Körkort 2008

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Nu börjar man bli riktigt nervös! Har teori skrivningen imorgon! Har pluggat ganska mycket och känner mig ganska säker men det känns som att man aldrig kan vara 100% säker på allt! Har Bil körkortet och hoppas att det hjälper lite.

Har gjort lite data tester på nedladdade körkorts program och så har jag köpt några tester på str hemsida för 14kr st, får godkänt på alla dom...Är dessa tester bra? Någon som testat?

Några sista tips inför skrivningen?

Str´s tester är bra. Liknande frågor, dvs inte samma frågor men provet är väldigt likt det riktiga. Teorin går nog bra, man har mkt gratis via B-kortet eftersom du ständigt är ute i trafiken så mkt går att resonera sig fram till. Det man får fräscha upp är ju kunskaperna om tex. datumparkering och sån skit.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Så, handpenningen fixad. Hojen är klar om 6 dagar. Strypning montering och besiktning, 25 kw.

Det blev en silver.

Dags att boka uppkörning snart. Gött med ABS, ett moment mindre att oroa sig över.

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Ja då var det dags igen. PÅ'T bara ;)

Har på torsdag uppkörning i e-tuna. Och har pga en jävla massa strul med trafikskolan inte fått kört ETT SKIT sen jag kuggade sist. De ville inte ens låna ut hojen som de lovat denna gång. Men till slut så, får hämta hojen imorgon kvällning. Och torsdag morgon ska jag köra upp igen. Är nervis för hurfan de ska gå med lågfartsdelen nu när man inte kört på så länge.

Någon som har tips ang körning i e-tuna? Har för mig att jag sett nån tråd, men kan inte hitta den.

Mvh Mr. Asp

andy-l

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
zx-10r 2008
Halloj!

Första posten för mig, har besökt denna sida till och från rätt mycket då man gått i tankarna på att ta MC kort. Nu har jag vunnit en båge i en tävling, så då blev det fart igen! ;) Skrev teorin idag, vilket gick bra, och jag har min första körlektion om 3 timmar =)

Kan hålla med om att Str's tester var riktigt bra och lika det riktiga provet, satt med dom igårkväll!

Vi syns på vägarna om ett par veckor förhoppningsvis! =)

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Halloj!

Första posten för mig, har besökt denna sida till och från rätt mycket då man gått i tankarna på att ta MC kort. Nu har jag vunnit en båge i en tävling, så då blev det fart igen! ;) Skrev teorin idag, vilket gick bra, och jag har min första körlektion om 3 timmar =)

Kan hålla med om att Str's tester var riktigt bra och lika det riktiga provet, satt med dom igårkväll!

Vi syns på vägarna om ett par veckor förhoppningsvis! =)

Grattis andy-l, till både den avklarade teorin och till vinsten. Inte helt fel att vinna en cykel sådär utan vidare. Hoppas körningen kommer gå bra också.

Har själv också gjort teorin idag och det gick ungefär som jag trodde att det skulle göra, fem fel.

Har kört några lektioner och kan tyvärr inte säga att jag är nöjd med mig själv. Även om jag bara kört MC nu totalt tre gånger tycker jag att det inte borde vara så svårt att hålla blicken uppe och spela på kopplingen sådär lagom lite. Hoppas det går bättre idag. Vill gärna bli tillräckligt bra så att jag får köra upp snart. Vill ha kortet, har trots allt en er6n som står och väntar på mig. Sjukt sugen.

frid

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
yees där satt den =) teorin avklarad idag!!
så nu e det bara att fläska på med körlektioner och sedan gå på uppkörningen!

så vad är bäst, gå via körkortspaket eller ta någon intensiv kurs? råd och tips?
har inte möjlighet att köra privat och har bara kört en dubbel lektion tidigare, hinner man kirra uppkörningen innan denna säsong är slut?

tack för alla tips jag fick utav er innan min skrivning!

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
yees där satt den =) teorin avklarad idag!!
så nu e det bara att fläska på med körlektioner och sedan gå på uppkörningen!

så vad är bäst, gå via körkortspaket eller ta någon intensiv kurs? råd och tips?
har inte möjlighet att köra privat och har bara kört en dubbel lektion tidigare, hinner man kirra uppkörningen innan denna säsong är slut?

tack för alla tips jag fick utav er innan min skrivning!

kan nog bli tufft o få tag i uppkörningstider om du går genom vanlig skola, eftersom de ska klämma dig på lite pengar först innan de bokar in dig.

en intensiv är nog bäst om du bara måste ha kortet denna säsongen, men med viss risk för att slänga pengarna i sjön om du inte klarar dig.

Upp till din egen förmåga, det där.

mattsson311

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Hoj
2007 KTM Superduke
hmm...jag har en fråga, jag har försökt och klara långsamma banan..men det går ju inte ! jag har en superduke och kör på..riktigt dålig svängradie verkar det vara på den..någon som har några bra tips på hur man ska göra för att lyckas ? :)

Hr Zeke

Svinpäls
Gick med
6 Jun 2008
Hoj
FZ750
Jippie, kortet grejat runt tvåtiden i eftermiddags! Strulade till det lite på krypkörningen, men tydligen inte värre än att jag fick gå vidare till nästa moment, och sett till helheten klarade jag manövergården. Fick köra trafikdelen bland de sista i min grupp, och allt väntande var definitivt värst. Vissa stunder var jag så nervös att jag inte visste om jag skulle spy, svimma, eller skita i allt och åka hem.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
WOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!

Körkortet i handen idag, 30/7-2008, 15:36...eller lappen iaf!

Redan lagt 20 mil på hojen jag lånat ;)

/Jocce

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
kan nog bli tufft o få tag i uppkörningstider om du går genom vanlig skola, eftersom de ska klämma dig på lite pengar först innan de bokar in dig.

en intensiv är nog bäst om du bara måste ha kortet denna säsongen, men med viss risk för att slänga pengarna i sjön om du inte klarar dig.

Upp till din egen förmåga, det där.

Några tips på bra körskolor med intensiv kurser? ringde upp hallsta trafikskola som jag läst ska vara väldigt bra men dom var såklart redan fullbokade =(
Det behöver inte vara någon trafikskola i Stockholm, kan lika gärna åka iväg..

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Fick mitt kort idag, så nu kör jag äntligen lagligt :)
Körde med kkort Express i halstahammar och dom är grymma, super intensiv på 2 dagar och sen uppkörning. Hade aldrig tidigare sett banan och det gick riktigt lätt. Kan väl lägga till att jag nu är på min 5:e hoj (kört hoj i 8 år). En vän körde upp samtidigt med mycket mindre körvana och han klarade också det.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Fick mitt kort idag, så nu kör jag äntligen lagligt :)
Körde med kkort Express i halstahammar och dom är grymma, super intensiv på 2 dagar och sen uppkörning. Hade aldrig tidigare sett banan och det gick riktigt lätt. Kan väl lägga till att jag nu är på min 5:e hoj (kört hoj i 8 år). En vän körde upp samtidigt med mycket mindre körvana och han klarade också det.

Hur kunde du köra upp genom Kkort Express i halstahammar da de hade en sjuk mc lärare?

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Äntligen.

Så jävla nice. Idag blev uppkörningen PERFEKT! (enl. provförättaren iaf), även om jag var väääääldigt tveksam. Men men.

Ett tipps för alla som vill ha det. KÖR UPP I Eskilstuna. Det är vääääldigt mkt lättare än tex örebro. Allt är tydligt skyltat och markerat. Och om man ska lyssna på trafikskolan så klarar sig de flesta i e-tuna, medans örebro och västerås har mkt färre godkända körningar.

Så nu ska jag spendera kvällen på jobbet med att surfa på blocket efter en ny hoj =)
:squid

Diggar till:rock: Kenneth and the Knutters - 1 2 3 4 motorbike

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Hur kunde du köra upp genom Kkort Express i halstahammar da de hade en sjuk mc lärare?

De har väl två lärare som sysslar med Mc-kurserna. Antagligen är det den ena som är sjuk och oturligen nog blir hans tilltänkta elever avbokade från kurserna medans de andra kan få gå kursen på utsatt tid.

Riktigt oflyt du haft, bara att kämpa på så har du ditt hojkort snart ska du se.

//Mvh Joakim.J

122025

Guest
Grattis Mr. Asp!

Tog mitt idag också, 08:15 i Tullinge. Vilken härlig känsla! :tummenupp
Bättre känsla än B-kortet utan tvivel. Hade en grymt trevlig och härlig människa som inspektör. Kan varmt rekommendera Tullinge!

Lycka till ni som fortfarande håller på, och kom ihåg att behålla lugnet och tro på att ni kan när ni väl är där!

"IMMORTALITY, TAKE IT, IT'S YOURS!" :D

Peace out!
/122025

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Tyvärr har Magnus hamnat på hjärtintensiven så det är helt sjukt mycke att göra för dom. Vi hade bokat för aslänge sen + betalt så dom fick tid med oss.

Jag kan även rekommendera Tettes MC skola i Ystad. Dom kunde klämma in oss i slutet av Augusti (uppkörning 3:e september) 7400 ville han ha för 10 lektioner tror jag det va. Riktigt trevlig och tillmötesgående.

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Har nu bokat uppkörningstid i Stockholm, det blev nån gång i mitten av september vilket är bra eftersom jag knappt har kört MC överhuvudtaget. Så nu känns det iaf som att jag har gott om tid på mig att öva, och jag vill ju helst av allt fixa kortet på första försöket med tanke på att säsongen kommer ju ta slut någon gång i oktober och risken för att inte kunna få en ny tid pga kuggning i första försöket kommer vara stort tror jag.

Någon här som har bra tips på hur jag kan lägga upp det hela med körlektioner och hur många lektioner (på ett ungefär) det krävs om man inte är ett helt hopplöst fall =P .

Vill såklart inte bli blåst av någon körskola, man är ju inte gjord av pengar!

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Hr Zeke, grattis, jag ska också köra upp i Uppsala (antar att du gjorde det) vilket låg standard Uppsala har på sin bana, typ en smutsig väg som det är lite asfalt på. Jag börjar bli nervös inte många dagar kvar nu.

Gorgis, jag har kört 5x80 minuter har en lektion kvar, jag tycker jag borde klara provet om jag inte gör bort mig helt enkelt. Jag har dock kört lätt hoj förut, har en annan på skolan som aldrig kört mc eller moped innan, han har tagit 10 lektioner och kör upp samma dag som mig

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0