Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Robban_C skrev:
Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Min USD-gaffel (750R -98) är 730 mm utfjädrad från ovansida på locket till hjulaxelcentrum.

Jag har tänkt åka med GSXR 1000 gaffel (725mm) och för att slippa åka med Sidewindersystem så har jag låtit tillverka en övre gaffelkrona med 2cm offset. (har skrivit om det tidigare i denna tråd) På det sättet får jag iaf 2cm till markfrigång, det skulle iofs behövas lite till men 2cm offset på kronon såg lagomt ut, mer hade nog sett skumt ut. Sedan så hoppas jag att bytet till GSX1100F-motor (20-30kg lättare)gör att det funkar bättre.

Har inte fått något svar i toppsmörningsfrågan ännu, åter kommer så fort jag vet något.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Åkte med råsänkt gaffel o sidewinder på strippen.Men sen drog man ju ut på byn o showa lite vilket resulterade i låååååånga bruna streck i bakresittregionen.Glömde nämligen bort att när man klev ner på 2 hjul efter ett redigt res så slog ju framdäcket stopp mot krökarna(för lite mellanrum).Som tur var så hade man ju hjulet rakt fram så det blev en kasning model värre men ingen vurpa.Så kolla för guds skull vad ni har för frigång till krökarna om ni monterar sidewinder då dom bygger mera framåt än andra system. mvh//jacke
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Toppsmörjningskit

Priset för för ett kit (2anslutningsblock och 4banjobultar) verkar att hamna runt tusenlappen någon hundring plus eller minus. Fundera på att låta göra anslutningen nere på motorn också och då göra utag för oljetrycks och tempgivare. Det blocket skulle kosta 3-400kr.

Kitet skall se ut ungefär som på bilden.

KTMJACKE: Japp det är provat att åka sidewinder på gatan, man blev lika rädd varje gång man svängde vänster i låg fart och hjulet slogfast mot avgasröret.
 

Bifogat

  • IMGP3226.jpg
    IMGP3226.jpg
    32 KB · Visningar: 225
Last edited:

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
gixxer_1255 skrev:
Priset för för ett kit (2anslutningsblock och 4banjobultar) verkar att hamna runt tusenlappen någon hundring plus eller minus. Fundera på att låta göra anslutningen nere på motorn också och då göra utag för oljetrycks och tempgivare. Det blocket skulle kosta 3-400kr.
Intresserad av nedre anslutningen också.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
gixxer_1255 skrev:
Jag har tänkt åka med GSXR 1000 gaffel (725mm) och för att slippa åka med Sidewindersystem så har jag låtit tillverka en övre gaffelkrona med 2cm offset. (har skrivit om det tidigare i denna tråd) ... ...Sedan så hoppas jag att bytet till GSX1100F-motor (20-30kg lättare)gör att det funkar bättre.
Visst fan. Nu kommer jag ihåg det. :)) Men man får ju clip-onen lägre, jag är ju snart så gammal att jag inte vill böja för mycket på ryggen. :)))
Min idé om att fräsa ur övre kronan ovanför muttrarna är ju samma men inte lika mycket.

Är F-motorn så mycket lättare? Nog för att jag vet att E-motorn är ett jä*la bojsänke men att det skiljer så mycket visste jag inte.
Det är väl samma motorfamilj som 1100R? (1127)
Hur gör du med oljekyl? 1100R har ju en gigantisk oljekylare, får du plats med den?

Kikade igår på markfrigång etc. Överväger starkt att vända på turbon. Det ger gynnsammare rördragning på alla sätt samt möjlighet att få hygglig markfrigång både rakt fram och vid sväng etc. Nackdelen är att det dröjer längre tills jag får ut hojen. :huvet

Har du koll på vilka styrlager du använde till din 1000R-gaffel? Jag har inte hunnit plocka loss min gaffel ännu men jag har mätt dia på nya styraxeln, 30 mm. Har alltså inte koll på ytterdiameter på lagren. Är ev ledig imorrn, tänkte börja morgonen med att köpa lager.

Jag backar ur på hundbenen. Tillverkar med anslutning i bakre ände istället. Samt en anslutning i främre ände på den högra för olja till turbon = mindre slangar som ormar sig runt motorn! :tummenupp
Men jag måste säga att dina på bilden är fina!
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Robban_C skrev:
Men man får ju clip-onen lägre, jag är ju snart så gammal att jag inte vill böja för mycket på ryggen. :)))
Är F-motorn så mycket lättare?
Det är väl samma motorfamilj som 1100R? (1127)
Hur gör du med oljekyl? 1100R har ju en gigantisk oljekylare, får du plats med den?
Har du koll på vilka styrlager du använde till din 1000R-gaffel?

Japp styret kommer längre ned, det försöker jag kompenser genom att använda TL1000S styre jag tror det är lite högre (har köpt ett men ej fått det ännu)

Pallen som motorn levererades på vägde med komplett 1100F-motor 70kg och en GSX-motor har jag för mig väger drygt 90kg.

Japp 1100F-motorn är nästan identisk med 1100R-motorn, andra kammar och förgasare bla.

Oljekylaren från F-motorn är 19cm hög och rak (inte böjd som GSXR 90-92) så den skall nog rymmas.

Det är bara det nedre styrlagret på GSXR 750 96-99 kronorna som går att byta till ett som passar GSXén. Så jag svarvade av stolpen så att även det övre lagret från GSXén passade (fick gänga lite oxå)
Ett enklare altenativ är att ta gaffelkronorna från en GSXR 750 90-95 då är det bara styrstoppen som måste göras om.
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
ktmjacke skrev:
Åkte med råsänkt gaffel o sidewinder på strippen.Men sen drog man ju ut på byn o showa lite vilket resulterade i låååååånga bruna streck i bakresittregionen.Glömde nämligen bort att när man klev ner på 2 hjul efter ett redigt res så slog ju framdäcket stopp mot krökarna(för lite mellanrum).Som tur var så hade man ju hjulet rakt fram så det blev en kasning model värre men ingen vurpa.Så kolla för guds skull vad ni har för frigång till krökarna om ni monterar sidewinder då dom bygger mera framåt än andra system. mvh//jacke
Haha, kul läsning! Tur att du inte vurpade. Har man en UPS gaffel så är det ännu mindre spel mellan däck o systemet. Jag satte på 60 profil och böjde om 3:ans krök. Men man ser att det ändå tar i 2:ans krök när gaffeln bottnar max (svart märke på kröken). :huvet Inte så att däcket låser sig, men ändå. Kanske det blir bättre om man sätter i nya gaffelfjädrar. Jag blev förvånad att så många kör med sidewinder när det är så lätt att det tar i om man inte gjort modifikationer på det. Kanske det fungerar bättre med originalgaffeln? Har för mig att den sitter 2cm mer längre fram i gaffelkronan. // Gradin
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Gradin skrev:
Haha, kul läsning! Tur att du inte vurpade. Har man en UPS gaffel så är det ännu mindre spel mellan däck o systemet. Jag satte på 60 profil och böjde om 3:ans krök. Men man ser att det ändå tar i 2:ans krök när gaffeln bottnar max (svart märke på kröken). :huvet Inte så att däcket låser sig, men ändå. Kanske det blir bättre om man sätter i nya gaffelfjädrar. Jag blev förvånad att så många kör med sidewinder när det är så lätt att det tar i om man inte gjort modifikationer på det. Kanske det fungerar bättre med originalgaffeln? Har för mig att den sitter 2cm mer längre fram i gaffelkronan. // Gradin

Hade inga problem med orginalgaffeln men däremot nu med ormbo, GSX-R gaffel och sänkt men det löser man med distanser och olja men jag kan i alla fall svänga det var mest vid hårda hårda inbromsningar det blev spår i krökarna och rökmoln...*flin*... okej gaffeln är lite hård men vad fasiken vill jag ha komfort så köper jag en Guldvinge :D

K-man

Me lika Katana very much long time...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
gixxer_1255 skrev:
...en GSX-motor har jag för mig väger drygt 90kg...

...Det är bara det nedre styrlagret på GSXR 750 96-99 kronorna som går att byta till ett som passar GSXén. Så jag svarvade av stolpen så att även det övre lagret från GSXén passade (fick gänga lite oxå)
Ett enklare altenativ är att ta gaffelkronorna från en GSXR 750 90-95 då är det bara styrstoppen som måste göras om.
1. Japp. Borde vara drygt 90, har nåt svagt minne av det. Kanske 95 eller så.

2. Japp. Mätte idag. Grov styraxel på den där. Och klent övre lagerläge i ramen. :-((
Tror dom minsta koniska rullagren med id 30 är typ 57 eller nåt spnt utvändigt. Styrhuvudet är 54 _utvändigt_ vid övre lagret! Inte bra. Jaja, jag hittar nog nån lösning framöver.
Tack för tips!
Robban

Edit: Är du säker på att Tl1000S styre passar? Jag har ett svagt minne av att TL1000R har något grövre ytterben än 750R -96/-99 men är inte säker. Och sen är det ju TLR, inte TLS. Hursomhelst så har ju jag en TLR och kan alltså mäta (i helgen) om nån är nyfiken på mått.
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Visst passar väl GSX-R 1100 '91:a gaffel på Katanorna, m.fl.? Om så är fallet, så kan jag berätta att '91ans stolpe passar i '98ans undre krona...går bra att få ur den med en kraftig press.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Wibbe skrev:
Visst passar väl GSX-R 1100 '91:a gaffel på Katanorna, m.fl.? Om så är fallet, så kan jag berätta att '91ans stolpe passar i '98ans undre krona...går bra att få ur den med en kraftig press.
Åfan. Jag kan mäta lite i helgen, har ju en 750R -93, tror det är samma gaffel som 1100R. Kan mäta lite vad som passar, dvs det man kommer åt utan att riva isär 750-hojen. Annars går det ju alltid att tillverka ny styraxel. Sitter den bara pressad i kronan? Trodde den satt gängad eller ingjuten.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Robban_C skrev:
Åfan. Jag kan mäta lite i helgen, har ju en 750R -93, tror det är samma gaffel som 1100R. Kan mäta lite vad som passar, dvs det man kommer åt utan att riva isär 750-hojen. Annars går det ju alltid att tillverka ny styraxel. Sitter den bara pressad i kronan? Trodde den satt gängad eller ingjuten.

750 R' 93 har jag för mix oxo ska passa, men det är ett annat styrstopp på den som får byggas om.

Stolpen är pressad, var GANSKA nervös första gången vi provade att pressa ur en...! :tummenupp
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Wibbe skrev:
Visst passar väl GSX-R 1100 '91:a gaffel på Katanorna, m.fl.? Om så är fallet, så kan jag berätta att '91ans stolpe passar i '98ans undre krona...går bra att få ur den med en kraftig press.

Jag åker med -91 gaffel 60 profils Metzeler och ormbo det verkar funka nu.
 

Bifogat

  • Fram 5 25%.JPG
    Fram 5 25%.JPG
    69.4 KB · Visningar: 201

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Finns det möjligen nåt katanakit lr liknande som man kan slänga på sin gsx750es? Blir ju sugen att bygga om lite nu när man läser i denna tråd, för katanan ser onekligen rå ut. Jag har för övrigt inte råd o köpa nån egen, så jag får fuska :D
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
nickname skrev:
Finns det möjligen nåt katanakit lr liknande som man kan slänga på sin gsx750es? Blir ju sugen att bygga om lite nu när man läser i denna tråd, för katanan ser onekligen rå ut. Jag har för övrigt inte råd o köpa nån egen, så jag får fuska :D
Går kanske att fuska dit en frontkåpa och säkert resten åxå,det är ju SUZUKI!
Väldigt mycket delar går att få kompatibla mella de olika modellerna.

Kolla det här Japansk Inazuma 1200 standard och med Katanakit framtaget för modellen.
 

Bifogat

  • k-701b 75%.JPG
    k-701b 75%.JPG
    57.5 KB · Visningar: 181
  • 2001_GSX1200Y_blue_450.jpg
    2001_GSX1200Y_blue_450.jpg
    28.1 KB · Visningar: 155

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ja frontkåpan är väl den som är prio 1, jag skulle kunna tänka mig att det går och fuska sadeln själv. Bakdelen är ju liksom rättså lika på min gammel gsx, vid en snabb titt iaf :D

Ingen som har en frontkåpa till övers lr vet var det finns, helst billigt oxå :tummenupp

Grymt bygge det där förresten, såg fan så läcker ut...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top