Körkort 2013

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Nä men vad säger att dom klantade sig på konbanan å de övriga momeneten då ? :p Var du där å såg något ?
Dom kanske klarade sig felfritt ? :)

Det är det jag menar, med tanke på att du mötte dom ute i trafik så lär de klarat sig bra :)
Som du och jag i morgon. :tummenupp
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Det finns väl hur många hojar som helst? Köp en, kör upp, kör med den, sälj den :)
Nja inte galet många som passar till uppkörningen då nästan alla behöver strypas :gnissla När man är 18årig student som inte bor hemma längre kan man inte heller slänga hur mycket pengar som helst ;)
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Lägger till mig själv i listan... Har nu haft mitt kort i 5 timmar :banana

P.S. Förstår om ni undrar varför jag sitter här då! Men hade lovat flickvännen att följa med på hennes brorsons dansförevisning i kväll...

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar
4. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
5. 6/5 :KiM, Malmö
6. 6/5 Blue-Angel, Skövde
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Grattis alla som lyckats! Själv kör jag upp 30 maj. Vore kul att veta hur mycket ni övat? Hur ofta klarade ni svåra krypbanan, 10 av 10? Hur mycket trafik har ni kört osv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grattis alla som lyckats! Själv kör jag upp 30 maj. Vore kul att veta hur mycket ni övat? Hur ofta klarade ni svåra krypbanan, 10 av 10? Hur mycket trafik har ni kört osv.

Inför uppkörningten är det ju bra att klara den 10/10 gånger, så man inte står där och fumlar till det mitt i all nervositeten.
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Körde upp förra året i västerås, gjorde 2 misstag men det gick bra ändå.
Första gången jag körde lågfartsdelen gick det helt åt helskotta. Satte ner foten säkert 2 gånger.
När jag var klar så kontrollanten att vi testar en gång till, åt andra hållet och då gick det klockrent.
Högfartsdelen gick också utan problem.

När vi kom tillbaks från trafikdelen så tyckte han att jag höll lite för dåligt avstånd till lastbilarna framför på motorvägen. Jag kunde ha blivit kuggad på det, men eftersom helheten var bra så släpte han det. Man kan alltså göra misstag, kontrollanterna är väl människor de också och förstår att nervositeten kan ta över ibland.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag hade min uppkörning idag, samtidigt som Linnis här ovan.
Det gick riktigt bra på lågfart, inga fötter i marken eller liknande.
Högfart däremot gick tydligen inte alls enligt han som hade hand om det. Jag var för stel i kroppen och för mjuk vid inbromsningen... Så jag fick inte köra vidare...

Surt som fan, riktigt knäckt just nu, alla de momenten har gått bra varje gång på körskolan, körde skola efter och då satt allt igen. Nästa uppkörning var 25/6... Så halva säsongen borta. :död
 

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Skrev teori igår, tänkte innan att "jag har ju kört bil fem år, borde ju inte behöva plugga ngt". Det var feltänkt. Missade med två poäng och nästa lediga tid är den 29/5. Är så irriterad på mig själv!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade min uppkörning idag, samtidigt som Linnis här ovan.
Det gick riktigt bra på lågfart, inga fötter i marken eller liknande.
Högfart däremot gick tydligen inte alls enligt han som hade hand om det. Jag var för stel i kroppen och för mjuk vid inbromsningen... Så jag fick inte köra vidare...

Surt som fan, riktigt knäckt just nu, alla de momenten har gått bra varje gång på körskolan, körde skola efter och då satt allt igen. Nästa uppkörning var 25/6... Så halva säsongen borta. :död

Var på och tjata om att få en tidigare tid. Det brukar dyka upp tider pga avbokningar m.m.
Och i övrigt är det bara: På't igen! ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När vi kom tillbaks från trafikdelen så tyckte han att jag höll lite för dåligt avstånd till lastbilarna framför på motorvägen. Jag kunde ha blivit kuggad på det, men eftersom helheten var bra så släpte han det. Man kan alltså göra misstag, kontrollanterna är väl människor de också och förstår att nervositeten kan ta över ibland.

Och som tips för framtiden, håll gott avstånd till lastbilar, skåpbilar och bussar, de har riktigt dålig sikt bakåt, samt döljer vad som finns framför dem om man ligger nära. Du vill inte bli överraskad av att lastbilen framför dig pallnitar och du inte hinner med att sakta in. Också bra att undvika att stå för nära bakom dem vid rödljus och sånt om de skulle få för sig att backa.
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Jag hade min uppkörning idag, samtidigt som Linnis här ovan.
Det gick riktigt bra på lågfart, inga fötter i marken eller liknande.
Högfart däremot gick tydligen inte alls enligt han som hade hand om det. Jag var för stel i kroppen och för mjuk vid inbromsningen... Så jag fick inte köra vidare...

Surt som fan, riktigt knäckt just nu, alla de momenten har gått bra varje gång på körskolan, körde skola efter och då satt allt igen. Nästa uppkörning var 25/6... Så halva säsongen borta. :död


Det kommer!! På det igen..
Angående tiden så jaga återbudstider istället.
Glöm inte göra en liten motstyrning i väjning på högfarten och kläm ihop knäna mot tanken vid bromsningen.

Du fixar't ! :)
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag hade min uppkörning idag, samtidigt som Linnis här ovan.
Det gick riktigt bra på lågfart, inga fötter i marken eller liknande.
Högfart däremot gick tydligen inte alls enligt han som hade hand om det. Jag var för stel i kroppen och för mjuk vid inbromsningen... Så jag fick inte köra vidare...

Surt som fan, riktigt knäckt just nu, alla de momenten har gått bra varje gång på körskolan, körde skola efter och då satt allt igen. Nästa uppkörning var 25/6... Så halva säsongen borta. :död
Fan va surt, bryt ihop och kom igen som man brukar säga.. Fick du göra momentet 2 ggr? Eller avbröt han direkt efter första? Kände du själv att det inte gick bra eller blev du överraskad av det han sa? Vilken skola kör du på?

/Frågvis..
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag snuddade en kon första gången, men den stod kvar såg jag, men jag fick köra igen.
Sen inbromsning i 70 och 90 så han gav mig chanser inser jag nu.

När jag ser tillbaka på det så gjorde jag de fel han sa:

För stel i kroppen = dåligt flyt
För mjuka armar vid inbromsning = huvudet åkte fram något
Tog bort högerfoten från pinnen lite för tidigt, skulle väntat till inbromsningen var klar
 

Crshkng

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Örebro
Hoj
1996, Kawasaki, ZX6-R
Kommer in lite sent och arrangerar om listan en aning. Sorry för det. :) Blåsigt som tusan uppkörningsdagen, blåste bokstavligen ur balans i vändningen i på krypkörningen. Annars var det inte alls så besvärligt som jag befarat. Tre ord att tänka på för den som likt mig har en massa års trafikvana med bil och lagt sig till med diverse ovanor: "placering, avstånd, högerregeln".

Nu ska jag bara få tid att skruva ihop hojen också...

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar.
4. 2/5 Crshkng, Örebro
5. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
6. 6/5 :KiM, Malmö
7. 6/5 Blue-Angel, Skövde
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Grattis till er som har lappen klar! :tummenupp

Jag snuddade en kon första gången, men den stod kvar såg jag, men jag fick köra igen.
Sen inbromsning i 70 och 90 så han gav mig chanser inser jag nu.

När jag ser tillbaka på det så gjorde jag de fel han sa:

För stel i kroppen = dåligt flyt
För mjuka armar vid inbromsning = huvudet åkte fram något
Tog bort högerfoten från pinnen lite för tidigt, skulle väntat till inbromsningen var klar

Mitt tips är att inte ha stela armar när du bromsar. Du skall vara mjuk i kropp och armar när du kör. Vid manövrering och speciellt vid inbromsning skall du nypa fast dig själv i tanken med benen. In med knäna mot tanken och håll fast. Då låser du underkroppen i förhållande till motorcykeln så att tyngdpunkten förskjuts så lite som möjligt framåt. Dessutom slipper du fenomenet som uppstår om du har stela/raka armar när du bromsar, nämligen att din tyngd överförs direkt till styret/framgaffeln/framdämparen och gör motorcykeln svårare att balansera och hantera. Du skall kunna hålla dig fast enbart med knäna och använda buk/bål/rygg-muskulaturen till att hålla överkroppens position, det skall du inte göra genom att ha stela armar. Någon erfaren räv får gärna rätta mig om jag har fel.
 

ZexeL

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Ort
Malmö
Hoj
2015 BMW S1000R
Grattis till er som klarat uppkörningen såhär låmgt! :tummenupp

Har min uppkörning imorgon, i Malmö, nervös som faaaan! Såklart ska det bli regn imorgon också... Det känns ju sådär inför högfartsbanan liksom.
Någon som har några lugnande tips och råd hur man kan lugna sina nerver lite?

/ZexeL
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Ta det lugnt, jag körde upp för Peter Bredie.
Mycket trevlig man som ingav ett väldigt lugn.

Hörde även att det finns en lite kortare man som heter Karl-Martin.
Skall vara Mamö's bästa inspektör enligt körskolan jag gick på.

Stressa inte upp dig, tänk istället att du kan det här!
Det är som vilken körning som helst när du glider genom stan med körskolan och alla tittar på dig.
Förutom att detta bara är en person som tittar.


Grattis till er som klarat uppkörningen såhär låmgt! :tummenupp

Har min uppkörning imorgon, i Malmö, nervös som faaaan! Såklart ska det bli regn imorgon också... Det känns ju sådär inför högfartsbanan liksom.
Någon som har några lugnande tips och råd hur man kan lugna sina nerver lite?

/ZexeL
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Lägger till mig i listan jag med då :rock

Lägger till mig själv i listan... Har nu haft mitt kort i 5 timmar :banana

P.S. Förstår om ni undrar varför jag sitter här då! Men hade lovat flickvännen att följa med på hennes brorsons dansförevisning i kväll...

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar
4. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
5. 6/5 :KiM, Malmö
6. 6/5 Blue-Angel, Skövde
7. 7/5 Linnis , Tullinge
 
Last edited:

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag har kört konbanan säkert 100 ggr :) Ja inte på raken då men 10/10, 9/10och som sämst 8/10 . Gick bra idag , iaf lågfarten. Högfarten var de värre men fick lappen iaf. Wihooo :yoparty

Grattis alla som lyckats! Själv kör jag upp 30 maj. Vore kul att veta hur mycket ni övat? Hur ofta klarade ni svåra krypbanan, 10 av 10? Hur mycket trafik har ni kört osv.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top