Kampsportare! Förenen eder!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
SamGun skrev:
Jag har tränat taido i 4 år och bytte sedan till shotokan karate. Karaten är väldigt enkel att lära sig i jämförelse. Har du tränat taido innan så kan du räkna med att ganska enkelt ta några dubbelgraderingar i början om du beslutar dig för att testa karate.

Trevligt! Var tränade du Taido?

Var och kollade på Shotokan idag och det verkar rätt basic. Rakt fram, rak bakåt. :D Ska provträna nu på Onsdag och se hur det känns.
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
TKD Karate Kung Fu och Judo testat.

Judo får du närkontakt i men jag personligen tyckte det ibland var lite FÖR närgånget. Karate (Kyokushin) var hårt, man lär sej ta ganska mycket spö :tungan men det känns lite stelt efter ett tag, inget flow lixom... kantigt... svårt att beskriva men man känner sej lite låst(!?)..

Kung Fu (Vietnamesisk Binh Dinh) var nog skojigast tror jag, mycket självförsvar men även mycket bra träning och dynamiskt, man får chansen att använda "hjärnan" lite mer! Tyvärr utövas det inte på så många ställen utanför Vietnamn, ett par ställen i Sverige faktiskt(LKPG bl.a).
Timpas är en av dom bättre utövarna, har även vunnit en hel del i TKD, var med i svenska landslaget t.ex.

TKD är klart kul, påminner en del om karate, men fightingen är helt klart roligare än t.ex. karate. Kan vara riktigt bra fart på fighterna!
 

SamGun

Slicka mig där bak
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta
Hoj
2014 Honda CRF250L
Plåtniklas skrev:
Trevligt! Var tränade du Taido?

Var och kollade på Shotokan idag och det verkar rätt basic. Rakt fram, rak bakåt. :D Ska provträna nu på Onsdag och se hur det känns.

Jag tränade i Lysekil, taidoklubben Jitai. Det var några år sedan nu
Shotokan är kul men lite för "snällt". Jag funder på att börja med något lite aggresivare.
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
rainman skrev:
Kanske för att K1 inte är en kampsport, utan en utan en tävlingsform.

Sen kan det ju också bli lite kärvt då man minst behöver en SM-titel, för att öht få ställa upp.
Eller så kan man ju kanske träna som en dåre och käka bergsgorillehormoner, för att bli en ny Bob Sapp. :D
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag tycker Capoiera (stavning?) verkar kul.
Inte så mycket kamsport kanske utan mera en dans eller konstform. Verkar vara väldigt bra träning för kroppen iaf!
 

Hemme

Sommar och njuter!!
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Gimo
Hoj
Ducce S4
Ninpo Goshinjutsu... Ninjutsu tycker jag är kanonträning.. Lär sig mycket kropps kontroll och smidighet.. Värt att prova.. :tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Plåtniklas skrev:
Som den gamla avdankade kamsportare jag är så måste jag bikta mig. Jag har inte varit i en Dojo på.. Snart 13 månader. :( Nu är det fan dags att börja igen. Nån som kan tipsa vad jag ska testa? Jaja, jag VET att det är som att tipsa om hojmodell, alla har sina egna uppfattningar av vad som är bäst men tipsa mig.

Det jag tränat innan är:
Taido
Wing Chun
Shaolin Wushu

Har funderingar på att kolla in Karate imorgon även om jag har en förutfattad mening att Karatekas är stela och statiska. Nån som tränar Shotokan och kan ge en objektiv bild?

Kickboxning.
Hård effektivt rakt på sak med mycket sparring. Man blir hård och härdad i kroppen väldigt fort. Kanske lite mycket boxning. Beror nog väldigt mycket på klubben du går med i om du kommer gilla det eller inte.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
OLDEN skrev:
Sen kan det ju också bli lite kärvt då man minst behöver en SM-titel, för att öht få ställa upp.
Eller så kan man ju kanske träna som en dåre och käka bergsgorillehormoner, för att bli en ny Bob Sapp. :D

Bob Sapp är fan bara FÖR hemsk. Rusar rakt fram och svingar i 15 sekunder och får han inte ner motståndaren är han slut. :D
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Ditt svar äro SHOOTO!!

Ja har kört ju-jutsu i 7 år o lekt lite thai,TKD o boxning.
Men gillar man "riktig" fighting så prova på Shooto,, ha ha

D e stående fight som i kickboxning o sen dyk,kast o submission från Bjj brasse jutsu.

Så mitt tips e. prova på shooto!

Mvh Henrik :tummenupp
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
OLDEN skrev:
Sen kan det ju också bli lite kärvt då man minst behöver en SM-titel, för att öht få ställa upp.
Eller så kan man ju kanske träna som en dåre och käka bergsgorillehormoner, för att bli en ny Bob Sapp. :D

Nån som sett hans match mot den där sumobrottaren?
Sapp var liiiiten för engångs skull! :D

Det är nog ganska bra att ha lite inträdeskrav, skulle kunna bli slakt annars! :död
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Har en fråga..
vilken kampsport ska man testa om man inte vill tramsa runt och göra masa framtåt fall och kullerbytor?
Testade ju jutsu (stavning) för några år sen och det var mest en massa traglande med kullerbytor och sånt, så det blev man inte så sugen på att fortsätta med.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Sporter jag har testat på under mina 13 år som aktiv.

Huvudgren Ju-jutsu (tävlingsformen) = Mer allsidig träning får du leta efter
Kyokoshin = Den utav karate stilarna jag har testat som pasade mig bäst.
Shotokan = Känns mer "inrutad" är kyokoshin
Judo = Bra närkontakt, grymt fysiskt jobbigt
Kickboxning = Bra träning, mycket "pang på rödbetan"
Shoot = Aj, det gjorde ont! Tog någon nummret på bussen?
Aikido = Man blir inte svettig, men hittar en balans i kroppen iaf.

Vissa av dessa sporter har varit mera att jag känner en massa instruktörer, så det har varit en del "fri" träning under helger / kvällar.

Summa summarum:
Allsidigt träning = Ju-Jutsu (pisstråkigt 1:a åren, när grunderna skall nötas in).
Krogfight = Shoot (det gör ont att träna shoot, så räkna med en del skador)
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Plåtniklas skrev:
Bob Sapp är fan bara FÖR hemsk. Rusar rakt fram och svingar i 15 sekunder och får han inte ner motståndaren är han slut. :D

Nejnej, så var det förut. Har du sett "Antonio Rodrigo Nogueira vs Bob Sapp"??? Där håller "The Beast" rätt länge. :banana
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
JoUh skrev:
Nejnej, så var det förut. Har du sett "Antonio Rodrigo Nogueira vs Bob Sapp"??? Där håller "The Beast" rätt länge. :banana

I matchen mot Remy Bonjasky (stavning :va) i vintras såg han ju halvdöd ut efter nån minut? Han blev dessutom diskad i matchen. När gick matchen du menar?
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
$noop skrev:
I matchen mot Remy Bonjasky (stavning :va) i vintras såg han ju halvdöd ut efter nån minut? Han blev dessutom diskad i matchen. När gick matchen du menar?

Hmm, my bad. Ser nu att matchen var från "Pride: Shockwave", som ju var aug 2002. :va
Menmen, han sparkade och hade sig i en hel kvart nästan... :tummenupp
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
jag rekomenderar Krav Maga. Ett militärt baserat självförsvar. Det är aggresivt, explosivt där tanken är att faran skall vara avvärjd på ett fåtal sekunder. Realistiska övningar och kort inlärningsperiod.
mer info: www.kravmaga.nu och www.krav-maga.nu
/ape
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Brazilian Jiu-Jitsu ( http://www.bjj.org ) helt klart det bästa!

Sedan detta med K1 hahaha finns kanske 1 på detta forum som skulle kunna bli något. Då kan jag rekomendera EVT istället ( http://www.europeanvaletudo.com ) detta finns att köra som amatör i Danmark och kommer säkert att komma över till sverige inom ett tag. Ska man bli bra i valetudo kan jag rerkomendera att köra Kikboxning och Brazilian Jiu-Jitsu. Då har man gåda chanser stående pga kickboxningen sedan tar man ner fighten på marken är man klart bäst pga Brazilian Jiu-Jitsu. Shootfightingen är bra att köra med.

Örebroare som vill köra kamsport kolla denna sida

http://www.fullcontactfighter.nu/se/

Bra clubb med bra instruktörer. Har bytt namn till Örebro MMA Center. Dom har 2 killar som tävlar i EVT.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top