Katana och GSX 1100-tråden

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
:tomten GODHJUL allihopa och ta det lugnt med "glöggen", hälsning från ett snöigt Dalarna.
( :kocko själv ska man iväg och jobba eftermiddag :kocko )
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
LillOrvar skrev:
Hur mycket ska man kunna varva en std. GSX motor -84?

Enligt boken är det 9000 rpm, men hur mycket vågar man varva den i praktiken?
Hej och tack för senast.
Kolla tidigare i denna tråd, vet att det diskuterades. Det är ingen mening att varva mer än max ca 9,5 om man inte har vassa kammar.
Problemen kan uppstå som för mig om växeln hoppar ur, samtidigt var det nån med turbo på fullt tryck vid missad växling som klarat sig utan skador. Men jag tror att man reagerar snabbare vid växling än när man håller fullt och inte är förberedd.
Har numera Dyna2000 inställt på max 10, tror att Peter har 10 också. När jag bänkade visade det sig att varvräknaren visade 500 för lite.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Hmmm...Tänk om denna tråd vore uppdelad i alla områden den har behandlat, skulle vara ett FINT uppslagsverk!

Jag som inte kan speciellt mycket om denna GSX motor, kan nån förklara detta med dom rakskurna drevens storlekar på veven? 750 o 1100....är det speciellt antal kuggar på dragrace vevarna? Vad betingar en GSX 1100 Falicon vev inkl. Falicon stakar o "lilla" drevet för pris?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bippen skrev:
...samtidigt var det nån med turbo på fullt tryck vid missad växling som klarat sig utan skador. ...
Japp. Jag. Jag tror att jag har klarat motorn tack vare att jag har distans under cylinderfoten = ett par mm extra mellan kolvar och ventiler. Dessutom sitter det _eventuellt_ hårdare ventilfjädrar i toppen men detta är jag inte helt säker på eftersom jag inte har satt ihop toppen själv. Men det låter bra illa när man missar växeln, jag lovar!
Jag brukade varva min motor till 9-10 000 rpm. 10 000 rpm på högsta växeln = ca 250 km/h (en kugg mindre på främre kedjedrevet). Ville inte varva mer eftersom det var sånt liv under tanken (en turbo ljuddämpar bra vilket gör att det mekaniska hörs mer). Men den accade bra även då, hade säkert toppat 40-50 km/h mer om jag bara vågat hålla i längre men man vill ju inte när man inte vet hur knotan är hopsatt.

Jag har hört att de som åker dragracing (endast dragracing) varvar 14 000 rpm med våra gamla motorer. Men de byter väl säkert ventilfjädrar titt som tätt. Och kanske åker med lättare ventiler?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tjena Wibbe !!

En av fördelarna som jag lärt mig med att ha lilla drevet och få utv 2,15 istället för orginalets är att vevaxeln får mindre påfrestning (är väl därför som pro-stock nissarna kör med det. :D )
Angående priset på en sån vev har jag ingen anning, vad har den suttit i ?
Pro-stock åkarna tar några tusen för sina vevar efter att dom gått en 60 repor.

Angående Varvstopp
Jag växlar min på 10250-500 men har stoppet satt på 11500 och det klipper man imellan åt...*flin*... kör med G8/G5 kammar och hårdare fjädrar.


Wibbe skrev:
Hmmm...Tänk om denna tråd vore uppdelad i alla områden den har behandlat, skulle vara ett FINT uppslagsverk!

Jag som inte kan speciellt mycket om denna GSX motor, kan nån förklara detta med dom rakskurna drevens storlekar på veven? 750 o 1100....är det speciellt antal kuggar på dragrace vevarna? Vad betingar en GSX 1100 Falicon vev inkl. Falicon stakar o "lilla" drevet för pris?
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
LillOrvar skrev:
Hittade lite tidigare diskuterade intressanta ämnen..

Såg att fler hade problem med fladdrande oljetryck, har själv problemet att:

om motorn är varm, oljetemp 100 grader eller mer och jag står på tomgång ett tag t.ex ett rödljus så är allt OK.

Om jag sen drar iväg lite häftigt så försvinner oljetrycket för ett par sekunder, oljetrycket kommer tillbaka om jag frikopplar och varvar lite.

På tomgång eller vid övrig körning har jag aldrig haft problem med oljetrycket.

Har provat med att byta o-ring i pumpen, bytt oljetrycksgivare, haft både lite och mycket olja i motorn.

Tänkte montera 750- oljepumpsdrev.

Läste att man kunde vända insuget till oljepumpen.

Någon som råkat ut för samma sak? tips?

Frågan är om detta spelar någon roll, det är ju inga glidlager i motorn. Själv har jag klarat mig ifrån det (verkar inge kul), kan det bero på 750-dreven. Nån som vet?
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej alla,

Prova att vända på växelföraren så att man får tvåan nedåt, då kan man stampa i tvåan rejält utan att få i den halvt (dock en varning om att tänka till på att man har flyttat om växellägena...)

/ Kat-Man

LillOrvar skrev:
Hej igen bippen,

Har utan framgång försökt hitta varvtalsdebatten på den här tråden (läste faktiskt alla sidor från början).

Hur som helst räcker svaret max. 10 000 rpm i praktiken.

Motorn med exportkammar som jag har, "vill" varva mer än 9000 rpm och utan varvstopp är det lätt att man gasar lite för mycket...

Har själv råkat ut för att tvåan kan hoppa vid ca 8500 rpm, (då varvade det nog lite mer än 10 000 rpm) trodde dock det berodde på att jag inte lagt i växeln ordentligt.

Tvåan har bara hoppat om jag inte fört växelspaken "ända upp" när jag lagt i tvåan, annars hoppar den inte.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
RPM lover skrev:
Tjena Wibbe !!

En av fördelarna som jag lärt mig med att ha lilla drevet och få utv 2,15 istället för orginalets är att vevaxeln får mindre påfrestning (är väl därför som pro-stock nissarna kör med det. :D )
Angående priset på en sån vev har jag ingen anning, vad har den suttit i ?
Pro-stock åkarna tar några tusen för sina vevar efter att dom gått en 60 repor.

OK, vet inte riktigt hur mycket denna vev gått, men tackar så mycket för info!
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
HEj LillOrvar,

Jag har flimrande oljetryckslampa vid hård inbromsning, misstänker att jag har en vänd insugstratt på pumpen, det känns iallafall skönt att inte ha flimmer vid acceleration, då trycket behövs som mest.

/Kat-Man

LillOrvar skrev:
Hittade lite tidigare diskuterade intressanta ämnen..

Såg att fler hade problem med fladdrande oljetryck, har själv problemet att:

om motorn är varm, oljetemp 100 grader eller mer och jag står på tomgång ett tag t.ex ett rödljus så är allt OK.

Om jag sen drar iväg lite häftigt så försvinner oljetrycket för ett par sekunder, oljetrycket kommer tillbaka om jag frikopplar och varvar lite.

På tomgång eller vid övrig körning har jag aldrig haft problem med oljetrycket.

Har provat med att byta o-ring i pumpen, bytt oljetrycksgivare, haft både lite och mycket olja i motorn.

Tänkte montera 750- oljepumpsdrev.

Läste att man kunde vända insuget till oljepumpen.

Någon som råkat ut för samma sak? tips?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
LillOrvar skrev:
...Kan man inte ha en insugspip framåt och en bakåt?...
Kommer troligen att resultera i att lampan lyser i båda fallen. Pumpen suger ju luft både bakåt och framåt i så fall.

På gamla Kawor (Z, GPZ etc) gjorde man visst trapdoor, dvs en lucka i tråget som öppnar åt vid bromsning och stänger vid acc, på så sätt får man alltid oljan framåt (pumpen sitter långt fram). Kan det vara något att apa efter? Jag har inte koll just nu på hur tråget ser ut.

Har också sett nån gång på nån bil en ledad oljepickup som kunde följa oljan men det verkar krångligt.

Bränsletankar till radiostyrda modelllflygplan har pickupen på en slang som följer bränslet = levererar alltid soppa vare sig man flyger rättvänt eller upp-och-ner men även det verkar krångligt.

Jag tror på principen med trapdoor.
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Oljelampa

HEj,

Jo det verkar vara ett vanlig åkomma med lampan fladdrande, jag har iallfall märkt att med för lite olja i motorn så flimmrara min lampa mer frekvent, men detta alltid vid hård inbromsning, vilket jag är glad för.

Jag skulle nog prova att vända oljepumpsinsug bakåt så att man iallafall slipper flimmer/lysande lampa vid acc.

Konstigt nog har jag aldrig råkat ut för lampflimmer på min originalare, är det detta ett trimfenomen?

Kat-Man


/Kat-Man

LillOrvar skrev:
Hej Katanamannen,

Hmm...

Det verkar som att man måste välja mellan att ha oljetryck antingen vid accelaration eller vid inbromsning??

Kan man inte ha en insugspip framåt och en bakåt?

Eller montera ytterligare en pip?

Edit:

BTW:

Min oljetryckslampa flimmrar inte vid acceleration den Lyser med full kraft.
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ang. oljetryck

Ett litet tips i diskutionen. Man kan bocka rören till oljesilenså att mynningarna på rören blir paralellt med tråget, så suger pumpen mindre luft. Originalt så ligger rörens översta del minst 20mm från tråget. Men våra motorer behöver knap något oljetryck.
"Gurun" Marklund berättade en gång om en kille som tappade oljepluggen (med en trasig oljetryckslampa) så motorn gick torr. Gissa hur långt han kom efter att oljespåren på asfalten slutade? Och vad fick han för skador på motorn?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
KatanaKurre:
>Och vad fick han för skador på motorn?
"Endast" skadade kamlagerlägen? Resten är ju rullagrat.

Katana-mannen:
>Konstigt nog har jag aldrig råkat ut för lampflimmer på min originalare, är det detta ett trimfenomen?
Kanske påverkas av oljetempen? Trimmat är ofta varmare -> lägre oljeviskositet -> lägre oljetryck.
Eller av "mängden" oljeflöde. Det jag tänker på är att det är vanligt med separat toppsmörjning. Detta gör att mer olja är i omlopp i motorn = nivån kanske sjunker lite mer under drift än på en originalare?

Edit: Vika ner rören verkar ju sunt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Då jag åkte racing med en Alfa Romeo för många år sen så kopplade jag tändningen via en oljetrycksgivare. Inget oljetryck = stopp i maskin. Vem f*n orkar/hinner sitta o glo på en oljetrycksmätare när man har fullt upp med att hinna ifatt han framför?
En slang började läcka vid ett tillfälle (sönderbränd mot grenrör) på Knutstorp. Efter en stund stannade motorn "oförklarligt", dock helt utan skador, detta trots höga varvtal etc.
Men en sån lösning kräver att startmotorn orkar ge så mycket varvtal att man får oljetryck vid startmotorgång + riktigt het olja annars får man inte igång knotan varm. Alternativt kopplar man tändning via startmotor för att få liv i liket innan man fått oljetryck.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Garage bild

Rätt Robban_c. Två kamöverfall på avgas efter 8km utan olja.

R.P.M Lover duger ordningen nu då?
 

Bifogat

  • Garaget.JPG
    Garaget.JPG
    78.8 KB · Visningar: 261
Last edited:

The dinosaur

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Malmö
Hoj
GSX 1100 (1428) 81:a
Äntligen har jag hittat "likasinnade" och tydligen både duktiga/avancerade GSX-fanatatiker. Jag har många frågor jag vill ha svar på men börjar med att höra om någon vet hur "grova" grenrören ska va om jag vill sätta en turbo på min GSX 1428 och även vilken turbo som är lagom (vill inte bara ha en dj-la massa hästar på toppvarv).
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Välkommen!

The dinosaur skrev:
Äntligen har jag hittat "likasinnade" och tydligen både duktiga/avancerade GSX-fanatatiker. Jag har många frågor jag vill ha svar på men börjar med att höra om någon vet hur "grova" grenrören ska va om jag vill sätta en turbo på min GSX 1428 och även vilken turbo som är lagom (vill inte bara ha en dj-la massa hästar på toppvarv).

Välkommen!
1428cc och Turbo en kompis till mig hade ett sådant bygge eller rättare sagt har ett sådant bygge men tyvärr så är det insomnat på grynd av tidsbrist. Det var ett ganska avanserat bygge i slutet, med Haltec-insprutning mm.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top