Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är faktiskt mycket folk som kollar R600 och R1000 också. Faktiskt mer än som kollar SST600. Kanske för att förarna där e lite för annonyma.
Jag tror publiken vill känna igen förarna. Antingen genom att älska dom eller hata dom. Det behövs mera profiler.

Du är en bra Profil Pr mässigt Sandstream. Antingen gillar man dig skarpt som jag gör. Eller så hatar man dig som vissa andra på forumet gör.

Beror nog mera på att dom är många förare och deras släkt inte har tröttnat på att kolla på race. Efter att dom också kört 3-4 år så kommer deras närmaste också ifrågasätta varför dom fortfarande håller på med att köra "sånt där" och inte dyka upp på race.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Så det var på grund av de ändrade reglerna som det var mindre publik i år? Den logiken får inte jag ihop. Om det nu var färre i publiken i år vill säga.

aaa just det. Pucko :huvet

Så klart det inte hade med det att göra.
Ville bara passa på att flika in att jag tyckter att reglerna i år varit konstiga, veliga och olika från tävling till tävling, om någon hade missat att jag tycker så.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
aaa just det. Pucko :huvet

Så klart det inte hade med det att göra.
Ville bara passa på att flika in att jag tyckter att reglerna i år varit konstiga, veliga och olika från tävling till tävling, om någon hade missat att jag tycker så.
Tyckte det blev ett underligt syftningsfel men trodde du menade som du skrev nu.
Tror ingen har missat ditt missnöje med reglerna. :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Fast SM helgerna är ju knappast till för publiken.
Som desutom inte är på plats och kollar.

Jag tror att det är bättre att satsa på dom klaser som ökar, och försöka se till så att så mycket folk som möjligt får köra på tävlingshelgerna. Då kommer även allmänintresset öka för sporten.

Men då har man ju redan riktat in sig på att SM är korpen.. Om en SM-tävling bara består av rookie-race och de A-förare som kör hela serien hör till "b-laget" av a-förare för att övriga kör PRO-SBK?
Lite som Anders skriver, man skiter lite i kön och att folk blir varvade om det finns riktigt vassa förare i täten.
Tillbaka i tiden med Hållinder, Cralle, Folkesson, Stiggy, Palle, Maranen, Håkan Olsson etc.
Det finns ju lite namn nu med såklart..
Tror knappast målet med SO eller SM vart att vara en rookie-serie, men det är ju där vi hamnar om det fortsätter.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Beror nog mera på att dom är många förare och deras släkt inte har tröttnat på att kolla på race. Efter att dom också kört 3-4 år så kommer deras närmaste också ifrågasätta varför dom fortfarande håller på med att köra "sånt där" och inte dyka upp på race.

Nu bet du faktiskt dig själv i rumpan.

Publiken till dom klasserna är större för att det är flera förare.
För om ska åka 10 - 60 mil för att kolla på ett race. så gäller det nog att man har något sorts relation via släckt, sponsor, vänner eller någon annan koppling för att komma och titta.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag betalade faktiskt för en läktarplats på SO i år, nog första gången tror jag ;) Jag kollade SBK för Watz och Backlund körde, annars hade jag skitit i det. Sen kollade jag SST av samma anledning att Fredde körde och sen 250 för att man älskar ljudet och att det faktiskt är kul att se Stensmo köra :tummenupp
Övriga race hanns inte med eftersom man skulle jaga tre-åring i depån samt köra lite go-cart ;)
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Men då har man ju redan riktat in sig på att SM är korpen.. Om en SM-tävling bara består av rookie-race och de A-förare som kör hela serien hör till "b-laget" av a-förare för att övriga kör PRO-SBK?
Lite som Anders skriver, man skiter lite i kön och att folk blir varvade om det finns riktigt vassa förare i täten.
Tillbaka i tiden med Hållinder, Cralle, Folkesson, Stiggy, Palle, Maranen, Håkan Olsson etc.
Det finns ju lite namn nu med såklart..
Tror knappast målet med SO eller SM vart att vara en rookie-serie, men det är ju där vi hamnar om det fortsätter.

eee. vänta lite nu?

Om man tittar på SM i 125jr, 125gp och 250gp så är ju det rookie-serier med SM status.
Robban Gull var överlägsen i 125gp, Stensmo är är snabb i 250GP.
Men nu när dom även kör SBK så tampas dom med killarna som kommer direkt från Rookie 1000.
Dvs nivån i 125gp och 250gp ligger i nivå med Rookie 600 och Rookie 1000.
Skillnaden är bara att i R600/R1000 finns det 10-20 personer som är lika duktigt som dom 2 snabbaste från 125gp och 250gp.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
eee. vänta lite nu?

Om man tittar på SM i 125jr, 125gp och 250gp så är ju det rookie-serier med SM status.
Robban Gull var överlägsen i 125gp, Stensmo är är snabb i 250GP.
Men nu när dom även kör SBK så tampas dom med killarna som kommer direkt från Rookie 1000.
Dvs nivån i 125gp och 250gp ligger i nivå med Rookie 600 och Rookie 1000.
Skillnaden är bara att i R600/R1000 finns det 10-20 personer som är lika duktigt som dom 2 snabbaste från 125gp och 250gp.

Gull har kört helt std med sin 1000cc. Tror han kört 1sek snabbare på alla banor med sin 125cc mot sin 1000cc. Han har inte kommit in i körningen med 1000cc och hade kanske gjort bättre att gå till 600cc först.

Joakim kör på däck han hittat som andra slängt efter sig. Tror han betalat 300:- som max för ett par utslitna däck i år. Han har inte heller kört in sig på en 1000cc. Så dina exempel är inte rättvisa för dessa förarna då dom inte visar sitt rätta på dom hojarna än.

Kolla istället på en som kommit in i körningen på en 1000cc som tex Watz, Cajback, Lundh eller Mårtensson.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är faktiskt mycket folk som kollar R600 och R1000 också. Faktiskt mer än som kollar SST600. Kanske för att förarna där e lite för annonyma. Du är en bra Profil Pr mässigt Sandstream. Antingen gillar man dig skarpt som jag gör. Eller så hatar man dig som vissa andra på forumet gör.
Lite svårt att uppskatta själv när man kör men visst känns det som att publiken gillar att titta på rookieracen mer än på 125 och 250. Intresset från publiken och övriga i depån för dessa klasser verkar vara väldigt lågt.

Jag kanske syns och hörs här på SH, på banan räcker jag dock inte till för att så många ska uppmärksamma mig. Men man får väl vara glad för det lilla :tungan
Var du på något SO-race på Kga på den tiden det var mellan 4-8.000 i publik?
Jag var där i mitten av 80-talet när de körde Viggen som pauseundehållning. Det var tider det :)

Jag skrev för övrigt att det var mer än 100 personer på läktaren när nästan alla klasser körde (hade ingen relation till hur det var tidigare år), förutom just i 250 där det kanske var max 100 st, om ens det som tittade.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
eee. vänta lite nu?

Om man tittar på SM i 125jr, 125gp och 250gp så är ju det rookie-serier med SM status.
Robban Gull var överlägsen i 125gp, Stensmo är är snabb i 250GP.
Men nu när dom även kör SBK så tampas dom med killarna som kommer direkt från Rookie 1000.
Dvs nivån i 125gp och 250gp ligger i nivå med Rookie 600 och Rookie 1000.
Skillnaden är bara att i R600/R1000 finns det 10-20 personer som är lika duktigt som dom 2 snabbaste från 125gp och 250gp.

125jr är iofs inte SM.
Watz är/var rätt överlägsen i 250 inte direkt rookie-nivå på honom i 1000 va? Särskilt inte med tanke på hur standard hans moppe är.
Gull och Stensmo är helt gröna på 1000cc för i år? Men åker ändå 7'or och 8'or på KGA? Visst har det funnits rookies som åker de krokarna också..
I år var det en rookie som körde en hög 8'a?

Det jag dock menar är fortfarande om man ska göra om SM/SO-tävlingar till rookie-tävlingar, med fler heat för att få plats med a och b-finaler för både rookie600 och 1000?
Särskilt när SBK-C är "B-sm" i 1000cc fast för a-förare?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Jag var där i mitten av 80-talet när de körde Viggen som pauseundehållning. Det var tider det :)

Jag skrev för övrigt att det var mer än 100 personer på läktaren när nästan alla klasser körde (hade ingen relation till hur det var tidigare år), förutom just i 250 där det kanske var max 100 st, om ens det som tittade.

SO som serie startade 1996..

När jag räknade publik menar jag dom som kan ha betalat för det. Det satt kanske 500st på läktarna när jag körde. Men gissar på att 90% var andra förare.

Både Robban och Stensmo kommer säkert prestera bättre kommande säsonger men de får ändå rejält med däng av folk som körde Rookie 1000 för 2 år sedan. Att skolas i 125 och 250 är inte den enda vägen.

Vart skrev jag det? :va

Sätt dina egna förutfattade meningar på dina egna inlägg och inte på mina, tack!

Dom lärde sig köra på 2 hjul från minimoto och cross.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Gull har kört helt std med sin 1000cc. Tror han kört 1sek snabbare på alla banor med sin 125cc mot sin 1000cc. Han har inte kommit in i körningen med 1000cc och hade kanske gjort bättre att gå till 600cc först.

Joakim kör på däck han hittat som andra slängt efter sig. Tror han betalat 300:- som max för ett par utslitna däck i år. Han har inte heller kört in sig på en 1000cc. Så dina exempel är inte rättvisa för dessa förarna då dom inte visar sitt rätta på dom hojarna än.

Kolla istället på en som kommit in i körningen på en 1000cc som tex Watz.

Både Gull och Stensmo är duktiga. Inget snack om saken.
Gull har ju ökat som fan under sommaren. Stensmo har jag inte haft koll på. Men jag vet att han är med på SO/SBC.
Och det där med beggade däck. Det kör vi andra med också så det är nog ganska lika.

Men det finns andra förare från Rookie-serierna som också kör med beggade däck och har uniefär samma utveckling.

Jag och Petter Jansson körde vår första Rookie-serie för två år sen.
Davin Andersson körde sin första tävling överhuvudtaget för 2 år sen.

Och exemplet wats är inte så bra det heller.
Han har kör 250cc i hur många år och tävlat i både VM och EM.
Dessutom kör han AMA-SuperSport. Och kör nu snarlikt fort med dom förarna som började köra bana för 3-4 år sen och kör sitt andra år i Superbike.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Både Gull och Stensmo är duktiga. Inget snack om saken.
Gull har ju ökat som fan under sommaren. Stensmo har jag inte haft koll på. Men jag vet att han är med på SO/SBC.
Och det där med beggade däck. Det kör vi andra med också så det är nog ganska lika.

Men det finns andra förare från Rookie-serierna som också kör med beggade däck och har uniefär samma utveckling.

Jag och Petter Jansson körde vår första Rookie-serie för två år sen.
Davin Andersson körde sin första tävling överhuvudtaget för 2 år sen.

Och exemplet wats är inte så bra det heller.
Han har kör 250cc i hur många år och tävlat i både VM och EM.
Dessutom kör han AMA-SuperSport. Och kör nu snarlikt fort med dom förarna som började köra hojj för 3-4 år sen och kör sitt andra år i Superbike.

Siktar du, Petter eller David på en internationell karriär?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Joakim kom 9:a i SBK med däck som hittades i en container i Most. Dom plockades egentligen med för att vara skydd för lastningen i släpet. Det var inte mycket kvar av dom. Dom var mer än slut. Säger kanske en del om statusen på sbk?

Köra på däck som gått ett eller två pass innan är fina i jämförelse.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Siktar du, Petter eller David på en internationell karriär?

För min del vore det skitkul att köra internationellt.
Men jag är förmodligen lite för gammal och feg för att ta mig så långt som jag önskar. Fyllde 34år i vintras.

Men för David och Petter som är betydligt yngre än mig så tycker jag dom helt klart ska sikta på ett par år i en serie internationellt.

Men det finns en annan kille som är lite bortglömd.
Lukas Ockelfeldt! Han är 18 eller 19 år.
Och betydligt snabbare än både Gull och Stensmo.
Och har fortfarande gällande banrekård i R600 på G-åsen med 1.08.5

Och han kommer från.........
just det. R600. Ingen 125 eller 250 där inte.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
För min del vore det skitkul att köra internationellt.
Men jag är förmodligen lite för gammal och feg för att ta mig så långt som jag önskar. Fyllde 34år i vintras.

Men för David och Petter som är betydligt yngre än mig så tycker jag dom helt klart ska sikta på ett par år i en serie internationellt.

Men det finns en annan kille som är lite bortglömd.
Lukas Ockelfeldt! Han är 18 eller 19 år.
Och betydligt snabbare än både Gull och Stensmo.
Och har fortfarande gällande banrekård i R600 på G-åsen med 1.08.5

Och han kommer från.........
just det. R600. Ingen 125 eller 250 där inte.

Det är klart att det finns exempel på folk som går andra vägar, det är det väl ingen diskussion om?
Däremot är det ofta folk i din/min ålder som börjar köra i r600/1000, och rätt ovanligt med yngre..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Joakim kom 9:a i SBK med däck som hittades i en container i Most. Dom plockades egentligen med för att vara skydd för lastningen i släpet. Det var inte mycket kvar av dom. Dom var mer än slut. Säger kanske en del om statusen på sbk?

Köra på däck som gått ett eller två pass innan är fina i jämförelse.

Det var ju i regn. Lagom slitna regndäck ger bäst grepp.
Dock riskar man att vattenplana om det är för mycket vatten. Viket det knappast var på det racet.

Dock körde han 1.08.5 och kom 13 plats på torrt.
Jag körde 1.07.5 på fria träningen på ett bakdäck som var så slitet så det inte var några hål kvar. Tro mig, vi är fler som kör på beggade däck.

Men nu vrider du det här till en kukmätning mellan olika förare. Och jag är inte sugen på att diskuterar induviduella förares olika körkunskaper. Jag vet att alla som kör SBK är snabba och duktiga förare.

Däremot diskutera jag gärna dom olika klasserna och vilka som är bra inkörsportar till roadracing. Och då blir det tyvärr lite namedropping i bland.
Och det är svårt att inte kliva över linjen till Kukmätning
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vart skrev jag det? :va
Sätt dina egna förutfattade meningar på dina egna inlägg och inte på mina, tack! Dom lärde sig köra på 2 hjul från minimoto och cross.
Jag tyckte du kom med en massa dåliga bortförklaringar till varför det går lite knackigt för dem i klassen som enligt dig inte håller någon högre nivå. Köp Stensmo ett vettigt set med slicks så står han på pallen, eller hur?
Däremot är det ofta folk i din/min ålder som börjar köra i r600/1000, och rätt ovanligt med yngre..
Nja, där tror jag det håller på att svänga. Vi har ett helt gäng med unga förare i Rookie 600 och en del har redan hoppat upp till SST 600, som Andy och Wedell.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nja, där tror jag det håller på att svänga. Vi har ett helt gäng med unga förare i Rookie 600 och en del har redan hoppat upp till SST 600, som Andy och Wedell.

Hur unga är de för att räknas som unga? Ett gäng bör vara fler än två ;)
Visst finns det folk i yngre 20-talet ;) Det har funnits tidigare också, men det brukar sällan finnas pengar till mer än en rookiesatsning.
P Björk är väl det lysande exemplet, men han hade ju lite connections och en jäkla talang, samt inte helt grön på hojåka redan innan han kom till r600.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top