Och det finns många som inte tycker att det är bra. Man behöver inte besöka så många SBK-förare i depån för att få den känslan.
Personligen tycker jag det är skitkul att se Cajback, Backlund mfl på "våra" tävlingar men jag kanske skulle resonera annorlunda om de körde i min klass.
För att du riskerar att kvalas ut eller för att de "tar poäng"?
Vill man utvecklas så är det bra att köra mot dem som är snabbare än en själv.
Det spelar nog ingen roll vilken depå man går i, det är inte många som är nöjda, oavsett om man kör PRO-sbk, sbk-c, 125/250 eller rookie.
Pro-sbk får knappt någon bantid, och den lilla de får är ofta bakom safety-car..
I "SM-serien" är det knappt några SM-klasser och rookies som kvalas ut etc..
Ska man ha någon klass på en SM-tävling ska man ha några huvudklasser, med hög status. Det går inte att ha "B-SM" med SBK-C som huvudklass, eller 6 heat med rookie600/1000 om man ska ha någon status på tävlingarna.
125R är inte heller lätt att promota som huvudklass, då det är en instegsklass.
Ska man promota SM som något nu, är det ju 600 som ska va huvudklassen egentligen, eftersom det borde vara den med mest prestige i.
Men det är svårt att sälja konceptet "Prestige/SM/Status" om hela arrangemanget speglas av 6 rookie600/1000 heat per dag.
125jr är bra att visa upp för återväxten, men som sagt, ingen huvudklass det heller.