Körkort 2010

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
För att klara R2 ska du helt enkelt bara klara av att manövrera en MC.

Syftet med R2 var att man ska få en chans till att prova på olika senarier i lugn och sansad miljö utan trafik och det krävs inte att du måste hålla den hastigheten dom säger till om om du tycker det är obehagligt.
Du behöver inte ha super balans heller.

Tex undan manövern, där sa dom att max hastighet var 50kmh. Det var ok om du gjorde den i 30..

Man testade broms sträckor i olika hastigheter
Man körde en stark kurva i max 40kmh
Avslutade med undanmanöver

Dom står INTE och bedömmer dig eller antecknar du är där bara för att prova på. Dom ber dig endast att göra om R2 om du helt enkelt kommer dit och inte vet hur du lägger in växeln för då finns det inget syfte med att göra R2 eller hur?:brinnerup

Bra info där!

Det som skapat denna hysteri är att de rekommenderar folk att göra denna i slutet av utbildningen. Av vilken anledning?
Att manövrera en MC kan en normalbegåvad efter en lektion.
 

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Ska också ta kortet i år =) Har bokat riskettan och ska börja övningsköra snara. Synd att det ska vara dyrt men men. Så är det med allt skoj!
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Jag trodde sthlm var dyrt pga storstad... Men Jag bokade in mig på 1:an och 2:an på Gillinge och där kostar 1:an 625kr och 2:an 1900kr.... Hmm.. Man kanske inte ska klaga verkar dyrare på andra ställen..
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Ska göra bägge imorn på gillinge, verkar som med allt annat som gäller korkort; man är bara nervös innan i onödan och när man väl är där är det inte så farligt som man trott..
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Risk 1 : 550. 3 timmar av nonsens, "vad ska man tänka på vid körning?" "skydd?" "BRA SVAR!"

Risk 2 : 1.800. Ej gjord, ska dock vara 5 timmar av följa jon övningar enligt läraren.

Teori osv går o boka om man inte gjort detta, dock måste du berätta för de att du bokat och kommer ha gjort de innan du dyker upp för att skriva kunskapsprovet.

/T
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Jag trodde sthlm var dyrt pga storstad... Men Jag bokade in mig på 1:an och 2:an på Gillinge och där kostar 1:an 625kr och 2:an 1900kr.... Hmm.. Man kanske inte ska klaga verkar dyrare på andra ställen..

Jag som bor i Västerås ska oxå åka till Gillinge och köra 2:an, vi har inga här i närheten som har det än och dessutom så är det billigare där än här runt omkring..
 

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Västra götaland
Hoj
Vtr Firestorm
Hej allihop, jag gör både risk 1 och risk 2 imorgon på stora holm strax utanför göteborg.

1an kostar 750:-

2an kostar 2900:-

Är nervös som fasen men det släpper nog =)
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Ska göra bägge imorn på gillinge, verkar som med allt annat som gäller korkort; man är bara nervös innan i onödan och när man väl är där är det inte så farligt som man trott..

Du kan väl skriva några rader om hur det var och vad ni fick göra, ska göra risktvåan på Gillinge den 13:e...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Märkligt det här med körkortstillstånd... :va

Ansökte om ett nytt tillstånd 2009-05-18 eftersom mitt gick ut vid årsskiftet. Idag, nästan 11 månader senare kände jag att det fick vara nog. Jag ringde till Transportstyrelsen och frågade enkelt: "Vad har hänt med mitt tillstånd? Betalade ju in pengarna för snart ett år sedan."

Killen i andra sidan av luren var lika förvånad som jag. "Varför har du fått vänta så länge?"

"You tell me."

"Vänta så ska vi se om jag kan godkänna det idag. Kan jag ringa upp om 5 minuter?"

"Visst."

Vi avslutar samtalet och mycket riktigt ringer han upp efter 5 minuter.

"Jag har godkänt din ansökan och du bör få papprena på fredag."

"Underbart."

Alltså, efter 30 minuter i telefonen åstakom man vad det tagit datorerna ett år att göra. :näsblod

Nåja, nu bär det av till körskolan för att boka in en par lektioner. Hann ju med att övningsköra drygt 600 mil förra året, sen har jag spenderat merparten av mitt 21-åriga liv på motorcykel baki farsan. Bör gå rätt smidigt tror jag.

Försöker väl satsa på att ha kortet klart till mitten av Maj.
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Du kan väl skriva några rader om hur det var och vad ni fick göra, ska göra risktvåan på Gillinge den 13:e...

Man kom dit, snackade lite skit med instruktörerna som var trevliga, fick köra kanonfina Honda Hojar, 600cc med 20 mil på mätarn.

Lite fri körning på banan, inbromsning fick man prova på med ABS, kändes absolut inte svårt eller jobbigt utan det var riktigt kul faktiskt.

Teoretiska delen gick bara ut på att diskutera, de nämner ju i omgångar under körningen att "vi är här för att uppleva saker och inte testa oss" så det är verkligen inget man kan misslyckas med så länge man har kört MC förut.

Känns bra att vara ett steg närmare kortet! :yoparty
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Riskutbildningarna är alltså lite som halkan när man kör bil, något som inte kan misslyckas? :)

Jag tog kortet för något år sedan men vill fräscha upp kunskaperna nu då sambon ska ta sitt kort denna säsongen. :yoparty
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Har inte läst igenom tråden men har en fråga angående handledarskap.
Lillbrorsan min är sugen på att ta hojkort och undrade om jag kan vara handledare.
Vet inte riktigt hur det fungerar men lovade att återkomma.
Krav är väl 24 år och körkort i 5 år?
Bilkörkort har jag haft i mer än 5 år men A-behörighet har jag endast haft i 3 år.
Måste man haft A-behörighet i 5 år för att få vara handledare eller räcker det med haft körkort av något slag i 5 år?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Märkligt det här med körkortstillstånd... :va

Ansökte om ett nytt tillstånd 2009-05-18 eftersom mitt gick ut vid årsskiftet. Idag, nästan 11 månader senare kände jag att det fick vara nog. Jag ringde till Transportstyrelsen och frågade enkelt: "Vad har hänt med mitt tillstånd? Betalade ju in pengarna för snart ett år sedan."

Killen i andra sidan av luren var lika förvånad som jag. "Varför har du fått vänta så länge?"

"text......"

Alltså, efter 30 minuter i telefonen åstakom man vad det tagit datorerna ett år att göra. :näsblod

Nåja, nu bär det av till körskolan för att boka in en par lektioner. Hann ju med att övningsköra drygt 600 mil förra året, sen har jag spenderat merparten av mitt 21-åriga liv på motorcykel baki farsan. Bör gå rätt smidigt tror jag.

Försöker väl satsa på att ha kortet klart till mitten av Maj.

Helt seriöst.. Vill du ens ha kortet om du låtit det gå 11 månader utan att ha ringt och tjatat tidigare??

Jag har tagit 3 kort själv, och var handledare åt tjejen i fjol när hon tog hojkortet.. I samtliga fall har jag nog ringt i snitt 10 ggr om tillstånden för att se till att det händer. 1 samtal om dan fr o m andra veckan eller så...

Har inte läst igenom tråden men har en fråga angående handledarskap.
Lillbrorsan min är sugen på att ta hojkort och undrade om jag kan vara handledare.
Vet inte riktigt hur det fungerar men lovade att återkomma.
Krav är väl 24 år och körkort i 5 år?
Bilkörkort har jag haft i mer än 5 år men A-behörighet har jag endast haft i 3 år.
Måste man haft A-behörighet i 5 år för att få vara handledare eller räcker det med haft körkort av något slag i 5 år?


5 år med den behörighet du ska vara handledare för.
 
Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Då kanske man kan slänga in lite fler frågor här ?
Måste handledaren alltid ligga efter mig när vi kör eller kan man typ träna omkörningar på varandra osv ?.
Sen hur hårda e dom på när man typ e på pakeringar och leker/träna bromsningar krypkörningar .inte fan kan man ligga i karavan då .Utan då måste det väl räcka att
handledarena är i området så att säga ?.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Helt seriöst.. Vill du ens ha kortet om du låtit det gå 11 månader utan att ha ringt och tjatat tidigare??

Jag har tagit 3 kort själv, och var handledare åt tjejen i fjol när hon tog hojkortet.. I samtliga fall har jag nog ringt i snitt 10 ggr om tillstånden för att se till att det händer. 1 samtal om dan fr o m andra veckan eller så...

En del lyckas ju verkligen få till det... :rolleyes:

Jag låg på rätt bra med samtal dom första veckorna men mitt tålamod tog slut efter att ha suttit 20-30 minuter i telefonkö var och varannan dag. Till slut orkade jag inte längre bry mig eftersom det nya tillståndet aldrig kom det tillstånd jag hade ändå gällde fram tills årsskiftet.

Nu däremot då jag har för avsikt att ta A-kort under våren så var jag ju tvungen att ringa.

Jag har tagit körkort tidigare för B-kort och andra behörigheter och då har det inte varit några som helst problem med utfärdandet av tillstånd. För B-kortet tror jag det tog 4 eller 5 dagar, då utan att jag ringde och var besvärlig. För övriga jag tagit så omkring två veckor.

Förstår inte varifrån du kommer när du börjar ifrågasätta mig och min vilja (eller icke vilja) att ta A-körkort. :va

Då kanske man kan slänga in lite fler frågor här ?
Måste handledaren alltid ligga efter mig när vi kör eller kan man typ träna omkörningar på varandra osv ?.
Sen hur hårda e dom på när man typ e på pakeringar och leker/träna bromsningar krypkörningar .inte fan kan man ligga i karavan då .Utan då måste det väl räcka att
handledarena är i området så att säga ?.

Handledaren ska befinna sig bakom övningsköraren annat än om det är för att visa något, typ placering, vart ni ska köra, etc.

Vad gäller parkeringar eller inhägnade områden så tror jag du får se på det ur ett realistiskt perspektiv:

Vars kör ni? På en parkering mitt i stan utanför ICA Supermarket eller på en parkering ute på ett stort industriområde några kilometer utanför centrum? Befinner ni er relativt avskiljt så är risken att ni blir störda minimal.

När kör ni? Mitt i förmiddagsrushen eller helger och kvällar? Fördel är om man kör på eftermiddan / kvällen.

Hur stor är sannolikheten att någon av lagens förlängda armar skulle befinna sig där, just då, för att tillrättavisa er? Ytterst liten. Skulle en polis mot förmodan stanna och säga något så skulle det nog vara ord av uppmuntran. :)

Och ja, handledaren står på sidan om och observerar.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förstår inte varifrån du kommer när du börjar ifrågasätta mig och min vilja (eller icke vilja) att ta A-körkort. :va


Svealand...

Men då hade du kk-tillstånd från start!? Får du ju skriva det ;) Annars ser det ut som att du gått och trampat i 11 månader och "ledsnat" i väntan på att få köra.. Och seriöst, då vill man inte på allvar ha sitt kort!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Svealand...

Men då hade du kk-tillstånd från start!? Får du ju skriva det ;) Annars ser det ut som att du gått och trampat i 11 månader och "ledsnat" i väntan på att få köra.. Och seriöst, då vill man inte på allvar ha sitt kort!

"Ansökte om ett nytt tillstånd 2009-05-18 eftersom mitt gick ut vid årsskiftet."

Kan väl inte bli mer glasklart?

"Trampat" i 11 månader var väl ändå en kraftig överdrift? Vi bor ju inte i sydeuropa där man kan köra året runt. Här uppe (Norrland, inte Estokolmo med omnejd) är vädret så att man generellt parkerar in hojen i slutet av Oktober månad och tar fram den i slutet av Mars månad / mitten April. Där har du alltså ungefär 6 månader dö-tid. Resterande 5 ägnade jag mig åt att övningsköra drygt 600 mil.

Nåja. Diskussionen börjar kännas väldigt OT. Jag ville helt enkelt påpeka hur tokigt det kan gå med väntetider.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top