Lite tips till de som skall köra upp.
Krypfarten - Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
Jag försökte för mycket och gjorde ett trial-event av det, man får faktiskt rulla i maklig takt, gör det, det förenklar det hela.
Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
Varva rovan lite för balans/drivning (jag ruppade lite, inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort.
Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.
Undanmanövern, se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet.
Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
Släpp av med ett par konor kvar, ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an, har man lagomt med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:anpå väg tillbaka mot bromsningen.
70 och 90-broms, släpp gasen 5 meter innan så du lägger över lite vikt på gaffeln, ta sikt långt framåt (sjumilablicken), raka armar (inte stela) rak rygg, håll åt med knäna runt tanken (de avlastar rygg/armar) och bestäm dig.
Jag vet inte riktigt hur jag gör, det bara händer, men det brukar kännas som man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande.
Foten lägger man an en smula bara, släpp av den när farten sjunker, annars låser du.
Trafiken - Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör på huvudet, titta på saker som är farliga.
De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled...
Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.
Oroa er inte i onödan, lite stress är bara bra, men att tro att det är omöjligt hjälper ingen, det är betydligt enklare än ni tror.
/J