Katana och GSX 1100-tråden

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Ett gammalt inlägg som jag undrar lite över. Är avgasventilerna verkligen 25mm? Vad jag kan läsa mig till kan man inte dra nytta av mer än 24mm för avgas på såväl 1100 som 1150-topparna innan ventilsätena blir för tunna.

/Ingvar


Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
En av fördelarna med r-toppskonvertering borde väl vara att få r-ens bättre vippor??
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...

Ok, då verkar det ju fungera. Det finns en del förvirrande information om hur långt man törs gå. På t.ex. APE's hemsida står det t.ex. 24/28,5 för 1100 24/29,5 för 1150, medan man på t.ex. Ferrea's hemsida http://www.ferrea.com/motorcycle06.html anser att 24/28,5 är "Stock size" och 26/31 är "oversize". Frågan man ställer sig är om det är på standardsäten. Det är ju ingen vits att sätta i stora ventiler om sätet inte kan tas upp motsvarande grad, det enda man får är ju tyngre ventiler med tätningsytan för långt in på kantarellen.

Finns det f.ö. någon i Stockholmsområdet som fräser ventilsäten till en rimlig peng på MC-toppar som ni kan rekommendera? Vem är denne "Erik på Pro-service" t.ex?

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
http://www.proservice.se/
Finns prislista oxå :tummenupp

Han gjorde skitsnyggt jobb på Chrilles topp, kommer nog lämna mitt vevjobb till honom också.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
http://www.proservice.se/
Finns prislista oxå :tummenupp

Han gjorde skitsnyggt jobb på Chrilles topp, kommer nog lämna mitt vevjobb till honom också.


Han är ju omnämd i 80-talstråden också. Verkar ha varit med ett tag...:tummenupp

Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...


Jaha här har man grejer man inte känner till. Har för mig Roger nämde just 28,5/25 därav att det lät bekant. Men har dom 24,5 som limit så är det väl så det ser ut....

/U
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ok, då verkar det ju fungera. Det finns en del förvirrande information om hur långt man törs gå. På t.ex. APE's hemsida står det t.ex. 24/28,5 för 1100 24/29,5 för 1150, medan man på t.ex. Ferrea's hemsida http://www.ferrea.com/motorcycle06.html anser att 24/28,5 är "Stock size" och 26/31 är "oversize". Frågan man ställer sig är om det är på standardsäten. Det är ju ingen vits att sätta i stora ventiler om sätet inte kan tas upp motsvarande grad, det enda man får är ju tyngre ventiler med tätningsytan för långt in på kantarellen.

Finns det f.ö. någon i Stockholmsområdet som fräser ventilsäten till en rimlig peng på MC-toppar som ni kan rekommendera? Vem är denne "Erik på Pro-service" t.ex?

/Ingvar
Matte bohlin.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Här kommer några fler bilder på R-topp konvertering. Av någon anledning ligger detta och mal i bakhuvudet. Ser faktiskt helt ok ut till skillnad från dom bilder jag postade tidigare.

/Ingvar
 

Bifogat

  • 6d06.jpg
    6d06.jpg
    40 KB · Visningar: 107
  • a14d.jpg
    a14d.jpg
    36.9 KB · Visningar: 98
  • a564.jpg
    a564.jpg
    40.4 KB · Visningar: 104

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
hej är det ingen som har ett ormbo till gsx till salu?? Jag vet att det finns nya
men det blir för dyrt.
 

Gyldner

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 7eleven race edition, Ducce 916, husa 501, KTM 690 SMC
hjälp

Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Morsning
Är det någon som har en GSXR 1100 cylinder med 85mm borr som jag skulle kunna få köpa eller byta till mig.
Skicka PM i så fall så slipper vi spamma tråden i onödan.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde

Original GSXR 1100 86-88 gummin funkar till RS36 och RS38, jag har några beg liggande, PMá om du är intresserad.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde


Nyfiken fråga, hur har du dom bestyckade? Är toppen original?
/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej på er
En polare till mig har tagit sitt förnuft till fånga och köpt en 1100R -86 efter att åkt H***A i 20 år.
Han ska köpa mina Flatslide 36:eek:r och jag undrar om det är någon av er som kan tipsa mig om en ok grundbestyckning till hans hoj.
Det är orginalmotor med en V&H SS2 pipa.
Tack på förhand
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej på er
En polare till mig har tagit sitt förnuft till fånga och köpt en 1100R -86 efter att åkt H***A i 20 år.
Han ska köpa mina Flatslide 36:eek:r och jag undrar om det är någon av er som kan tipsa mig om en ok grundbestyckning till hans hoj.
Det är orginalmotor med en V&H SS2 pipa.
Tack på förhand

Borde väl vara ok att utgå från manualens grundinställning. 130/17,5 mittläge.
/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Så långt ögat kan se!

Taskig film med vackert motiv...
http://www.youtube.com/watch?v=2LEJfdaESSE

Vad säger ni, donken Svea 28/5 -08? UPPSTÄLLNING på rad så plastraketerna får fylla på mot Handels.... :tummenupp
Jo jag vet vi är ju bara ett fåtal som bor i närheten. Men drömma kan man ju. Snart dax för den delen av året.
Btw så har man ju lagom till vintersäsongen tunat klart, lyckats pricka rätt, åtminstone så går den snällt och snyggt genom hela registret nu:)
/U
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top