Om toppsmörjning:
Mindre arbete att göra hundben med endast två hål, dvs där man använder dubbelt så lång banjobult till den ena anslutningen och kopplar slangen på samma bult. Så skulle nog jag göra om jag gjorde egna.
Om gaffel:
Köpte en USD-gaffel igår. Jaja, jag vet att jag inte skulle ha USD från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Men vad kort den är! Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Min USD-gaffel (750R -98) är 730 mm utfjädrad från ovansida på locket till hjulaxelcentrum. Jag har provat att sätta mig (70-75 kg) på kronan, då sjunker gaffeln till 710 mm (har ännu inte testat att ratta på fjäderförspänningen). Jag tror alltså att den blir något under 700 mm på hojen.
Min gamla gaffel är 835 mm utfjädrad och blir 810 mm när knarren står på gaffeln (utan förare). Nya gaffeln skulle alltså göra att jag tappar 1 dm markfrigång. Kvar blir endast 50-60 mm frigång. Perfekt för ren dragracing men gatåka...
Nån som har åkt gata med så lite frigång? Klarar man tjälskott och trottoarkanter?
Vad säger SBP?
Hade en gång en Alfa Romeo GTV för banåka. 70 mm markfrigång. Försökte besiktiga. När han skulle upp på lyften stod släden som dom har domkraft etc i längst bak. Inte bra....
Kanske också ska nämna att jag har ett 2,5" avgas under tråget.
Självklart ska en Kat vara låg, vill jag ha en endurohoj så köper ja väl det.
Men jag måste ju kunna åka gata med Katen utan att det skrapar i överallt.
I övrigt tror jag att en sån där gaffel blir alldeles utmärkt om jag bara får plats med oljekylaren. Hög fjäderkonstant = lyfter inte så högt under acceleration, samt att man kan ställa på mycket returdämpning = fjädrar ut sakta, då initieras ett hjullyft inte lika lätt. Rätt eller fel?