Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Jag har suttit och läst allas tjafs. Och skall bara säga att jag förstår allas parter. Eskilsson har helt rätt att bromsarna måste fungera. Punkt slut. Om trycket ädå försvinner varför behöver man då naja bromsoken? Sen är ett reglemente ett reglemente och det skall följas till punkt och pricka. Sen tror jag att det är som vanligt att 95dB inte följs. Sen förstår jag inte att man får köra om vid en olycka även om gulflagg inte har höjts. Då kan man ju säga att dom inte hade tagit upp den när man åkte förbi den flaggposten. Rätta mig gärna om jag har fel. Gulflagg måste respekteras!!!!! Inte bara för funktionärernas säkerhet utan även för förarnas.!

Har nu lite frågor ang. erat reglemente. varför orginal bakram?
Är inte så insatt men väldigt , väldigt intresserad.

MVH Robin Ericsson #90 Oljebowling1000
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Att jag ens orkade läsa igenon alla inläggen!!!!!!

Nu är jag en tvätt äkta rookie då det är min första säsong, men på fullaste allvar så kan man ju börja undra vart man har hamnat..

Att man ens kan lägga ner all denna tid som det gjorts dom sista dagrna på denna tråden samt 250´s vara eller icke vara tråd är för mig helt obegripligt......

När man får köra först på morgonen:
ja då är det för kallt och blir för dyrt med däck???? Är det mindre "tråkigt" med utgifter på däck i övriga klasser än i "den snabba klassen"????

Jag resonerade också så i början när jag var rookie.
Jag tyckte det bara va kul att få vara med, och brydde mig inte så mycket om hur saker fungerade.

Just nu är jag engagerad och försöker både med smekningar, öma ord, löften och hot att vara med och påverka så att roadracingen i Sverige kan växa och bli bättre.
Jag har anmält mig som fuktionär, hjälper andra team, kört som instruktör för både SMC och andra arrangörer och har även varit valbar för att sitta med i styrelsen till Svemo. Allt för att försöka förbättra för förarna och roadracing i Sverige.

Men snart går jag nog in i den fasen som jag ser att dom flesta lite mera rutinerade Superbike förare är i. Dom har insett att dom inte kan påverka saker, hur illa det än är och skiter i hur saker och ting fungerar. Dom kör sitt eget race och bryr sig inte så mycket. På sin höjd går dom och snackar skit i depån om hur allt fungerar.

Och ja. Det är billigare med däck i en klass som tex 125 jr som har 20- 30hk och kan köra nästen en hel sommar på samma sett däck. Dom kör inte sönder sina däck bara för att det är lite kallt i marken. Däremot går deras hojjar lite bättre när det är kallt och fuktigt i luften.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Numera kör SO efter SST 1000 reglementet med vissa undantag, tex användandet av slicks, lägre ljudnivå 95db i stället för 102,.
...

Dom flesta länder kör med 107db/A statiskt för SST1000 så även FIM SST1000 som varit modellen för reglerna. 95db/A som du nämner är en förbifartsmätning och 102db/A var den gamla Svenska (plus ett par andra länders) statiska mätgränsen som inte heller används längre då den är utbytt mot 100db/A för Sverige. :brinnerup
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Dom flesta länder kör med 107db/A statiskt för SST1000 så även FIM SST1000 som varit modellen för reglerna. 95db/A som du nämner är en förbifartsmätning och 102db/A var den gamla Svenska (plus ett par andra länders) statiska mätgränsen som inte heller används längre då den är utbytt mot 100db/A för Sverige. :brinnerup

Hallå Anders.

Hade ni problem med ljudnivån?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hallå Anders.

Hade ni problem med ljudnivån?

Bara från raketer som skjöts upp på natten och från förare i andra klasser. Luff var ute och mätte manuellt och man mätte från fast mätpunkt som loggades på dator och där var inga problem. Mättes även efter race 1 och där låg jag och en till vad jag hörde under max gränsen. Dom andra vet jag inte vad dom hade.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Bara från raketer som skjöts upp på natten och från förare i andra klasser. Luff var ute och mätte manuellt och man mätte från fast mätpunkt som loggades på dator och där var inga problem. Mättes även efter race 1 och där låg jag och en till vad jag hörde under max gränsen. Dom andra vet jag inte vad dom hade.

Det var folk som var och kollade på Luffs manuella mätning.
Dom flesta hojjar låg över 100db på den mätningen vid förbifart.
Men på den officiella mätapparaturen klarade sig alla under 95db som är kravet.
Den är ju gömd på taket vid tidtgninstornet.

Stenserud påpekade noga att det bara är mätutrustningen på taket som gäller.
All annan mätning var helt ovidkommande.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det var folk som var och kollade på Luffs manuella mätning.
Dom flesta hojjar låg över 100db på den mätningen.
Men på den officiella mätapparaturen klarade sig alla under 95db.
Den är ju gömd på taket vid tidtgninstornet.
Stenserud påpekade noga att det bara är mätutrustningen på taket som gäller.
All annan mätning var helt ovidkommande.

Svårt att kolla sånt själv när man kör. Men jag mättes i park fermé och där såg jag själv hur dom mätte och vad jag fick. Du skrev precis i en annan tråd om db gränser för SST1000 där du gav lite halvt fel info. Så jag litar inte 100% på att du är rätt person att höra sånt från? Vart mätapparaten är satt kvittar då den beräknar en modell på hur ljudet kommer se ut på andra ställen.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Dom flesta länder kör med 107db/A statiskt för SST1000 så även FIM SST1000 som varit modellen för reglerna. 95db/A som du nämner är en förbifartsmätning och 102db/A var den gamla Svenska (plus ett par andra länders) statiska mätgränsen som inte heller används längre då den är utbytt mot 100db/A för Sverige. :brinnerup

Det står så här i reglerna dom gällande reglerna från FIM 2009

The maximum noise limit for Superstock (600 and 1000) shall be 102 d/BA (with
a 3 dB/A tolerance after the race).

Dock har vi ju ett annat ljudkrav i sverige i alla fall.

Svårt att kolla sånt själv när man kör. Men jag mättes i park fermé och där såg jag själv hur dom mätte och vad jag fick. Du skrev precis i en annan tråd om db gränser för SST1000 där du gav lite halvt fel info. Så jag litar inte 100% på att du är rätt person att höra sånt från? Vart mätapparaten är satt kvittar då den beräknar en modell på hur ljudet kommer se ut på andra ställen.

oki. vad skrev jag där då om inte 102db?
Dock fins det ju en felmarginal med 3db också.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det står så här i reglerna dom gällande reglerna från FIM 2009

The maximum noise limit for Superstock (600 and 1000) shall be 102 d/BA (with
a 3 dB/A tolerance after the race).

Dock har vi ju ett annat ljudkrav i sverige i alla fall.



oki. vad skrev jag där då om inte 102db?
Dock fins det ju en felmarginal med 3db också.


Gällande gräns vid statisk mätning är 100 dbA, med en tolerans på 2 dbA efter race. Inget annat. Den gränsen är dock teoretisk, förbifartsmätning är den som ska användas. Allt detta togs upp på ljudmätningsseminariet som hölls i söndags. Vi kommer att ha en repris för intresserade, antagligen under finalhelgen i Karlskoga.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Gällande gräns vid statisk mätning är 100 dbA, med en tolerans på 2 dbA efter race. Inget annat. Den gränsen är dock teoretisk, förbifartsmätning är den som ska användas. Allt detta togs upp på ljudmätningsseminariet som hölls i söndags. Vi kommer att ha en repris för intresserade, antagligen under finalhelgen i Karlskoga.

japp. Dom svenska reglerna.


Axxexs pratade om FIM reglerna.

Där är det 102 +3db marginal statisk mätning som gäller för SST 600 och 1000
och 105db för andra klasser tydligen.
Sen finns det även förbifartsmätning i FIMs regler där 102db gäller utan 3db marginal. Men den används tydligen bara om Statisk mätning inte kan genomföras.
 

Tjippen

Slide in, Burn out!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha R1 -09, Yamaha R6 -08, KTM 450 SMR -06 Yamarin 59DC -06 Volvo V70II -08
japp. Dom svenska reglerna.


Axxexs pratade om FIM reglerna.

Där är det 102 +3db marginal statisk mätning som gäller för SST 600 och 1000
och 105db för andra klasser tydligen.
Sen finns det även förbifartsmätning i FIMs regler där 102db gäller utan 3db marginal. Men den används tydligen bara om Statisk mätning inte kan genomföras.

Eftersom sukka ock kawwa tydligen har så sjukt dåliga bromsar orginal och därför borde få byta bromspump så borde väl vi som åker yamaha 09 få trimma satan eftersom våra cyklar har så sjukt dåligt pulver jämfört med de andra märkena ... eller?!

löjlig diskussion! Se istället vad kan vi göra för att få bättre tillväxt? Slippa utkvalade förare? Fulla startfält?

Jag tycker:
Tre solklara steg i SBK, r1000, SBK challange, pro superbike. Man kan alltid prova att mäta sig i högre klass, dvs r1000 i challange och challange i pro ... dock inte åt andra hållet! Jag tycker att serieanmälning i viss serie skall låsa möjligheten att gå "ner" i klass. Jag hävdar att på samma sätt som PRO förare åker SO/SM i challange som träning är samma som att challange förare åker
r1000 som träning... vilket jag tycker är tokigt! Sen tycker jag självklart att det ska vara ETT reglemente för alla 1000cc klasser i sverige och gärna i hela norden. oavsett om det handlar om r1000 eller challange och pro.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Känns skönt att läsa att Joppe efter omständigheterna mår bra. Befarade det värsta när jag såg honom ligga på banan. Ännu värre blev det av att se hans flickvän gråta och skrika desperat. Det var svårt att hålla borta tårarna då.

Hoppas att du kryar på dig snabbt!

Jag kan bara skicka en hälsning om gott tillfrisknande och mina allra varmaste hälsningar till dom som nu kommer serva dig med bullar och saft de närmaste veckorna: -Jobba på och se till att grabben blir bra!

/Erik
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Eftersom sukka ock kawwa tydligen har så sjukt dåliga bromsar orginal och därför borde få byta bromspump så borde väl vi som åker yamaha 09 få trimma satan eftersom våra cyklar har så sjukt dåligt pulver jämfört med de andra märkena ... eller?!

löjlig diskussion! Se istället vad kan vi göra för att få bättre tillväxt? Slippa utkvalade förare? Fulla startfält?

Jag tycker:
Tre solklara steg i SBK, r1000, SBK challange, pro superbike. Man kan alltid prova att mäta sig i högre klass, dvs r1000 i challange och challange i pro ... dock inte åt andra hållet! Jag tycker att serieanmälning i viss serie skall låsa möjligheten att gå "ner" i klass. Jag hävdar att på samma sätt som PRO förare åker SO/SM i challange som träning är samma som att challange förare åker
r1000 som träning... vilket jag tycker är tokigt! Sen tycker jag självklart att det ska vara ETT reglemente för alla 1000cc klasser i sverige och gärna i hela norden. oavsett om det handlar om r1000 eller challange och pro.

nja. Nu var det ju inte riktigt det jag sa.
Vi får redan byta bromsar i alla serier i Sverige och typ hela europa.
Men inte i SO 2009. Och det är lite synd. För SO körs av Mike Luff och det brukar resultera i bra arrangemang. Reglerna för SO i år blivigt så dåliga så det sabbar serien tycker jag. Och dom reglerna med andra konstiga regler med vikt och bakramar mm, gör att jag tycker det mera liknar KalleAnkaCupen.
Framför allt som det kommer nya bud 3 dagaar före race i mitten på sessången.

Jag håller med dig om ett tydligare reglemente.

Jag håller inte med om dom olika serierna.
Dock borde det vara lättare att få klassa ner om man känner att man inte platsar som A förare.
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever


Se nu till att inte glömma att ta hand om er själva också.
Lätt att glömma när man är i den situationen....
Mvh Martin
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever
Kämpa på nu :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
japp. Dom svenska reglerna.


Axxexs pratade om FIM reglerna.

Där är det 102 +3db marginal statisk mätning som gäller för SST 600 och 1000
och 105db för andra klasser tydligen.
Sen finns det även förbifartsmätning i FIMs regler där 102db gäller utan 3db marginal. Men den används tydligen bara om Statisk mätning inte kan genomföras.

Vi kör efter de svenska reglerna. SM/SO på svensk mark är inga FIM-tävlingar. Har ingen av er läst i vilken ordning regelboken ska tillämpas? Först förarmöte, därefter i nämnd ordning: TR, SR, NT, UEM, FIM

Denna ordningen innebär att den fråga vi letar svaret på ska först kollas i tilläggsreglerna. Hittas inte svaret där går man till närmaste instans ovan, dvs SR. Finns inte svaret där är det NT som gäller, osv. I denna frågan finns svaret i SR för roadracing, regel 3.1.2, därmed går vi inte högre i hierarkin.
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever

Skönt att höra från dig, hoppas Joppe frisknar till snabbt och att vi ser er snart igen.

Martin
R600 #3
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Gällande gräns vid statisk mätning är 100 dbA, med en tolerans på 2 dbA efter race. Inget annat. Den gränsen är dock teoretisk, förbifartsmätning är den som ska användas. Allt detta togs upp på ljudmätningsseminariet som hölls i söndags. Vi kommer att ha en repris för intresserade, antagligen under finalhelgen i Karlskoga.

varför fick inte vi/LMS nån inbjudan? eller för vilka var det ämnat?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top