Katana och GSX 1100-tråden

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
"Nya" motorn är färdig att sättas i ramen. Några skillnader jag inte visste om mellan 1100 och 1150 motorerna var att primärdrivningen skiljer sig åt. 1150 har en gnutta finare delning dvs man måste även byta kopplingskorg med tillhörande drev vid vevaxelbyte mellan 1100 och 1150.
Växellådans utgående axel är ~5 mm längre. Lagret på utgående axel har bredare ytterring (mer yta mot aluminiumblocket) innerringen är lika som på 1100. Följdaktligen har blocket urfäsning för halvmånen som styr lagret utflyttad närmare tätningen som dessutom är smalare.

Jag flyttade över min 1100 vevaxel, cylinder och kopplingskorg till 1150 eftersom jag hade (nästan) spittans nya 75mm JE kolvar med 18mm kolvbult. Kopplingen var dessutom förstärkt med APE's "Gorilla backing plate".

Sqishen landade på 1,1 mm
Kammarna (exportkammar) ställdes 108/108
Avgas för ProStock är kanske inte optimalt på en gatmaskin som den här, men dom ser jäkligt läckra ut.

Nu är det bara att hoppas att den går skapligt också.

/Ingvar

Nästan synd med så små kolvar i den motorn:tungan

finns det någon som kan tänkas ha ett ormbo till salu????

http://www.blocket.se/vi/10624202.htm?ca=18_s

Vilken tur du verkar att ha!
Inte som ett Murray ,men ändå.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87


Tror att Lelles har för runt 300:-,knappt lönt att tillverka själv .:va
Spänn avdragaren,klappa till med hammare,spänn ytterligare och klappa till o.s.v till slut brukar det släppa.

Tack för tipset. Jag köpte en avdragare på Lelles för 298:-.
Det stog i katalogen att det var till H...a, vilka konstiga saker man gör när man är tvingad ;).
Med avdragaren monterad samt ett par drag med spärrskaftet och några slag med hammaren på avdragaren så tog det ca EN minut sedan var svänghjulet loss. F..n vad det är gott med riktiga grejjer.

Bifogar en bild på hojjen som börjar likna en hoj igen. Jag köpte den för några år sedan som en ej komplett hoj delvis isärplockad.
 

Bifogat

  • Katanan1.JPG
    Katanan1.JPG
    62.7 KB · Visningar: 162

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katten från blocket

Såg att den fina/dyra Katten som annonserats på blocket i ett par veckor försvunnit som annons, någon lycklig ägare här?

/Uffe:tummenupp
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Det blev en Nissin radialbromscylinder från en ZX10 till slut. Jag fick hem delarna igår
och de visade sig vara i utmärkt skick, dessutom verkar det passa finfint på hojen.
Man blir bara så...:D

Ny slang och banjoskruv, (gängan var M10x1,25 mot M10X1,0 på originalet), har jag
fixat idag. Tidigare har jag kört med ett överfall från en GSX750ES för att få fäste till
backspegel, även detta passade rakt av på den nya cylindern.
 

Bifogat

  • e834_1_b.jpg
    e834_1_b.jpg
    17 KB · Visningar: 69

le skier

Guest
Jag lånar tråden litegrand...jag växte upp när Gsx1100 och Katana 1100 var dem häftiga hojjarna. 1260 cc, smoothbore, och V&H 4-1 var det mesta av vad tankeverksamheten kretsade kring.
Via ett Bakkerbygge med gsx 1260 motor åker jag R1-98, men...
jag vill ha en gsx eller katana 1100. Jag rår inte för det... det bara är så!

På blocket eller SH säljannonser finns det .....nästan ingenting.
Vad är det som håller på att hända ? Vart håller världen på att ta vägen...:confused: ?
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Jag lånar tråden litegrand...jag växte upp när Gsx1100 och Katana 1100 var dem häftiga hojjarna. 1260 cc, smoothbore, och V&H 4-1 var det mesta av vad tankeverksamheten kretsade kring.
Via ett Bakkerbygge med gsx 1260 motor åker jag R1-98, men...
jag vill ha en gsx eller katana 1100. Jag rår inte för det... det bara är så!

På blocket eller SH säljannonser finns det .....nästan ingenting.
Vad är det som håller på att hända ? Vart håller världen på att ta vägen...:confused: ?

Jag har en GSX1100es -83 om du vill köpa.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jag kollade upp med MC-Shopen vad Katana kostar.

45100-49306-D3V seat 6116:-
*94410-49391-80A kåpa till 82:an 5372:-
*94611-49312 window 3518:-
* 94431-49301-13L cover cowling rh 461:-
94441-49303-13L cover cowling rh 461:-
* 94530-49301 brace rear 1171:-
* 94510-49302 brace front 309:-
*47101-49820-13L cover fram rh 841:-
*47201-49820-13L cover frame lh 841:-
44110-49304-13L tank fuel 5245:-

Priserna är inklusive moms. Delar som är märkta me d(*)
tar 2-3 veckor att leverera. Övriga delar ca 2-3 arbetsdagar.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Lackering!

Kommer behöva hjälp med lackering så småningom! Några tips på bra lackerare? Gärna i södra Stockholm men inget måste, kan ju åka en bit för ett bra jobb. Mottar gärna färkoder om någon sitter inne med dom till 82:an? 13L lär ska vara ett numren(kanske det enda?) men ramen?
/Uffe
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kommer behöva hjälp med lackering så småningom! Några tips på bra lackerare? Gärna i södra Stockholm men inget måste, kan ju åka en bit för ett bra jobb. Mottar gärna färkoder om någon sitter inne med dom till 82:an? 13L lär ska vara ett numren(kanske det enda?) men ramen?
/Uffe

Billackeringsbolaget Conny Eriksson AB
Tel. 08 - 607 03 06
Skyttbrinksv. 22
14739 TUMBA

Är duktiga, billiga och snabba. Fixa lacken på mitt HD bygge. De slipade och lackade för 2000:- (fram och bak skärm + tank). Tog 2 dagar för dom att fixa det.
De lackerar mycket jänkare och andra entusiastbilar.
// Linus
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Billackeringsbolaget Conny Eriksson AB
Tel. 08 - 607 03 06
Skyttbrinksv. 22
14739 TUMBA

Är duktiga, billiga och snabba. Fixa lacken på mitt HD bygge. De slipade och lackade för 2000:- (fram och bak skärm + tank). Tog 2 dagar för dom att fixa det.
De lackerar mycket jänkare och andra entusiastbilar.
// Linus

Tack för det snabba svaret!
/Uffe
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Börjar jag bli galen? Jag funderar på att sälja min gamla trotjänare sedan snart 10 år... Har tidigare läst om folk som sålt för att senare ångra sig. Nu har jag kört typ 30 mil de senaste tre åren och vad jag tror om den närmsta framtiden så lär det inte bli så vansinnigt många fler. Är inne och läser med jämna mellanrum för att hålla intresset uppe. Övertala mig gott folk till att fatta det rätta beslutet - sälja, inte sälja.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Börjar jag bli galen? Jag funderar på att sälja min gamla trotjänare sedan snart 10 år... Har tidigare läst om folk som sålt för att senare ångra sig. Nu har jag kört typ 30 mil de senaste tre åren och vad jag tror om den närmsta framtiden så lär det inte bli så vansinnigt många fler. Är inne och läser med jämna mellanrum för att hålla intresset uppe. Övertala mig gott folk till att fatta det rätta beslutet - sälja, inte sälja.
Sälj INTE:confused: Har haft min i snart 20år och inte heller kört alla säsonger eller så många mil per säsong.Se det så här behöver du inte pengarna så låt den vara kvar,kostar ju inte så många kronor att äga.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Börjar jag bli galen? Jag funderar på att sälja min gamla trotjänare sedan snart 10 år... Har tidigare läst om folk som sålt för att senare ångra sig. Nu har jag kört typ 30 mil de senaste tre åren och vad jag tror om den närmsta framtiden så lär det inte bli så vansinnigt många fler. Är inne och läser med jämna mellanrum för att hålla intresset uppe. Övertala mig gott folk till att fatta det rätta beslutet - sälja, inte sälja.

Jag håller med Katanapilot, om du inte behöver pengarna - Behåll hojjen.
Har man en klassiker så har man. :tummenupp
Jag är i samma situation som du, dvs det blir inte många mil per år. Jag har åkt katana sedan 87 och skulle nog ångra mig direkt om jag sålde. :huvet
Folk kommer fram och snackar väldigt ofta dom gångerna jag väl kommer ut på en sväng. Hur många (japs)hojjar framkallar sån reaktion ?
En av anledningarna till att jag inte åker så mycket nu för tiden är en brist på "lekkamrater" men det borde väl gå att lösa om inte annat med hjälp av den här tråden. Kan det bli bättre än att åka med likasinnade och dessutom prata katana vid fikastoppen. :yoparty
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Börjar jag bli galen? Jag funderar på att sälja min gamla trotjänare sedan snart 10 år... Har tidigare läst om folk som sålt för att senare ångra sig. Nu har jag kört typ 30 mil de senaste tre åren och vad jag tror om den närmsta framtiden så lär det inte bli så vansinnigt många fler. Är inne och läser med jämna mellanrum för att hålla intresset uppe. Övertala mig gott folk till att fatta det rätta beslutet - sälja, inte sälja.

Jag håller med övriga talare, sälj inte om du inte behöver pengarna. Själv sålde jag för rätt länge sedan en skitfin Triumph Trident -69 som jag lagt ner mycket jobb på och var ombyggd med tidstypiska grejor från den tiden såsom Dunstall-skivor fram Arkont-fälgar,tank, dyna mm.mm. Det dröjde inte länge förrän jag önskade att detta inte hänt och jag har bannat min dumhet många gånger sen dess. Jag behövde egentligen inte pengarna men körde just inget då eftersom jag hade småbarn som jag prioriterade. Hade gärna haft den i garaget (tillsammans med GSX-en) idag.
För övrigt skulle det vara roligt att åka och lufta gamlingen med likasinnade som någon annan föreslog här.

/Ingvar
 

Dee S

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
GSX1100 & CBR1100XX
Instämmer med före detta talande (skrivande?). Jag sålde min hoj för 15 år sedan och har gått och grubblat på det sedan dess:huvet . I höstas blev längtan för stor så jag var bara tvungen att köpa en likadan igen:D
Jag är helt övertygad om att du kommer att ångra dig om du säljer men om du nu ändå bestämmer dig för att sälja så får du gärna höra av dig. En Katana har ju varit en dröm sedan de först kom ut på marknaden:tummenupp
//Snider
:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Alltså, Skiter björnen i skogen eller?
SÄLJ DEN INTE :ajjabajja
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top