Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det var ämnat för alla som är intresserade och fanns på plats i karlskoga. Ingen inbjudan har skickats ut vad jag vet.

intresserad är man ju, men var inte i karlskoga... hur får man reda på att sånt här ens görs? vore ju lite trevligt att kunna få chansen att delta iallafall.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever

Det låter fint det! Tror vi alla befarade det värsta när vi såg vad som hänt.

Kämpa på nu!!!
 

mr cossie

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sura
Hoj
Kawasaki ZX6R -08 uttagen 09
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever


Kämpa på nu Joppe! har gett Collander 2st cd skivor med bilder från kval å racen på dig och collander 1cd till dig så klart, inga bilder från olyckan, bara fina bilder som du ska titta på, så du kan orka jobba vidare med läkprocessen. Och sen förhoppningsvis komma tillbaka på banan igen!

Mvh Conny din egna fotograf under race helgen
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Vi kör efter de svenska reglerna. SM/SO på svensk mark är inga FIM-tävlingar. Har ingen av er läst i vilken ordning regelboken ska tillämpas? Först förarmöte, därefter i nämnd ordning: TR, SR, NT, UEM, FIM

Denna ordningen innebär att den fråga vi letar svaret på ska först kollas i tilläggsreglerna. Hittas inte svaret där går man till närmaste instans ovan, dvs SR. Finns inte svaret där är det NT som gäller, osv. I denna frågan finns svaret i SR för roadracing, regel 3.1.2, därmed går vi inte högre i hierarkin.

Då är det alltså som jag skrev redan tidigare att det i dom svenska reglerna är 95db vid förbifart som gäller på svenska banor.
Och 100db vid stillastående. (Något som föreslås att bli 98db till 2010)

Alltså borde det inte bara blivigt axelrykningar och oj vad mycket det lät, kör vidare och lycka till. När Mackes ljudmätning visade 108 db på Gelleråsen.

Nu utförde dom viserligen ljudmätningen fel, för dom varvade nästan 2000 varv för mycket pga fel siffror för slaglängd och dessutom stoppade dom in ljudmätaren i avgassystemet.

Men det visade på inställningen till att följa ljudkraven.

Som sagt vissa regler är viktiga i KalleAnkaCupen tex bromspump och vikt, medans andra verkar totalt oviktiga. tex ljud.
 

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Jag tycker:
Tre solklara steg i SBK, r1000, SBK challange, pro superbike. Man kan alltid prova att mäta sig i högre klass, dvs r1000 i challange och challange i pro ... dock inte åt andra hållet! Jag tycker att serieanmälning i viss serie skall låsa möjligheten att gå "ner" i klass. Jag hävdar att på samma sätt som PRO förare åker SO/SM i challange som träning är samma som att challange förare åker
r1000 som träning... vilket jag tycker är tokigt! Sen tycker jag självklart att det ska vara ETT reglemente för alla 1000cc klasser i sverige och gärna i hela norden. oavsett om det handlar om r1000 eller challange och pro.

Varför är vi i Sverige så rädda för konkurrans? Ena stunden säger man att vi måste jobba för återväxten för att så småningom få fram talanger som kan slå sig fram i Europa. Hur ska någon från detta land med den extremt begränsade bantid vi har kunna lyckas internationellt om man inte får köra och utnyttja den bantiden som finns? Ska PRO SBK förare förbjudas köra annat än just PRO pga av vad? Att dem kör för fort? Är det inte bra med stenhård konkurrans i alla serier? Kan bara tala för mig själv när jag började köra 250R 2004, inte blev jag vettskrämd av att jag blev frånåkt som skit av Watz, Fransson, Mårtensson med flera. Det var TACK VARE det som jag lärde mig och utvecklades. Blicka internationellt, ta tex Spanska CEV och Italienska CIV där åker förare som normalt kör i VM tex WSS och SST hem och kör de nationella tävlingar som inte krockar. Tror ni någon grinar över att dem kör för fort? Men visst stäng serierna vi har så du inte får gå "ner" ett steg och köra, om man kör PRO SBK får man hålla sig till 8 deltävlingar/år och kanske något inhopp i IDM eller liknande. Vem behöver träning...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vem behöver träning...
Du har en poäng Nicklas men som det ser ut i dag blir ju folk utkvalade och får inte köra alls när killar som du kommer "ner" från Pro Superbike och kör tex SO. Det är inte direkt utvecklande för en kille som klassat upp sig från Rookie 1000 att inte ens få starta för att han inte har en chans att kvala in.

Jag skulle kunna tänka mig en lösning där de som är serieanmälda till Pro Superbike får vara med och köra i SBKC om det finns platser kvar. Då kvalar ni inte ut någon och kan ändå vara med och tävla. Nackdelen är att ni "snor" poäng och prispengar från de som enbart kör i SBKC i SO.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du har en poäng Nicklas men som det ser ut i dag blir ju folk utkvalade och får inte köra alls när killar som du kommer "ner" från Pro Superbike och kör tex SO. Det är inte direkt utvecklande för en kille som klassat upp sig från Rookie 1000 att inte ens få starta för att han inte har en chans att kvala in.

Jag skulle kunna tänka mig en lösning där de som är serieanmälda till Pro Superbike får vara med och köra i SBKC om det finns platser kvar. Då kvalar ni inte ut någon och kan ändå vara med och tävla. Nackdelen är att ni "snor" poäng och prispengar från de som enbart kör i SBKC i SO.
Men det är ju faktiskt en tävling och där finns risken att man inte kan få köra om det är andra som är snabbare. Det är väl en sak att man inte kan köra en Rookietävling om man har Elitlicens men att begränsa förare från att köra de tävlingar de vill för att de är FÖR snabba är ju helt vansinnigt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men det är ju faktiskt en tävling och där finns risken att man inte kan få köra om det är andra som är snabbare. Det är väl en sak att man inte kan köra en Rookietävling om man har Elitlicens men att begränsa förare från att köra de tävlingar de vill för att de är FÖR snabba är ju helt vansinnigt.
Vad är skillnaden mot att tex Nicklas kör i SKBC och att tex Macke kör i Rookie 1000?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad är skillnaden mot att tex Nicklas kör i SKBC och att tex Macke kör i Rookie 1000?
Inte särskilt stor men det finns ju en delning av förarna för att man som helt grön inte ska köra med de absolut snabbaste. Rookieklass är ju till för att man ska ha någonstans att börja rejsa och sedan jobba sig uppåt. En gräns måste dras någonstans och den finns och fungerar bra, tycker jag.

Tycker bara det blir helt underligt när man kör en mästerskapsserie och blir sur för att en förare som är snabbare kör några enstaka rejs.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men det är ju faktiskt en tävling och där finns risken att man inte kan få köra om det är andra som är snabbare. Det är väl en sak att man inte kan köra en Rookietävling om man har Elitlicens men att begränsa förare från att köra de tävlingar de vill för att de är FÖR snabba är ju helt vansinnigt.

Håller med! Att gnälla över att inte få köra/att andra "snor" poäng för de "är för snabba", är ju som om jag skulle klaga på att det är norrmän o danskar och kör SM och "tar" min plats/MINA SM-poäng!!! Icke desto mindre är det ett problem att inte få köra!!! Det är ju därför vi är där!!!
Lösningen :)på detta finns här i en annan tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4329982&postcount=114
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En gräns måste dras någonstans och den finns och fungerar bra, tycker jag.
Och det finns många som inte tycker att det är bra. Man behöver inte besöka så många SBK-förare i depån för att få den känslan.

Personligen tycker jag det är skitkul att se Cajback, Backlund mfl på "våra" tävlingar men jag kanske skulle resonera annorlunda om de körde i min klass.
 

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Du har en poäng Nicklas men som det ser ut i dag blir ju folk utkvalade och får inte köra alls när killar som du kommer "ner" från Pro Superbike och kör tex SO. Det är inte direkt utvecklande för en kille som klassat upp sig från Rookie 1000 att inte ens få starta för att han inte har en chans att kvala in.

Jag skulle kunna tänka mig en lösning där de som är serieanmälda till Pro Superbike får vara med och köra i SBKC om det finns platser kvar. Då kvalar ni inte ut någon och kan ändå vara med och tävla. Nackdelen är att ni "snor" poäng och prispengar från de som enbart kör i SBKC i SO.

Ja men det vi pratar om är tävling. Om man ställer upp till tävling utan att kvala in så är man kanske inte tillräckligt snabb i dagsläget, men har man viljan så kan man definitivt bli. Vad är målet med svensk racing? Ska allt bli ett stort hobbyåka eller vill vi se svenskar som slår i toppen internationellt? Jag vill se andra svenskar lyckas utanför våra gränser och då krävs det stenhård konkurrans hemma. Hur ska de annars kunna komma förberedda?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Och det finns många som inte tycker att det är bra. Man behöver inte besöka så många SBK-förare i depån för att få den känslan.

Personligen tycker jag det är skitkul att se Cajback, Backlund mfl på "våra" tävlingar men jag kanske skulle resonera annorlunda om de körde i min klass.

För att du riskerar att kvalas ut eller för att de "tar poäng"?
Vill man utvecklas så är det bra att köra mot dem som är snabbare än en själv.

Det spelar nog ingen roll vilken depå man går i, det är inte många som är nöjda, oavsett om man kör PRO-sbk, sbk-c, 125/250 eller rookie.
Pro-sbk får knappt någon bantid, och den lilla de får är ofta bakom safety-car..
I "SM-serien" är det knappt några SM-klasser och rookies som kvalas ut etc..

Ska man ha någon klass på en SM-tävling ska man ha några huvudklasser, med hög status. Det går inte att ha "B-SM" med SBK-C som huvudklass, eller 6 heat med rookie600/1000 om man ska ha någon status på tävlingarna.
125R är inte heller lätt att promota som huvudklass, då det är en instegsklass.
Ska man promota SM som något nu, är det ju 600 som ska va huvudklassen egentligen, eftersom det borde vara den med mest prestige i.

Men det är svårt att sälja konceptet "Prestige/SM/Status" om hela arrangemanget speglas av 6 rookie600/1000 heat per dag.
125jr är bra att visa upp för återväxten, men som sagt, ingen huvudklass det heller.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Snälla inför kvalgräns. Det blir bättre. Så slippar man folk som varvas 2-3 gånger eller mer under ett race, a trademark Mats Winberg.

Det är ju dock tråkigt att om t.ex vinnaren i Rookie 1000, kommer sist i Superbike och därmed inte får vara med. Men har man inte "vunnit" Rookie 1000 och klassar upp sig ändå och klagar på att man inte kommer med så ja då kanske man gick upp för tidigt till SBK?

Ska det ökas i kvalite, behöver vi regler och kvalgränser som säger för att "vara med" så ska man vara snabb. Detta hobby-stök som blir genom att alla ska få vara med är ju som sagt urvattnande på sätt och vis och ger ju inte klassen direkt någon stjärnstatus.

Men som tur var finns det ju Pro Superbike idag där nästa alla är snabba. SBK får väl vara lite "lättare", men det bör ändå finnas gränser för vem som ska köra i SBK. Att köra 1.13 på gelleråsen och säga att man kör SBK är ett skämt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Men som tur var finns det ju Pro Superbike idag där nästa alla är snabba. SBK får väl vara lite "lättare", men det bör ändå finnas gränser för vem som ska köra i SBK. Att köra 1.13 på gelleråsen och säga att man kör SBK är ett skämt.

Om man låter kvaltiderna avgöra vem som kör SBK-C eller Rookie så är ju problemet fixat? Alltså inte vad som står på licensen.
Sen som jag skrev, en helt ny rookie som är väldigt snabb kanske ska få 3-4 race i ryggen innan man tillåts köra på detta sätt. Löses genom att man kör ett par rena b-race innan.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja men det vi pratar om är tävling. Om man ställer upp till tävling utan att kvala in så är man kanske inte tillräckligt snabb i dagsläget, men har man viljan så kan man definitivt bli. Vad är målet med svensk racing? Ska allt bli ett stort hobbyåka eller vill vi se svenskar som slår i toppen internationellt? Jag vill se andra svenskar lyckas utanför våra gränser och då krävs det stenhård konkurrans hemma. Hur ska de annars kunna komma förberedda?
Jag vill också se killar som dig, Filip, Lundh mfl ute i Europa och förstår att ni behöver tävla så mycket som möjligt mot bra motstånd för att lyckas. Men vad som ska prioriteras är skitsvårt att avgöra.

Antingen är det just de snabbaste elitförarna som ska prioriteras och då ska de få köra en "division" lägre för att få fler tävlingar eller så ser man i första hand till mångfalden och hoppas att det ska ge fler och bättre förare.

Ska man se på det helt krasst så är det väl så att de som är något för framtiden och som har chanser att ta sig ut i Europa inte har några problem att kvala in i SBKC ens under sitt första år då de troligtvis varit väldigt dominanta i Rookie 1000 (eller den klass de kom ifrån), som tex Svensken och Petter.

Ett enhetligt reglemente för alla Superbike-klasser vore dock önskvärt så att det tävlades på lika villkor. Tänker på den beryktade bromspumpen och trattarna på R1 09 tex.

Snälla inför kvalgräns. Det blir bättre. Så slippar man folk som varvas 2-3 gånger eller mer under ett race, a trademark Mats Winberg.
Varför hänga ut en enskild person? Finns ju flera i SBKC som knappt skulle komma topp 10 i Rookie 1000.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag vill också se killar som dig, Filip, Lundh mfl ute i Europa och förstår att ni behöver tävla så mycket som möjligt mot bra motstånd för att lyckas. Men vad som ska prioriteras är skitsvårt att avgöra.

Antingen är det just de snabbaste elitförarna som ska prioriteras och då ska de få köra en "division" lägre för att få fler tävlingar eller så ser man i första hand till mångfalden och hoppas att det ska ge fler och bättre förare.

Ska man se på det helt krasst så är det väl så att de som är något för framtiden och som har chanser att ta sig ut i Europa inte har några problem att kvala in i SBKC ens under sitt första år då de troligtvis varit väldigt dominanta i Rookie 1000 (eller den klass de kom ifrån), som tex Svensken och Petter.

Ett enhetligt reglemente för alla Superbike-klasser vore dock önskvärt så att det tävlades på lika villkor. Tänker på den beryktade bromspumpen och trattarna på R1 09 tex.

Kul att du pratar om mångfald? ;)
Hade man haft fler rena b-tävlingar, hade man kunnat köra SM med A och b-finaler istället.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kul att du pratar om mångfald? ;)
Hade man haft fler rena b-tävlingar, hade man kunnat köra SM med A och b-finaler istället.
Avsåg antalet förare med mångfald, inte klasser.

Så 125, 250 och Superstock 600 skulle köra för sig? Lycka till med att få den ekonomin att gå ihop. En anledning till att Rookie klasserna får vara med är ju att vi drar in massa pengar till arrangören.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Avsåg antalet förare med mångfald, inte klasser.

Så 125, 250 och Superstock 600 skulle köra för sig? Lycka till med att få den ekonomin att gå ihop. En anledning till att Rookie klasserna får vara med är ju att vi drar in massa pengar till arrangören.

Nej, men man skulle kunna få ihop det med en SBK och 600-klass som jag föreslog. D.v.s Öppen för alla oavsett licens, för dem som är tillräckligt snabba.
250 räknar jag tyvärr inte med att den kommer överleva som klass, men man kan ju öppna för en enhetsklass mellancyklar av något slag också.
Det behövs ett steg mellan 125jr, 125r och 600. Sen om det ska vara i SM eller inte vet jag inte.
Men ska man ha upp nivån på en SM-tävling så innebär det iaf att de snabbaste ska vara där och köra.
Jag tänker inte åka och titta på en SM-tävling om det är 10 rookie-heat.. Oavsett om det är 125 eller 1000cc. Då åker jag till en b-tävling och kollar..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men om du tar bort 250 och tar in en SBK-klass istället så är det väl fortfarande för få tävlande för att arrangemanget ska gå runt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top