Körkort 2011

krille dill

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Årsta
Hoj
ER6F -10
Farsta Trafikskola

Jag körde med Farsta trafikskola...
Egen konbana ute i VH samt att man kör runt Lida/Tullinge..

3 timmars lektioner & inget tjafs om man körde över 10-15 min på konbanan.. kostade 1200:- för 3 timmar 2010
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Teoripaket och förnedringsväst

Hallå alla körkortsaspiranter!

Jag tog lappen förra året och har således inte längre någon användning för vare sig teoriböckerna (körkortsboken, mc-boken samt de tre väg-märkes/markeringshäftena) eller den "smått förnedrande övningskörnings-västen" längre.
Hade föst en idé om att bränna upp skiten i någon rituell övning... Men det kanske är onödigt om någon annan kan ha glädje av grejorna, så jag kom på det här istället:

Den som kommer med den bästa/roligaste/sjukaste motiveringen ("brun-näseri" undanbedes) till varför just han/hon ska få ärva skiten vinner rubbet (gratis naturligtvis om det inte har framgått). Skickas fritt inom landet.

Deadline för svar är typ vid lunchtid nu på fredag.

Hoppas någon nappar...

/Hh
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Fixade teorin igår... Så nu är det bara uppkörning kvar....

Kan det inte bli vår NU!!!!!!!!!!!!!!!!
Vill få detta avklarat och ut och köra själv!
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
:hej

hur tidigt kan man söka efter lämp och göra riskmedvetande och teroiprov

eller går det inte att fixa sånt inan man fylt år
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
:hej

hur tidigt kan man söka efter lämp och göra riskmedvetande och teroiprov

eller går det inte att fixa sånt inan man fylt år

Du måste kört endel för att få göra risk2 iaf. och du måste ha gjort risk2 för att få göra teoriprovet... Och då du inte får köra innan du har fyllt, så går de bitarna bort iaf...
Kolla korportsportalen.se eller ring trafikverket så får du veta exakt...
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Du måste kört endel för att få göra risk2 iaf. och du måste ha gjort risk2 för att få göra teoriprovet... Och då du inte får köra innan du har fyllt, så går de bitarna bort iaf...
Kolla korportsportalen.se eller ring trafikverket så får du veta exakt...

Du behöver bara kunna starta hojen o typ kunna svänga, går inte att misslyckas.

:hej

hur tidigt kan man söka efter lämp och göra riskmedvetande och teroiprov

eller går det inte att fixa sånt inan man fylt år

Ett tips grabben boka risk2 sj både billigare o då behöver du inte vänta på körskolelärarens sega-maska-pengar godkännande. Kan du starta, vanlig broms, åka runt lite bara, d e allt o lyssna på en gubbe under fyra timmar. D va rätt kul men lärde mig inget nytt, d va typ kör du bakom en skåpbil så ligg inte tre m bakom för om han bromsar.... Ja d fattar man väl sj. och riskettan den var totalt värdelös.
Själv på uppkörningen hade jag hypat upp mig sj så man var nervös, ska sanningen fram så fick jag hela säkerhetskontrollen o kom knappt ihåg hälften o sen fråga han en massa frågor om varför är det så o jag hade inge svar överhuvudtaget jag sa "det gör så att aaa.." men det gick bra o banan med. den enda som kugga uppkörningen var en skrytmåns på 45år som jasg dela hoj med han hade kört 20år yrkestrafik så det var inga problem sa han, lol att han var den första och enda som kugga, o med tanke på hur jag körde undrar jag än idag hur fan han körde då. Sen när vi gav oss ut i trafiken hörde jag inte ettt jota av vad han fan sa för örsnäckan satt ens i på örat hade ramlat ner av hjälmen så det lät som en sprakande radio stannade längst en väg då trodde jag jag hade kluggat visste inte om d var huvudled eller ej. sen åkte snäckfan ner igen o körde fel och i rondellen jag skulle göra ett aerovarv i låg jag i ytterfil o sen mitt i bytte jag till innerfil hahaha sen kom det e vägarbete med en ung lökig brud som dirigent helt upptagen med mobilen, visa svårlästa tecken men jag stanna stod i typ 5minuter med motorn på o tänkte faan ska jag köra eller vad ska jag göra för det kom inga bilar, o ändå klara jag uppkörningen. vart helt chockad när han sa att jag min körning va godkänd, hörde fel först han sa: din körning var godkänd med lågmäld röst. o jag: aha okej. tyckte han sa din körning var inte godkänd o sen upprepa han sig o då hörde jag o ja ba : va ofta du måste skämta sen sprang jag iväg bara. Blev stoppad av polisen ungefär två timmar senare, då ha lappfan ramlat från utrymmet under skjutscutsen till batteriet typ så jag sa lappen ligger där, kan du få fram den så får du se. resultatet en bot.
meningen med inlägget är väl stressa inte upp er för mycket utan kör bara tänk inte så mkt, det e inte så svårt som man kan tro. onödigt o haka upp sig på smådetaljer bara som resulterar i hjärnsläpp.
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Jag var på riskettan förra veckan ska börja köra så fort snön är borta på trafikskolan
har en fråga, jag kör enduro på endurobana har haft bilkörkort i 22år kan det vara fördel att kört enduro när man ska börja övningsköra för tung mc?
 

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Jag var på riskettan förra veckan ska börja köra så fort snön är borta på trafikskolan
har en fråga, jag kör enduro på endurobana har haft bilkörkort i 22år kan det vara fördel att kört enduro när man ska börja övningsköra för tung mc?

Självklart!!! Kommer nog inte bli några problem för dig!
 

Micke89

Mike The Bike
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
KTM300exc, BMW R90/6
Jag var på riskettan förra veckan ska börja köra så fort snön är borta på trafikskolan
har en fråga, jag kör enduro på endurobana har haft bilkörkort i 22år kan det vara fördel att kört enduro när man ska börja övningsköra för tung mc?
Absolut, du har ju grunderna så att sä. Och trafikdelen blir nog inga probs pga att du har varit i trafiken i 22 år, för det är ju i princip same shit fast lite annan placering. Lycka till!:tummenupp
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Risk 2 och risk 1 måste vara gjort för teoriprovet som sagt.

som andra säger kan du köra moppe så kan du köra risk 2an utan problem. de man får göra är att köra i en liten slalom bana fick vi göra, hur lätt som helst va de. och göra broms test.
min syrra och jag gjorde risk 2an i höstas och man "skulle" vara i slutet av körkortutbildningen med andra ord kört typ alla lektioner så man bara väntade på uppkörningen sa hon vi hade HAHA vilket skit snack säger jag.

syrran hade precis köpt sin hoj och kört på sommaren lite och inte kört 2 hjuling sen moppeåldern. jag har kört 2 hjuling lite då och då.

vilket fall som helst så fick jag och syrran bättre omdöme från läraren än de två andra som var med SOM VAR i slutet av utbildningen. hehe rätt kul egentligen faktiskt.
de va väldigt lätt =)

Risk 1an blev man indelad i 3 grupper Sporthojsåkarna, Tuoring och HD åkarna, och så snackades de olika risker mellan grupperna.

tiden gick förvånansvärt snabbt på risk 1an vilket va bra givet.

men fan 3600 för risk 2an? vilket jävla överpris
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
När jag tog kortet så var vi två killar och en tjej på runt 40 år. Jag och tjejen klarade det men killen på 25 år klarade sig inte. Enl. inspektören var han inte tillräckligt "nyfiken" på trafiken. Så, rör på huvudet, hela tiden och visa att du tittar. Även om man bara står still vid ett trafikljus.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Rör på huvudet, titta ORDENTLIGT (VRID GÄRNA 360 GRADER HÖHÖ) i korsningar.
Varierad hastighet osv.

det var la ledorden i 2009 tråden.

Äddit: Klarade uppkörningen efter typ 30 lektioner, utan körvana, har ej B-kort, eller privatlektioner.
 

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
Risk 2 och risk 1 måste vara gjort för teoriprovet som sagt.

som andra säger kan du köra moppe så kan du köra risk 2an utan problem. de man får göra är att köra i en liten slalom bana fick vi göra, hur lätt som helst va de. och göra broms test.
min syrra och jag gjorde risk 2an i höstas och man "skulle" vara i slutet av körkortutbildningen med andra ord kört typ alla lektioner så man bara väntade på uppkörningen sa hon vi hade HAHA vilket skit snack säger jag.

syrran hade precis köpt sin hoj och kört på sommaren lite och inte kört 2 hjuling sen moppeåldern. jag har kört 2 hjuling lite då och då.

vilket fall som helst så fick jag och syrran bättre omdöme från läraren än de två andra som var med SOM VAR i slutet av utbildningen. hehe rätt kul egentligen faktiskt.
de va väldigt lätt =)

Risk 1an blev man indelad i 3 grupper Sporthojsåkarna, Tuoring och HD åkarna, och så snackades de olika risker mellan grupperna.

tiden gick förvånansvärt snabbt på risk 1an vilket va bra givet.

men fan 3600 för risk 2an? vilket jävla överpris

shit! 3600 spänn för risk2 an jag betalade bara (bara o bara) runt 2000-2500 här i sthlm i höstas..de där va ett riktigt saftigt överpris
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top