Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Känns skönt att läsa att Joppe efter omständigheterna mår bra. Befarade det värsta när jag såg honom ligga på banan. Ännu värre blev det av att se hans flickvän gråta och skrika desperat. Det var svårt att hålla borta tårarna då.

Hoppas att du kryar på dig snabbt!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Eller att man sätter upp soft-fence istället för air-fence, eftersom airfencen tydligen var för dåliga på att hålla luft(gick åt hur mycket mantid som helst för att hålla dem uppe).

Också ett alternativ ja, men att ha airfence och inte vårda dom så att grundläggande funktion kan uppnås är ju snudd på motiv för banlicensindragning.

superbikerace1%20(10).JPG
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Också ett alternativ ja, men att ha airfence och inte vårda dom så att grundläggande funktion kan uppnås är ju snudd på motiv för banlicensindragning.

superbikerace1%20(10).JPG

Är väl iofs inte banorna som äger de airfence som finns.. Men de kostar tydligen löjligt att underhålla också.
Men de ställen som har/haft air-fence krav borde definitivt ha soft-fence iaf..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är väl iofs inte banorna som äger de airfence som finns.. Men de kostar tydligen löjligt att underhålla också.
Men de ställen som har/haft air-fence krav borde definitivt ha soft-fence iaf..
Vad är det för skillnad på air-fence och soft-fence?

Det konstiga på Gelleråsen är att air-fencet bara finns i slutet av "skyddsbarriären". I början, där sannolikheten för en avåkning är större, är det bara en rad med däck.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Pratade precis med Joppes pappa som berättar att han är ordentligt mörbultad. Han har haft änglavakt. Mycket brutna ben. Lårbenen, handled och en massa revben. Han är vaken och klar i huvudet. Vi får hoppas på ett snabbt tillfrisknande men jag har på känn att det kan ta lite tid att läka ihop.

Ojojoj! Det var det värsta jag nånsin sett. Tänkte på killen hela vägen hem. Jag befarade det värsta men blev glad o lättad när jag läste här att Sankte Per inte behövde öppna för honom ännu. Känner inte Joppe men önskar honom ett snabbt tillfrisknande.

/Sven
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad är det för skillnad på air-fence och soft-fence?

Det konstiga på Gelleråsen är att air-fencet bara finns i slutet av "skyddsbarriären". I början, där sannolikheten för en avåkning är större, är det bara en rad med däck.

Soft-fence är någon modell skumplast eller isolering i en stor kub. Mjukt och fluffigt iaf.

Farten är ju lägre i början, samt mera avåkningsyta om jag inte minns snett? Kan iaf vara förklaringen till placeringen.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Han har opererats i natt för diverse benbrott och det ska ha gått bra. Han är tydligen vid medvetande vilket känns skönt.
Vilken jäkla smäll, och anade det värsta när man ser att ambulanspersonalen håller upp en presening över honom... Det blev kusligt tyst i depån efter smällen...
Som tidigar skrivits, skönt att det "bara" blev benbrott. Hoppas på god och bra tillfriskning Joppe!!!
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
skönt å höra att det "bara " blev många benbrott.
krya på dig joppe
//Lillen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Farten är ju lägre i början, samt mera avåkningsyta om jag inte minns snett? Kan iaf vara förklaringen till placeringen.
Avåkningsytan minskar snabbt efter depåinfarten och när man besiktigar en bana borde man väl ta hänsyn till vilken ungefärlig fart förarna har på det aktuella stället och att de fortsätter med den farten i tangentens riktning.

Tyvärr så är vi så sugna på att åka att vi ignorerar säkerheten och banägarna gör vad de kan för att hålla kostnaderna nere.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Avåkningsytan minskar snabbt efter depåinfarten och när man besiktigar en bana borde man väl ta hänsyn till vilken ungefärlig fart förarna har på det aktuella stället och att de fortsätter med den farten i tangentens riktning.

Tyvärr så är vi så sugna på att åka att vi ignorerar säkerheten och banägarna gör vad de kan för att hålla kostnaderna nere.


Men en sån olycka som hände i söndags är nog svår att bygga bort, jag såg det och tyckte att hojarna krokade ihop och hojen vobblade till och landade snett så den styrde in i räcket... Den kunde nästan lika gärna gått in i räcket på höger sida av banan där det inte finns något skydd alls för räcket.

Självklart är det på tok för lite avåkningszoner i depåkurvan och många andra ställen på svenska banor men just den här typen av vurpor är nog mycket svåra att bygga bort.

Jag har själv fått ett vobbel på helt egen hand på sviestad vid ett tillfälle så jag trodde jag skulle köra in i depåräcket.

Hoppas verkligen killen som kraschade klarar sig, det var bland det otäckaste jag sett!
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Stämmer in med alla andra, att det är skönt att höra att
det verkar vara skador som förhoppningsvis läker helt.
Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.
Det va inte många i depån som inte luften gick ur och
stämningen i luften va minst sagt orolig , vid förarmötet fick vi åtminstonde beskedet om att du förhoppningsvis inte hade livshotande skador.
Det är som sagt mkt skönt att höra att det är så..

Ägnar även en tanke åt dina anhöriga som fick en dag som
knäcker vem som hellst.

Vi tänker på er,
med vänliga hälsningar Martin
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En spännande racehelg med många feta dueller, tråkigt nog en del stygga vurpor som gör ont i kropp och plånbok, krya på dig Joppe och ni andra som blev stukade i helgen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Krya på dig Joppe! Håll humöret uppe å se till att läka i godan ro, hoppas du blir helt återställd! Att ben går av är inte "så farligt", bara nerver och sinne klarar sig!

//En som också smällde ett räcke pga missad växling, min egen klantighet dock
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men en sån olycka som hände i söndags är nog svår att bygga bort, jag såg det och tyckte att hojarna krokade ihop och hojen vobblade till och landade snett så den styrde in i räcket... Den kunde nästan lika gärna gått in i räcket på höger sida av banan där det inte finns något skydd alls för räcket.
Det borde självklart sitta soft/air-fence även på andra sidan. Däckstravar framför stålräcken är till för de som kör med stödhjul.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Angående dom olika resultatlistorna.

Ingen är diskad. I alla fall så låter "diskad" lite hårt.
Man gjorde ett val innan tävlingen om man ville köra med orginal bromspump.
Den här tävlingen fick man tydligen inte ha det för att få poäng i "Scandinavian KalleAnka cup"
Tidigare har det varit problem med bakramar, och till nästa tävling vet man inte vad gäller. Man kanske måste ha orginal kåpor eller något.

Så väldigt många beslöt redan till besiktiningen att köra med sin vanliga bromspump och därför inte få poäng i SO serien, men i alla fall få poäng i SBC/SM.

Synd för Micke Luff att SVEMO "eller vem det nu är" hittar på dom här tokigheterna. För dom förstör Luffs i övrigt väldigt bra tävlingshelg.

Den korrekta resultatlistan är den där Backlund vann.

/Eskilsson

Fick ett mail med svar från Mike Luff:

Det var intressant att Herr Eskilsson ger sig ut för att veta vad som är vad i
regelmentes väg...synd bara att han snacka i egen intresse i stället för att
återspeglar verligheten...inte SO inte SM inte Eskilssons utan vad som gäller och varför.

Den Nordiska Komitteen bestämmer regelverket för SO så länge jag acceptera att har Nordisk Mästarskaps status.Det vill jag har för att kunna dels var med och FÖRSÖKER påverka reglerna men även för att har första tjing på datum (efter stcc).

När det gäller att påverka reglerna så är det 4 olika länder som ska försöker
kommer överens, och det har inte gått så där bra.. bl. a. med Norge.Men vi ger inte upp...vi är fler nu som har detsamma uppfattning inom ledningarna för dem olika grupparna och bland importörer.

Grunden till våra regler är FIMs Superstock regler för international events
(ej endurance ..ej VM). Problemet är att i Norden så finns det ett antal
förare som av olika anledning vill påverka regelverket för att de själva ska
få bättre villkor utifrån deras situation eller att de vill har det värsta som
finns (och har råd med det...behöver den fördelen för att vara med i topp)
Eller så lystnar dem på andra som dem tro vet allt (bl. a.original bromspump på ett fler tal hojmärke är kass och gå absolut inte att använder). Eller så håller dem med den sist talande!

Ett flertal av ovan har IDM som sin "bästa serie" ...men där får du inte byta
pump!!

Ifjol körde vi EM cup där det inte heller var tillåten (och kontrollerade på
fler tävlingar) och då vann en pollack med banrekordtid 1.058 och mönstrade
däck!!

När vi sen åkte finalen på Albacete (70km race och långa KVAL SESSIONS) var det inte heller tillåten att byta pump, på en bana som var mycket
krävande.alla 38 klarade det med dessa "kass" pumpar (inkl de nordiska
förare)

Att de nordiska förarna kan har svårt att justera/renovera en original bromspump är inte riktigt detsamma sak som att den är kass!!

Att det finns ev. bättre bromspumpar på eftermarknaden är inte heller detsamma sak som att original är kass.

Har nån av dem som klaga sett vilka testar dessa bromspumpar har gått igenom för att vara godkänt på sporthojar som klara 260km + ????

Påstående är löjligt och bara ett lättare sätt än att lära sig kör och
använder original än att köpa en eftermarknad för några få tusen!!

Är det nån som fuska i dessa serie ...antagligen...precis som här hemma, och
alla påstår sig veta att han och han fuskar, men ingen vill protestera....nej
det är lättare om arrangören gör det! (vi ska riva 30+ MC för att hitta de ev.
2-3 fuskare i den korta tiden vi har!)

Vi ska gör vad vi kan på den fronten, och vi ska fortsätter jobbar för lika
regler i hela norden inkl STCC mc serien oc´h det finns bara en variant...det
som används i resten av världen FIMs int. regler för superstock 1000cc, ev med slicks...eller inte. Då kan alla kör i alla serier....i vissa bli man mindre
konkurrens kraftig, men kan själv välja om han vill bygger om till det
regelmente, i stället för att ALLA ska göra det.....även dem som inte har råd.

Svar till Eskilsson....Kalle anka serien Scandinavian Open (har funnits i 13år
nu) har högre status och bättre förare än Superbike Challenge och därmed är
den resultat lista det rätta, att nån enstaka Pro Superbike åkare använt
tävling som träning ändra inte på den saken. Ett flertal av dem kommer till
Våler där kalla anka serien kör utan superbike challenge, är du hemma då??

mike luff
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Fick ett mail med svar från Mike Luff:

Det var intressant att Herr Eskilsson ger sig ut för att veta vad som är vad i
regelmentes väg...synd bara att han snacka i egen intresse i stället för att
återspeglar verligheten...inte SO inte SM inte Eskilssons utan vad som gäller och varför.

Den Nordiska Komitteen bestämmer regelverket för SO så länge jag acceptera att har Nordisk Mästarskaps status.Det vill jag har för att kunna dels var med och FÖRSÖKER påverka reglerna men även för att har första tjing på datum (efter stcc).

När det gäller att påverka reglerna så är det 4 olika länder som ska försöker
kommer överens, och det har inte gått så där bra.. bl. a. med Norge.Men vi ger inte upp...vi är fler nu som har detsamma uppfattning inom ledningarna för dem olika grupparna och bland importörer.

Grunden till våra regler är FIMs Superstock regler för international events
(ej endurance ..ej VM). Problemet är att i Norden så finns det ett antal
förare som av olika anledning vill påverka regelverket för att de själva ska
få bättre villkor utifrån deras situation eller att de vill har det värsta som
finns (och har råd med det...behöver den fördelen för att vara med i topp)
Eller så lystnar dem på andra som dem tro vet allt (bl. a.original bromspump på ett fler tal hojmärke är kass och gå absolut inte att använder). Eller så håller dem med den sist talande!

Ett flertal av ovan har IDM som sin "bästa serie" ...men där får du inte byta
pump!!

Ifjol körde vi EM cup där det inte heller var tillåten (och kontrollerade på
fler tävlingar) och då vann en pollack med banrekordtid 1.058 och mönstrade
däck!!

När vi sen åkte finalen på Albacete (70km race och långa KVAL SESSIONS) var det inte heller tillåten att byta pump, på en bana som var mycket
krävande.alla 38 klarade det med dessa "kass" pumpar (inkl de nordiska
förare)

Att de nordiska förarna kan har svårt att justera/renovera en original bromspump är inte riktigt detsamma sak som att den är kass!!

Att det finns ev. bättre bromspumpar på eftermarknaden är inte heller detsamma sak som att original är kass.

Har nån av dem som klaga sett vilka testar dessa bromspumpar har gått igenom för att vara godkänt på sporthojar som klara 260km + ????

Påstående är löjligt och bara ett lättare sätt än att lära sig kör och
använder original än att köpa en eftermarknad för några få tusen!!

Är det nån som fuska i dessa serie ...antagligen...precis som här hemma, och
alla påstår sig veta att han och han fuskar, men ingen vill protestera....nej
det är lättare om arrangören gör det! (vi ska riva 30+ MC för att hitta de ev.
2-3 fuskare i den korta tiden vi har!)

Vi ska gör vad vi kan på den fronten, och vi ska fortsätter jobbar för lika
regler i hela norden inkl STCC mc serien oc´h det finns bara en variant...det
som används i resten av världen FIMs int. regler för superstock 1000cc, ev med slicks...eller inte. Då kan alla kör i alla serier....i vissa bli man mindre
konkurrens kraftig, men kan själv välja om han vill bygger om till det
regelmente, i stället för att ALLA ska göra det.....även dem som inte har råd.

Svar till Eskilsson....Kalle anka serien Scandinavian Open (har funnits i 13år
nu) har högre status och bättre förare än Superbike Challenge och därmed är
den resultat lista det rätta, att nån enstaka Pro Superbike åkare använt
tävling som träning ändra inte på den saken. Ett flertal av dem kommer till
Våler där kalla anka serien kör utan superbike challenge, är du hemma då??

mike luff

hehe bra sagt :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top