Kan ungarnas leksaker påverka?

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
HanneZ skrev:
ja kunde inte köra den där koden hos mig iaf =P den klagar på Print raden

ahh ok, e ju smidigare, jobbit som faan o skriva gui men när man väl får kläm på de så e de attans kul när de går o köra på alla plattformat rakt av!
print e nog bortagit i nya versionen måste nog uppdatera min kör PHP 2.0.2 hehe första php påminde mycket om perl

ja men Delphi är juh CLX basserat först cross platform RAD:en! hehe

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
hållundan skrev:
jag gillar rosa...

/H

Kan man bli mer trött på att posta denna bilden?

... i en rosa helikopter.... :rolleyes:

Bifogat

• reminder.jpg
    reminder.jpg
    44.8 KB · Visningar: 27

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
NoicE skrev:
Ingen som hindrar någon att ge barnen kottar med tandpetare i, kan vara kor, grisar eller vaad fan som helst :)

Jag lekte iof nästan enbart med lego som liten, så som mina bröder och andra kompisar :)

Men vilken kille eller tjej skulle vilja ha en fet actiongubbe/barbidocka med synfel, eller till och med märgspik?

Lego är, var och kommer alltid vara den bästa leksaken. Det är utvecklande på flera olika sätt till exempel innom planering, experimentering, 3dtänkande, optimering med mycket mera! Det enda negativa är att man sitter still medans man bygger.

HanneZ

Guest
ingen aning om va CLX e för nåt =P

rosa helikopter e grymme, den måste ja lira nue

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Nänä det e ett system som funkar på PC Linux, Unix och Mac m.m. typ Java fast mer likt windows Gui! Hittade ett fel till i koden blandat delphi i phpn! ObS

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
maverick_750rr skrev:
Kan man bli mer trött på att posta denna bilden?

... i en rosa helikopter.... :rolleyes:

Puss mavve :kär :slicka Jag visste allt att du eller nån annan skulle hänga sig på det =)
Men visst, det är lugnt för mig....

som sagt, jag gillar rosa

CountZero

WTF?
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
n/a
Barbie.. usch!.. GI JOE... usch!

Får jag en dotter blir det en rosa pw50 o en massa lego o får jag en son blir det en blå pw50 o en massa lego. :D :banana

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Jarle skrev:
Nergerdockor finns ju men vete fan om det finns just Barbie.

Var det dig jag såg nere på Golden Rose på Östgötagatan i måndags :confused:
Fingrade på den uppblåsbara "Big-Joe Brown"?? Såg att du köpte trippla laddningar med batterier till (var är nu Fridas bananapök-smiley??).

Själv stod jag nere vid videohörnan och spana efter något nytt inom DP.:rolleyes:

BB, blir inte de damer som faktiskt har en smal midja och ett par noterbara bröst utan att rumpan är dubbelt så bred som axlarna (puh) ledsna när du i tråd efter tråd hela tiden kallar dem för sjuka och onormala. Orimliga kroppsmått var det visst den här gången.

Sen för övrigt är det väl inte så konstigt att leksakerna är som de är. Vilken unge skulle vilja leka sortera böcker med en bibliotikarie-figur när det finns coola Actionsnubbar som man kan använda till att slå ner onda krafter med dödsstrålar och laserbomber etc etc.
Samma grundprincip torde ju gälla för tjejer...?

Motbevisar du det här påståendet med att starta en framgångsrik leksaksfabrik som producerar smygfeta tjodis-dockor etc etc så ska jag vara man nog att ge dig rätt :tummenupp

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
CountZero skrev:
Barbie.. usch!.. GI JOE... usch!

Får jag en dotter blir det en rosa pw50 o en massa lego o får jag en son blir det en blå pw50 o en massa lego. :D :banana

Var det inte Eddie Murphy som stod på scen och erkände att han och hans bror brukade undersöka grottor med sina GI Joe när de badade tillsammans? :skrämd

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Men BB, testa lite på bebisarna runt omkring dig. Sanningen ÄR att vi är inte så hysteriskt lika som vissa fanatiska feminister vill ha det till. Men vi är iofs inte så olika som dagens samhälle gör gällande heller...

Syrran har två grabbar på 3 o 5 som vi under hela uppväxten har försökt attt likrikta i de här frågorna MEN det går inte. När vi köper ett dockset i rosa till dom så leker dom meed det en kväll för att sen ta fram de stora leksakerna med hjul. Sen har de visserligen börjat på dagis och fått lära sig en massa strunt men det här fanns innan dess.
Köper du en kanonfin leksaksbil till en liten flicka så är det megastor risk att den hamnar längst ner i leksakslådan.

Så hur hänger det ihop egentligen? Jag som är lantis och uppvuxen med tre systrar har ju alltid varit sån jag med?

Det finns något mer bakom de här valen. ....ungefär som att det är naturligt att vara rädsd för spindlar eller mörker.

......tror jag.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Det finns något mer bakom de här valen. ....ungefär som att det är naturligt att vara rädsd för spindlar eller mörker.

......tror jag.

Tror inte jag.

Jag tror inte att reptilhjärnefunktioner som panikartad rädsla kan jämföras med könsbundet leksaksval. Om man ska diskutera val av leksaker utifrån ett genetiskt perspektiv så måste nån först gräva upp ett 500 000 år gammalt barbielik eller leksakstraktorlämning. Vad som våra barn leker med har helt och hållet med kulturella preferenser att göra.

Ett talande exempel är då det visade sig att svarta sydafrikanska barn hellre lekte med dockor som likanade vita. Med största sannolikhet gjorde de detta val på grund av att de levde i ett samhälle där det ansågs bättre att vara vit.

Jag tror att det ges oerhört många omedvetna signaler till våra barn som de läser av och bygger sina leksaksvalspreferenser på. Kulturellt betingat med andra ord.

gladh

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
leksaker

Rätt eller inte men ERK (etiska rådet för reklam) dömde nyligen en leksakskatalog som diskriminerande. Jag är stark anhängare av att det är skillnad på pojkar och flickor men med tanke på hur dagens 10-åringar beter sig (en 12-åring försökte råna en kiosk i GBG för ett par dagar sedan) vore kanske Barbiedockor att föredra tvärs över. Alt. tvångströja till snorungar som inte kan skilja på ditt och mitt...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Tror inte jag.

Jag tror inte att .... sina leksaksvalspreferenser på. Kulturellt betingat med andra ord.

gladh

Nja, på det stora hela har du nog rätt men nånstans i det hela tror jag det finns en switch eller två som har olika default-lägen. Däremot finns det inget i det som innebär att pojkflickor är felaktiga eller något annat skrattretande.

Det här är faktiskt något som jag ansåg vara ren löja som yngre men som betraktare i 70-talisternas babyboom så har jag ändrat uppfattning. Precis som att jag till min stora förtvivlan fått inse att vissa människor är av naturen skitstövlar. Att se många av en skitstövels kännetecken i en 4-åring är otroligt knäckande för ens människosyn....

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
ething skrev:
...Jag är stark anhängare av att det är skillnad på pojkar och flickor...

KVINNOR KAN!
Men inte lika bra

Dom är helt enkelt inte tillräckligt begåvade för att förstå varför det är roligare
att leka med lego, bilar och he-man. :mattias

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...