suzuki skrev:Hej! Någon som vet var man köper offset-drev 17kugg 530kedja.Ska sitta på en GSX-motor -82.
Det enda du kan förutsätta är nog att svingupphängningen är centrerad i ramen. Då kan du loda centrum och därifrån centrera hjulet för att se vad som får plats. Svingen är förskjuten för att ge plats för kedjan.Robban_C skrev:Är den? Jag utgick från att den är symmetrisk och placerade alltså hjulet mitt i enligt främre änden på svingen, dvs vid däckets skuldror.
Biker66 skrev:Hmm...har hört om kawadrev med rätt splines i 630, aldrig till 530....vore kul om det var så !
Vilken kawamodell ska man titta efter ?s
GPZ 750 tror att det är -83-84 ca 6mm offset ,men det är 630 delning.
Har åkt med det med en breddad R -86 fälg.
Funkade bra på den tiden.
Har ett 13 kuggs drev med 5/8 offset liggandes om nån är intresserad,630.
Blir otroligt rappt.
Åfan. Då kunde dom ju ha passat på att förskjuta ordentligt! )bippen skrev:... Svingen är förskjuten för att ge plats för kedjan ...
Från 84 har dom fyrkantiga ramrör ist för runda.På motorsidan är toppen lite annorlunda i ventilkåpsutförandet.Es har halvkåpa medans ef har helkåpa.Sen e det ju en massa smådetaljer som skiljer oxå.jolio skrev:Funderar på att pga, försäkringarna gå och köpa en gammal suzuki
skulle gärna höra vad ni har för synpunkter för/emot
vad gäller dom gamla gsx1100 till 83 i jämförelse med
en 84ás ef, har ingen erfarenhet själv av 84-es
jocke
suzuki skrev:Har pratat med några mc-försäljare om dom säljer offset-drev men bara fått svaret nej.Någon som vet någon firma som säljer eller någon som kanske har ett till salu (530 15-16kugg).ilken sorts låsmutter ska man ha ,har sett 2st olika varianter.
Fram tom 83 har dom synliga stötdämpare ( en på varje sida), som en riktig motorcykel ska ha.jolio skrev:Funderar på att pga, försäkringarna gå och köpa en gammal suzuki
skulle gärna höra vad ni har för synpunkter för/emot
vad gäller dom gamla gsx1100 till 83 i jämförelse med
en 84ás ef, har ingen erfarenhet själv av 84-es
jocke
Robban_C skrev:Senaste rapport om 6" baktoffla:
Problemet med byte av bakhjul ligger ju alltså i att centrera fälgen. Att rikta den framåt är ju inga problem men den ska ju gärna sitta i centrum också. Och problemet låg ju alltså i att definiera centrum på hojen. Snöre styrhuvud->kutslås var ju en variant.
Men jag ställde hojen rakt (vattenpass på bakramen) och hängde ett litet lod i var yttersida av bakramen direkt bakom stötdämparna. Sen mätte jag mot fälgkanten. Detta borde vara ett rätt exakt mått om man utgår från att bakramen är symmetrisk och i våg relaterat resten av hojen (vilket den verkar vara). Det trista är att även med denna metod verkar min fälg vara centrerad = får inte dit kedja utan att ändra ramen i framkant (vertikala ramrören). :-((
Och jag som sålde min 5,5" bakfälg!
Till råga på allt fick jag lossa bakdämparna något för att lodsnöret (sytråd) skulle hänga fritt rakt ned. Då visar det sig att förre ägaren tydligen fått slut på M10 x 1,25 mutter till bakdämparna. Och alltså har den @£€{ tomten dragit dit en M10 x 1,5 mutter istället! Gängor åt helvete alltså! Så nu åker jag på att tillverka nytt fäste och byta ut det gamla! Faan!
Tänk att en liten gänga kan förta så mycket lust och ambition!
Har svarvat av drevnavet så att jag bara har nån millimeter eller så mellan kedja och däck. Och nån eller ett par millimeter mellan drev och stötdämparfjäder (kan ju skilja mellan olika dämpare), kedjan får med andra ord inte plats utan utflyttning av stötdämpare.KatanaKurre skrev:Vad har du för avstånd mellan kedja och däck, minska avståndet så myck det bara går. ...
Tjena Robban_C,Robban_C skrev:Och använda offsetdrev.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |