Körkort 2009

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
Gött, kortet avklarat idag! :D

Grattis till alla er andra som klarat er och lycka till ni som är på gång!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Om vi pratar om samma tjej kan jag meddela att det gick bra för henne. Hon bromsade vält på inbromsningen på undanmanövern, skadade en fot men fattade nytt mod och genomförde proven och fick godkänt! Vi var tre tjejer från samma ställe och vi fixade kortet alla tre!!! LYCKA!!!

Gött att det gick bra. Strongt att hon fortsatte!
Och grattis till lappen! :tummenupp

Gött, kortet avklarat idag! :D

Grattis, bra jobbat! :cpparty
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Tack för ditt svar. Då känns det som att jag ska träna åt båda hållen. (Självklart gör jag det hela tiden men häromdagen kändes det så klockrent åt ena hållet att kan jag välja så väljer jag ju det som känns bäst) Bäst att göra som herren från vägverket säger så han blir nöjd

Rent ut sagt dåligt att vissa uppkörningssnubbar ej bryr sig vilken sida
man skall ta första konen och andra går på enl den uppritade beskrivningen av lågfart resp högfarten på vägverket.Alla borde ju fått gå en likvärdig utbildning så alla bedömer grundregler på lika sätt.
Det här är nog bara en liten del av berget av personberoende bedömningar !
Tycker det borde framgå tydligt med text vad som gäller bland alla övriga
paragrafer och texter :mad:
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Ang. personberoende bedömningar så tror jag inte att alla förarprövare släpper igenom en person som lägger hojen i backen på undanmanöverprovet eller bromsproven.


Det här är nog bara en liten del av berget av personberoende bedömningar !
Tycker det borde framgå tydligt med text vad som gäller bland alla övriga
paragrafer och texter :mad:
 

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600
Jaaaaaaaa! Där satt den fanomej! dyngvåt men ändå gladare än jag varit på länge :)

Links; hur gick det för dig?
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
jag kuggad en uppkörning för nån dag sen. Han sa då att jag inte skulle utnyttja att skära i kurvorna när det är låååånga fiina kurvor. Han klagade även på att jag koncentrerade mig på att titta på gårdar och skit efter landsväg när jag körde förbi istället för långt innan. T.ex. så drog jag av på farten (70 till 55-60) när en cykelbana korsade vägen, han skrev då i mitt öra "KÖÖÖR!".

Jag kuggade även första uppkörningen jag gjorde på A1 på samma saker, men tvärtom. då utnyttjade jag inte körfältet i kurvor och var för ouppmärksam på saker omkring mig. det fixade jag ju såklart till andra uppkörningen och blev godkänd då, körde likadant nu (överdrev dock rörelser litegrann för att han skulle se vad jag tittade på) men kuggade.

jag menar, jag har ju kört A1 och kan framföra motorcykeln på ett säkert vis och bryter inga lagar.

så ni, erfarna och precis-klarat-kortet-snubbar, hur vill VV-killen se att man attackerar en kurva skarp/inte skarp samt lång/kort, och vad vill han att man ska titta på? hur långt fram?
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Nej, då skall du lägga dig till höger.

Skulle bara påpeka att det här påståendet är FEL!
Vid trafikljus ska man alltid ligga mitt i filen så man inte får en bil vid sidan om, oavsett ifall du ska åka till vänster eller höger.
Fick det bekräftat av min körskolelärare igår :mattias
 

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
Skulle bara påpeka att det här påståendet är FEL!
Vid trafikljus ska man alltid ligga mitt i filen så man inte får en bil vid sidan om, oavsett ifall du ska åka till vänster eller höger.
Fick det bekräftat av min körskolelärare igår :mattias


fast om det är på en gata utan markerade fält, så ska man väl lägga sig till höger/vänster när man svänger, för att markera att man ska svänga, och så de bakom kan köra förbi eller?
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
fast om det är på en gata utan markerade fält, så ska man väl lägga sig till höger/vänster när man svänger, för att markera att man ska svänga, och så de bakom kan köra förbi eller?

Ja det stämmer, om det inte är trafikljus då. Och om de är enkelriktat ska du ligga så långt till höger som möjligt vid högersväng och så långt till vänster som möjligt vid vänstersväng.
 

BusaLady

Turbotoka
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Ja
Hoj
Suzuki GSX1300R, Suzuki SV650S *såld*, Suzuki GSX-R 1000 *såld*
Ang. personberoende bedömningar så tror jag inte att alla förarprövare släpper igenom en person som lägger hojen i backen på undanmanöverprovet eller bromsproven.

Jag var otydlig i tidigare inlägg. Sorry! Hon välte inte på själva provet utan innan.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
YES!!!!!!!!!!!!!!!!! den här gången gick det som det skulle!!!! Så nu blir det åka av det i helgen =D

Grattis till alla som klarat det!
Och alla ni som är påväg.....lycka till =D

GRATTIS!!!! förstår att du ska åka en heeeel del i helgen:)
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
En knapp vecka kvar till min uppkörning nu..

Borde jag köra upp med min egen CBR 600fs eller körskolans kawasaki ER5?

Upplever min egen hoj som lättare att krypköra med än körskolans, medans körskolans hoj är mer lättsvängd
 

Effoc

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
kalmar
Hoj
Husaberg 501-13
Ta körskolans hoj då det bara är en grej på manöverbanan du ska göra som har med krypkörning att göra.
 

Hazze80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rsv4 Factory-SE
I dag vart man godkänd på kör provet, så nu är det bara att hoppas på en härlig sommar med många mil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top