Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Blir man utkvalad så blir man!... håller man inte måttet kanske man skall lägga pengarna på träning eller göra något annat. De fungerar väl exakt på samma sätt i VM kör du för långsamt har du inget där oh göra så vad gör man då för att bli bättre? jo träna? Har okså blivit utkvalad och de suger, men de e ju bara att köra vidare. eller? De som inte kvalar in så finns de ju klubbmästerskapp och andra små tävlingar som man kan köra..

Cant agree more. Helt rätt inställning! Men tänk på att vi är i Sverige nu och roadracing SM skall inte räknas som idrott utan en hobby där alla ska få leka oavsett om man platsar eller inte. Jag hoppas verkligen Djurgården låter Örgryte vinna nästa match dem möts så att inte Örgryte ramlar ur allsvenskan... Men vad vet jag, jag är ju mest en bortskämd spoling som glassar runt i depån :rolleyes:
 
Last edited:

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Jag kan inte se någon större skillnad mot idag förutom att man skulle ha en automatisk upp och nedklassning. Det andra förslaget innebär ju att det ALLTID är de snabbaste den helgen som kör en final tillsammans. De långsammare kör i en egen final.

Ska vi helst köra egna helger också?

Exakt! Börjar man med rankning så tror jag det bli bra och problemet som vissa tycker uppstår på tävlingar då folk är "för snabba" och en del tycker folk är "för långsamma" på banan blir ju avklarat. Jag förstår inte riktigt vad problemet är med det systemet vi kör idag heller. Egna helger har vi för få förare för. Det lär bli för dyrt för arrangörerna att att ha så många race. Knutstorp har ju ens personal nu så intresset att vara där en rookie helg kanske inte blir de största.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Exakt! Börjar man med rankning så tror jag det bli bra och problemet som vissa tycker uppstår på tävlingar då folk är "för snabba" och en del tycker folk är "för långsamma" på banan blir ju avklarat. Jag förstår inte riktigt vad problemet är med det systemet vi kör idag heller. Egna helger har vi för få förare för. Det lär bli för dyrt för arrangörerna att att ha så många race. Knutstorp har ju ens personal nu så intresset att vara där en rookie helg kanske inte blir de största.

E fasen hyfsat säker på att SVEMO redan har/ jobbar på ett typ av rankingsystem. Pratade med någon representant på mc mässan när den nu va. Om man inte tar någon SM poäng under 2 år har ja för mig att de var blir man nerklassad. Detta används tydligen redan i crossens värld och de fungerar bra.
 

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Är SBK-C elit? Jo, när topp-förare från PRO-SBK eller när någon förare med lite internationella meriter gästar.
Resten skulle jag inte kalla elit, särskilt inte när rookie-förare ofta är så snabba att de kan ta poäng från A-förare..
Låter man kvaltider avgöra var man kör i SM så är det ju de som är snabbast som kör i den mest prestigefyllda finalen iaf.

Eller så gör man som många ropar, kör ännu fler rookierace under SM, men då tappar ju mästerskapet ännu mer status.
Hur kul är det med två SM-klasser och resten utfyllnad för att klara kostnaderna?

Rankning?
Status är något som finns i Pro SBK. SM ska enligt mig vara lika seriöst och statusen måste ju verkligen höjas. Det höjs inte med mer rookie race! Tyvärr är det i sverige vi håller till för tillfället. Tiden och pengarna finns inte!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag tror att det här bara är början på ett trevligt problem.
R600 är redan så många utövare att folk väljer att inte anmäla sig till tävlingarna.
Siste man i R600 kör faktiskt riktigt fort för att vara rookie.
Här kan man säkert ha en grupp till på tävlingarna typ med c licens eller något.

R1000 har inte lika många deltagare som R600 men kör oftast med fulla startfält.

Superbike har fulla startfällt och folk har blivigt utkvalade några gånger nu i sommar. Och det finns ett gäng snabba R1000/R600 förare som lär klassa upp till nästa år. Så då blir det riktigt trångt på kvalen.

Och det käns som att arrangörerna av allmänhetensavåkning lyckas bra med att rekrytera förare till roadracing. Och jag tror att R600 och R1000 kommer att öka mer och mer. Och som lök på laxen så blir dom snabba och vill köra SBC/SO och kanske Pro.

Det är ju ett väldigt trevligt problem att sporten växer, men för att möta den tillväxten så måste det hittas nya lösningar innan folk tröttnar på att betala pengar, kvala och sen se på racet på läcktaren.

Jag tror att man kanske skulle skapa ett steg till i licensen för att möta efterfrågan.
Så det blir C-licens, B-Licens, A-Licens.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rankning?
Status är något som finns i Pro SBK. SM ska enligt mig vara lika seriöst och statusen måste ju verkligen höjas. Det höjs inte med mer rookie race! Tyvärr är det i sverige vi håller till för tillfället. Tiden och pengarna finns inte!

Det var ju det som var min tanke, att de som är snabbast kör på SM-helger, inte att fylla ut det med de långsammaste rookies vi har i fler heat.
Men snabba rookies kan ju lockas med att få köra A-final.
Statusen höjs inte direkt av 2 heat rookie600 och 2 heat rookie1000 på en SM-helg med två SM-klasser.
Däremot kan jag tänka mig statusen höjs om man ser till att de som kör är de snabbaste, även bland rookiesarna.
Att se folk snurra på 1.20 på en SM-helg i rookie600 b-final är inte så upphetsande, även om man gör alla glada att de får köra..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Cant agree more. Helt rätt inställning! Men tänk på att vi är i Sverige nu och roadracing SM skall inte räknas som idrott utan en hobby där alla ska få leka oavsett om man platsar eller inte. Jag hoppas verkligen Djurgården låter Örgryte vinna nästa match dem möts så att inte Örgryte ramlar ur allsvenskan... Men vad vet jag, jag är ju mest en bortskämd spoling som glassar runt i depån :rolleyes:
Väl talat Niklas :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det var ju det som var min tanke, att de som är snabbast kör på SM-helger, inte att fylla ut det med de långsammaste rookies vi har i fler heat.
Men snabba rookies kan ju lockas med att få köra A-final.
Statusen höjs inte direkt av 2 heat rookie600 och 2 heat rookie1000 på en SM-helg med två SM-klasser.
Däremot kan jag tänka mig statusen höjs om man ser till att de som kör är de snabbaste, även bland rookiesarna.
Att se folk snurra på 1.20 på en SM-helg i rookie600 b-final är inte så upphetsande, även om man gör alla glada att de får köra..

Fast SM helgerna är ju knappast till för publiken.
Som desutom inte är på plats och kollar.

Jag tror att det är bättre att satsa på dom klaser som ökar, och försöka se till så att så mycket folk som möjligt får köra på tävlingshelgerna. Då kommer även allmänintresset öka för sporten.

Om det sen innebär att man har en ö-licensgrupp som kör 1.30 runt g-åsen spelare ingen roll.

Uniefär som att man har från Elitserien ner till div 5 eller 6 i fotboll.
Allt för at alla ska kunna tävla på den nivån dom själva befinner sig i.

Och som nästa steg kör man a-licens och b-licens en helg och C-licens och d-Licens nästa helg.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
För några år sen så körde vi för publik på upp till 8.000 på ett SO och publik på nästan 5.000 på SM. Normalt var det kanske halva den storleken av publik. Nu på Kga var det 100st?

I Australienska SBK kör man A, B, C och D-licenserade i samma race. Dvs alla med licenser får köra samtidigt. Skiljer kanske 20sek/varv eller mer ibland i deras 1000cc SBK..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fick ett mail med svar från Mike Luff:
...
Svar till Eskilsson....Kalle anka serien Scandinavian Open (har funnits i 13år
nu) har högre status och bättre förare än Superbike Challenge och därmed är
den resultat lista det rätta, att nån enstaka Pro Superbike åkare använt
tävling som träning ändra inte på den saken. Ett flertal av dem kommer till
Våler där kalla anka serien kör utan superbike challenge, är du hemma då??

mike luff

Jason Di Salvo kallade AMA-SBK Kalle Anka och satt med armarna i kors och satt och muttrade under tiden som dom andra förarna var intervjuade på deras presskonferans på ett race i våras. Han blev avstängd en tid från den serien och fick böta för att han betedde sig och uttryckte sig på ett icke sportmannamässigt sätt och gav serien en negativ publicitet i media. Själv har du uteslutit förare i din serie tidagare för dom haft fulla mekaniker som startat hoj på depåtystnadstiden. Så lite konstigt att du försöker välkomna sådana förare till nästa race som på diskutionsforum och egna hemsidor kallat din serie för kalle anka bara för att dom inte läst på och förstått erat reglement?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
För några år sen så körde vi för publik på upp till 8.000 på ett SO och publik på nästan 5.000 på SM. Normalt var det kanske halva den storleken av publik. Nu på Kga var det 100st?


Det var faktiskt ganska mycket publik på läktana under superbike i alla fall! Jag stog på söndagen på läktaren längst ner på rakan och där var det en hel del folk. Även på läktaren i depåkurvan var det mycket folk.

Sedan hur många betalande det var kan jag inte svara på. Någon som har officiella siffror?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
För några år sen så körde vi för publik på upp till 8.000 på ett SO och publik på nästan 5.000 på SM. Normalt var det kanske halva den storleken av publik. Nu på Kga var det 100st?

I Australienska SBK kör man A, B, C och D-licenserade i samma race. Dvs alla med licenser får köra samtidigt. Skiljer kanske 20sek/varv eller mer ibland i deras 1000cc SBK..

Hur såg SM klasserna ut då?
Va inte 250gp och 125Gp dom bästa förarna med dom häftigaste hojjarna på den tiden?


---------------------------------

Om man får retas lite....

I dag består SM klasserna av 12st garagemeckhojjar med en eller två skapligt snabba förare. Och resten är övervintrade entusiaser.

Måste vara svårt att förklara för sponsorer och polare att man vunnit SM.

Förare- Weee jag vann SM. Fan vad jag e bra.

Sponsor- Coolt svensk mästare. hur många deltar?

Förare- ja det är lite olika men kanske 12st andra förare.

Sponsor- men är det inte 32 till start på tävlingarna.

Förare- jo men dom flesta kör i andra klasser. Så vi e bara 12st.

Sponsor- Dom 12 snabbaste i Sverige då alltså?

Förare- Njaee faktiskt inte. det är bara jag och en till i vår klass som kör fort.

Sponsor- Oki. men ni e snabbare än dom andra förarna i dom andra klasserna?

Förare. Nja, inte det heller. Dom flesta snabba kör i allt från rookie klasserna till
superbike. Och säkert 100st andra förare kör fortare än oss. Fast dom har ingen SM status. så jag e svensk mästare i alla fall.

Sponsor- Oki. Fast ni har dom coolaste, häftigaste och snabbaste hojjarna?

Förare- nee inte det heller. Våra hojjar går inte särsilt bra. Men vi har byggt dom nästan själva. Och dom låter jättehögt. coolt va.



Att klassen har SM status säger inte så mycket.

Samma som att STCC är huvudklassen på STCC helgerna.
Och Porche bilarna kör brallorna av STCC bilarna.

Eller om Iron Maiden skulle vara förband till Vikingarna.

Jason Di Salvo kallade AMA-SBK Kalle Anka och satt med armarna i kors och satt och muttrade under tiden som dom andra förarna var intervjuade på deras presskonferans på ett race i våras. Han blev avstängd en tid från den serien och fick böta för att han betedde sig och uttryckte sig på ett icke sportmannamässigt sätt och gav serien en negativ publicitet i media. Själv har du uteslutit förare i din serie tidagare för dom haft fulla mekaniker som startat hoj på depåtystnadstiden. Så lite konstigt att du försöker välkomna sådana förare till nästa race som på diskutionsforum och egna hemsidor kallat din serie för kalle anka bara för att dom inte läst på och förstått erat reglement?

Men jag kör inte i SO, ser inte kopplingen.

Dessutom kan jag igentligen inte ta åt mig äran för utrycket KalleAnkaCuppen.
Jag lärde mig det faktiskt av några av dom andra förarna.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För några år sen så körde vi för publik på upp till 8.000 på ett SO och publik på nästan 5.000 på SM. Normalt var det kanske halva den storleken av publik. Nu på Kga var det 100st?
I ärlighetens namn så var det betydligt mycket mer folk på Gelleråsen i helgen på båda läktarna. Däremot var det väldigt tunnt när vissa klasser körde.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
I ärlighetens namn så var det betydligt mycket mer folk på Gelleråsen i helgen på båda läktarna. Däremot var det väldigt tunnt när vissa klasser körde.

Det var helt klart ett stort intresse för superbike och sst 600. Då dom andra körde var det som vanligt nämast sörjande.........
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur såg SM klasserna ut då?
Va inte 250gp och 125Gp dom bästa förarna med dom häftigaste hojjarna på den tiden?
...

När jag började hade man VM-klasserna rakt av i SM. 125GP, 250GP, Supersport och Superbike. Supersport var den största klassen och hade mest medial bevakning. Superbike var några få som hade fullt WSBK-spec och resten hade hojar uttagna från skroten. 125 och 250 var det kanske 2-4st som höll bra klass. Statusen på " bra" förare då var kanske sämre än nu men dom hade namn i klasserna som folk i publiken kände till. Dom kom för att dom ville se Jörgen Hållinder köra för att han var ett namn med bra rykte innom racing. Att han nästan varvade 2:an sket dom i.

Hur det var före min tid vet jag inte så mycket om.

I ärlighetens namn så var det betydligt mycket mer folk på Gelleråsen i helgen på båda läktarna. Däremot var det väldigt tunnt när vissa klasser körde.

Jag satt i cafeterian och kollade MotoGP under Rookie1000. Annars var jag ute och kollade på alla klasserna. Tror jag kände alla på läktarna som förare i andra klasser eller att dom är släkt till förarna.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är utan tvekan de två populäraste klasserna och det kan inte vara kul att rulla ut efter dem när all publik försvinner.

Det är faktiskt mycket folk som kollar R600 och R1000 också. Faktiskt mer än som kollar SST600. Kanske för att förarna där e lite för annonyma.
Jag tror publiken vill känna igen förarna. Antingen genom att älska dom eller hata dom. Det behövs mera profiler.

Du är en bra Profil Pr mässigt Sandstream. Antingen gillar man dig skarpt som jag gör. Eller så hatar man dig som vissa andra på forumet gör.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I ärlighetens namn så var det betydligt mycket mer folk på Gelleråsen i helgen på båda läktarna. Däremot var det väldigt tunnt när vissa klasser körde.

Var du på något SO-race på Kga på den tiden det var mellan 4-8.000 i publik?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Var du på något SO-race på Kga på den tiden det var mellan 4-8.000 i publik?

Enligt ryckte var det runt 4000 personer förrförra sommaren eller om det var förra på SO. På den tiden då vi inte körde med KalleAnkaregler, som man fick reda på 3 dagar före race.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Enligt ryckte var det runt 4000 personer förrförra sommaren eller om det var förra på SO. På den tiden då vi inte körde med KalleAnkaregler, som man fick reda på 3 dagar före race.
Så det var på grund av de ändrade reglerna som det var mindre publik i år? Den logiken får inte jag ihop. Om det nu var färre i publiken i år vill säga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top