Katana och GSX 1100-tråden

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nu blev jag fundersam och undrar om nån av er kan ge svar.

Jag letade efter en mätare till katana och hittade en men kolla skalan.
Den går bara till 140km/h.
Vad tusan har den suttit på för hoj?
 

Bifogat

  • katanamätare.jpg
    katanamätare.jpg
    21 KB · Visningar: 159

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Det räcker, man får ju inte köra mer än 110.
Skämt åsido, är inte detta nåt amerikanskt för att inte locka till fortkörning. Har för mig att det gäller deras bilar också.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
bippen skrev:
Det räcker, man får ju inte köra mer än 110.
Skämt åsido, är inte detta nåt amerikanskt för att inte locka till fortkörning. Har för mig att det gäller deras bilar också.
I ofs har du rätt i det men det lägger vi åt sidan.
Jo. Den är amerikansk men vad jag vet så fanns dessa bara på 750, 1000 och 1100 katana och dom gick väl fortare än så allihop...
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag hittade också två hojar när jag letade delar.

Kolla i annonserna. En kompis till mig i Florida tipsade.

AE. Jackan var snygg....
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ta ur motorblock

Tjena killar,
Har någon bra tips hur man ska gå tillväga för att fräsa ur motorblocket för större foder? Problemet är att jag har inte någon cylinder än att malla av.
Provade igår att märka en cirkel på 91mm från centrum mellan pinnbultarna, men såg att fodrena måste troligtvis sitta något offset iförhållande till pinnbultarna. Hittar ingen ritning på nätet på detta. Kanske det är så att man måste ha en cylinder för att se vart man ska ta ur?
/ Gradin
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
:tummenupp
Gradin skrev:
Tjena killar,
Har någon bra tips hur man ska gå tillväga för att fräsa ur motorblocket för större foder? Problemet är att jag har inte någon cylinder än att malla av.
Provade igår att märka en cirkel på 91mm från centrum mellan pinnbultarna, men såg att fodrena måste troligtvis sitta något offset iförhållande till pinnbultarna. Hittar ingen ritning på nätet på detta. Kanske det är så att man måste ha en cylinder för att se vart man ska ta ur?
/ Gradin

Du kan ju använda en cylinderfots packning, som du tar upp till 91mm och ha som mall. Men 91mm?? det blir mycke cc. :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Första gången jag fräste ur ett block (Kawpuffran till min Bimota) så gjorde jag det på en höft i pelarborrmaskinen men ett enklare ursvarvningsverktyg. Jag svarvade med "tight" diameter, provmonterade, svarvade på nytt efter att ha flyttat bordet några tiondelar osv tills cyl ramlade ner.
En vecka senare hittade jag en 1428 så då blev det att göra om jobbet men jag gjorde det faktiskt med en geting den gången. Snabbare men inte lika elegant.
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
KatanaKurre skrev:
:tummenupp

Du kan ju använda en cylinderfots packning, som du tar upp till 91mm och ha som mall. Men 91mm?? det blir mycke cc. :tummenupp
Det låter som en bra idé. Att man inte tänkte på det. Hoppas man har en gammal packning liggandes bara. Tack för tipset.
Har inte bestämt mig för kubiken än, men det är nog lika bra att gröpa ur för ngt stooort..
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Matte GC skrev:
I ofs har du rätt i det men det lägger vi åt sidan.
Jo. Den är amerikansk men vad jag vet så fanns dessa bara på 750, 1000 och 1100 katana och dom gick väl fortare än så allihop...

I USA fanns tidigare en lag att hastighetsmätaren inte fick gå längre än till 85 mph den lagen är dock borttagen sen ett antal år.

"The bikes with the 85 speedo go just as fast as the others, the 85 mph speedo was found to be very dangerous, cause the rider didn't have a clue how fast they were going when above 85, especially dangerous in curves. The law was removed in 1983, and all went back to reasonable speedos. Speedo had no affect on how fast the bike would go"
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Garagebild

Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.
 

Bifogat

  • Martini.jpg
    Martini.jpg
    136.9 KB · Visningar: 255

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
AAAaaaaarrghhhhh, nu ångrar jag ännu mer att jag tipsade dig om den där ramen... :mad:
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
chrille_08 skrev:
Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.

Ser jäkligt fin ut!

/Kenneth
 

Bifogat

  • TrottleHouse.jpg
    TrottleHouse.jpg
    35.4 KB · Visningar: 173

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
chrille_08 skrev:
Bryter tystnaden med en liten uppdatering på min "Frankenstein" Suzuki vs. MotoMartin. Är istort sett komplett nu. "Bara" styrstopp och elsystem kvar att bygga :yoparty Och karossen förstås som skall slipas spacklas slipas spacklas slipas spacklas.....puh.

En liten reaktion bara..
Dom där filtren tillsammans med dom vaccum förgasarna är ingen vettig kombo. Jag fick det i af aldrig att funka. byt ut dom mot en uppsättning RS 36ór så får du ett mindre mirakel i förändring.

Annars är det mycket härlig nostalgi över hela bygget.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top