Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Fick ett mail med svar från Mike Luff:

Massa bla bla bla text....

mike luff


Oj oj oj. Verkar ha trampat på en öm tå.
Men det var så dumt så jag inte ens kommer komentera det.

Gå och fixa din tidtagningsutrustning utrustning i stället för att sitta och läsa på sporthoj.com

I övrigt tyckte jag helgen var bra genomförd.
Ta åt dig den positiva kritiken, och lär dig av den negativa för att kunna göra bättre nästa gång.

Och nej jag kommer nog inte köra på Våler.
Måste stryka några race pga ekonomin. Och då hoppar jag över våler.
Både So och Stcc.

/43 Eskilsson


På Yamaha sitter det Brembo orginal.

Det gör det inte på Kawasaki och Suzuki.
Våra orginalpumpar tappar trycket efter ca 10-15 varvs hård körning.
Vetefan hur Crazy Mike får sin att fungera.
Men vi andra får dom inte att funka i alla fall.
Jag har provat och provat och provat.

Tog mig 3 dagar att få Petter Janssons att fungera på em-finalen i spanien förra året. Men det krävdes helt nya bromsslangar, helt ny bromsvätska, nytt bromshantag och helt nya belägg. Då funkade det nästan hela racet.
Sen blev det dåligt igen.

Kanske blir bra om man köper något hottat renoveringskitt till pumpen. Med packningar så tål värmen bättre. Men jag vet inte. Det e lättare att skita i poängen för KalleAnkaCupen och köra med sin bra pump i stället.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
I övrigt tyckte jag helgen var bra genomförd.
Ta åt dig den positiva kritiken, och lär dig av den negativa för att kunna göra bättre nästa gång.

Kanske blir bra om man köper något hottat renoveringskitt till pumpen. Med packningar så tål värmen bättre. Men jag vet inte. Det e lättare att skita i poängen för KalleAnkaCupen och köra med sin bra pump i stället.

Han svarade ju på din fråga om bromspump. Vad är den negativa kritiken som du vill att han ska jobba på att förbättra till nästa gång?

Utveckla gärna också varför du tycker att SO är en kalleankacup.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Oj oj oj. Verkar ha trampat på en öm tå.
Men det var så dumt så jag inte ens kommer komentera det.

Gå och fixa din tidtagningsutrustning utrustning i stället för att sitta och läsa på sporthoj.com

I övrigt tyckte jag helgen var bra genomförd.
Ta åt dig den positiva kritiken, och lär dig av den negativa för att kunna göra bättre nästa gång.

Och nej jag kommer nog inte köra på Våler.
Måste stryka några race pga ekonomin. Och då hoppar jag över våler.
Både So och Stcc.

/43 Eskilsson



På Yamaha sitter det Brembo orginal.

Det gör det inte på Kawasaki och Suzuki.
Våra orginalpumpar tappar trycket efter ca 10-15 varvs hård körning.
Vetefan hur Crazy Mike får sin att fungera.
Men vi andra får dom inte att funka i alla fall.
Jag har provat och provat och provat.

Tog mig 3 dagar att få Petter Janssons att fungera på em-finalen i spanien förra året. Men det krävdes helt nya bromsslangar, helt ny bromsvätska, nytt bromshantag och helt nya belägg. Då funkade det nästan hela racet.
Sen blev det dåligt igen.

Kanske blir bra om man köper något hottat renoveringskitt till pumpen. Med packningar så tål värmen bättre. Men jag vet inte. Det e lättare att skita i poängen för KalleAnkaCupen och köra med sin bra pump i stället.

Brembo eller inte, är det orginal som gäller så är de...
Trycket tappar jag efter ca 3varv då mitt handtag är inne i gasrullen men de går ju att köra ändå.. Man måste ju kunna köra runt problemen...

Varför är SO Kalleankacup? Du får gärna utveckla de? Stcc var är de bättre någonstans, kval på fre när man jobbar? SO har man dubbla race? är de en dålig sak?
Typ knutstorp de var ju ett fantastikst arangemang? safteycar 3ggr på 10 varv... Vad e kalleanka nu?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Han svarade ju på din fråga om bromspump. Vad är den negativa kritiken som du vill att han ska jobba på att förbättra till nästa gång?

Utveckla gärna också varför du tycker att SO är en kalleankacup.

Han svarade inte på en fråga.
Han blev nog sur för att jag kallade SO för KalleAnkaCuppen.

Och om jag tolkar hans mailsvar korrekt så har jag ju faktiskt inte givit kritik till honom. Däremot tycker jag att det är synd att Nordiska kommiten som det tydligen heter. Ska förstöra SO tävlingarna med en massa konstiga regler som det verkar vara godtyckligt att följa om man vill.

Dock gäller det att följa rätt regler, då vissa verkar viktiga och vissa regler helt oviktiga.

Kawworna tex har stora problem att klara viktkraven.
Våra hojjar väger för lite. Dom ska väga 178kg. Och för att klara det måste vi köra med full tank samt blyvikter på hojjen. Dock klarar sig vissa av oss för att det inte finns listor på just årsmodell -09. Även om alla vet att det är samma hoj som -08. Så när det pappret kommer så kommer vi med största sannolikhet få vikta upp våra hojjar. Om det inte är olika vikt på 08 och 09.
Greven höll på att få starta sist pga det här nu i helgen.
Även fast hans hoj klarade viktkravet för SBC så klarade den det inte för SO.

Hondan och Duccati får väga 168kg dvs 10kg mindre än dom andra märkena.
Och på vikten är det tydligen viktigt att följa reglerna i SO.

Bromspumpen är kass på Suzuki och på Kawasaki.
Yamaha, Ducati och Ktm har bra fungerande Brembo som orginal.
Hondas orginal fungerar tydligen skapligt bra.

Kawasaki och Suzuki missgynas här av ett reglemente som det tydligen är viktigt att det följs. och vi får inga poäng i SO. men vi slapp i alla fall starta sist som det gällde med vikten.

Sen har vi ljudet.
-09 Kawasaki och -09 Suzuki klarar ljudet galant utan problem.
Tror även att -09 yamaha klarar ljudet bra.
Honda har svårt med ljudet. Vet inte hur det är med andra märken.
2t GP hojjarna klara inte alls ljudet.
Den här regeln verkar det inte alls vara noga med.
Ljudtekniker mäter på alla banor och rapporterar till domare från Svemo och jury men inget händer.
(Min kompis är just ljud tekniker på många tävlingar genom åren och har berättat det för mig).
Officiella mätaren är placerad på taket på karlskoga och hojjar som låter 108db vid stillastående mätning klarar 95db gränsen sig utan problem. (Förklarat av Stenserud att mätaren sitter just där).
Trots att manuell mätutrustning som mäter där den skall mätas enligt regelboken, visar över 100db vid förbipassering. Har för mig att det är 1 meter över marken 10 meter från bankanten. (fritt för alla att kolla upp och rätta mig).

Dock gjordes det en ljudmätning på Karlskoga som var så dålig att den överklagades direkt och underkändes.

Arrangemangen på tävlingarna är skitbra, alla förare i depån är bra, funkisarna är superduktiga och alla ska ha supermycket kred.

Det käns som att Svemo, domare och tävlingsledare motarbetar förarna och arrangörerna. Svemo skall väll finnas för oss. Det är väll inte vi som finns till för att svemoanställda ska få lön?

Mitt förslag är ett tydligare reglemente som är lika för alla fabrikat.

Brembo eller inte, är det orginal som gäller så är de...
Trycket tappar jag efter ca 3varv då mitt handtag är inne i gasrullen men de går ju att köra ändå.. Man måste ju kunna köra runt problemen...

Varför är SO Kalleankacup? Du får gärna utveckla de? Stcc var är de bättre någonstans, kval på fre när man jobbar? SO har man dubbla race? är de en dålig sak?
Typ knutstorp de var ju ett fantastikst arangemang? safteycar 3ggr på 10 varv... Vad e kalleanka nu?

Jasså, din pump fungerar inte heller. Trots att det är Brembo.
Varför vill du då ha kvar den?

Käns det tryggt att komma i 300km/h efter rakan på Anderstorp och hoppas på att bromsen tar?

Dessutom är det bara krav på Original Pump i KalleAnkaCupen.
I SBC får man köra med sin vanliga pump.
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jasså, din pump fungerar inte heller. Trots att det är Brembo.
Varför vill du då ha kvar den?

Käns det tryggt att komma i 300km/h efter rakan på Anderstorp och hoppas på att bromsen tar?

somliga har inte pengarna för en annan pump, sen vill man ju ha poängen i SO....

Att den tar dåligt e skit samma, man kommer ingenstans med att klaga.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
somliga har inte pengarna för en annan pump, sen vill man ju ha poängen i SO....

Att den tar dåligt e skit samma, man kommer ingenstans med att klaga.

Vänta lite.

Orginalpumpen är dyrare än vad en eftermarknadspump är.
Så den teorin fungerar inte.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vänta lite.

Orginalpumpen är dyrare än vad en eftermarknadspump är.
Så den teorin fungerar inte.

Det sitter en bromspump på hojarna orginal. Dvs 0:- i investering då det redan finns på hojen.

Byta bromshandtagen på dom pumparna som är orginal efter en krasch kostar väll 1/3-1/2 av tex Brembo/Nissin.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det sitter en bromspump på hojarna orginal. Dvs 0:- i investering då det redan finns på hojen.

Byta bromshandtagen på dom pumparna som är orginal efter en krasch kostar väll 1/3-1/2 av tex Brembo/Nissin.

Det beror på i vilket skick man har köpt sin hoj.
Flera hojar är ihopbyggen från krashade hojar.

Dessutom är det inte helt ovanligt att en bromspump går sönder när man krashar.
Vilket ganska många förare har gjort ett antal gånger.

Och som 3e argument kan man sälja sin orginalbromspump och köpa en ordentlig pump för aningen mera än man sålt sin orginal på begagnat-marknaden.

Men som viktigaste argument.
Bromspumpen ger inte bättre varvtider. Den ger säkrare tävlingar.
Det här är en säkerhetsdetalj som skall fungera felfritt varje gång man ska bromsa. varv efter varv efter varv.
Varvtiderna är oviktiga. Men skulle man torpedera någon vid en oväntade händelse. tex att någon ramlar mitt på banan och folk måste tvärbromsa och svänga undan. Och man då inte kan bromsa ordentligt för att man kör med en bromspump som inte fungerar ordentligt efter 3 varv och torpederar tex den förare som ramlat.
Hur går erat resonemang då vid att man ska ha orginalpump?
Även om det inte händer ofta så räcker det med en gång för att det ska bli allvarliga skador.

Najning av bromsoken ger inte heller snabbare varvtider. Men det säkerställer att bromsoken sitter kvar under hela tävlingen.

Fast sådana hänsyn kan ju inte tas när man skriver ett reglemente.

Jag förstår vad du menar?

Men varför får då tex Ducati köra med 200cc mera?
Är inte det för att twinnar missgynas av 1000cc regel och man vill främja utveckling av alla fabrikat och motortyper?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag förstår vad du menar?

Men varför får då tex Ducati köra med 200cc mera?
Är inte det för att twinnar missgynas av 1000cc regel och man vill främja utveckling av alla fabrikat och motortyper?
Det är för att det internationella reglementet gällande Superstock är skrivet så, dessutom verkar inte detta leda till någon ohälsosam Ducatidominans.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Bromspumpen köper jag av att det skall vara säkrare, men själva huvudanledningen till att de vill ha den orginal är väl för att vi skall slippa bygga om hojen om vi vill köra superstock1000 EM/VM.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Bromspumpen köper jag av att det skall vara säkrare, men själva huvudanledningen till att de vill ha den orginal är väl för att vi skall slippa bygga om hojen om vi vill köra superstock1000 EM/VM.

Det håller inte det heller.

Alla andra förare från andra serier bygger också om sina hojar för att passa SST1000 Em finalen.

IDM kör eget reglement som skiljer sig mycket från SST 1000. Även om dom enligt Mike kör med orginal bromspump.
Holland kör samma som IDM.
Italien kör full superbike. Frankrike kör full Superbike.
Spanien kör något snarlikt full superbike (tror jag).
Svenska serierna ProSuperbike kör efter ett eget modifierat Superbike reglemente snarlikt NSB.
Superbike Challenge kör efter NSB reglementet och inte efter FIM SST 1000 och kräver inte orginal promspump.

Det är förmodligen bara SO 5 tävlingar som enda serie i hela europa som kräver det. Förutom FIM EM SST 1000 serien då förstås.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
England är nog enda landet som kör liknande WSBK regler i Europa. Resten kör Superstockbaserat.

Spanien kör superstock + kitkylare, byta växellådsdrev + ändra kamaxlar och plana toppen. Ungefär så.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
England är nog enda landet som kör liknande WSBK regler i Europa. Resten kör Superstockbaserat.

Spanien kör superstock + kitkylare, byta växellådsdrev + ändra kamaxlar och plana toppen. Ungefär så.

Man är ganska långt från SST 1000 man man får byta till kitkylare, byta växellådsdrev + ändra kamaxlar och plana toppen.
Man är faktiskt jävligt långt mycket mera avancerad än vårat NSB reglemente om man får göra det. Vi får inte göra något av det.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Superbike Challenge kör efter NSB reglementet och inte efter FIM SST 1000 och kräver inte orginal promspump.

Det är förmodligen bara SO 5 tävlingar som enda serie i hela europa som kräver det. Förutom FIM EM SST 1000 serien då förstås.

Men det är ju Nordic Superbike som är SO:s Superbike-klass.

En sak som slår mig när du skriver hur farligt det är att köra med original bromspump osv, varför körde du i helgen då? Hade jag själv tyckt att något särskilt var livsfarligt så hade jag aldrig startat i tävlingen.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Det håller inte det heller.

Alla andra förare från andra serier bygger också om sina hojar för att passa SST1000 Em finalen.

IDM kör eget reglement som skiljer sig mycket från SST 1000. Även om dom enligt Mike kör med orginal bromspump.
Holland kör samma som IDM.
Italien kör full superbike. Frankrike kör full Superbike.
Spanien kör något snarlikt full superbike (tror jag).
Svenska serierna ProSuperbike kör efter ett eget modifierat Superbike reglemente snarlikt NSB.
Superbike Challenge kör efter NSB reglementet och inte efter FIM SST 1000 och kräver inte orginal promspump.

Det är förmodligen bara SO 5 tävlingar som enda serie i hela europa som kräver det. Förutom FIM EM SST 1000 serien då förstås.

lägger ner här, då de inte leder någonstans
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Men det är ju Nordic Superbike som är SO:s Superbike-klass.

Nej Nordic Superbike är inte SO.
Nordic Superbike är ett reglemente. Som används i Superbike Callenge.
Och användes av SO tidigare.
Numera kör SO efter SST 1000 reglementet med vissa undantag, tex användandet av slicks, lägre ljudnivå 95db i stället för 102, annan bakram, användandet av icke orginalfälgar. Dock finns inte bromspumpen med bland dessa undantag.

Problemet är att SO körs samtidigt med Superbike Challenge som kör efter NSB reglementet som tillåter att man byter bromspump.

Jag tävlade alltså om poäng i Superbike Callenge medans tex Petter Jansson tävlade om poäng i både SO och superbike Callenge.


En sak som slår mig när du skriver hur farligt det är att köra med original bromspump osv, varför körde du i helgen då? Hade jag själv tyckt att något särskilt var livsfarligt så hade jag aldrig startat i tävlingen.


Jag utgår ifrån att dom som kör med orginal bromspump har fått den att fungera.
Skulle jag bli påkörd och skadad av en förare pga att hans broms inte fungerar som den ska, och han viste om det men valt att köra i alla fall.
Så kommer "fan" själv att dyka upp i depån och vrida öronen av den föraren.

Jag får inte orginal bromspump att fungera på ett säkert sätt och kör därför med min Beringer bromspump och avstår från poäng i SO serien. Samma val som backlund, Greven, Rille, Jarno, och mfl har gjort. När dom valt att köra med sina icke orginal bromspumpar.
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Att jag ens orkade läsa igenon alla inläggen!!!!!!

Nu är jag en tvätt äkta rookie då det är min första säsong, men på fullaste allvar så kan man ju börja undra vart man har hamnat..

Att man ens kan lägga ner all denna tid som det gjorts dom sista dagrna på denna tråden samt 250´s vara eller icke vara tråd är för mig helt obegripligt......

När man får köra först på morgonen:
ja då är det för kallt och blir för dyrt med däck???? Är det mindre "tråkigt" med utgifter på däck i övriga klasser än i "den snabba klassen"????
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top