Katana och GSX 1100-tråden

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
The dinosaur skrev:
Äntligen har jag hittat "likasinnade" och tydligen både duktiga/avancerade GSX-fanatatiker. Jag har många frågor jag vill ha svar på men börjar med att höra om någon vet hur "grova" grenrören ska va om jag vill sätta en turbo på min GSX 1428 och även vilken turbo som är lagom (vill inte bara ha en dj-la massa hästar på toppvarv).

Turbon på min Katana 1168cc kommer från nån Fiat Iveco turbodiesel (har inte beteckning i huvudet), börjar ladda vid ca 5000-5500 rpm. Så du ska antagligen ha något som är lite större. Mina rör är (såvitt jag minns) ungefär lika stora som original grenrör. Hursomhelst ska du inte ha jättegrova rör eftersom du vill bibehålla hög gashastighet in i turbon.
Turbo rocks!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Men herregud, tog han det såå hårt..??
-Det var inte meningen att kalla den för en haschplanta, jag tar tillbaka alltihop !! :4skrika
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
ÄR DET DEN BERÖMDA SOM GASEN HÄNGDE SIG FÖR ?


gixxer_1255 skrev:
Välkommen!
1428cc och Turbo en kompis till mig hade ett sådant bygge eller rättare sagt har ett sådant bygge men tyvärr så är det insomnat på grynd av tidsbrist. Det var ett ganska avanserat bygge i slutet, med Haltec-insprutning mm.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Katana-mannen skrev:
Hej alla,

Prova att vända på växelföraren så att man får tvåan nedåt, då kan man stampa i tvåan rejält utan att få i den halvt (dock en varning om att tänka till på att man har flyttat om växellägena...)

/ Kat-Man
Jag vände på växelföraren förra året, lite ovant i början eftersom jag haft hojen sen den va ny, men det funkar kanon efter ett tag, mera distinkta växlingar :tummenupp
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
RPM lover skrev:
ÄR DET DEN BERÖMDA SOM GASEN HÄNGDE SIG FÖR ?

Japp, det var värre än så, han hade ett eget specialsystem för åter ledning av den trycksatta insugsluften tillbaka till turbon när han släppte gasen. Det systemet gick sönder och öppnade trottlarna max och fasnade där. Det blev 15-20meter hjulspinn i 160km/t och sedan slog den runt. Som tur är gick det ganska bra för kompisen.

//Roger
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
gixxer_1255 skrev:
Japp, det var värre än så, han hade ett eget specialsystem för åter ledning av den trycksatta insugsluften tillbaka till turbon när han släppte gasen. Det systemet gick sönder och öppnade trottlarna max och fasnade där. Det blev 15-20meter hjulspinn i 160km/t och sedan slog den runt. Som tur är gick det ganska bra för kompisen.

//Roger


Du ser vad farligt det är med turbo :hihi
 

The dinosaur

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
GSX 1100 (1428) 81:a
gixxer_1255 skrev:
Välkommen!
1428cc och Turbo en kompis till mig hade ett sådant bygge eller rättare sagt har ett sådant bygge men tyvärr så är det insomnat på grynd av tidsbrist. Det var ett ganska avanserat bygge i slutet, med Haltec-insprutning mm.

Visst, det är kanske bättre och lättare att ställa in med insprutning, men jag har hört/läst att det är många som har 40mm vc förgasare från GSX-R 1100 (91-94 tror jag) på sina gamla GSX:er. Om så är fallt är det bara s.k "bullt on" med med dessa förgasarna på min GSX? :)

P.S. Vet du om något av sakerna är till salu, eller ligger det bara och väntar på att det ska bli mera tid? D.S.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
The dinosaur skrev:
Visst, det är kanske bättre och lättare att ställa in med insprutning, men jag har hört/läst att det är många som har 40mm vc förgasare från GSX-R 1100 (91-94 tror jag) på sina gamla GSX:er. Om så är fallt är det bara s.k "bullt on" med med dessa förgasarna på min GSX? :)

P.S. Vet du om något av sakerna är till salu, eller ligger det bara och väntar på att det ska bli mera tid? D.S.


Det är coolt med insprutning men det verkar inte var så lätt att ställa in, skall man åka turbo är nog vanliga Cv-gasare enklast. Det är från GSXR 91-92 du skall ha förgasarna från om du vill ha 40mm , 93 ändrade man delning mellan förgasarna. Men du behöver inte 40mm det funkar tom CV34ór.
Jag kan kolla om något är tillsalu.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
The dinosaur skrev:
Visst, det är kanske bättre och lättare att ställa in med insprutning, men jag har hört/läst att det är många som har 40mm vc förgasare från GSX-R 1100 (91-94 tror jag) på sina gamla GSX:er. Om så är fallt är det bara s.k "bullt on" med med dessa förgasarna på min GSX? :)

P.S. Vet du om något av sakerna är till salu, eller ligger det bara och väntar på att det ska bli mera tid? D.S.

Ronny Nordgren verkar gilla att bygga turbo system med CV 34'or. Han plockar DUKTIGT med hk med dom. Dom har lite stabilare flottör upphängningar än 36 och 40. Kika på www.ncracing.com
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Nu har jag uppdaterat min hemsida.

Tommy, nu tänkte jag reta upp dej lite så därför har jag uppdaterat min hemsida med byggplanerna för Katana-projektet. :7peta

www.gixxer.tk

Klicka sedan på "Vad händer i garaget?" :D
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
gixxer_1255 skrev:
Tommy, nu tänkte jag reta upp dej lite så därför har jag uppdaterat min hemsida med byggplanerna för Katana-projektet. :7peta

www.gixxer.tk

Klicka sedan på "Vad händer i garaget?" :D

Det är lugnt Roger krävs lite mer för att reta mig eller du kanske menade hetsa upp mig :lol
Ser bra ut på bilderna men du har lite roligt jobb framför dig, själv nöjer jag mig i år med att stoppa i nya JE kolvar, WEB kammar, race portning på toppen (RG Engineering) samt ett gäng beg Marvic Penta 1 fälgar med ferrodo skivor.
Så mina förbättringar i år är mest invärtes förhoppningsvis skall det märkas också, kammarna justeras i helgen sen skall motorn tillbaka så jag ligger bra till.
Framfälgen är på plats med ferrodo 320mm skivorna utan några distanser till orginal oken :confused: bara distanserna bak som skall räknas ut sen är det klart.
Får se om jag kan få tag på kameran och ta några kort åt dig.

"extra"
Har nyss fått detaljer om ett Katana bygge som antagligen gör att jag säljer min i höst och köper en GSX-R turbo och kör med, för att åtminstone ha mer hästar.
Min kommer antagligen att se ut som en moped bredvid den.. :tungan
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Fälgbredd Kat

Tja alla!

Nån som har koll på utrymme i baksving Kat -82?
Går en 6" bakfälg in?
Får en 190-toffla plats?

Frågorna gäller ju givetvis också om kedja får plats mellan tofflan o ramröret som går bakom spisen.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Robban_C skrev:
Tja alla!

Nån som har koll på utrymme i baksving Kat -82?
Går en 6" bakfälg in?
Får en 190-toffla plats?

Frågorna gäller ju givetvis också om kedja får plats mellan tofflan o ramröret som går bakom spisen.

Det bör gå, Kurre har kört med 7tums fälg och 190däck, då hade han iofs utflyttat framdrev och sågat lite i ramrören. Och jag tänker åka med 6tums fälg men med GSXR-sving. Men jag nöjer mig nog med 180däck.
 
Last edited:

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Robban_C skrev:
Tja alla!

Nån som har koll på utrymme i baksving Kat -82?
Går en 6" bakfälg in?
Får en 190-toffla plats?

Frågorna gäller ju givetvis också om kedja får plats mellan tofflan o ramröret som går bakom spisen.

Det kan gå beroende på däcksfabrikat och med så lång kedja som möjligt, men är nog gränsfall, 5,5 180 går i. Men du måste nog flytta ut drevet ändå, ev flytta in bakdrevet lite också.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Att anpassa var dreven hamnar har jag räknat med.
Jahapp. Ser alltså ut som om det blir en 6" bak tills vidare.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Design ska man kanske inte diskutera eftersom smaken är delad men jag vill trots detta ha lite åsikter. Läget är att jag funderar på hur jag ska göra med laddluftkylare till Katen. Under styrhuvudet hamnar en oljekylare så där är det fullt. Har funderat på att sätta en kylare på var sida av vertikala ramrören. Kylarna blir ca 70 mm tjocka och får en bredd om 120/140/160 mm beroende på antal celler. Höjd 400-500 mm exklusive tankar. Jag har skurit ut lite kartongbitar och klämt dit på bilderna nedan. Kartongbitarna är 160 mm breda och representerar kylarnas baksida (och tankar), kylarna skulle alltså bygga framåt med ca 70 mm.
Cellpaketet som är tänkt att bli llk syns för övrigt i bakgrunden på de två vänstra bilderna.
Llk blir ju liksom rätt dominerande i hojens utseende. Ser det bra ut? Eller åt helvete?
 

Bifogat

  • Katana.jpg
    Katana.jpg
    127.6 KB · Visningar: 212

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Robban_C skrev:
Design ska man kanske inte diskutera eftersom smaken är delad men jag vill trots detta ha lite åsikter. Läget är att jag funderar på hur jag ska göra med laddluftkylare till Katen. Under styrhuvudet hamnar en oljekylare så där är det fullt. Har funderat på att sätta en kylare på var sida av vertikala ramrören. Kylarna blir ca 70 mm tjocka och får en bredd om 120/140/160 mm beroende på antal celler. Höjd 400-500 mm exklusive tankar. Jag har skurit ut lite kartongbitar och klämt dit på bilderna nedan. Kartongbitarna är 160 mm breda och representerar kylarnas baksida (och tankar), kylarna skulle alltså bygga framåt med ca 70 mm.
Cellpaketet som är tänkt att bli llk syns för övrigt i bakgrunden på de två vänstra bilderna.
Llk blir ju liksom rätt dominerande i hojens utseende. Ser det bra ut? Eller åt helvete?
jag har en snygg pm-fälg som har suttit på en katana till salu,kan skicka foto om nån är intresserad.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top