Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Men om du tar bort 250 och tar in en SBK-klass istället så är det väl fortfarande för få tävlande för att arrangemanget ska gå runt?

Det beror väl på hur man prissätter det? Sen kan det vara så att om man har 70 kvalande, så kan man ju köra en A och B-final, och 10st som bara fick köra träning och kval.
D.v.s man har en 1000-klass och en 600-klass. De långsammaste b-förarna kanske fortfarande ska köra ERF eller vanlig b-tävling istället.
Men här får långsamma a-förare köra race, och snabba b-förare hamnar i rätt grupp.
Jag pratar om ett upplägg för SM, som inte präglas av ren rookieracing.
Självklart går det att göra ett schema med 125r, 125jr och kanske någon ersättningsklass för 250r så småningom.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det blev mycket gnäll i ett par trådar nu....

Jag vill i alla fall säga att jag är sjukt nöjd med hur helgen sköttes från Karlskoga Motorstadions och Scandinavian Opens sida.
Allt har fungerat jättebra, trots att dom fått "rucka" lite på schemat efter lite förseningar. Elen har fungerat klanderfritt utan ett enda avbrott (vilket känns som en lyx ibland), och funktionärer och tävlingsledning har gjort ett jättebra jobb. :tummenupp
TACK!

Enda plumpen i protokollet var väl att man lyckades mäta upp min hoj (som förövrigt klarade förbipasserade mätningen) till 108db. Men det visade sig att dom mätte på fel varvtal och på fel avstånd... :D

Efter att ha "suttit på bänken" i stort sett hela säsongen så var den här helgen precis vad "doktorn ordinerat". Dubbla race och en hel del bantid, och nu känns det som att man börjar komma in i det lite grann igen.
Tyvärr missar jag nu Våler eftersom jag inte fick med någon orginal bromspump till min hoj när jaqg köpte den, och är för lat och inte riktigt har tid att leta runt bland annonser efter en sån. Men det är ju bara mitt eget fel. Hade jag verkligen behövt köra i Norge, så hade jag fått skaka fram en.

Nu ska det bli riktigt kul att åka ner till Knutstorp som jag missade förra året... :tummenupp

Hoppas på ett lika bra arrangemang där!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det gjorde jag och som jag förstod det ville han ersätta 250 med en SBK-klass för att få ihop en SM-helg. Var det inte så han menade?

Nej, vi blandar ihop två trådar här.. Skrev ursprungliga förslaget i 250-tråden.
Men kan dra det kort här.
Man låter alla 600-1000 förare kvala, oavsett om det står senior, b eller elit på licensen. Sen kör man A och B-final på det.
Förslaget var även att man måste ha kört någon/några rena b-tävlingar innan. Samt att man delar upp kvalgrupper på ranking.
På det sättet hamnar "långsamma" seniorförare i b-finalen, snabba b-förare i A-finalen.
De snabbaste i A-finalen sen kanske ska kika på att köra pro-sbk.
Sen gör man likadant för 600. På detta sätt blir det ungefär lika många race, men ingen kan köra A om man är för långsam och B om man är för snabb..
Dessutom kommer det bli jämnare race och öka på konkurrensen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det beror väl på hur man prissätter det? Sen kan det vara så att om man har 70 kvalande, så kan man ju köra en A och B-final, och 10st som bara fick köra träning och kval.
Du menar en SBK-klass öppen för alla som kör 1000, även de med seniorlicens, och sedan A- och B-final? Det skulle isf innebära betydligt mycket fler förare än bara en vanlig SBK-klass som jag trodde att du menade tidigare och då borde ekonomin gå ihop.

Samma sak för 600 och vips så kan vi få till riktigt bra helger. Tror många skulle gilla ett sånt upplägg eftersom chansen finns att få köra mot det "stora" pojkarna, iaf för oss som normalt inte får göra det.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Du menar en SBK-klass öppen för alla som kör 1000, även de med seniorlicens, och sedan A- och B-final? Det skulle isf innebära betydligt mycket fler förare än bara en vanlig SBK-klass som jag trodde att du menade tidigare och då borde ekonomin gå ihop.

Samma sak för 600 och vips så kan vi få till riktigt bra helger. Tror många skulle gilla ett sånt upplägg eftersom chansen finns att få köra mot det "stora" pojkarna, iaf för oss som normalt inte får göra det.

Japp, det var själva idéen, är det riktigt mycket folk och det går ihop schemamässigt kan man väl kanske köra en c-final sist på dagen.
Risken med detta upplägg är ju vädrets makter när man kör fler kvalgrupper, men kanske kan lösas med att kvalen är riktigt korta, och att man kör direkt efter varandra.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tycker verkligen att den idéen tål att tänkas på :tummenupp

På LMS B-race kör vi i två olika kvalgrupper och de 15 första från varje går till A-final. Det gäller alltså "bara" att vara bland de snabbaste i sin grupp och då spelar inte vädret någon roll. På racet startar 1:an från grupp 1 bredvid 1:an från grupp 2 osv.

MC Doktorn

Guest
Som publik har man svårt att förstå att en bromspump ska avgöra vilken serie man deltar, Brembo eller Nissin cup .

Gladast var nog ändå fjunisarna i125 jr cup dessutom fick jag en autograf av vinnaren :yoparty.

Bifogat

• 200907261069.jpg
    200907261069.jpg
    143.6 KB · Visningar: 107

MC Doktorn

Guest
Mannen på Sal 28 fick ett chartrat plan till Säve strax efter SBK race 2.

Det var kul att träffa alla trevliga RR hjältar som likt gladiatorer kastar sig genom böjarna med dödsförakt ett par meter bakom framförvarande med fullgas

Vor gode vän och mycket tuffe kamrat tar ett steg i taget dvs står på egna ben och man kan ana en uns av oerhörd lättnad hos de anhöriga.
Jag själv minns att jag låg ganska still i en knapp vecka efter att ha trotsat naturlagarna lite för mycket, tror hans trauma var ett snäpp värre.
Kontinuiteten i vården kan i varje fall våra politiker inte klaga på ;)

Bifogat

• 200907261091.jpg
    200907261091.jpg
    98.4 KB · Visningar: 127
Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Nej, vi blandar ihop två trådar här.. Skrev ursprungliga förslaget i 250-tråden.
Man låter alla 600-1000 förare kvala, oavsett om det står senior, b eller elit på licensen. Sen kör man A och B-final på det.
Förslaget var även att man måste ha kört någon/några rena b-tävlingar innan. Samt att man delar upp kvalgrupper på ranking.
På det sättet hamnar "långsamma" seniorförare i b-finalen, snabba b-förare i A-finalen.
Sen gör man likadant för 600. På detta sätt blir det ungefär lika många race, men ingen kan köra A om man är för långsam och B om man är för snabb..

vad gör man om det är torrt när gruppen som är rankad sämst kör sitt kval och blött när dom som är rankad bäst kör sitt kval?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
vad gör man om det är torrt när gruppen som är rankad sämst kör sitt kval och blött när dom som är rankad bäst kör sitt kval?

Den är lite jobbig, men kör man flera korta kval borde man kunna få till rättvisa.
Kanske bara räkna blöt-tider, om bara det bara vart ett pass torrt exempelvis.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Man kör enligt konceptet att de 16 första i varje kvalgrupp (om racet tex går på Gelleråsen) går till A-final, de andra får köra B-final.

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Krya på dig

Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever

Jag hoppas verkligen att Joppe läker ihop ordentligt och att han snart kan komma tillbaka till banorna. Satt vid tillfället i tornet och höll på med en annan åvåkning när detta otäcka hände. Jag missade själva inledningen till olyckan, men kunde inte undgå att se konsekvensen. Det var en otrevlig syn och något jag hoppas slippa se igen. Jag tror inte att någon vare sig
förare, funktionärer, publik eller övriga inte berördes av detta.

Ett stort tack även till "Tjippen" som raskt kom upp till tornet och frågade om han kunde hjälpa till med något.

KRYA PÅ DIG JOPPE!!!!
önskar

Ma Dalton

Ko72 diesel

#36 SuperTestpilot i Tom Kent Racing TKR
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gixxer räser
Mannen på Sal 28 fick ett chartrat plan till Säve strax efter SBK race 2.

Det var kul att träffa alla trevliga RR hjältar som likt gladiatorer kastar sig genom böjarna med dödsförakt ett par meter bakom framförvarande med fullgas

Vor gode vän och mycket tuffe kamrat tar ett steg i taget dvs står på egna ben och man kan ana en uns av oerhörd lättnad hos de anhöriga.
Jag själv minns att jag låg ganska still i en knapp vecka efter att ha trotsat naturlagarna lite för mycket, tror hans trauma var ett snäpp värre.
Kontinuiteten i vården kan i varje fall våra politikeker inte klaga på ;)

Tjena mc doktorn,var det mitt fina plan på väg ner till säve? Tack för en kanon operation.jag blir av med stödskenan igår o har redan börjat med träning.hoppas vi synes på bananMVH Kent olofsson(ko72racing)

Jag hoppas verkligen att Joppe läker ihop ordentligt och att han snart kan komma tillbaka till banorna. Satt vid tillfället i tornet och höll på med en annan åvåkning när detta otäcka hände. Jag missade själva inledningen till olyckan, men kunde inte undgå att se konsekvensen. Det var en otrevlig syn och något jag hoppas slippa se igen. Jag tror inte att någon vare sig
förare, funktionärer, publik eller övriga inte berördes av detta.

Ett stort tack även till "Tjippen" som raskt kom upp till tornet och frågade om han kunde hjälpa till med något.

KRYA PÅ DIG JOPPE!!!!
önskar

Ma Dalton

krya på dig joppe!!!!

Last edited:

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha R6

Ärligt! det dummaste jag hört på typ hur länge som hellst:va

MC Doktorn

Guest
var det mitt fina plan på väg ner till säve? .hoppas vi synes på bananMVH Kent olofsson(ko72racing)

Skulle tro det ? Råkade se det och tänkte här kommer KO72 planet och transporterar dig hem så du hinner se WSBK race 2, vem vann Biaggi ?

Det kändes väl bra att transporteras mot himmelska höjder hoppas färden gick bra.

Jag måste erkänna att jag gärna lägger ner lite extra på er när ni kommer in, ni är ju mina idoler "nästan".
Ledsen att jag var tvungen att skära dig lite :gnissla Men träna påken bra nu så kanske jag kommer och tävlar mot dig och BC ...kanske troligtvis inte...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln