att du behöver 13 stycken.

Jag skulle tippa på att du behöver 7 st. :rolleyes:

Ha ha. Nej nej. 13 stycken.

Fick tid för uppkörning 21 maj i Uppsala, den enda tid dom hade för tillfället sa dom på vv. Har hittills bara kört typ en timme på min hoj. Så jag hoppas stt man hinner nöta mycket innan det. Tänkte ta 2-3 lektioner typ. Men sen har jag tre stycken att övningsköramed oxå.. Så hoppas det blir mycket köra framöver.

Har för övrigt väntat 4 veckor på ett handledarbevis. Ringde idag & hörde med länsstyrelsen med då sa dom att det kunde ta upp till 6 veckor. Sen såg dom inte ens om ärendet var behandlat än. Dåligt. Ska fan inte ta så lång tid att få fram några papper.

Är det nån annan det har tagit så lång tid för eller?

Nä. När jag ansökte om mina två handledare tog det tre dagar/styck.

varför tar det så sjuk lång tid innan körkortstillståndet kommer? väntat fyra veckor nu. bor i stockholm. någon som har väntat lika länge, eller kan jag räkna med jag blivit fucked av någon anledning?

Är du kriminell och straffad? Jag minns att jag fick vänta några veckor extra på mitt B-kortstillstånd bara för att... ja.
 
Last edited:

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Gissade på typ runt 10 men vet inte om det vettigaste är dubbel lektioner??

Har haft B kortet i 11 år så lite hjälp är det ju men skulle nog inte klara teorin utan lite uppdatering!! Hur lägger man lättast upp hela kortet vad ska jag börja med/tänka på.. ?
 

körkort 2008

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
kawa
Krypkörning... är det samma del som lågfartsdelen?
Hur skall man bete sig där, på den, om det är samma, eller på respektive del.
Får man vifta ut en fot om man förlorar lite balans, utan att sätta den i backen? Får man bromsa med fotbroms, handbroms?

Jag har bara bestämt mig för att INTE blanda in trafikskolan... Tänkte köra upp på "vana", precis som för b-kortet för 4 år sedan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top