Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Wibbe skrev:
750 R' 93 har jag för mix oxo ska passa, men det är ett annat styrstopp på den som får byggas om.

Stolpen är pressad, var GANSKA nervös första gången vi provade att pressa ur en...! :tummenupp

Alla GSXR-gafflar fram till GSXR 750 96- har samma styrlager det är bara styrstopparna som är lite olika.

Vill man ha nyare gaffel än 96 så kan man:
1. Svarva av övre ändan på stolpen och gänga om den så att äldre typen av lager passar, det har jag gjort på Gixxern, funkar bra.
2. Ta gaffelkronor från GSXR 750 90-95, har samma diameter på gaffelbenen som nyare GSXR-gaffler, 50mm i övrekronan och 54 i nedre.
3. Som Wibbe föreslår, pressa ur stolpen och pressa i en från en äldre krona eller göra en ny stolpe.
 

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Tjena!!
Vet ni om det finns någon firma som säljer styling produkter till en Suzuki Gsx 750 f - 89:a.
Tacksam för svar.
MVH THOMMY
 

Spoonman

Guest
GSX1100 fälgar o däck

Guddag kamrater!
Jag undrar vad man kan kasta på för fina feta fälgar på en GSX1100 -81 med minsta möjliga modifikation?! Eller hur feta däck kan man egentligen kränga på orginalfälgarna??? Och om någon vänlig själ vet vart man kan köpa streetfigheter kåpor,lampor el. dyl. gärna e-märkta o klara!

//Sleep tight dont let the bedbug bite...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Spoonman skrev:
... Jag undrar vad man kan kasta på för fina feta fälgar på en GSX1100 -81 med minsta möjliga modifikation?! Eller hur feta däck kan man egentligen kränga på orginalfälgarna??? ...
På min Katana (inte samma sving som på E) sitter en 5" bakfälg från EF (breddad från ordinarie 3,5") med 170- eller 160-toffla (minns inte bredd). Ger ca 13 mm luft mellan däck och sving. Kräver något utflyttning av framdrevet om kedjan ska linea ordentligt. Upptäckte att förre ägaren har slarvat med det och det har funkat i alla fall men är inte att rekommendera.
Fram sitter komplett gaffel + hjul från EF. Dom hjulen + gaffeln är för övrigt till salu och borde vara rätt lätt att få dit på en E utan större modifieringar.

Har mätt att en 6" bakfälg (från nyare Suzar) med ca 180-200 däck får plats men det blir rätt trångt. Offset drev, modifiera ramen för kedjefrigång, svarva egna distanshylsor mellan sving och hjullager med mer.

Nyare Suz har också andra hjulaxeldimensioner. Ex vis har 6" bakfälgarna (kom -96) 28 mm hjulaxel. 3,5" framfälgarna som kom samtidigt (eller -95) har 25 mm axel men finns ev med 20 mm axel också. Roger vet mer om detta.

Men dessa uppgifter gäller alltså Katana, en E har inte samma sving. Hem och mät!

Har också hört om trassel vid infjädring med 6,5" bak. En lirare här i stan labbade med detta på en E men skulle få bygga om bakramen för att det skulle fungera. Me jag har inga egna erfarenheter.
Annars kan man ju alltid höja bak! Enduro! :D
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Spoonman skrev:
Jag undrar vad man kan kasta på för fina feta fälgar på en GSX1100 -81 med minsta möjliga modifikation?!
Ja tror inte du får in en 3,5x17 fälg från en GSXR i din orginal gaffel, den är för smal mellan gaffelbenen. Om du inte vill byta gaffel så får du försöka hitta en GSXR 1100 88 framfälg (2,75x18tum) Den har 20mm framaxel och du har 15mm(tror jag) men det är bara att svarva till en bussning av ett tjockväggigt rör (ex hydralrör) Om du behåller orginalgaffeln men byter fälg får du ett annat problem och det är bromsarna, 88fälgen har 310mm skivor och du har 200nånting? så då måste du göra flytta ut bromssoken.
Enklast är nog att ta en komplett framända från en GSXR 750 eller 1100, (det är samma styrlager på GSX och GSXR fram till 96) 1100 är att föredra då 750gafflarna är lite kort 725-730mm.

Är det inte samma baksving på en 81á som 82-83? om så är fallet så går det att få i en GSXR 750/1100 90-94 bakfälg (5,5x17tum). 5,5tums fälgen har 20mm axel och det har väl 81án oxå? Så det är ev bara lite pyssel med nya distanser och ev utflyttning av kedjan.
Då har du fälgar med samma utsende både fram och bak.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Toppsmörjningskit

Ni som är intresserad av toppsmörjningkit (inga slangar) skicka pm till mig med era önskemål. Det har varit lite mycket ett tag nu, har inte hunnit fundera på så mycket MC på sistone på grund av att tanten krockade eller rättare sagt blev på körd av en "Gubbe i en Mercedes" så vår bil blev skrot.
Och nu visar det sig att den idoten saknar försäkring!
:kulspruta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Spoonman:

Dels har jag en gaffel till 1100R -88 som jag kan tänka mig att sälja.

Dels höll jag på och donade med en 6" bakfälg igår kväll. Här kommer lite erfarenheter:
Fälgen är 750R -96/-99 men samma sitter på TLR, Busa med fler. Drevnavet är 1100R med lager och invändiga distansen anpassad. 20/28 rörhylsa (ska bli seriösare om det här blir något) istoppad för att passa hjulaxel. Tofflan 190/50. Drevnavet avsvarvat så att kedjan (630) precis har frigång mot tofflan. Låga drevmuttrar för frigång mot svingen. Med fälgen längst fram i svingen blir frigångarna så här (negativt mått = går inte):
*däck -> sving 1,5 mm (max) per sida. 190/55 går antagligen inte eftersom skuldran hamnar längre fram, dvs där svingen är smalare.
*stötdämparfjäder (Öhlins) -> kätting -5 mm.
*bakdrevets innersida linear precis mot framdrevets utsida när frdrevet sitter längst ut på splinesen.
*bakdrevets centrum linear precis mot vertikala ramrörens insida.
*Vid full infjädrad (osänkt hoj) får man _nog_ frigång mot bakram och innerskärm (den sliter in sig :D ) men det blir gränsfall.
*reaktionsstaget till bromsen sitter på utsidan av fästet (ska sitta inuti fästet), då går staget kant-i-kant med däcket.

6" är med andra ord tufft att få dit. Jag sålde min 5,5" fälg! :huvet

Detta är alltså en Kat, jag tror att E har en annan sving (stålrör) men de kan ju ha samma mått för det. Ramen borde vara samma (utrymme vid vertikala ramrören).

Jag skulle plåta men lyckades ta med kameran _utan_ minneskort igår kväll! :kocko
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
En fråga bara men en Katana och en 1100E från -82 till ex har inte dom samma svingar ?
Katana jag har hade exakt likadan sving som 1100 E´n hade som jag sålde.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
RPM lover skrev:
En fråga bara men en Katana och en 1100E från -82 till ex har inte dom samma svingar ?
Katana jag har hade exakt likadan sving som 1100 E´n hade som jag sålde.

Japp GSX 1100E 82-83 och GSX 1100S Katana 82-83 har likadana svingar, däremot är jag inte säker på att 81án har likadan.
(jag har en 83 GSX 1100E sving liggande om någon behöver, har även en GSX 750 88 gaffel och ett 17tums GSXR fram fälg)

//Roger
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Åhfan. Jag trodde det var stålrörssving på E. Kat har ju alusving.
Edit: utgår nu från min Kat -82:a.
 

Spoonman

Guest
Tack för snabba svar!!
Vet inte vad Katana hade för sving men -81 ans GSX 1100 har iallfall alu..hade en -82 GSX 750 tidigare o den har rörsving. Vad kan det röra sig om för pris på gaffeln?
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Robban_C skrev:
Åhfan. Jag trodde det var stålrörssving på E. Kat har ju alusving.
Edit: utgår nu från min Kat -82:a.

1100E -81 har samma sving som 82-83 och katana tror till och med att 1100E -80 har samma sving.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Robban_C skrev:
Dels har jag en gaffel till 1100R -88 som jag kan tänka mig att sälja.
*däck -> sving 1,5 mm (max) per sida. 190/55 går antagligen inte eftersom skuldran hamnar längre fram, dvs där svingen är smalare.
*reaktionsstaget till bromsen sitter på utsidan av fästet (ska sitta inuti fästet), då går staget kant-i-kant med däcket.
Kan du mäta gaffelbenen, är lite nyfiken eftersom jag har en 750R -88 gaffel och den är lite kort trots att jag dragit ner benen 10 mm.
Kolla om hjulet sitter mitt i svingen, jag tror att det ska vara mindre avstånd till däcket på höger sida. Svingen är väl lite assymetrisk? Annars kommer hjulet att sitta fel i sidled.
Jag har sett dom som bankar lite i svingen också ( bara det inte är min).
Bromsstaget är inget problem. Jag använder två kullänkar (?) och ett påsvetsat fäste i svingen.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
bippen skrev:
Kan du mäta gaffelbenen, är lite nyfiken eftersom jag har en 750R -88 gaffel och den är lite kort trots att jag dragit ner benen 10 mm.

770mm
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bippen skrev:
... Kolla om hjulet sitter mitt i svingen, jag tror att det ska vara mindre avstånd till däcket på höger sida. Svingen är väl lite assymetrisk? ...
Är den? Jag utgick från att den är symmetrisk och placerade alltså hjulet mitt i enligt främre änden på svingen, dvs vid däckets skuldror.
Men jag har massor av luft på höger sida om fälgcentrum, får plats massor av hejdare där! :))
Säkert över 50 mm (minnesbild) till höger om fälgens kullager.
Menar du att man ska utgå från att centrera fälgen i svingens bakkant? Jag gjorde inte det eftersom man inte vet var fälgens centrum är i sidled. Fälgarna är ju asymmetriska i centrum = man kan ju inte säkert utgå från fälgens kullager och med säkerhet tro att dessa sitter symmetriskt. Eller kan man det?
Jag ska mäta mer ikväll. Och ta med kameran. _med_ minneskort! :))
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Enda sättet att veta om bakhjulet är centrerat är att kontrollmäta så hjulen är i linje, antingen med dyra hjälpmedel eller det klassiska sättet med långt snöre.
Det är ett pilligt jobb, men skönt att veta säkert att grejerna sitter rätt !
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur veta att framhjulet står exakt rakt?
Dvs när man ska centrera bakhjulet efter framhjulet måste man ju veta att gaffeln pekar _exakt_ rakt fram.
Visst kan jag sätta mig på knarren och vrida styret framåt men _exakt_ rakt fram...
En enda grad åt ena hållet så hamnar ju baktofflan (centrerad efter den där felaktiga graden) rejält snett.

Å andra sidan vet jag inte hur känsligt det är att hjulen sitter _exakt_ i linje.
Självklart ska man sträva efter exakthet men märker man skillnad på 1 eller 10 mm offset? Dvs var går gränsen för vad man märker?

Edit:
Förutsatt att jag _vet_ att bakhjulet pekar rakt fram (oberoende av förskjutning i sidled) så kan jag ju alltid mäta offset sidledes. Men de där märkena i svingen som markerar position känns inte så exakta att linea upp bakhjulet med. Dvs 0,5 mm fel på ena sidan så pekar bakhjulet en hel del fel likförbannat. Men jag ska testa ikväll med plank etc. I´ll be back!
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
bakhjulskoll

Är du ensammen "palla" upp MC:n under motorn så den står rakt(får ej bli ivägen för snöret)
Är ni två får den ena sitta på MC:n.

CENTRUM KOLL
Tejpa fast ett snöre mitt på bakdäckets slit ytan (kl.4-5 från drevet sett) Ställ dej bakom MC:n och håll upp snöret spänt. Får du en raklinje mellan "styraxeln" och sadellåset är däcket i mitten.

KOLL ATT DÄCKET STÅR RAKT
Låt snöret sitta kvar. Ställ dej framför MC:n spänn snöret,för snöret mot eller från framdäcket tills snöret nuddar i bakdäcket (kl.7-8) mät avståndet mellan framdäcket och snöret. Gå runt MC:n och kolla andra sida, jämför resultaten så vet du åt vilket håll bakdäcket pekar

LASER = LYXSNÖRE
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top