Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jag funderar på att byta ut, (den över 20 år gamla!!), bromscylindern till frambromsen.

Är det någon av er som vet vad som passar med tanke på kolvdiameter och utväxling?
Jag antar att deplacementet på cylindern måste vara ungefär det samma som på originalet.
Det finns ju fina radialpumpar från både Nissin och Brembo att få tag i för en rimlig peng,
men passar det?

Bromsoken som sitter på är Nissin 4-kolvs från GSXR 750 -91.

/ Mikael


Suzuki använder 2olika storlekar på kolvarna i bromscylindern, 14mm och 5/8" (15,8mm). Det står på undersidan av bromscylindern vilken du har. Du borde ha en 14mm om den är till Nissin 4kolvsoken. Det är lite klurigt det där med bromsok och bromscylindrar. Jag harv kört med 14mm cylinder till Nissin 4kolvs och Tokico 6kolvok (som skall ha 5/8"kolv) och det har funkat. Men en kompis till mig provade med en 14mm på Tokico 4kolvs (på en GSXR 750 85) och det funkade inte, då köpte han en Brembo radialbromscylinder 19mm och det funkar kanon bra. Själv så har jag åkt med Magura radialbromscylinder med 20mm kov och Tokico 6kolvsok och det har oxå funkat bra.

(jag har en Brembo radialcylinder 19mm tillsalu om du är intresserad)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vad kör Ni med för luftfilter?
Behöver nya till en org. gsx1100 -80 motor.
Hur känsliga är org. fuggarna för induviduella filter?

MVH Linus
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad kör Ni med för luftfilter?
Behöver nya till en org. gsx1100 -80 motor.
Hur känsliga är org. fuggarna för induviduella filter?

MVH Linus
CV förgasare är svåra att att få att gå bra med individuella filter. Att över huvud taget ändra från orginal brukar straffa sig när det gäller CV. Jag hade tidigare en standard GSX 1100 där jag labbade lite med detta. Det slutade med att jag plockade tillbaka orginalgrejorna igen. Men men vet, andra kanske har bättre erfarenheter.

/Ingvar
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Suzuki använder 2olika storlekar på kolvarna i bromscylindern, 14mm och 5/8" (15,8mm). Det står på undersidan av bromscylindern vilken du har. Du borde ha en 14mm om den är till Nissin 4kolvsoken. Det är lite klurigt det där med bromsok och bromscylindrar. Jag harv kört med 14mm cylinder till Nissin 4kolvs och Tokico 6kolvok (som skall ha 5/8"kolv) och det har funkat. Men en kompis till mig provade med en 14mm på Tokico 4kolvs (på en GSXR 750 85) och det funkade inte, då köpte han en Brembo radialbromscylinder 19mm och det funkar kanon bra. Själv så har jag åkt med Magura radialbromscylinder med 20mm kov och Tokico 6kolvsok och det har oxå funkat bra.

(jag har en Brembo radialcylinder 19mm tillsalu om du är intresserad)


Tack för ett bra svar !

Nej, jag har kvar GSX-cylindern som är 5/8", vilket fungerat bra ihop med Nissin-oken.

Tyvärr blir det bara rörigare ju mer jag funderar ang. ny bromscylinder, så det är nog
läge att ta en time-out innan man öppnar plånboken. Jag vill ju inte lägga ner energi
på att byta för att sedan upptäcka att det endast blev marginellt bättre.

Samtidigt får det gärna finnas några slantar kvar i börsen när man är färdig.

/ Mikael
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Vem säger att det funkar bra. :confused:
Det är en enkel lösning om man bygger om och inte har råd med tex en Mikunibrygga.
Vid tex förstärkning av ram och eller ombyggnad till en enkeldämpare så ryker luftburken. Då är separata filter på orginalförgasare en billig lösning.
Jag tror nog att en del tycker att det ser ballare ut och monterar enbart av den anledningen också.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Japp, andra fuggar typ Mikuni RS och Keihin FCR.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
RS36 funkar upp till 150-160 bakhjulshästar...
En billigare variant är äldre R-hojarnas fuggar, de ser ut som RS men har inte accpumpen, har för mig att de är på 29mm.
Hade sådana utan problem till 1200cc/130BHP, med separata filter :tungan
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
RS36 funkar upp till 150-160 bakhjulshästar...
En billigare variant är äldre R-hojarnas fuggar, de ser ut som RS men har inte accpumpen, har för mig att de är på 29mm.
Hade sådana utan problem till 1200cc/130BHP, med separata filter :tungan

Räddaren i nöden! :bow
Hur unga gsxr fuggar funkar? 87? 90? 93?
Mycket mer än så behövs inte än... Är inte riktigt en trimmnarkoman än...
Får se vad man snubblar på först

// Linus
 
Last edited:

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
-85-87 Tror jag,har sådana på på min 1168 och det funkar rätt bra.
inte som Rs men nästan.

Från en gsxr 750, 85-87 kan du möjligtvis hitta flatslide fuggar 29mm?
har för mig att jag hade en radda 33 flatisar en gång i tiden kom ej i håg vad dom kom ifrån dock.
inga från 1100r iaf... Rekomenderar att du håller utkik efter RS 36
funkar från orginal motor med 4-1 till ganska mycket sugmotortrim se tid inlägg. att köra vakumfuggar är inte jmfbart med RS,FCR
MVH
 

Dee S

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
GSX1100 & CBR1100XX
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Jag kör med individuella K/N-filter på min GSX1100 -83 (orginal förutom exportkammar+Laser 4-1). Har laborerat lite med olika storlekar på munstycken men det är svårt att hitta något optimalt :va:huvet så hittar jag inga billiga RS36'or eller ännu billigare CV36'or så blir det nog en bänkning till våren.
Du kan ju kolla lite här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=126929&highlight=gsx1100
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137507
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Råkar någon ha en bild på hur gsx ramarna har sin mono-bakupphägning gjord..? :bow

Tack på förhand!
MVH Linus
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Spisen hopplockad

"Nya" motorn är färdig att sättas i ramen. Några skillnader jag inte visste om mellan 1100 och 1150 motorerna var att primärdrivningen skiljer sig åt. 1150 har en gnutta finare delning dvs man måste även byta kopplingskorg med tillhörande drev vid vevaxelbyte mellan 1100 och 1150.
Växellådans utgående axel är ~5 mm längre. Lagret på utgående axel har bredare ytterring (mer yta mot aluminiumblocket) innerringen är lika som på 1100. Följdaktligen har blocket urfäsning för halvmånen som styr lagret utflyttad närmare tätningen som dessutom är smalare.

Jag flyttade över min 1100 vevaxel, cylinder och kopplingskorg till 1150 eftersom jag hade (nästan) spittans nya 75mm JE kolvar med 18mm kolvbult. Kopplingen var dessutom förstärkt med APE's "Gorilla backing plate".

Sqishen landade på 1,1 mm
Kammarna (exportkammar) ställdes 108/108
Avgas för ProStock är kanske inte optimalt på en gatmaskin som den här, men dom ser jäkligt läckra ut.

Nu är det bara att hoppas att den går skapligt också.

/Ingvar
 

Bifogat

  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    139.6 KB · Visningar: 202
  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    116.3 KB · Visningar: 287
  • motor3.jpg
    motor3.jpg
    79.8 KB · Visningar: 266

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
"Nya" motorn är färdig att sättas i ramen. Några skillnader jag inte visste om mellan 1100 och 1150 motorerna var att primärdrivningen skiljer sig åt. 1150 har en gnutta finare delning dvs man måste även byta kopplingskorg med tillhörande drev vid vevaxelbyte mellan 1100 och 1150.
Växellådans utgående axel är ~5 mm längre. Lagret på utgående axel har bredare ytterring (mer yta mot aluminiumblocket) innerringen är lika som på 1100. Följdaktligen har blocket urfäsning för halvmånen som styr lagret utflyttad närmare tätningen som dessutom är smalare.

Jag flyttade över min 1100 vevaxel, cylinder och kopplingskorg till 1150 eftersom jag hade (nästan) spittans nya 75mm JE kolvar med 18mm kolvbult. Kopplingen var dessutom förstärkt med APE's "Gorilla backing plate".

Sqishen landade på 1,1 mm
Kammarna (exportkammar) ställdes 108/108
Avgas för ProStock är kanske inte optimalt på en gatmaskin som den här, men dom ser jäkligt läckra ut.

Nu är det bara att hoppas att den går skapligt också.

/Ingvar

Man blir varm i själen när man ser en sådan motor tillsammans ormboet blir det nästan för mycket för en som har ett svagt hjärta. /Jannis
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top