Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jon_G skrev:
2425823 Tror att hojen på bilden har en sk 'Speer heck' och vad jag förstått säljs det som ett kit för komplett ombyggnad av bakdelen.

Det korta svaret är, nej det finns ingen originalsadel undel plasten.

Attans!
Men tack för svaret...


/Uffe



Och Ingvar du har ju snart byggt om min hoj.... Med dom hät tipsen börjar det ju bli svårt att hålla fingrarna i styr, då man ändå måste "operera" en del. Det som saknas är väl vilken framända som är bäst o mest "bolton":D

/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Katana org skrev:
2426169 Attans!
Men tack för svaret...


/Uffe



Och Ingvar du har ju snart byggt om min hoj.... Med dom hät tipsen börjar det ju bli svårt att hålla fingrarna i styr, då man ändå måste "operera" en del. Det som saknas är väl vilken framända som är bäst o mest "bolton":D

/Uffe
Jag använder en gaffel från GSXR 750 -89. Den anses vara lite kort men kan lätt "förlängas" en aning om man har tillgång till svarv, för mig funkar den dock bra. 1100-gaffeln är lite längre.
Ett tips bara, om du har möjlighet så köp en hel framända med gaffel, hjul, bromsar, skärm, vajerdrivning m.m. Även om det verkar dyrt vid inköpstillfället kan jag nästan garantera att det lönar sig i slutändan. För att inte tala om allt strul du slipper. Jag tror att alla Suzuki 80 och 90-talsgafflar passar rakt av.

/Ingvar
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
IngvarB skrev:
2425726 Jo jag glömde en sak, om du skaffar en Suzuki GSXR 5,5" fälg från -90 till -94 så passar ryckutjämnaren från ditt orginalbakhjul. Flytta över den ryckutjämnaren till den nya fälgen så kommer kedjan att komma närmare däcket ock kedjan spårar perfekt med den tidigare nämda utflyttningen av framdrevet. Ett 180-däck kommer att hamna ett par millimeter innanför kedjan. Också värt att notera är att alla "180-däck" är lite olika breda. Jag kör nu med Dunlop D208, det däcket måste man frisera lite i kanten för att gå fritt från kedjan. Andra däck jag provat har gått fria utan frisering.
Om du behöver "svarva av" en bit av däckkanten är min medod att helt enkelt hålla ett (vasst) stämjärn vinkelrät mot däckkanten med svingen som stöd ock sedan bara snurra hjulet ett par varv med handkraft. Resultatet blir som fabriksgjort.

Med 17" hjul och 15 kugg i framdrev blir det inte direkt någon touringutväxling. Man kan använda GSX 750 bakdrev som har 41 kugg. Den kommer att varva ca:4100 vid 100 km/h.

/Ingvar


Tackar för infon.Det sitter en originalfälg breddad till 5,5 (enl säljaren,jag har inte mätt)tum bak på hojen.Jag har dock bara 150 däck på.
Får nog skaffa det framdrevet som du tipsade om.

/Ron Dell
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
toppkåpa, den svarta modellen...

Hej, jag är inte säker på om det heter så men, jag letar efter en topplockskåpa för min skönhet. Jag hade en liggande på hyllan men passade förståss inte på topplocket när jag skulle sätta på det. Jag antar att det finns två olika modeller att gå på. En silver som är från 82 och en svart som är nyare, (rätta mig om jag har fel :)) Är det någon som har en sådan liggandes? Finns det något enkelt sätt att se vilken kåpa jag har på hyllan? det är ju nästan bara skruvhålen som är annorlunda.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
man_dizel skrev:
2428661 Hej, jag är inte säker på om det heter så men, jag letar efter en topplockskåpa för min skönhet. Jag hade en liggande på hyllan men passade förståss inte på topplocket när jag skulle sätta på det. Jag antar att det finns två olika modeller att gå på. En silver som är från 82 och en svart som är nyare, (rätta mig om jag har fel :)) Är det någon som har en sådan liggandes? Finns det något enkelt sätt att se vilken kåpa jag har på hyllan? det är ju nästan bara skruvhålen som är annorlunda.
Den svarta motorn av den "gamla" modellen kom -83. Innan dess var alla silverfärgade. Redan -84 kom ju 1150 som iofs också är svart men som främsta attribut har en annan topp med en helt annorlunda ventilkåpa. På den "gamla" motorn kom det till några nya skruvar runt kamkedjetunneln -82 tror jag det var.

Tittar man på din avatar, ser man att du har en topp (eller hel motor) från en 1150 -84 eller nyare.
/Ingvar
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
IngvarB skrev:
2428822 Den svarta motorn av den "gamla" modellen kom -83. Innan dess var alla silverfärgade. Redan -84 kom ju 1150 som iofs också är svart men som främsta attribut har en annan topp med en helt annorlunda ventilkåpa. På den "gamla" motorn kom det till några nya skruvar runt kamkedjetunneln -82 tror jag det var.

Tittar man på din avatar, ser man att du har en topp (eller hel motor) från en 1150 -84 eller nyare.
/Ingvar
Jo, det som sitter på nu är inte orginal. har för mig att det är 86 - 87a eller nåt. har för mig att det fanns två modeller av den gamla ventilkåpan. Jag har en men den passar tyvärr inte min orginaltopplock. Någon som vill byta? :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
IngvarB skrev:
2426400
Jag tror att alla Suzuki 80 och 90-talsgafflar passar rakt av.

/Ingvar

Jag har för mig att man måste byta "styrstolpen" i nedre gaffelkronan på gafflar från mitten på 90-talet och nyare för att dom ska passa på våra äldre hojjar. Där borde man kunna använda stolpen från orginalkronan. Jag har inte gjort detta själv bara läst om det.
Eventuellt gäller detta endast R-gafflarna. Men det är väl dom som är intressanta att byta till. :D
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
IngvarB skrev:
2415539 Har någon av er förstärkt ramarna enligt t.ex.
http://www.gsx1100.com/site4/tips/frame_bracing.php

Är det värt besväret ?

/Ingvar

Enligt en polare som förstärkte sin Katanaram för några år sedan så blev det skillnad. Jag ska förstärka ramen till min GSX. Förmodligen blir det centralt placerad stötdämpare samtidigt. Dom fästena kan ju hjälpa till att styva upp ramen i mitten beroende på hur man gör.
Samtidigt så kommer man ifrån problemet med att kedjan tar i Öhlinaren när man har ett brett bakdäck.:D
 
Last edited:

Åzell

Flathead Fucker MC
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Timrå
Hoj
2st Katana projekt-38:as HD Flathead Fucker
man_dizel skrev:
2428661 Hej, jag är inte säker på om det heter så men, jag letar efter en topplockskåpa för min skönhet. Jag hade en liggande på hyllan men passade förståss inte på topplocket när jag skulle sätta på det. Jag antar att det finns två olika modeller att gå på. En silver som är från 82 och en svart som är nyare, (rätta mig om jag har fel :)) Är det någon som har en sådan liggandes? Finns det något enkelt sätt att se vilken kåpa jag har på hyllan? det är ju nästan bara skruvhålen som är annorlunda.


Det finns 2st olika bultmönster på 80-83 motorn(på ventilkåpan).
20 och 24 bult har jag för mig.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
katana83 skrev:
2429970 Jag har för mig att man måste byta "styrstolpen" i nedre gaffelkronan på gafflar från mitten på 90-talet och nyare för att dom ska passa på våra äldre hojjar. Där borde man kunna använda stolpen från orginalkronan. Jag har inte gjort detta själv bara läst om det.
Eventuellt gäller detta endast R-gafflarna. Men det är väl dom som är intressanta att byta till. :D

Gaffelkronor från GSXR 750 85-95 och 1100 86-98 passar rakt av förutom styrstoppen som måste modifieras.
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Nu har jag köpt en katana efter att ha varit utan i två år. Det är en 82:a
1260cc som ej var färdimonterad.Men nu är den som smått klar.Det sitter på rs38, exportkammar,portat toplock,gsxr hjul ,framgaffel mm.

På önskelistan finns ormbo,bigblock och en 6,5/17-7 tums fälg + en benzinkran. Man kan ej hålla fingrana i styr ner man har en katana i garaget.
gsxr:en jag åker med tvättar jag knappt det är en 95.a som jag tycker som model är ganska ful om någon vill köpa den är priset 32tk
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
katana3 skrev:
2430697 Nu har jag köpt en katana efter att ha varit utan i två år. Det är en 82:a
1260cc som ej var färdimonterad.Men nu är den som smått klar.Det sitter på rs38, exportkammar,portat toplock,gsxr hjul ,framgaffel mm.

På önskelistan finns ormbo,bigblock och en 6,5/17-7 tums fälg man kan hålla
fingrana i styr


Upp med en bild.... på underverket. Vart vem vilken?
:yoparty

/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Byta sving bakhjul, ryckutjämnare m.m.

Hej,
jag har fått lite frågor om att byta bakhjul sving m.m. och vad som kan passa.
Ett bra tips är att titta på http://web.telia.com/~u92104830/trix.htm där står mycket matnyttigt sammanställt när det gäller hjul, bromsar, skivor, ok m.m.
Jag har sammanfattat lite av mina erfarenheter nedan.

Sving:
Saker som uppenbart inte passar när man står där med den nyinskaffade svingen (i mitt fall en GSXR 750 -91) i sin hand är:
1) den är ~6mm för bred
Åtgärd: Fram med vinkelslipen och slipa ur 3mm på varje sida av ramen. Handfila det sista så att det blir vinkelrät.
2) svinglagringen är avsedd för en grövre axel än vad GSX har.
Åtgärd: Byt ut GSXR'ens inre lagerbanor mot GSX'ens. Passar rakt av. Ta också tätningsbrockorna från GSX'en. Gör ett par "bussningar" av plåt och stoppa in i distansröret så att den centrerar någolunda på den tunnare svingaxeln.
3) stötdämparna passar inte.
Åtgärd: Skall man inte använda länkaget för centraldämpare så är det bara att plocka fram bågfil och vinkelslip igen. Gör nya fästen för stötdämparna och låt någon svetsa fast dessa.
4) kedjeskyddet får inte plats pga att stötdämparen "slickar" kedjan.
Åtgärd: Tja det är bara att börja snickra igen. Själv hittade jag ett kedjeskydd i aluminium från någon Kawasaki som jag kapade i två delar. En före och en efter stötdämparen.
5) bakbromsens huvudcylinder måste flyttas eftersom svingen fyller upp hela utrymmet till ramen.
Åtgärd: Jag satte min på fästet till passagerarfotpinnarna.

Övrigt: Min GSXR 750 -91 sving är exakt lika lång som orginal, 1100-ans är längre.

Bakhjul samt få kedjan att spåra (med 630-kedja):
Jag använde bakhjul + broms från GSXR 750 -90.
Köp ett drev till Kawasaki GPZ 750 Unitrac -86 (6mm offset).
Lägg den 4mm tjocka bricka som behövs för att köra med piratdrev bakom. Nu är kedjan utflyttad 10mm.
Om du har GSXR-hjul från 90-94 passar ryckutjämnaren från GSX direkt. Nu har du flyttat in kedjan så nära däcket det går om du använder 180-däck. Kedjan spårar perfekt med ca: 3mm spalt till ram/däck.

Jag vet inte om ryckutjämnaren passar andra årsmodeller, prova innan köp.

Jag kan lägga upp lite detaljbilder så småningom om intresse finns.

/Ingvar
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
IngvarB skrev:
2432720

Jag kan lägga upp lite detaljbilder så småningom om intresse finns.

/Ingvar

Jag är mycket intresserad av bilder och mer info om detta, spec. om steg 1 & 2!

//Linus

Edit: kanske inte så mycket om steg 1, ganska förståligt:D
 
Last edited:

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Eller välja en Bandit 1200 swing, blir perfekt med hjälp distanshylsor som
gör att den passar på bredden och med GSX,ens swingaxel.
 

Bifogat

  • d1_1_b.jpg
    d1_1_b.jpg
    11 KB · Visningar: 161
  • ib.jpg
    ib.jpg
    14.7 KB · Visningar: 189
  • Katana_01.jpg
    Katana_01.jpg
    62.6 KB · Visningar: 183

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
GSRecycle skrev:
2433626 Eller välja en Bandit 1200 swing, blir perfekt med hjälp distanshylsor som
gör att den passar på bredden och med GSX,ens swingaxel.
Verkar onekligen vara ett bättre alternativ.

/Ingvar
 

Åzell

Flathead Fucker MC
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Timrå
Hoj
2st Katana projekt-38:as HD Flathead Fucker
Hörru GSRecycle!

Vart har du mitt "gamla sidewinder system"??..
Jag hittar inte det på någon av dina bilder!....
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Åzell skrev:
2433948 Vart har du mitt "gamla sidewinder system"??..
Jag hittar inte det på någon av dina bilder!....

Det ligger kvar i lådan!
Provade att montera det på GSXR-motorn men det såg konstigt ut då
R-motorn är smalare än GSX-motorn.

Så är det någon som är sugen på ett GSX Vasse Hasses Sidewinder
så hör av er.:)
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Katana org skrev:
2430704 Upp med en bild.... på underverket. Vart vem vilken?
:yoparty

/Uffe
b
Bild har jag ej men mc finns i stockholm. den var turbomatad förut
det finns bild på oldskoolsidan på den.
Men den ser ej likadan ut nu .Just nu sitter det tank o kåpor som är motivlackerade av terje.aspmö dom är datterade år 1984+ en annan gaffel
från en gsxr750-88 som just nu monteras

Mvh Jannis
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top