Katanapilot
Loud pipes save lives
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Katanapilot skrev:Hoppas att tomten kommer med många hårda paket till alla.
Hej och tack för senast.LillOrvar skrev:Hur mycket ska man kunna varva en std. GSX motor -84?
Enligt boken är det 9000 rpm, men hur mycket vågar man varva den i praktiken?
Japp. Jag. Jag tror att jag har klarat motorn tack vare att jag har distans under cylinderfoten = ett par mm extra mellan kolvar och ventiler. Dessutom sitter det _eventuellt_ hårdare ventilfjädrar i toppen men detta är jag inte helt säker på eftersom jag inte har satt ihop toppen själv. Men det låter bra illa när man missar växeln, jag lovar!bippen skrev:...samtidigt var det nån med turbo på fullt tryck vid missad växling som klarat sig utan skador. ...
Wibbe skrev:Hmmm...Tänk om denna tråd vore uppdelad i alla områden den har behandlat, skulle vara ett FINT uppslagsverk!
Jag som inte kan speciellt mycket om denna GSX motor, kan nån förklara detta med dom rakskurna drevens storlekar på veven? 750 o 1100....är det speciellt antal kuggar på dragrace vevarna? Vad betingar en GSX 1100 Falicon vev inkl. Falicon stakar o "lilla" drevet för pris?
LillOrvar skrev:Hittade lite tidigare diskuterade intressanta ämnen..
Såg att fler hade problem med fladdrande oljetryck, har själv problemet att:
om motorn är varm, oljetemp 100 grader eller mer och jag står på tomgång ett tag t.ex ett rödljus så är allt OK.
Om jag sen drar iväg lite häftigt så försvinner oljetrycket för ett par sekunder, oljetrycket kommer tillbaka om jag frikopplar och varvar lite.
På tomgång eller vid övrig körning har jag aldrig haft problem med oljetrycket.
Har provat med att byta o-ring i pumpen, bytt oljetrycksgivare, haft både lite och mycket olja i motorn.
Tänkte montera 750- oljepumpsdrev.
Läste att man kunde vända insuget till oljepumpen.
Någon som råkat ut för samma sak? tips?
LillOrvar skrev:Hej igen bippen,
Har utan framgång försökt hitta varvtalsdebatten på den här tråden (läste faktiskt alla sidor från början).
Hur som helst räcker svaret max. 10 000 rpm i praktiken.
Motorn med exportkammar som jag har, "vill" varva mer än 9000 rpm och utan varvstopp är det lätt att man gasar lite för mycket...
Har själv råkat ut för att tvåan kan hoppa vid ca 8500 rpm, (då varvade det nog lite mer än 10 000 rpm) trodde dock det berodde på att jag inte lagt i växeln ordentligt.
Tvåan har bara hoppat om jag inte fört växelspaken "ända upp" när jag lagt i tvåan, annars hoppar den inte.
RPM lover skrev:Tjena Wibbe !!
En av fördelarna som jag lärt mig med att ha lilla drevet och få utv 2,15 istället för orginalets är att vevaxeln får mindre påfrestning (är väl därför som pro-stock nissarna kör med det. )
Angående priset på en sån vev har jag ingen anning, vad har den suttit i ?
Pro-stock åkarna tar några tusen för sina vevar efter att dom gått en 60 repor.
LillOrvar skrev:Hittade lite tidigare diskuterade intressanta ämnen..
Såg att fler hade problem med fladdrande oljetryck, har själv problemet att:
om motorn är varm, oljetemp 100 grader eller mer och jag står på tomgång ett tag t.ex ett rödljus så är allt OK.
Om jag sen drar iväg lite häftigt så försvinner oljetrycket för ett par sekunder, oljetrycket kommer tillbaka om jag frikopplar och varvar lite.
På tomgång eller vid övrig körning har jag aldrig haft problem med oljetrycket.
Har provat med att byta o-ring i pumpen, bytt oljetrycksgivare, haft både lite och mycket olja i motorn.
Tänkte montera 750- oljepumpsdrev.
Läste att man kunde vända insuget till oljepumpen.
Någon som råkat ut för samma sak? tips?
Kommer troligen att resultera i att lampan lyser i båda fallen. Pumpen suger ju luft både bakåt och framåt i så fall.LillOrvar skrev:...Kan man inte ha en insugspip framåt och en bakåt?...
LillOrvar skrev:Hej Katanamannen,
Hmm...
Det verkar som att man måste välja mellan att ha oljetryck antingen vid accelaration eller vid inbromsning??
Kan man inte ha en insugspip framåt och en bakåt?
Eller montera ytterligare en pip?
Edit:
BTW:
Min oljetryckslampa flimmrar inte vid acceleration den Lyser med full kraft.
The dinosaur skrev:Äntligen har jag hittat "likasinnade" och tydligen både duktiga/avancerade GSX-fanatatiker. Jag har många frågor jag vill ha svar på men börjar med att höra om någon vet hur "grova" grenrören ska va om jag vill sätta en turbo på min GSX 1428 och även vilken turbo som är lagom (vill inte bara ha en dj-la massa hästar på toppvarv).
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |