Katana och GSX 1100-tråden

Roos

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
gislaved
Hoj
GSXR 1403cc
ktmjacke skrev:
Nej det e rätt,om huvudsakliga bruket består av gatkörning så är det ett lämpligt komp.Själv ville jag bli snabb på strippen o körde mest nån runda på gatan ibland.Så jag körde högkompat,krävde dubbla batterier för att starta,och allt som oftast small startkopplingen åt skogen.Så visst kostar det att bli snabb.*ler*



Vilken klass körde du i ? Super street bike eller ?

mvh H Roos
/GSXR-1405 cc
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag kör med 15:1 i min 1371 och kan köra hur länge som helst i 70 km/h utan att stanna annat än för å ta en rökpaus. Men, jag lär köra på AG's 108 oktan. Lite dyrt i längden, då är det billigare med 12:1 i komp.

Gradin skrev:
Tjena ktmjacke
Ja, tyckte att den blev orklös vid 8-9000 rpm ifjol. Hoppas på bättre nu da.
Jag kör med 11.5 i komp nu. "Dom som vet" rekomenderar inte att köra med högre komp än det, om man fortfarande vill köra på avenyyyn och smiska plast....och det vill vi ju...eller hur.
Nästa "steg" blir väl att öka CC. Det kommer nog kisseKATen att gilla!
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
andersbrink skrev:
Jag kör med 15:1 i min 1371. Men, jag lär köra på AG's 108 oktan. Lite dyrt i längden, då är det billigare med 12:1 i komp.
Det kostar att ligga på topp, som vi brukar säga :D
Jo, jag vill ju kunna köra på vanlig OK bränsle. Än så länge i allafall...
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Bröder!

Jag ska eventuellt över till staterna i vår och funderar på att köpa på mig lite delar. Eftersom en uppsättning Keihin FCR är överkomliga i pris om man åker över är jag ruskigt sugen på sådana. Kan nån här med erfarenhet uttala sig om dessa? Är de väldigt svåra att ställa in? Finns det andra alternativ som är bättre?

Tips på annat som kan köpas för att få KATen att må bättre mottages tacksamt :D
 

Roos

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
gislaved
Hoj
GSXR 1403cc
Jon_G skrev:
Bröder!

Jag ska eventuellt över till staterna i vår och funderar på att köpa på mig lite delar. Eftersom en uppsättning Keihin FCR är överkomliga i pris om man åker över är jag ruskigt sugen på sådana. Kan nån här med erfarenhet uttala sig om dessa? Är de väldigt svåra att ställa in? Finns det andra alternativ som är bättre?

Tips på annat som kan köpas för att få KATen att må bättre mottages tacksamt :D


Hade sådana ( 39:eek:r)på min 1308 cc gsxr-90....grymma fuggar. Funkade skitbra efter
lite småjustering, körde med trattar.
Finns dock en fugge som slår dem Mikunis TMR.41 hade jag på min 1370....snäppet vassare i design. Just my opinion !! Lycka till.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jon
Ett par andra kammar kanske ?

Kurre
Kan inte du PM:a mig vad det var du hade till salu när det gällde enkel till dubbel toppsmörjning och pris. Glömde bort lika fort som vi lagt på idag.. :confused:
Ska nog starta imorgon också :)
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
toppsmörjning

RPM lover skrev:
dubbel toppsmörjning
:)

Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
gixxer_1255 skrev:
Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.

Alltid intresserad..*s*... vet att det finns fler som vill ha eller bygga om sina enkla till dubbla.
Det jag i såna fall är nyfiken på är pris för "hundbenen"
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Också intresserad av hundben, beroende på pris. Jag har visserligen möjligheten att fräsa själv i garaget men till rätt pris så... Man är ju av naturen lat. :D
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
gixxer_1255 skrev:
Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.
Är också intresserad , om priset blir rätt.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Är också klart intresserad. Helst då av en kopia av ett v&h, som t.ex. Katana-Kurre har på bilden. Den infällda varianten tycker jag inte är lika snygg, fast funktion kanske får gå före form?
 

Bifogat

  • toppsmörj kurre2.jpg
    toppsmörj kurre2.jpg
    99.7 KB · Visningar: 350

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om toppsmörjning:
Mindre arbete att göra hundben med endast två hål, dvs där man använder dubbelt så lång banjobult till den ena anslutningen och kopplar slangen på samma bult. Så skulle nog jag göra om jag gjorde egna.

Om gaffel:
Köpte en USD-gaffel igår. Jaja, jag vet att jag inte skulle ha USD från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Men vad kort den är! Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Min USD-gaffel (750R -98) är 730 mm utfjädrad från ovansida på locket till hjulaxelcentrum. Jag har provat att sätta mig (70-75 kg) på kronan, då sjunker gaffeln till 710 mm (har ännu inte testat att ratta på fjäderförspänningen). Jag tror alltså att den blir något under 700 mm på hojen.
Min gamla gaffel är 835 mm utfjädrad och blir 810 mm när knarren står på gaffeln (utan förare). Nya gaffeln skulle alltså göra att jag tappar 1 dm markfrigång. Kvar blir endast 50-60 mm frigång. Perfekt för ren dragracing men gatåka...
Nån som har åkt gata med så lite frigång? Klarar man tjälskott och trottoarkanter?
Vad säger SBP?
Hade en gång en Alfa Romeo GTV för banåka. 70 mm markfrigång. Försökte besiktiga. När han skulle upp på lyften stod släden som dom har domkraft etc i längst bak. Inte bra....

Kanske också ska nämna att jag har ett 2,5" avgas under tråget.
Självklart ska en Kat vara låg, vill jag ha en endurohoj så köper ja väl det. :D
Men jag måste ju kunna åka gata med Katen utan att det skrapar i överallt.

I övrigt tror jag att en sån där gaffel blir alldeles utmärkt om jag bara får plats med oljekylaren. Hög fjäderkonstant = lyfter inte så högt under acceleration, samt att man kan ställa på mycket returdämpning = fjädrar ut sakta, då initieras ett hjullyft inte lika lätt. Rätt eller fel?
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Robban_C skrev:
Om gaffel:
Köpte en USD-gaffel igår. Jaja, jag vet att jag inte skulle ha USD från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Men vad kort den är! Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Tjena Robban_C,
Jag och Näsström kör med USD. Näsström har en gaffel från 750R -99, likadan som din. Kör man med system som går under motorn blir det många iskrapningar i väg gupp m.m...Men vi båda har kört några sommrar med sådana system, så det går men man får ta det lite lungt.
Kan du inte dra om din 2.5" stupränna på sidan om motorn?

För övrigt tycker jag du gjorde helt rätt att byta gaffel! :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vill helst inte dra vid sidan heller eftersom jag vill kunna svänga någorlunda. Har åkt lånad Z1000 med sidewinder. Trist i högerböjarna.
Men jag fick lite funderingar igår kväll när jag kom hem från garaget om att vända på turbon, nu sitter turbons utblås åt vänster och röret går diagonalt under motorn, man skulle kanske kunna dra röret tight mot höger ramrör om man vänder på turbon.
Man kan ju också göra ett ovalt (typ 1,5x3") rör under motorn men då tror jag det blir trassel att komma åt oljepluggen.
Ska kika på detta ikväll i garaget.
Jag skulle ju också kunna fräsa ur övre kronan något på undersidan så att den sjunker ner runt muttrarna till styrlagret men det gör rätt marginell skillnad. Man törs ju inte ta mer än typ 5 (10??) mm.

Har du koll på hur grova rör ni hade under motorn?

Edit: 1,5x3" ovalt ger ungefär samma area som ett 2,5" cirkulärt rör. Men mycket mer jobb. :-((
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag körde med V&H megafon. (För övrigt till salu för den som är sugen. 2000:)
Nu kör jag men V&H PCO Sidewinder. Har också hört att det inte ska gå och köra med på gata, att det ska ta i så fört man ser en kurva...
Men jag har inte haft problem med det, kanske för att man tar det lite väl försiktigt i kurvorna. (Sitter väl kvar ryggraden sedan alla vobbeltendenser fanns i bettan...inte kul..)
 

Bifogat

  • katana.jpg
    katana.jpg
    111.6 KB · Visningar: 316

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ja, det där ser ju ut att bygga minst lika mycket som mitt 2,5" rör gör. Ska mäta mer ikväll.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top