Kurre:
Jag har tänkt på följande varianter:
Däckets skuldra (övergången, "hörnet", mellan däckssidan och mönsterytan) kan man alltid kapa 3-4 mm med kapen.
Fälgen kan man ju alltid flytta några millimeter åt höger, det finns gott om plats och det viktiga är ju att fälgen pekar rakt mot framhjulet.
Det börjar bli tunnt gods i drevnavet men det går alltid att svetsa i lite material mellan skruvarna på insidan (gjutningen är ju försänkt mellan skruvarna).
Men är en 530 verkligen smalare än en 630? Jag har för mig att det i stort sett inte skiljer nånting.
Ja, jag har tänkt på det där med original. Men det känns inte jätteviktigt, det är rätt mycket redan som inte är original (dock sånt som går att återställa genom att skaffa fram rätt delar). Men jag har hört talas om att Kat var numrerade. Vet inte om det stämmer men det finns ingen speciell numrering kvar till min knarr i alla fall. Självklart går ju en modifierad ram också att återställa men det är ju så att säga en större operation.
Jon_G:
Återigen utan att veta exakt hur det ser ut. En sån där kant som är innanför lagren bearbetas oftast genom svarvning i en fräsmaskin, man använder ett ursvarvningsverktyg (dvs ett roterande svarvstål). Rätt knölig operation som kräver en lite större (högre) fräsmaskin eftersom svingens bredd + höjden på ursvarvningsverktyget blir ju säkert typ 3-400 mm tillsammans.
Har man en riktig verktygsfräs så kan man ju oftast vinkla spindeln kors och tvärs. Då kan det lösa sig även i en mindre maskin genom att lägga svingen med tvärröret (dvs lagren) längs med bordet och vinkla spindeln horisontellt längs bordet. Lättare att spänna upp svingen stadigt också.
Men som sagt, jag vet inte exakt hur det ser ut.
Den enkla varianten är ju att fräsa ur kanten lite med en geting och roterande fil, inte lika elegant men _mycket_ enklare.