Körkort 2009

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Skojar ni när ni säger att det inte finns någon begränsning i bredd på den svårare lågfarten :va

Det är ju vägen man kör på som avgör, dvs begränsningen. Att säga att det inte finns någon begränsning är att säga att man kör upp på ett flygfält då man kan köra 100 meter åt varje håll och vända på den ytan :D
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Skojar ni när ni säger att det inte finns någon begränsning i bredd på den svårare lågfarten :va

Det är ju vägen man kör på som avgör, dvs begränsningen. Att säga att det inte finns någon begränsning är att säga att man kör upp på ett flygfält då man kan köra 100 meter åt varje håll och vända på den ytan :D

Körde upp på Barakarby flygfält :arsele
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Körde upp på Barakarby flygfält :arsele

Fick du köra precis så långt åt sidorna du ville då utan att för den skull bli kuggad? Tror inte det va. Med hur långt som helst menar jag åtminstone 5-10 meter så det blir pisslätt att vända och hela momentet förstörs
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När konbanan ändå diskuteras...

Det var ingen som sa något till mig ang. begränsning av banan i sidled.. varken på körskola eller vid uppkörningen.

Däremot (som diskuterats tidigare) så fick jag inte välja vilken sida av första konen jag skulle ta i krypbanan. Han sa uttryckligen "kör på höger sida om första konen".

Högfarten sa han dock inget annat än på vilken sida väjningen skulle ske.
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Fick du köra precis så långt åt sidorna du ville då utan att för den skull bli kuggad? Tror inte det va. Med hur långt som helst menar jag åtminstone 5-10 meter så det blir pisslätt att vända och hela momentet förstörs

Ingen aning, kändes inte relevant att fråga :rolleyes:
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
hörrni ni ni.....
nyss hemkommen efter att jag kört med min andra priv. handledare som har kört med min make och många andra. han kan alla regler om uppkörningen m.m så det var skönt att få mig en tur med honom så han kunde notera vad som ska göras.
kan meddela att konbanan som jag körde utan konor(bara för att visa honom vad jag kunde och förra gången gick den skit) så satte jag den några gånger kan ni FATTA hur förvånad och glad jag blev:)

jag har lite saker jag måste tänka på som att titta mer dvs vrida på huvudet(misstänkte det), hålla lite mer i mitten än till vänster när de tär tvåfiligt;), och inte "gena...eller rättare sagt köra så när refugen när jag svänger i en korsning(gör så med bil:/)
men i hela taget tyckte han att no problemas:) att vi ska öva lite mer, finslipa. jag körde grusväg som var 70väg och jag lyckades väl hålla typ 60 ibland men det såg fint ut ändå sa han- det kommer.
undanmanövern tror han är den som kommer ta lite tid för jag är harig....alltså jag tänkte att 50km är väl inte så fort, kör man ju i tätbebyggt område men jo tjena:(
Kan ta undanmanövern på nåder i 30km/h:( buhu...:gnissla

jo en sak till.....jag har precis ringt och bokat en uppkörning...kan ni fatta det???????:jisses om typ 4 v, 7 juli, ska lilla jag köra upp- helvetes anåda hur ska det gååå???????:död:brinnerup
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Skojar ni när ni säger att det inte finns någon begränsning i bredd på den svårare lågfarten :va

Det är ju vägen man kör på som avgör, dvs begränsningen. Att säga att det inte finns någon begränsning är att säga att man kör upp på ett flygfält då man kan köra 100 meter åt varje håll och vända på den ytan :D

Nej det finns ingen begränsning på den "svåra" delen på uppkörningen.
Så i princip kan du köra 100m åt hållen men tror inte kontrolanten anser detta som särskilt lämpligt:arsele
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
hörrni ni ni.....
nyss hemkommen efter att jag kört med min andra priv. handledare som har kört med min make och många andra. han kan alla regler om uppkörningen m.m så det var skönt att få mig en tur med honom så han kunde notera vad som ska göras.
kan meddela att konbanan som jag körde utan konor(bara för att visa honom vad jag kunde och förra gången gick den skit) så satte jag den några gånger kan ni FATTA hur förvånad och glad jag blev:)

jag har lite saker jag måste tänka på som att titta mer dvs vrida på huvudet(misstänkte det), hålla lite mer i mitten än till vänster när de tär tvåfiligt;), och inte "gena...eller rättare sagt köra så när refugen när jag svänger i en korsning(gör så med bil:/)
men i hela taget tyckte han att no problemas:) att vi ska öva lite mer, finslipa. jag körde grusväg som var 70väg och jag lyckades väl hålla typ 60 ibland men det såg fint ut ändå sa han- det kommer.
undanmanövern tror han är den som kommer ta lite tid för jag är harig....alltså jag tänkte att 50km är väl inte så fort, kör man ju i tätbebyggt område men jo tjena:(
Kan ta undanmanövern på nåder i 30km/h:( buhu...:gnissla

jo en sak till.....jag har precis ringt och bokat en uppkörning...kan ni fatta det???????:jisses om typ 4 v, 7 juli, ska lilla jag köra upp- helvetes anåda hur ska det gååå???????:död:brinnerup

7 juli....håller tummarna.
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Hmm, ok då har jag fått två olika bud ja... :confused: Det är ju dock inga "ritade" spärrlinjer för bredden i vv's instruktioner utan just den som verkar vara en markör för banans längd. Får gå efter det men ändå försöka hålla mig så tajt som det går så löser det sig säkert. :banana Tack för svaren.

yes yes...fel av mej. Precis som de andra säger så finns det inga markeringar som begränsar bredden (dock kan man ju inte vara ute å sväva huur långt som helst), men ta ut svängen ordentligt så kommer du innanför 4-meters linjen.:)
 

johansson84

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
1993, Honda CB750
När jag ändå har frågat lite om min uppkörning så tänkte jag kolla med om det är ngn här som gjort sin uppkörning i Gislaved och har lite "tips" på hur den går till?
 

3rik

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Jönköping/Lund
Hoj
Suzuki SV650N
Hej, ska köra upp imorgon... är lite osäker på säkerhetskontroll av lagrena, går den att genomföra med hjulen på backen? (har inget centralstöd)

(första inlägget på SH, går de vägen imon kanske det blir fler :hej)
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
är jag trög eller? kan man boka uppkörning för mc via körkortsportalen? maken hävdar det men jag kan baske mig inte hitta nått för mc bara för b kort när jag loggar in med min personliga kod....

maken tycker jag ska boka mig en tid då väntetiden kan var alång men jag är rädd att jag inte ska hinna bli duktig innan de tär dags...att jag ska bli så nervig att det bara skiter sig.....jag vet att den kan bokas om men ändå.....blääää....önskar jag vore klar och hade lappen:D:gnissla

och alla ni som klarat lappen senaste tiden säger jag GRATTIS!!!:banana

edit: ni som har haft bilkort länge men int ekört typ moppe som ung hur mycket övningkörde ni innan ni körde upp? alltså tränade konbanan och allt runt omkring? trafiken är ju minsta problemet för mig..lite harig men jag försöker accelera hårt och brutalt;) och hålla hastigheterna och jag är impad at tjag håller 100 på 100väg, jag som trodde jag ALDRIG skulle fixa det;)


Jag hade aldrig suttit på en MC innan jag startade övningskörningen i höstas. Har haft körkort B i 20 år o kan trafiken. Däremot på trafikskolan för MC tog jag 3 lektioner, där jag fick lära mig gasa o bromsa. Insåg att detta kommer att bli svindyrt i min takt. Köpte en Kawazaki 400 gpz som jag tränat på, smidig och bra att öva på. Har övat mycket på den. Även varit ute hela dagar o kört med MC gäng o hängt med på den... när jag var varm i kläderna började jag köra Yamaha YZF thundercat 600 istället men min kawazaki "kontränarhojen" har varit superbra och har gett mig enormt mycket bra träning hela vägen enda fram till körkortet. Den lilla hojen har gjort att jag vågat testa mycket. Yamahan är klumpig o svår att vara smidig med runt konorna. Så något jag kan rekommendera om man är färsk är en lättare hoj. Den sparar mycket pengar. SL382940.jpg
Nu är kortet fixat o "kontränarhojen" ligger på blocket.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
enligt min handledare kör jag bra i trafiken så därav att det är minsta problemet, klart jag håller extra koll, tänker på placeringen och inte genar;) och försöker visa att jag verkligen tittar. men jag har lite svårt med balansen så jag klarar inte konbanan mer än ibland:( så det behövs mer träning på...
slutet av juli säger du...maken tycker jag ska boka omgående och en tid typ i mitten av juli helst och jag säger början av aug.....men det är klart att OM poletten trillar ner snart helt och fullt är det rätt trist att vänta 3v extra bara för att....som när jag skulle skriva upp...ville skriva dagen efter skulle få vänta 3v, som tur är fick jag tag på en tidigare tid så jag fick vänta 1,5v....rätt trist att behöva vänta.....

usch det här tär på mina nerve:rolleyes:

tillägg: jag kör bara privat och maken uppskattar att jag kört typ 20lektioner....men det säger ju knappast nått:va...men han tycker jag fixar det snart..jag å andra sidan tror ju att jag aldrig kommer fixa det och då blir de tkämpigt för nån jäkla bönpall vill jag ju inte sitta på:mad:


Förstår din frustration, jag var nyligen där... fixade kortet 2 juni o jag led verkligen innan....
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Jag har min uppkörning nu på torsdag och har en fråga ang. lågfartsdelen. Stämmer de anvisningar som ges av vv där det står att man ska hålla sig inom 4m i bredd när man snurrar runt sista konan? :confused: Har ibland lite problem med att ta mig runt där utan att komma utanför...

Enl min lärare så är det ingen gräns sidled däremot framåt... där är det ett streck.

Skojar ni när ni säger att det inte finns någon begränsning i bredd på den svårare lågfarten :va

Det är ju vägen man kör på som avgör, dvs begränsningen. Att säga att det inte finns någon begränsning är att säga att man kör upp på ett flygfält då man kan köra 100 meter åt varje håll och vända på den ytan :D

Körde upp på Tullinge Flygfält och det räckte precis till för att göra svängen.... man behöver väl inte överdriva...
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag hade aldrig suttit på en MC innan jag startade övningskörningen i höstas. Har haft körkort B i 20 år o kan trafiken. Däremot på trafikskolan för MC tog jag 3 lektioner, där jag fick lära mig gasa o bromsa. Insåg att detta kommer att bli svindyrt i min takt. Köpte en Kawazaki 400 gpz som jag tränat på, smidig och bra att öva på. Har övat mycket på den. Även varit ute hela dagar o kört med MC gäng o hängt med på den... när jag var varm i kläderna började jag köra Yamaha YZF thundercat 600 istället men min kawazaki "kontränarhojen" har varit superbra och har gett mig enormt mycket bra träning hela vägen enda fram till körkortet. Den lilla hojen har gjort att jag vågat testa mycket. Yamahan är klumpig o svår att vara smidig med runt konorna. Så något jag kan rekommendera om man är färsk är en lättare hoj. Den sparar mycket pengar. View attachment 277421
Nu är kortet fixat o "kontränarhojen" ligger på blocket.

precis därför jag skaffade mig ER5:an och jag är så nöjd med den, mckörningen går sååå mycket lättare och precis som du insåg jag direkt att skulle jag bara köra på trafikskola skulle det bli svindyrt. hade funderingar på att ta några nu på slutet men mina priv.handledare är så duktiga så jag tror jag fixar det ändå- maken tror det också:)
så skönt å höra att man inte är ensam i att tycka det här är svårt, frustrerande jobbigt och helt enkelt underbart:D
 

Pellepenna

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008 Kawasaki er6f
Yej...en bit på vägen. Teorin avklarad idag med 58/65. Är nöjd med tanke på att jag bara övat lite med TEO mc 2009 och Bonniers. Nu är det bara den svåra biten kvar!!! Har inte tagit en enda lektion på körskola så det kanske är dags att börja kolla upp det nu. Tips om skola i Malmö?

Jag har precis tagit kortet med hjälp av en skola i Erikslust; http://www.erikslust-mcskola.se/.. Alla lektioner ägnades i stort sett åt att köra runt koner på en parkering i västra hamnen. Fick inte så mycket instruktioner utan det var snarare erfarenheten jag köpte mig. La ner drygt åttatusen kr på lektioner.. Om du tar dig till det här stället så bör du pressa dem att göra upp en tydlig plan för hur många lektioner det bör ta. Det tvekas inte att slänga in fyra-fem extratillfällen annars vilket kostar en del..
 

kalpdal

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FJR 1300 ABS
Yej...en bit på vägen. Teorin avklarad idag med 58/65. Är nöjd med tanke på att jag bara övat lite med TEO mc 2009 och Bonniers. Nu är det bara den svåra biten kvar!!! Har inte tagit en enda lektion på körskola så det kanske är dags att börja kolla upp det nu. Tips om skola i Malmö?

Erikssons trafikskola i Malmö är väldigt bra. Jag kör själv via dom nu och jag tycker dom är skitbra. Väldigt lätt att få tider. Man övar konkörning nere på dragracingbanan i malmö.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Den här tråden verkar som bra.

Jag har börjat fundera lite och kommit fram till två saker:

1 Jag har inte råd att försäkra en sporthoj
2 Jag har inte råd att serva en motard (och gillar längre turer)

Så, jag har börjat snegla alltmer mot en touringhoj. Problemet är att jag har noll koll på det segmentet. Vilka schyssta touringhojar finns det för max 30-35k?

Finns det ens touringhojar som är reggade på 25kw?

Planen är att göra en uppkörning i sommar eftersom jag har A1 sen tidigare. Visst behövs det bara en uppkörning för A-begr. då? Eller har jag fått det hela om baktassen?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top