Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag skulle nog vilja påstå att det är minst lika viktigt att vila upp kroppen om man är slutkörd. Risken är att det bara går dåligt annars och där står man och spottar och svär för att inte kroppen orkar eller att man är mentalt trött.

Så vila och lite tankebearbetning över körningen, mentalträning så att säga, kan vara riktigt bra. Efter några dagar/en vecka ger man sig på övningarna igen och inser att det går mycket bättre. :martialar :)

jag är rätt rejält sliten så vila behöver jag. igå när jag skulle köra hoj tänkte jag- konbanan komemr gå åt helvete för jag orkar inte tänka klart:(
men så sa min handledare att vi skulle bar aköra och träna lite på att köra med mer flyt, jag fick följa efter honom och mer se hur han hade för placeringar m.m det var så skönt å slippa konbanan:D och roligt att bara köra hoj, vi var ute typ 2timmar och det räckte :)

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Nu när man precis tagit kortet:tuttar kommer nästa fråga. Vart parkerar man Hojen när man är ute och stannar typ vid en affär, centrum, bio, restaurang mm. Häromdagen åkte jag till ett centrum och åkte ut o in från 3 parkeringar innan jag vågade tro att jag kunde parkera där jag till slut ställde mig. Är det P-skive parkering så bör man ju inte ställa sig där eftersom :kulsprutap-nisse springer omkring där, ska man då ta en hel bilruta, p-skiva har jag aldrig sett på en hoj o dessutom kan någon förbigående ändra den så det går bort? Eller ska man ställa sig utanför ingången typ där cyklar ställer sig... Vill ju inte plocka på mig böter...Vill ju inte heller ställa sig på sidan av vägbanan. Vad gäller om det inte finns utmärkta MC platser... Lappar P-nissarna MC??:huvet:squid

I stockholm så får man ingen bot om man står rätt parkerad utan kvitto/p-lapp (om den regeln ändrats nyligen). Städdag ger däremot en garanterad p-bot, undvik!

Du kan ställa hojen på en hel p-ruta. Försök hitta en plats där bilar inte så lätt kan köra på hojen. Jag har fått mc välta fem gånger när jag parkerat på p-rutor. De har smitit eller försökt smita tre ggr av fem.

Jag skulle ställa mej på ett "schysst" ställe. Kolla var/hur andra ställer sina hojar. Parkera helst påkörningsskyddat.

Skärholmen C, bommarna reagerar inte på hojar, så där rekommenderas att smita förbi.

Ps. Fem i systemets stängning parkerade jag framför skjutdörrarna på gallerian vid regeringsgatan, såg inte snyggt ut, den gången klarade jag mej.

Arnifax

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
Yamaha XJ 650 årsmodell Gammal
Hyra/Låna

Hejsan alla :).
Uppkörning den 18:e, börjar bli smått stressad då jag för tillfället inte har en mc att köra på. Ingen av er som vet var eller om jag kan låna/hyra. Vore underbart snällt.
Måste verkligen ha en snart och det är galet svårt att hitta folk att hyra av. Kan ju göra det av en körskola men sitter inte riktigt på dom pengarna tyvärr.

Har en 650 nu så behöver 50 kubik till.

Tack på förhand
//Filip

Kom på att det kan vara vettigt att säga att det handlar om stockholmsområdet, eller uppsala (fanns inga bra tider i stockholm så det blev uppsala kl 08:00 :p )

Last edited:

Macahan

9 LIVES MC
Gick med
24 Feb 2009
Hoj
KTM 530exc
tja allihop!! har inte skrivit förut men ville bara skriva att jag klarade kortet ida!! så jävla skönt

ses på vägarna

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
tja allihop!! har inte skrivit förut men ville bara skriva att jag klarade kortet ida!! så jävla skönt

ses på vägarna

Grattis!

Någon som vet hur lång tid det tar att få hem körkortet efter man har kört upp? Ska iväg på semester nästa vecka och skulle vara soft att hyra en vespa eller något på semestern. Körde upp i torsdags! :banana

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Jaha.. Då var man igång... Kom på för ca två år sen att jag MÅSTE fixa mir kortet, skrev teorin men sen svalnade det... Ni vet hur det är, man hittar ngn som har kortet och åker med istället. Under året som gått har suget kommit tillbaka och nu letar jag hoj för att kunna börja köra själv.. Teorin är färdig men är tveksam om jag hinner klart iår, får kanske joina körkort 2010- tråden i värsta fall ;)

Grattis alla som e klara och har hela säsongen framför sig.. *avis*

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
KTM
Grattis!

Någon som vet hur lång tid det tar att få hem körkortet efter man har kört upp? Ska iväg på semester nästa vecka och skulle vara soft att hyra en vespa eller något på semestern. Körde upp i torsdags! :banana

När jag körde upp sa dom att jag skulle få kortet inom nån vecka

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17

Jag fick mitt efter 3 arbetsdagar på posten (rek-brev som hämtas ut).

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
-09 Honda CB1000r
Grattis!

det ska ta ca: 3-4 arbetsdagar, senast inom 1 vecka. Det är Något dom är snabba med :)

Grattis förresten!!

800cc

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
04 Suzuki vl800
Hejsan alla :).
Uppkörning den 18:e, börjar bli smått stressad då jag för tillfället inte har en mc att köra på. Ingen av er som vet var eller om jag kan låna/hyra. Vore underbart snällt.
Måste verkligen ha en snart och det är galet svårt att hitta folk att hyra av. Kan ju göra det av en körskola men sitter inte riktigt på dom pengarna tyvärr.

Har en 650 nu så behöver 50 kubik till.

Tack på förhand
//Filip

Kom på att det kan vara vettigt att säga att det handlar om stockholmsområdet, eller uppsala (fanns inga bra tider i stockholm så det blev uppsala kl 08:00 :p )

Mc varuhuset har hojar för uthyrning,vet dock inte om det är okej att hyra för uppkörning.
Kolla på www.mcvaruhuset.se

sanna_84

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
Honda hornet 900 -02
Hej alla!! en fråga som någon som kanske kört med trafikskolan " mitt i stan" i örebro, kan svara på... jag ska iväg och träna konbanan och bromsprov med den skolan på måndag,jag ska åka ditt själv med min egen hoj och jag har helt glömt bort vad stället heter som man ska åka till... är det någon som vet vart det är de brukar träna på sånt och hur man hittar ditt???? jag har för mig att det var mott kumla hållet men jag är inte säker....=) tacksam för svar....

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
nu ahr jag verkligen tippat dårå, skulle vända fullt rattutslag och stillaståend erätt i backen, ingen fara så, ena blinkersglaset paj, lite av blinkershållaren med(ena kanten som blinkersglaset sitter emot. och jag tror också bronmshandtaget...osäker där för nu märkte jag att den är mer svängd än kopplingshandtaget...elelr ska det vara så? litet skrapmärke på avgassytemet, ingen fara alls, lacken är hel(min mardröm att repa lacken);)

backspegeln klarade sig men behöver skruvas åt för att hålla sig stadig på plats när man kör:tungan

men typsikt att när det händer då blir det igen svårt att bara typ vända på gatan åååhh så frustrerande för jag blev inte så rädd av fallet..efteråt faktiskt när jag körde så kändes hojen lättare! kanske för att jag fick den över högerbenet och jag som inbillat mig att benet skulle bli mos av hojen märkte ju nu att hojen vägde inte så mycket;)

nåväl måste ordna nytt blinkersglas, så jag får sätta dit det innan uppkörning..ingen idé innan;) så vart köper jag ett sådant...nått bra internetställe som ni kan tipsa om?

Edit: handtaget ser ut som det ska vara så böjt enligt gamla bilder på hojen...men fan...nu blev jag ju ledsen också...hatar att ha sönder saker...:gråta

Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Grattis!

2-3 dagar efter uppkörning kommer en avi i brevlådan, går väldigt fort. Har även tagit E för någon månad sedan och det var samma där.

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
KTM
Hej alla!! en fråga som någon som kanske kört med trafikskolan " mitt i stan" i örebro, kan svara på... jag ska iväg och träna konbanan och bromsprov med den skolan på måndag,jag ska åka ditt själv med min egen hoj och jag har helt glömt bort vad stället heter som man ska åka till... är det någon som vet vart det är de brukar träna på sånt och hur man hittar ditt???? jag har för mig att det var mott kumla hållet men jag är inte säker....=) tacksam för svar....

ifall det är manöver lektionen du ska på så borde Det vara ytongbanan. Bara o åka norrköpingsvägen sen svänger du höger i kvarntorps rondellen o efter en bit ska du in till vänster tror det står ytongbanan eller trafik center på skylten o så vänster igen efter några hundra meter. Hoppas du fatta min beskrivning annars så får jag göra ett nytt försök, O lycka till på måndag

Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
nu ahr jag verkligen tippat dårå, skulle vända fullt rattutslag och stillaståend erätt i backen, ingen fara så, ena blinkersglaset paj, lite av blinkershållaren med(ena kanten som blinkersglaset sitter emot. och jag tror också bronmshandtaget...osäker där för nu märkte jag att den är mer svängd än kopplingshandtaget...elelr ska det vara så? litet skrapmärke på avgassytemet, ingen fara alls, lacken är hel(min mardröm att repa lacken);)

backspegeln klarade sig men behöver skruvas åt för att hålla sig stadig på plats när man kör:tungan

men typsikt att när det händer då blir det igen svårt att bara typ vända på gatan åååhh så frustrerande för jag blev inte så rädd av fallet..efteråt faktiskt när jag körde så kändes hojen lättare! kanske för att jag fick den över högerbenet och jag som inbillat mig att benet skulle bli mos av hojen märkte ju nu att hojen vägde inte så mycket;)

nåväl måste ordna nytt blinkersglas, så jag får sätta dit det innan uppkörning..ingen idé innan;) så vart köper jag ett sådant...nått bra internetställe som ni kan tipsa om?

Edit: handtaget ser ut som det ska vara så böjt enligt gamla bilder på hojen...men fan...nu blev jag ju ledsen också...hatar att ha sönder saker...:gråta

Usch va tråkigt, men var glad att det inte gick värre ändå. Har gjort likadant, men bara med körskolans hoj som tur är...

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
I stockholm så får man ingen bot om man står rätt parkerad utan kvitto/p-lapp (om den regeln ändrats nyligen). Städdag ger däremot en garanterad p-bot, undvik!

Du kan ställa hojen på en hel p-ruta. Försök hitta en plats där bilar inte så lätt kan köra på hojen. Jag har fått mc välta fem gånger när jag parkerat på p-rutor. De har smitit eller försökt smita tre ggr av fem.

Jag skulle ställa mej på ett "schysst" ställe. Kolla var/hur andra ställer sina hojar. Parkera helst påkörningsskyddat.

Skärholmen C, bommarna reagerar inte på hojar, så där rekommenderas att smita förbi.

Ps. Fem i systemets stängning parkerade jag framför skjutdörrarna på gallerian vid regeringsgatan, såg inte snyggt ut, den gången klarade jag mej.

Ja, det är lite klurigt det där. Men tack för dina tips, jag ska ha dom i minnet nästa gång jag ska parkera... hela stan vimlar ju av p-lisor så lika bra att vara förberedd på vilka regler som gäller...

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
nu ahr jag varit ute för andra gången idag och övat konbanan och högfartsbanan, den sista kan ajg än så länge bara ta i 40km/h :/
MEN den här gången trillade poletten ner på lågfartskonbanan, NU vet jag hur jag ska svänga i rundeln utan att fothelvetet ska åka ner:D gissa om jag var lycklig då jag satte den typ 5 ggr på rad och åt olika håll.

vill ni veta min hemlighet vad som gör att det går runt ? jo jag har envisats med att köra så långt ut jag bara kan i änden och då blir jag så nära yttre linjemarkeringarna att jag blir nervös och foten åker ner..meeen min grej är att jag tydligen måste ta den snävare, min priv.körhandledare säger att jag då får jobba mer och är nära konen men för mig känns det som betydligt mindre jobb och goda marignaler:D visst är det märkligt;) min priv. handeldare hävdar att de för jag är tjej;) skämt å sido..nåväl så¨skönt att fatta hur jag ska göra, gäller bara att imorgon när jag ska köra den ska jag sätta den på första försöket:gnissla håll tummarna att poletten fortfarande är nere;)

Halle7: jo jag är tacksam att det bara var blinkersen, den har maken limmat ihop så duger den tills jag får tag på en ny.
och bromshandtaget fick sig en smäll ändå men den duger fint än åt mig, har ju så små händer:)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Äähhhsh,shit happens,bara bita ihop och på´t igen!
Finns fullt i folk som lever på att reparera det vi andra ställer till med,så länge kroppen är hel är det bara att skratta åt det.
Menar,det går ju inte att göra det ogjort,bara att lära sig av misstagen och ta nya tag.

Lycka till i fortsättningen,hoppas du fixar det. :)

Henrik

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...