Körkort 2008

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
började med att komma till körskola 6 på morgon för att dra till manöverprov osv och blev klar med stadskörningen ca 16
 

Kotan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Töreboda
Hoj
Ingen just nu
Den 21/5 Har jag mitt körprov, känner mig något stressad! jag har kört mycket privat men alldrig på trafikskola! Så jag undrar, vilken är den svåraste delen vid uppkörningen? och några tips vore inte så dumt!
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Den 21/5 Har jag mitt körprov, känner mig något stressad! jag har kört mycket privat men alldrig på trafikskola! Så jag undrar, vilken är den svåraste delen vid uppkörningen? och några tips vore inte så dumt!


Konbanorna, om du inte har kört dem innan, samt bromsningen.

Lycka till:tummenupp
 

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
Den 21/5 Har jag mitt körprov, känner mig något stressad! jag har kört mycket privat men alldrig på trafikskola! Så jag undrar, vilken är den svåraste delen vid uppkörningen? och några tips vore inte så dumt!

träna på krypkörningen! :)
 

krypkör

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
zx9r -96 stolen
grattis grattis...:yoparty

QUOTE]

Tack!

Körkortstillstånd skiter dom i, men glöm inte att ta med regbeviset på hojen om du kör med din egen. Samt se till att allt är sjysst, dvs att det inte finns något att änmärka på i säkerhetskontrollen. Killen som skulle köra upp innan mig fick inte köra för att en blinkerslampa pajat.

Blev 22 mil till idag.. har nog nästan gjort 100 sen i måndags.. Fan jag blir ju erfaren :yoparty
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Läst denna tråden den senaste månaden eftersom den passar mig så perfekt :)
Har några frågor någon snäll själ kanske skulle kunna svara på.

Liksom en del andra har jag haft min B-kort i 6år och ska ta teorin i nästa vecka. Har till stor del kört repetition igenom datortest. Men går för snabbt in i en memorativ läge på såna enformiga program, så behöver flera. Någon som har några tips på nya uppdaterade program??

Jag har hittintils kört 5ggr på körskolan, och alla dessa ggr har varit på banan, ca 4 kryp 1 slalom med undanmanöver. Är detta vanligt eller blir jag mjölkad på cash som det känns...
Visst kan jag erkänna att jag är långt ifrån bäst på krypkörningen, men borde inte variationen vara att föredra före ett jäkla nötande??
Kommer väl ha minst 1 lektion till innan jag skulle ut i trafiken, enligt min körlärare. Börjar bli jävligt sugen :gnissla

Tack på förhand för alla tips och svar!
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Sådär! Klarade kortet i onsdags :) Kan rekomendera för privatister att ändå ta ett par lektioner i skola precis innan man kör upp.... det är nyttigt!
 

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Jag satte teorin i fredags.
56 poäng, och godköänd. Skönt som fan, för nu kan man släppa den biten, och fokusera på det roliga. (Ja, och det dyra, som någon sa).

:)
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Läst denna tråden den senaste månaden eftersom den passar mig så perfekt :)
Har några frågor någon snäll själ kanske skulle kunna svara på.

Liksom en del andra har jag haft min B-kort i 6år och ska ta teorin i nästa vecka. Har till stor del kört repetition igenom datortest. Men går för snabbt in i en memorativ läge på såna enformiga program, så behöver flera. Någon som har några tips på nya uppdaterade program??

Jag har hittintils kört 5ggr på körskolan, och alla dessa ggr har varit på banan, ca 4 kryp 1 slalom med undanmanöver. Är detta vanligt eller blir jag mjölkad på cash som det känns...
Visst kan jag erkänna att jag är långt ifrån bäst på krypkörningen, men borde inte variationen vara att föredra före ett jäkla nötande??
Kommer väl ha minst 1 lektion till innan jag skulle ut i trafiken, enligt min körlärare. Börjar bli jävligt sugen :gnissla

Tack på förhand för alla tips och svar!

Låter mycket på banan...
Själv körde jag/vi (3 polare) först 1 gång på banan... Gick ju sådär, men läraren sa att det är precis som det brukar vara. Man måste ut och köra för att få koll på balansen.
2a lektionen drog vi till banan i typ 20 min, sen resten av lektionen var vi ute och körde i trafiken.
3e lektionen trafik
4e lektionen banan
5e lektionen trafik
6e lektionen trafik
7e lektionen banan+trafik
(reservation för någon ihopblandning av ordningen:)
Uppkörning

Lycka till med kortet. Fick mitt i onsdags :yoparty
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Den 21/5 Har jag mitt körprov, känner mig något stressad! jag har kört mycket privat men alldrig på trafikskola! Så jag undrar, vilken är den svåraste delen vid uppkörningen? och några tips vore inte så dumt!

Om du tabbar en liten del i trafiken, döm inte ut dig själv då, fortsätt vara fokuserad hela vägen in i mål, dom bedömer helhet.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Fick träna på att bromsa 90 km/h ner till 0 km/h idag. Fan, vad olätt det var! Krypkörning, konbana och stadstrafik har jag inga problem alls med. Men denna bromsning... Känns som att jag måste träna en hel del på det.

Blev dock litet mindre nervös när min körskolelärare berättade att endast fyra av 56 av trafikskolans elever kuggade A-uppkörningen förra året.
 

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Såja, efter en misslyckad jag provar köra upp och råkuggade så fick man sätta sig i skolan idag, bokat in 6 lektioner på 2v framåt..nu ska det bli lite bättre än förra.:D
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Såja, efter en misslyckad jag provar köra upp och råkuggade så fick man sätta sig i skolan idag, bokat in 6 lektioner på 2v framåt..nu ska det bli lite bättre än förra.:D

Vad var det som du råkuggade på? (om man får fråga)
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Grattis till alla som fått sina kort nyligen! Jäkligt avundsjuk på er ;)

Tack för svaret Herlog, ska nog se till att han släpper ut mig i trafiken härnest... han ställde en fråga senast om vi inte "borde ta en lektion till på bana" då vara jag inte direkt 100% säker hur det var. Nu kommer jag iaf kräva att han slutar mjölka en i oändlighet =/
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Hmm, för mig är det tvärtom med konbana å trafik..

Körde första lektionen i trafiken, flöt på hyssat..

Körde min andra lektion idag, trafiken klockrent!!!
Sen var det krypkörningskonbana, inte skitlätt nånstans, men det var jäkligt kul.

Någon som kan ge något bra tips på krypkörningen förutom att fokusera långt bort?

Min lärare verkar inte vilja mjölka mig alls på lektioner, utan han verkar vilja att jag tar kortet på kortast möjlig tid bara..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top