Katana och GSX 1100-tråden

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har läst/hört nånstans att standard (givetvis svetsad) vev inte klarar mer än 200 hk pga primärtrans är snedskurna, jag har inte vågat vrida på min wastegate mer än 0,9 bar (uppskattar att det ger ett par hundra häst) till följd av detta. Jag har skaffat en beg rakskuren vev + korg men hinner inte peta i dom under vintern.
Nån som vet om det här med 200 hk stämmer?
 

Roos

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
gislaved
Hoj
GSXR 1403cc
Robban_C skrev:
Jag har läst/hört nånstans att standard (givetvis svetsad) vev inte klarar mer än 200 hk pga primärtrans är snedskurna, jag har inte vågat vrida på min wastegate mer än 0,9 bar (uppskattar att det ger ett par hundra häst) till följd av detta. Jag har skaffat en beg rakskuren vev + korg men hinner inte peta i dom under vintern.
Nån som vet om det här med 200 hk stämmer?

Finns ingen exakt gräns men ca 180 hk o över så skulle jag rekomendera rakskuret för att vara säker !

mvh Henrik
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
En liten "tjuvtitt" i garaget

Här kommer en bild från mitt Katana projekt.
(hmm det blev ingen bra bild, GSXR 1000 gaffelns nitrit behandling syns nästan inte :( )

//Roger
 

Bifogat

  • IMGP3098.jpg
    IMGP3098.jpg
    31.3 KB · Visningar: 226
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Det er ingen problem med 400 hk på orginal snedskuren drev på veven... det er kopplingskorgen som får stryk och "slår" seg og derved kan skade dreven på veven....... +at veven forskutar seg sidels och sliter på vevlager på høgre sidan....

Men har man råd til å trimme motoren til over 180hk har man råd til rakskurna drev ( och 2-3 hk mera...:) )


Min Gamle GSX1100 -1427 gav 220 hk på bakhjulet forresten :)
( Och den ble kjørt på gatan...:) )
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Yngve skrev:
Det er ingen problem med 400 hk på orginal snedskuren drev på veven... det er kopplingskorgen som får stryk och "slår" seg og derved kan skade dreven på veven....... +at veven forskutar seg sidels och sliter på vevlager på høgre sidan....

Men har man råd til å trimme motoren til over 180hk har man råd til rakskurna drev ( och 2-3 hk mera...:) )...
Japp. Det var just det där med att veven förskjuts sidledes och sliter på axiallagret som jag var orolig för. Men jag ska väl pilla ihop ny motor nån gång när jag får tid över. Och då... :)
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
RPM lover skrev:
kör med dom andra skivorna tyckte dom var snyggare, är gaffeln rak nu...*s*..

Det blir nog ytterligare ett par andra skivor (köpte just ett par Braking Wave), nä gaffeln är lite krokig ännu. men det verkar som om det bara är ytterbenen som fått sig en kväck precis vid nedre gaffelkronan och det skall nog gå att trycka till. Det coolaste med 1000benen är att dom är 2,5hg/ben lättare än GSXR 750 96-99 bena och ca 6-7hg/ben lättare än dina 89 ben.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Det var som sjutton att det var sån skillnad på benen men det är klart dom är jäkligt korta också..*s*...själv kommer jag att behöva min vikt på framhjulet i vår.
Är jag lite kluven när det gäller braking wave skivorna vet inte om jag skall tycka det är snyggt eller inte :confused: men det borde bli snyggt på en Katana.



gixxer_1255 skrev:
Det blir nog ytterligare ett par andra skivor (köpte just ett par Braking Wave), nä gaffeln är lite krokig ännu. men det verkar som om det bara är ytterbenen som fått sig en kväck precis vid nedre gaffelkronan och det skall nog gå att trycka till. Det coolaste med 1000benen är att dom är 2,5hg/ben lättare än GSXR 750 96-99 bena och ca 6-7hg/ben lättare än dina 89 ben.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Gafflar

Hallå där!
Jag har själv planer på att byta ut min EF-gaffel mot en från en tidig 1100R (har en sån). Det ser ut att vara tight med en USD-gaffel då jag har en stor oljekylare mellan styrhuvud och grenrör. Undre kronan går emot kylaren vid fulla styrutslag. :-(
Prylen är ju att diametern på storkronans "öron" för gaffelbenen blir ju större på USD-gafflar = kronan slår i kylaren vid mindre styrvinkel än med konventionell gaffel.
Hur har ni gjort? Reducerat styrvinkeln eller valt lägre oljekylare? Vill gärna ha en modern USD men vill inte ha liten oljekylare.

Och så skulle det vara intressant med lite gaffellängder, ex vis mått från hjulaxelcentrum -> överkant på övre kronan vid utfjädrat. Eller nåt annat längdmått.

Och hur gör ni med hastighetsmätaren? Gamla "stålgaltar" har ju mekanisk hastighetsmätardrivning på framhjulet medan nyare knarrar har en givare på utgående drevet. Dessa nyare knarrar har dessutom grövre framaxel (ofta 25 mm), detta gör att drivningen inte går att få dit på framaxeln. Och nyare framhjul är ju oftast bredare i navet = drivningen får inte plats mellan nav och gaffelben. Ex vis 750R -95 har "gammal" konstruktion med försänkta skivor etc för att ge plats för drivningen medan 750R -96 har plana skivor = inte plats för drivningen. Byter ni instrumenteringen också?
Läget är ju att jag inte gärna vill byta ut min instrumentering eftersom jag tycker den är kult.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Min USD kommer från en 90's 750 och den har andra "öron" (ett tror jag) på styrkronan, så därför skruvade jag dit nya klackar/öron och slipade ner dem så att jag får så stort styrutslag som möjligt utan att det tar i min oljekyl. Den är inte så stor och ändå är styrutslaget märkbrat mindre än original. Så för mig är nog svaret på frågan både och :hihi

Och eftersom gaffeln härstammar från vad du nog menar är en gammal stålgalt så har jag behållit original instrumentering, då är det bara att ansluta mätaren.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jon_G skrev:
Min USD kommer från en 90's 750 och den har andra "öron" (ett tror jag) på styrkronan, så därför skruvade jag dit nya klackar/öron och slipade ner dem så att jag får så stort styrutslag som möjligt utan att det tar i min oljekyl. Den är inte så stor och ändå är styrutslaget märkbrat mindre än original. Så för mig är nog svaret på frågan både och :hihi

Och eftersom gaffeln härstammar från vad du nog menar är en gammal stålgalt så har jag behållit original instrumentering, då är det bara att ansluta mätaren.
Med "öron" menade jag visserligen hålet för gaffelbenet (dålig beskrivning av mej) men jag förstår vad du menar. Låter som om jag ändå ska satsa på den konventionella gaffeln som jag redan har. Mindre trassel med hastighetsmätare och mer plats för oljeylare/styrutslag.
 

Pickles

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Karlstad/sthlm
Hoj
Suz
.....har du otur åker kopplings korgen upp i treans cylinder oavsett hp.... de e olika från motor till motor ... handlar om vilket moment du utsätter korgen för/ hur mycke just ditt block flexar, lager, slitage etc......ska du lägga ner $$ på puffran så investera i rakskuret....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De´ e´ lugnt. Jag har rakskuret ligger på en av "godishyllorna". Det här handlade bara om ifall jag törs vrida på mer laddtryck innan jag hinner bygga ny motor (dvs nästa vinter) men det får nog vara. Vill inte förstöra en massa friska bitar.
Men tack alla för tips.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Gaffelkrona

Tjooooooooohooooooo!!!!!!!!

Min nya gaffelkrona har kommit!
 

Bifogat

  • MVC-002F.JPG
    MVC-002F.JPG
    131.6 KB · Visningar: 204

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katana-mannen skrev:
Juste krona, använder du den med 750 usd gaffel? Hur mycket offset ger kronan?

Kat-Man

2cm offset är det på den, hade kanske behövt lite till men då hade styret kommit lite långt ned, Japp den passar i hop med GSXR 750 91 nedre gaffelkrona (mest troligt till 90-95 också).
 

Bifogat

  • MVC-001F.JPG
    MVC-001F.JPG
    132.2 KB · Visningar: 173

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Snyggt Roger är den helt ny ? tänker på märkningen som finns på den.
Är det kallt i garaget såg att ni hade över 30 minus igår.

Sen mina bröder så har jag en sak att berätta men på grund av den känsliga naturen på ämnet så kan jag inte gå in på namn än men i början på nästa år så.
Har efter gediget spion arbete fått fram att en av dom som stod bakom att jag inte hade rent mjöl i påsen osv. nu själv sviker brödraskapet. Kan bara önska lycka till...*s*...
Affären är nästan klar.//

Återstår nu bara att önska er alla en riktigt GOD HJUL :tomten
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Japp den är helt ny, men jag kunde inte låta bli att låta fräsa in en lite logga som i Suzuki kretsar i det närmaste är helig.

(Nu skall du inte överdriva, vi har bara -26,5 så det är nästan blida)

GOD HJUL
Roger

RPM lover skrev:
Snyggt Roger är den helt ny ? tänker på märkningen som finns på den.
Är det kallt i garaget såg att ni hade över 30 minus igår.

Sen mina bröder så har jag en sak att berätta men på grund av den känsliga naturen på ämnet så kan jag inte gå in på namn än men i början på nästa år så.
Har efter gediget spion arbete fått fram att en av dom som stod bakom att jag inte hade rent mjöl i påsen osv. nu själv sviker brödraskapet. Kan bara önska lycka till...*s*...
Affären är nästan klar.//

Återstår nu bara att önska er alla en riktigt GOD HJUL :tomten
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top