Körkort 2008

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
övade krypkörning i lite över en timme idag och det känns totalt hopplöst. svängradien är så sjukt kass. på ett försök av typ 30 lyckades jag ta mig runt med bara en fotnedsättning. Dom andra 29 försöken ska vi inte prata om.. Det känns i princip omöjligt och om jag inte kan låna/hyra någon mer lättkört 125a av någon blir det nog inget körkort :huvet
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
YES!!!
Jag lyckades minsann knipa en A-behörighet idag. Det var vansinnigt nervöst, men inspektören var mycket lugn och det hjälpte onekligen.
Jag välte en kon på högfartsbanan och fick köra om, men i övrigt gick teknikbanorna bra.
Vid körningen i trafik körde jag om en galen tysk på motorvägen som inte gillade att bli omkörd utan lade sig i prick 110 till höger om mig på motorvägen vilket resultarede i att jag fick öka upp i 120 för att kunna köra om honom och hinna svänga in på min avfart.
I övrigt gick körningen bra och inspektören hade inga invändningar på mitt agerande vid motorvägskörningen.

Så jävla skönt att ha det avklarat.

Det var 13 dagar sedan jag första gången satte mig på en motorcykel, jag körde 6st dubbellektioner och övningskörde totalt ca: 80mil.

Grattis till alla som har klarat det och till alla som är på väg att klara det ett stort lycka till. Det är inte så svårt som man föreställer sig.
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Idag fick jag A behörighet.. Så jävla skönt.. Var sjukt orolig efter att jag som förste man i min grupp klarat manöverdelarna.. Den väntan på att de andra 2 skulle köra manöverbanorna var sjukt jobbig.. Men nu är det avklarat och jag får köra utan övningskörningsskylt och utan sällskap av handledare, det var lätt värt alla tusenlapar och alla sjukt tråkiga timmar på krypkörningsbanan.

Lycka till alla som fortfarande håller på att ta kortet.
Grattis!!

Jag körde också upp idag...för andra gången(i Säve).
Denna gången blev jag faktiskt riktigt arg/ledsen för att jag blev kuggad...grr!
Förättaren gillade inte min körställning vid broms, han gillade heller inte min teknik vid högfart(tyckte jag körde för högvarvat). Detta trots att jag gjorde grejerna "perfekt"...gaah!

Första uppkörningen blev jag kuggad i trafikdelen vilket jag kan ta...var så jävla nervös så jag tabbade mig lite..

-over and out-
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Privatist:va kan nog sätta två pengar på det.
Kom igen tredje gången gilllt:yoparty


Grattis!!

Jag körde också upp idag...för andra gången(i Säve).
Denna gången blev jag faktiskt riktigt arg/ledsen för att jag blev kuggad...grr!
Förättaren gillade inte min körställning vid broms, han gillade heller inte min teknik vid högfart(tyckte jag körde för högvarvat). Detta trots att jag gjorde grejerna "perfekt"...gaah!

Första uppkörningen blev jag kuggad i trafikdelen vilket jag kan ta...var så jävla nervös så jag tabbade mig lite..

-over and out-
 

XF650

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2008
Ort
Klippan
Hoj
1999, Suzuki XF650 Freewind
Glömde bort min första körlektion ( en dubbel) idag, lappen från trafikskolan låg inte framme och larmet på mobilen glömde jag ställa så nu kl 2200 ser jag på mobilen att det var idag :mad: :mad: :mad: :mad:

Tråkigt för dig, bara att betala och se glad ut eller
Min lärare ringde från skolan ca 30 sek efter att jag skulle varit där o sa att han saknade mig, det kallas jag service
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Idag fick jag A behörighet.. Så jävla skönt.. Var sjukt orolig efter att jag som förste man i min grupp klarat manöverdelarna.. Den väntan på att de andra 2 skulle köra manöverbanorna var sjukt jobbig.. Men nu är det avklarat och jag får köra utan övningskörningsskylt och utan sällskap av handledare, det var lätt värt alla tusenlapar och alla sjukt tråkiga timmar på krypkörningsbanan.

Lycka till alla som fortfarande håller på att ta kortet.

Sjukt grattis!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
övade krypkörning i lite över en timme idag och det känns totalt hopplöst. svängradien är så sjukt kass. på ett försök av typ 30 lyckades jag ta mig runt med bara en fotnedsättning. Dom andra 29 försöken ska vi inte prata om.. Det känns i princip omöjligt och om jag inte kan låna/hyra någon mer lättkört 125a av någon blir det nog inget körkort :huvet

Hur dåligt det ser ut just nu så blir det bara bättre och bättre. ÖVA! Tro mig, du kan sätta lågfartsdelen med ALLA hojar om du övar tillräckligt mycket. Jag håller ju själv på med min ZX7R på manöverbanan (203 kg och kass svängradie) så jag vet hur det är. Det gäller bara att öva, sen sätter man lågfartsdelen.

Så mitt tips är att inte ge upp för du kommer att klara det om du övar mer.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur dåligt det ser ut just nu så blir det bara bättre och bättre. ÖVA! Tro mig, du kan sätta lågfartsdelen med ALLA hojar om du övar tillräckligt mycket. Jag håller ju själv på med min ZX7R på manöverbanan (203 kg och kass svängradie) så jag vet hur det är. Det gäller bara att öva, sen sätter man lågfartsdelen.

Så mitt tips är att inte ge upp för du kommer att klara det om du övar mer.

Det känns bara som om det inte är värt det.. då jag helt enkelt inte har råd med två uppkörningar (klarade teorin 1 augusti förra året, tidspress) måste jag känna mig helt säker på manöverbanorna innan uppkörningen. kuggar jag första blir det inget A1kort helt enkelt.. och även om jag lär mig köra banan med min cykel kommer det vara precis på gränsen att det går, och med mina nerver inför pressade situationer har jag svårt att se mig klara banan på uppkörningen :gnissla
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det känns bara som om det inte är värt det.. då jag helt enkelt inte har råd med två uppkörningar (klarade teorin 1 augusti förra året, tidspress) måste jag känna mig helt säker på manöverbanorna innan uppkörningen. kuggar jag första blir det inget A1kort helt enkelt.. och även om jag lär mig köra banan med min cykel kommer det vara precis på gränsen att det går, och med mina nerver inför pressade situationer har jag svårt att se mig klara banan på uppkörningen :gnissla

De tar hänsyn till nerverna och du får ju faktiskt göra misstag och göra om manöverbanorna. Självklart får man inte hur många försök som helst på sig men det finns utrymme för tabbar.

Ge inte upp iallafall. Kör på hårt och boka uppkörning några veckor innan din teori går ut. Kuggar du så får du ringa sista minuten - du lär ju få någon uppkörning ifall du ringer varje dag i några veckor!
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Jag måste skriva av mig bara.
Först: grattis till alla som klarat kortet, jag är avundsjuk.
nu till mig och det jag har behov att skriva av mig om. övningskörde med lärare idag, krypkörningen, med min egna hoj, Honda VFR 800. inte gjord för det. nästintill fysiskt omöjligt att få runt den i den "raka" konbanan.
kan inte någon bara säga att det kommer ordna sig. kör upp nästa måndag, ska slita järnet i helgen.

ska för övrigt köra upp i växjö, någon som har koll på vilka rundor de brukar köra? hur sura/glada vv-gubbarna brukar vara?


Kört upp två gånger i växjö, men nu är det klart så blir inte mer=) Hade olika och måste säga att båda inspektörerna var förvånansvärt bra. pedagogiska och inte stela alls som man är rädd att deska va.Tror bara det finns två i växjö men kan ha fel. Iaf det ordnar sig nog, inga av dom jag hade va några regelnissar så gör du fel får du utan tvekan fler försök.
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Kört upp två gånger i växjö, men nu är det klart så blir inte mer=) Hade olika och måste säga att båda inspektörerna var förvånansvärt bra. pedagogiska och inte stela alls som man är rädd att deska va.Tror bara det finns två i växjö men kan ha fel. Iaf det ordnar sig nog, inga av dom jag hade va några regelnissar så gör du fel får du utan tvekan fler försök.



aah, schysst. kort fråga, var ligger stället? jag fick någon beskrivninng om att köar väg 27 och söder ut, men jag hittar lite dåligt, har du lust att ge en bättre förklaring?

föresten, nu ska jag låna min brors buell 1200 istället, tror den blir lättare på lågfarten...
 

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Fick lappen idag :tummenupp. Va nervös som faan men det gick bra hade en grymt lugn kille från vv han var riktigt lugn och hjälpsam. Nu e det bara och öppna plånboken och inhandla hoj. Lycka till till er som håller på.:)


Hehe green cargo killen?

visa upp ev hoj du vet var vi är.

Håkan Ansans
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Läste detta på vägverkets hemsida
"Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen"

Innebär det jag tror, att jag får ha en lista med allt jag ska gå igenom vid kontrollen men inte hur man ska göra dessa?
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Ni som övar i V-ås det finns en högfartsbana neranför Råby-Ip + Wenströmskaskolan till vänster på parkeringen, där finns kryp o högfart.
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Läste detta på vägverkets hemsida
"Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen"

Innebär det jag tror, att jag får ha en lista med allt jag ska gå igenom vid kontrollen men inte hur man ska göra dessa?

Jo, tyckte mig läsa det för typ 10 sidor sen att reglerna var ändrade så att det nu tillåts ha en lite checklista med sig.

Kör upp på måndag =) Önska mig lycka till!

Lycka till! :)
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
aah, schysst. kort fråga, var ligger stället? jag fick någon beskrivninng om att köar väg 27 och söder ut, men jag hittar lite dåligt, har du lust att ge en bättre förklaring?

föresten, nu ska jag låna min brors buell 1200 istället, tror den blir lättare på lågfarten...



Du kör till stället som heter östratorp. Är en bomm vid vägen in men du kommer förbi ändå med mc.
 

Bifogat

  • karta.jpg
    karta.jpg
    64.8 KB · Visningar: 58

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top