Byta sving bakhjul, ryckutjämnare m.m.
Hej,
jag har fått lite frågor om att byta bakhjul sving m.m. och vad som kan passa.
Ett bra tips är att titta på
http://web.telia.com/~u92104830/trix.htm där står mycket matnyttigt sammanställt när det gäller hjul, bromsar, skivor, ok m.m.
Jag har sammanfattat lite av mina erfarenheter nedan.
Sving:
Saker som uppenbart inte passar när man står där med den nyinskaffade svingen (i mitt fall en GSXR 750 -91) i sin hand är:
1) den är ~6mm för bred
Åtgärd: Fram med vinkelslipen och slipa ur 3mm på varje sida av ramen. Handfila det sista så att det blir vinkelrät.
2) svinglagringen är avsedd för en grövre axel än vad GSX har.
Åtgärd: Byt ut GSXR'ens inre lagerbanor mot GSX'ens. Passar rakt av. Ta också tätningsbrockorna från GSX'en. Gör ett par "bussningar" av plåt och stoppa in i distansröret så att den centrerar någolunda på den tunnare svingaxeln.
3) stötdämparna passar inte.
Åtgärd: Skall man inte använda länkaget för centraldämpare så är det bara att plocka fram bågfil och vinkelslip igen. Gör nya fästen för stötdämparna och låt någon svetsa fast dessa.
4) kedjeskyddet får inte plats pga att stötdämparen "slickar" kedjan.
Åtgärd: Tja det är bara att börja snickra igen. Själv hittade jag ett kedjeskydd i aluminium från någon Kawasaki som jag kapade i två delar. En före och en efter stötdämparen.
5) bakbromsens huvudcylinder måste flyttas eftersom svingen fyller upp hela utrymmet till ramen.
Åtgärd: Jag satte min på fästet till passagerarfotpinnarna.
Övrigt: Min GSXR 750 -91 sving är exakt lika lång som orginal, 1100-ans är längre.
Bakhjul samt få kedjan att spåra (med 630-kedja):
Jag använde bakhjul + broms från GSXR 750 -90.
Köp ett drev till Kawasaki GPZ 750 Unitrac -86 (6mm offset).
Lägg den 4mm tjocka bricka som behövs för att köra med piratdrev bakom. Nu är kedjan utflyttad 10mm.
Om du har GSXR-hjul från 90-94 passar ryckutjämnaren från GSX direkt. Nu har du flyttat in kedjan så nära däcket det går om du använder 180-däck. Kedjan spårar perfekt med ca: 3mm spalt till ram/däck.
Jag vet inte om ryckutjämnaren passar andra årsmodeller, prova innan köp.
Jag kan lägga upp lite detaljbilder så småningom om intresse finns.
/Ingvar