Körkort 2009

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Grattis!!!
Körde du upp i Gävle?
Isf några tips?
/ från en som har uppkörningen framför sig....:banana

Jag körde upp i Bollnäs, dock konbanor osv på Moheds flygplats vid Söderhamn. Inspektören kom från Gävle, trevlig kille.

Tips är att kör som du brukar köra när du övar konbanorna, då vet du att du kan om du bara vill och koncentrerar dig. Jag gick in med inställningen att klarar jag det inte nu så klarar jag det senare, då jag vet att jag KAN fixa alla moment, det hjälpte lite för att släppa på nervoiteten. Lycka till! :)
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Jag körde upp i Bollnäs, dock konbanor osv på Moheds flygplats vid Söderhamn. Inspektören kom från Gävle, trevlig kille.

Tips är att kör som du brukar köra när du övar konbanorna, då vet du att du kan om du bara vill och koncentrerar dig. Jag gick in med inställningen att klarar jag det inte nu så klarar jag det senare, då jag vet att jag KAN fixa alla moment, det hjälpte lite för att släppa på nervoiteten. Lycka till! :)


Du råkar inte jobba inom fraktbranschen? :tummenupp
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Såhär har jag också blivit lärd (hm, blev visst ingen bild), iaf att om undanmanövern till höger, kör in i de första 4 konorna från höger, blir lättare med gunget :), sen att jag lägger för snäva spår är ju en annan femma :rolleyes:, buss på långsamma banan igen, brrr, var iaf ute på övningstur på egna hojen igår, GÖTT :D

Verkar rätt märkligt det där med att får gå in lite "snett" i banan?
Då tappar man ju hela meningen med övningen?

Man har ju redan lite fördel med tanke på att man vet när och var man ska göra undanmanövern. Att sen dessutom förbereda svängen redan innan man kommer in i banan känns ju lite fel? Tror man lurar sig själv för den dagen det sticker ut en front i vägen så kan man jäklar inte planera så långt. =)
 

Noiseprojekt

Nybörjare
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki GSX 750
Har bokat uppkörning nu så tänkte höra vad ni fått utföra för praktiska prov så jag vet vad man ska öva på:D
Kör ju privat så...
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Då har man äntligenfixat kortet :yoparty

riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf :banana

gratulerar:)
 

trullen

Gult är skönt....right?
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSX 750ES - 83, Honda VFR 800 -99
Klart idag. På andra försöket!
Nervositet is a bitch. Lågfarten drömmer jag mardrömmar om.
grymt härligt iaf. :yoparty:banana
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Tror inte nån gillar lågfarten..tror däremot att det lätt när det väl sitter
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
YES ASSÅ! :yoparty

Klarade uppkörningen idag! :)

Började med en kontroll av däck och fälg för att sedan misslyckas i vändningen på lågfartsbanan (bana 1) där jag satte ner foten. :huvet När jag sedan skulle starta om ville sig ingenting. Körde över linjerna, varvade motorn nått så in i..., nervositeten steg mig över öronen och jag bara skakade på huvudet och konstaterade att det inte gick. Inspektören lät mig då köra högfartsbanan så länge. Perfekt förutom att jag låste bakhjulet i bromsningen. Fick åka upp och göra enbart bromsning 50-0. Klart.

Bromsproven gick utmärkt.

Tillbaka till lågfarten som till min stora förvåning gick helt utan problem! :banana

Körde sedan ner till VV-kontoret och väntade på att den första killen skulle bli klar i trafiken. Han kom tillbaka och fick sitt kort. Körskoleläraren körde hem och sa att jag skulle ringa om jag inte klarade kortet. Jag kopplade på mig radion och iväg bar det. Trafikbiten är ju rena barnleken jämfört med lågfarten...

In mot stan, cirkulerade runt några kvarter för att få lite vänstersvängar, trafikljus och rondeller att leka med. Sedan ut på E4'an söderut och svängde av på småvägar mot Skärblacka. Höger in mot Eksund och hojen börjar bete sig konstigt. Växlade ner men motorn ville inte riktigt, tänkte att nu jävlar kör jag bara på en cylinder.

Kommer ca en kilometer till och hojen tvärdör strax innan en korsning. Damn. Byter till reservtanken och hojen går som en dröm igen. Tipset är att kolla så att hojen är tankad innan uppkörningen... :huvet

Tillbaka till VV-kontoret och jag får mitt kort. Kör tillbaka till körskolan själv. Vilken skön känsla att för första gången få vara ute på en MC helt själv utan instruktör eller inspektör som snackar en i örat hela tiden. :tummenupp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Klart idag. På andra försöket!
Nervositet is a bitch. Lågfarten drömmer jag mardrömmar om.
grymt härligt iaf. :yoparty:banana

grattis:)

YES ASSÅ! :yoparty

Klarade uppkörningen idag! :)


Tillbaka till lågfarten som till min stora förvåning gick helt utan problem! :banana

Grattis..jag märkte ofta under träningen att om det gick skit på lågfarten så om jag drog iväg med hojen ett varv på inhägnade området och sen kom tillbaka då satt lågfarten på direkten:) man liksom får gasa av sig nervositeten och man fokuserar mer på det är över om man ska klara sig eller inte;)
 
Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Har aldrig hört på maken. Ända gången jag åkte bakpå var under 20 sekunder när min lärare satte mig bakpå och drog järnet genom högfartprovet/undananöver för att visa det gick att köra mycket fortare än 50 km/h, jävlar vad man fick hålla i sig.

Jo... förresten har blivit "transporterad" en gång till av körskolan, till / från manöverbana då vi var flera som tränade, men då var tiden när man själv inte körde "free of charge".

Det du berättar är ju uppåt väggarna.......

Köp en billig hoj och ut och kör själv, finns väl alltid någon gammal släkting/kompis/kollega etc äldre än 50 som fått sitt A automatiskt som du kan ha som handledare och tvinga upp på bönpallen.
 
Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Har aldrig hört på maken. Ända gången jag åkte bakpå var under 20 sekunder när min lärare satte mig bakpå och drog järnet genom högfartprovet/undananöver för att visa det gick att köra mycket fortare än 50 km/h, jävlar vad man fick hålla i sig.

Jo... förresten har blivit "transporterad" en gång till av körskolan, till / från manöverbana då vi var flera som tränade, men då var tiden när man själv inte körde "free of charge".

Det du berättar är ju uppåt väggarna.......

Köp en billig hoj och ut och kör själv, finns väl alltid någon gammal släkting/kompis/kollega etc äldre än 50 som fått sitt A automatiskt som du kan ha som handledare och tvinga upp på bönpallen.

Med facit i hand borde man ju ha gjort just det, köpt en hoj och tränat med min mycket upptagna farsa på helgerna. nu har jag gjort av med så mycket deg att det är försent :( det är typ bära eller brista :(

Var ju redan klar med teorin med innan jag börja på trafikskola :eek:
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?


Tråkigt att du råkat ut för det där! Är i trafikskole branschen, vet att det förkommer! Ett sätt att tjäna "dubbelt" så mycket på varje lektion. Man får ju inte ha 2 elever på varsin hoj på lektion, så detta är ett sätt att kringgå det!

Börjar du närma dig uppkörning nu då? Tråkigt att det blev så här för dig, men förhoppningsvis kan det "rädda" någon annan från att råka ut för samma sak!

Stort lycka till o hoppas du får kortet snart!:)
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
en fråga angående när man övningskör.
Får jag som elev köra ensam medans min lärare kollar på på ett inhängnat område?

hoppas de va rätt tråd jag frågade de i :p

Mvh
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Snart..

Det börjar bli dags snart.

Uppkörning på onsdag, årfyllning på torsdag. Konstigt nog så tänker jag inte på min födelsedag öht, ser enbart fram emot uppkörningen, födelsedagen är mer en ursäkt att få gratis mcgrejer.

Körde 100 min med körskola i morse. Vi körde ut till ett industriområde och tränade där på konbanorna.

Fick soppatorsk på vägen ut dit, så fick slå på reserven och kicka igång. När vi kom fram så tog pappa min hoj och körde och tankade den när jag och instruktören pratade, satte upp banorna och så.

Jag började med att försöka köra instruktörens hoj, en BMW gs650 (heter väl så?), helt omöjligt! Blev lite orolig där, fötterna for i gatan stup i ett. Det gick verkligen USELT med hans motorcykel. Tanken var ungefär lika stor som min bil (ford fiesta -81), och instrumentpanelen satt inte fast på gaffeln, så svängarna kändes konstigt. Dessutom så måste hojen ha vägt minst 300 kg.

Det gick verkligen katastrof, som tur var så kom pappa ganska snart tillbaka och gav mig min motorcykel. Körde banorna med lätthet, hur lätt som helst.

Blev verkligen överraskad över hur lätta banorna var. Väntade mig verkligen mer motstånd än så. Riktigt lättande att de inte var så svåra. :Bugar

Högfartsbanan var inte heller så svår, men aningen svårare än lågfartsbanorna om man nu ska jämföra. 50 Kom man upp i väldigt fort, och slalombanan var jättelätt, förväntade mig tätare placering på konerna. Bromsningen är väl det som gick minst bra egentligen. Låste bakbromsen flera gånger.

Dock är det lätt att träna på, tycker jag.

Trafiken hade han inte mycket att anmärka på, jag tog mitt Bkort i december förra året, så trafikreglerna har jag koll på. Placering känns bra, jag är rätt säker i trafiken.

Vill dock ha tips på hur jag kan förbereda mig till max. Ska köra banorna mer, och längre. Antagligen i helgen.

Är det OK att bara ha en backspegel, och denna på vänster sida?

Skönt att få skriva av sig lite, nu ska jag sova.

Natti
 

Ygg

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
på landet
Hoj
2002, KTM Duke II
Körde upp i torsdags och klarade det. :) Hade försökt boka tid för körlektioner i flera veckor innan men fick bara svaret "MC-läraren är på semester ring senare", "det är så fullbokat nu det finns ingen tid ledig.. bla bla.."

Konbanorna gick inget vidare. Fick motorstopp i lågfartsbanan (hojens fel inte mitt), och behövde inte köra om den. Det hade regnat i flera timmar så asfalten var blöt och man är inte van att bromsa hårt på blöt väg, så på bromsdelen på högfartsbanan råkade jag låsa bakhjulet. Fick köra den en gång till och välte en kon på undanmanövern :gnissla, och lyckades låsa framhjulet vid bromsdelen. Uppkörningsmannen var jävligt schysst så jag fick köra vidare och göra bromstesten från 70 och 90. Tog det lugnare då och det gick bra. Han hade ett litet snack med mig om att jag var lite het på bromsen när jag låste hjulen, men eftersom det gick bra på 70/90 bromstestet så fick jag köra vidare till trafikdelen, och den gick utmärkt. :tummenupp

Ångrar inte att jag gjorde allt på egen hand eftersom totalkostnaden för körkortet hamnade på just under 2000 kr (uppkörning 1500 + körkortstillstånd 220 + teoriprov ca 200).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top