kan man besikta en avställd hoj?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag undrar fortfarande om det är ok att besiktiga utan kåpor? någon som vet det?

HanneZ

Guest
inte om du har helfordongodkänd.. men de e ju inte din, de borde du väl kunna göra. Ha ett riktigt lyse ifram bara. Frågar dom frågor så säg att du köpte den så som den är! Dom har ju ingen beskrivning direkt på hur din mc ser ut!

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Denhär tråden var skoj :banana

Lite hjälp på traven kanske....
Här står lite att läsa om godkänd utrustning och ljudnivå.
http://www.vv.se/lagrum/pdf/2003nr023 .pdf

Garageförsäkring har inget att göra med den lagstadgade trafikförsäkringen när man rullar på vägarna.

Garageförsäkring omfattar normalt Brand-, stöld- och rättsskyddsförsäkring samt försäkring för skadegörelse, yttre olyckshändelse eller skada då fordonet transporteras

Dvs ska du ut och rulla så blire till att teckna trafikförsäkring. Avställd eller inte.

Lycka till med besiktningen.

:tummenupp

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Freppa skrev:
Öh, ta dän oljekylaren för att byta avgassystem? Vad har du för konstig hoj? Om du nu prompt vill ha mycket arbetsutrymme så lossa de två skruvarna som kylaren är fäst i och låt kylaren vila mot framdäcket. Sedan är det bara att skruva.

nu har jag bytt avgassystem och det alldeles utmärkt att göra som du tipsade om. skaplig viktskillnad det var på 4-1 systemet och orginalsystemet.

nu måste jag bara försöka ta reda på om blinkersarna är godkända. hittar ingen e-märkning på dom...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ska du inte reggbesikta hojen kommer de troligen skita fullständigt i om det står E-märkt i pannan på dig.
Är de inte regelvidrigt monterade eller trasiga så går de igenom.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
berggren_martin skrev:
Ett oförsäkrat (som i avställt) fordon får inte framföras på allmän väg tyvärr.

Man "får" inte heller åka på bakhjulet och inte bränna däck så att det blir svarta märken i asfalten :arsele :D
:fyllisar

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
ska du inte reggbesikta hojen kommer de troligen skita fullständigt i om det står E-märkt i pannan på dig.
Är de inte regelvidrigt monterade eller trasiga så går de igenom.

ok det låter bra. jag chansar på det :tummenupp
då är det bara att fixa besiktningstid nu då.

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Är också lite nojjig för detdär med blinkerserna.

De jag har på idag är helt hysteriska i blinket. Köpte nya fram och de är i det närmaste strobb. (nästan iallafall)
Lekman som man är och med tummen på hälen så undrar jag om det finns någon enkel och billig lösning på problemet? & vad säger de på besiktningen om man inte fixar det?

:rolleyes:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
berggren_martin skrev:
Ett oförsäkrat (som i avställt) fordon får inte framföras på allmän väg tyvärr.

jo klart man får köra till och från besiktning o verkstad .. eller e jag helt borta...
jag har för mig att jag läste det på något vilkor..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Wax skrev:
... De jag har på idag är helt hysteriska i blinket. Köpte nya fram och de är i det närmaste strobb. (nästan iallafall)
Lekman som man är och med tummen på hälen så undrar jag om det finns någon enkel och billig lösning på problemet? & vad säger de på besiktningen om man inte fixar det? ...
Sök på miniblinkers och du ska finna. Tror t.o.m. att det finns en sticky om det.

GSXR1100R:
Japp. Så ska det låta. :tummenupp

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
GSXR1100R skrev:
Ja om man har trafikförsäkrat ja, dvs påställt, ni rör ihop detta med körförbud och sånt.

Fel fel...du FÅR köra avställt till och från besiktning. Läs tidigare inlägg, tror du inte på dem så ring och fråga själv.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Suomalainen skrev:
Fel fel...du FÅR köra avställt till och från besiktning. Läs tidigare inlägg, tror du inte på dem så ring och fråga själv.
Nix du får inte köra oförsäkrat

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Nix du får inte köra oförsäkrat

Suck... om du läser tidigare inlägg så hajar du. Helt oförsäkrad får den inte vara, den ska ha någon slags försäkring vilken det är kvittar (exakt hur det funkar är jag inte 100 på så det går jag inte in på, men det kvittar i sammanhanget). Det räcker alltså med en garageförsäkring = avställd. Har kollat med SBP samt TVÅ(!) f-bolag, if och folksam. När du har bättre grund att stå på och kan bevisa motsatsen är du välkommen tillbaka...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suomalainen skrev:
Suck... om du läser tidigare inlägg så hajar du. Helt oförsäkrad får den inte vara, den ska ha någon slags försäkring vilken det är kvittar (exakt hur det funkar är jag inte 100 på så det går jag inte in på, men det kvittar i sammanhanget). Det räcker alltså med en garageförsäkring = avställd. Har kollat med SBP samt TVÅ(!) f-bolag, if och folksam. När du har bättre grund att stå på och kan bevisa motsatsen är du välkommen tillbaka...
Om man skulle få köra i trafiken med endast garageförsäkring/avställd så undrar jag varför inte alla gör det, om man blir stoppad av Haffa så är man ju på väg till drop in på SBP.

Låter osannolikt :va

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nysse skrev:
Ähhh..... :va

Om det är en -88 så varför inte vänta till 1 April?

http://www2.bilprovningen.se/extern...en_av_motorcyklar_och_slapvagnar?OpenDocument

Edit: Sorry det va visst 24 månaders period nu oxå.

Ohh är det så, skönt att slippa klabba med V&H systemet i vår

*Klipp*

Fordon av årsmodell 1987 eller nyare
besiktas enligt de nya reglerna - första gången fyra år efter den månad fordonet första gången togs i bruk (se registreringsbeviset). Därefter senast 24 månader efter godkänd kontrollbesiktning.

Exempel på de nya reglerna:
- Fordon taget i bruk första gången i maj 2002.
Ska besiktas senast maj 2006.

- Fordon av årsmodell 1989. Senaste godkända kontrollbesiktning utfördes i maj 2003.
Ska besiktas senast maj 2005.

Borttaget körförbud
Från den 1 april 2004 får fordon, som hunnit få automatiskt körförbud på grund av utebliven besiktning enligt de äldre reglerna, detta upphävt. Upphävandet gäller fram till den tidpunkt då fordonet måste inställas till besiktning enligt de nya reglerna.

Exempel:
Ditt fordon av årsmodell 1989 har godkänts vid kontrollbesiktning i augusti 2002, men inte inställts till nästa kontrollbesiktning senast augusti 2003. Fordonet får i och med de nya reglerna automatiskt en förlängning av tidigare godkänd kontrollbesiktning till och med augusti 2004.

Observera!
Om du däremot fått körförbud eller ett föreläggande vid en tidigare besiktning eller vid en flygande inspektion, måste detta hävas med en godkänd kontrollbesiktning innan du får köra fordonet.

*Snipp*

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Om man skulle få köra i trafiken med endast garageförsäkring/avställd så undrar jag varför inte alla gör det, om man blir stoppad av Haffa så är man ju på väg till drop in på SBP.

Låter osannolikt :va

Kan tyckas, men detta är inget jag hittat på utan vad SBP samt två f-bolag sagt. Låter mer osannolikt att alla de tre skulle ha fel men några förståsigpåare (inte du..) på shoj.com har rätt... :gnissla

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA