Körkort 2009

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Ville bara önska alla lycka till nu!
Jag har några veckor till min uppkörning och jag är dödsnervös! Den "vanliga" körningen går kanonbra, men det är natruligtvis konbanan som ställer till det. Håller fortfarande på att sätta ner foten då och då, så förhoppningsvis har jag vänjt mig av med det till den stora dagen!

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
hur är det med att stanna och åka iväg utan att sätta ner fötterna? har övat det lite på körskolan men kommer en sådan övning med på uppkörningen?

Menar du om man får köra Lågfart 2?
Enligt min körlärare går det bra att sätta ner foten vid dubbelkonerna, så jag tränar på det viset. Cirkuskonster får de pyssla med på annat håll ;)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbana 1; den utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

I trafikdelen fick jag köra till Jakan och in i ett bostadsområde, sedan ut på E18 mot Kallhäll, körde en bit på en 50-väg där och vände. Sedan tillbaks på E18 mot Barkarby och IKEA och tillbaks till vägverket.

Ett väldigt störande moment var intercom-systemet som både tjöt, brusade och leverade förarprövarens röst i en låg ljudnivå.

Känns nästan lite tomt nu när allt är klart. Har laddat, förberett mig och sett fram mot detta datum sedan slutet av januari.

Grattis!

Jag tog oxå mitt idag på Barkarby (kl 10.15-11.15) och med stor press på mig själv.
Om jag inte hade tagit det idag så hade jag fåt skriva om teorin eftersom den var giltig endast till 5 maj. Mitt lämp gick ut under våren så jag var tvungen att vänta på det oxå i 6v för att få boka prov. Fick dagens provtid i torsdags och hade inte kört något sedan i höstas. Lyckades få en dubbeltid på banan med körskolan men inte ute i trafik så trafiken var en chansning från min sida. Rättare sagt, hela uppkörningen var en chansning för att slippa skriva om teorin!:D

Fick besikta lagren. Jag fick lågfart två istället (med stoppen). Dessutom fick jag stanna i motlut och det måste ha varit den största backen i Jakan *skratt* och motorn dog på första försöket. Därefter fick jag till ett fint skutt,:3freak men kom iväg och trodde att jag var kuggad. Men allt annat gick över förväntan faktiskt. Jag råder er att öva mycket på landsvägskörning med mycket kurvor för det fick jag köra rätt länge. Motorvägen var jag bara ute på i 1 km. Öva mycket på kloka vändningar. Han försökte lura mig med att köra in på en liten väg genom att säga att jag skulle vända på närmaste lämpliga plats, men jag såg skylten som var ute på landet, tack och lov och åkte vidare en liten bit.
Uppmärksamma 30-skyltar!

Se mitt tidigare inlägg med länkarna. Kolla på dem så kan du säkerhetskontrollen!

Nu kommer det trevliga problemet: Att hämta hojen! :banana

Lycka till alla!
En portion självförtroende samt till det lugn och planering så är saken biff!

Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbana 1; den utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

I trafikdelen fick jag köra till Jakan och in i ett bostadsområde, sedan ut på E18 mot Kallhäll, körde en bit på en 50-väg där och vände. Sedan tillbaks på E18 mot Barkarby och IKEA och tillbaks till vägverket.

Ett väldigt störande moment var intercom-systemet som både tjöt, brusade och leverade förarprövarens röst i en låg ljudnivå.

Känns nästan lite tomt nu när allt är klart. Har laddat, förberett mig och sett fram mot detta datum sedan slutet av januari.

Ett stort grattis! :) Ja, ang. intercom-systemet, så var jag också missnöjd! Jag körde av till vägkanten, och berättade att det hördes väldigt dåligt, och efter det så upprepade han det alltid en extra gång! :tungan

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Jag har några veckor till min uppkörning och jag är dödsnervös! Den "vanliga" körningen går kanonbra, men det är natruligtvis konbanan som ställer till det. Håller fortfarande på att sätta ner foten då och då, så förhoppningsvis har jag vänjt mig av med det till den stora dagen!

Jag fotade på uppkörningen och blev godkänd ändå. Det kan väl iofs bero på vilket humör besiktningsmannen är på.

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Ett stort grattis! :) Ja, ang. intercom-systemet, så var jag också missnöjd! Jag körde av till vägkanten, och berättade att det hördes väldigt dåligt, och efter det så upprepade han det alltid en extra gång! :tungan

Tack! Min förarprövare var ibland tvungen att bokstavera! K-A-L-L-H-Ä-L-L !!

Det var knappt man hörde ändå när det gick i 110 på E18.

jumpsuit

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
en grön

roligt för dig. hoppas det går bra!
tog körkort förra året. klarade lågfartsdelen. soppa dock till en kon så den flög all världens väg på högfartsdelen. men det gjorde inget tydligen. så länge du visar att du hanterar hojen bra. det gjorde ju jag obviously inte men jag fick 'ändå haha xD

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Grattis mirre! var försökte han få dig att vända någonstans? ^^
Tack :)

Hmm...jag har lite dålig koll på Jakan faktiskt så jag vet inte, ärligt... Men det var en fin smal 50-väg med bara några få hus och ängar..:confused:
Egentligen inte så konstigt mer än att det var en skylt att mc och bil inte fick köra in på en väg men det hade varit lätt att vända där om man inte hade uppmärksammat skylten, som var tydlig. :)

Jag hade turen att "min" inspektör bad mig att själv reglera volymen innan vi åkte genom att vi testade. Funkade mycket bra...

Last edited:

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96

En Krstd tjej! Har vi sett dig på konbanan tro? Min tjej övar åxå och har samma problem, det där med fotisättning. Hon övar på en gammal vit 1200cc GSXR. Hon klarar det snart tror jag :) . Senast vi övade, Tisdag, hade en Rhodinshoj vält och drösslat olja över högfarten :huvet . Ses på vägarna...

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
En Krstd tjej! Har vi sett dig på konbanan tro? Min tjej övar åxå och har samma problem, det där med fotisättning. Hon övar på en gammal vit 1200cc GSXR. Hon klarar det snart tror jag :) . Senast vi övade, Tisdag, hade en Rhodinshoj vält och drösslat olja över högfarten :huvet . Ses på vägarna...

Haha, ja jag var där tidigt som bara den i onsdags och det såg ut som fan där då, så det blev ingen högfartsdel just då. Du får önska henne lycka till! vi kanske får uppkörning ihop ;-)

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Uppkörning

Fick min första tid för övningskörning idag den 6/5
Övningskörning MC här uppe i Norr börjar ju tyvärr
lite sent.....
Bad körskolan boka en uppkörningstid i slutet av Maj
Körskolläraren frågade om jag ville om han skulle vara med
vid själva uppkörningen men det tyckte jag ej var nödvändigt.
Har det varit så för er övriga också eller har ni med körläraren
under uppkörningen ???

Har trafikinspektören ändå koll vilka som är privatister och
gått i körskola ?
Vill ju förstås inte att han skall tro jag är privatist om än det kanske
ej spelar ngn roll.
Vissa säger ju att privatister bedöms hårdare än de som gått
i skola......:va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ska du köra upp i rinkaby? Passa dig för järnvägsövergången som man brukar köra över där. Är halft dold precis innan en by någon km från flygfältet.

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
'03 Hornet 900
Jag klarade teoriprovet idag, 2 dagar efter att jag fick körkortstillståndet ;)
7:e maj får jag vänta till innan första körlektionen.. Jag hade tydligen "tur" som inte behövde vänta längre än 2 veckor på en tid.
Jag har bokat 4st lektioner, två timmar styck. Kan det räcka tro utan att köra privat?

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag klarade teoriprovet idag, 2 dagar efter att jag fick körkortstillståndet ;)
7:e maj får jag vänta till innan första körlektionen.. Jag hade tydligen "tur" som inte behövde vänta längre än 2 veckor på en tid.
Jag har bokat 4st lektioner, två timmar styck. Kan det räcka tro utan att köra privat?

4 enkla lektioner tycker jag iaf låter lite om du inte skall köra privat, men det beror ju på om du har erfarenhet sedan innan, jag hade räknat med 6 lektioner, men nu har jag tagit 7 och skall han en till innan uppkörningen om 3 veckor:)

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Klarade uppkörningen på barkarby i dag! :crash
Hunnit med 28 mil i dag. :D så jävla underbart...

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Yamaka
Nån som har en str mc bok till salu i gbg?

Denna:
77771769_1.jpg

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha