För några år sen så körde vi för publik på upp till 8.000 på ett SO och publik på nästan 5.000 på SM. Normalt var det kanske halva den storleken av publik. Nu på Kga var det 100st?
I Australienska SBK kör man A, B, C och D-licenserade i samma race. Dvs alla med licenser får köra samtidigt. Skiljer kanske 20sek/varv eller mer ibland i deras 1000cc SBK..
Hur såg SM klasserna ut då?
Va inte 250gp och 125Gp dom bästa förarna med dom häftigaste hojjarna på den tiden?
---------------------------------
Om man får retas lite....
I dag består SM klasserna av 12st garagemeckhojjar med en eller två skapligt snabba förare. Och resten är övervintrade entusiaser.
Måste vara svårt att förklara för sponsorer och polare att man vunnit SM.
Förare- Weee jag vann SM. Fan vad jag e bra.
Sponsor- Coolt svensk mästare. hur många deltar?
Förare- ja det är lite olika men kanske 12st andra förare.
Sponsor- men är det inte 32 till start på tävlingarna.
Förare- jo men dom flesta kör i andra klasser. Så vi e bara 12st.
Sponsor- Dom 12 snabbaste i Sverige då alltså?
Förare- Njaee faktiskt inte. det är bara jag och en till i vår klass som kör fort.
Sponsor- Oki. men ni e snabbare än dom andra förarna i dom andra klasserna?
Förare. Nja, inte det heller. Dom flesta snabba kör i allt från rookie klasserna till
superbike. Och säkert 100st andra förare kör fortare än oss. Fast dom har ingen SM status. så jag e svensk mästare i alla fall.
Sponsor- Oki. Fast ni har dom coolaste, häftigaste och snabbaste hojjarna?
Förare- nee inte det heller. Våra hojjar går inte särsilt bra. Men vi har byggt dom nästan själva. Och dom låter jättehögt. coolt va.
Att klassen har SM status säger inte så mycket.
Samma som att STCC är huvudklassen på STCC helgerna.
Och Porche bilarna kör brallorna av STCC bilarna.
Eller om Iron Maiden skulle vara förband till Vikingarna.
Jason Di Salvo kallade AMA-SBK Kalle Anka och satt med armarna i kors och satt och muttrade under tiden som dom andra förarna var intervjuade på deras presskonferans på ett race i våras. Han blev avstängd en tid från den serien och fick böta för att han betedde sig och uttryckte sig på ett icke sportmannamässigt sätt och gav serien en negativ publicitet i media. Själv har du uteslutit förare i din serie tidagare för dom haft fulla mekaniker som startat hoj på depåtystnadstiden. Så lite konstigt att du försöker välkomna sådana förare till nästa race som på diskutionsforum och egna hemsidor kallat din serie för kalle anka bara för att dom inte läst på och förstått erat reglement?
Men jag kör inte i SO, ser inte kopplingen.
Dessutom kan jag igentligen inte ta åt mig äran för utrycket KalleAnkaCuppen.
Jag lärde mig det faktiskt av några av dom andra förarna.