Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej, jag har en fråga angående gsx1100ef, kan man utan problem byta framgaffel från original till en nyare gsxr k7-8 gaffel?

tack för svar mvh Martin

"Utan problem" är ett relativt begrepp. Det fodrar att du antingen gör nya gaffelkronor och en ny styrstolpe till gaffeln, alternativt pressar in GSX1100EF styrstolpen i GSXR kronorna (förutsatt att det passar).

I vilket fall som helst så innebär det visst arbete. :)
 

KatanaLover

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Linde
Hoj
Gsx1260
"Utan problem" är ett relativt begrepp. Det fodrar att du antingen gör nya gaffelkronor och en ny styrstolpe till gaffeln, alternativt pressar in GSX1100EF styrstolpen i GSXR kronorna (förutsatt att det passar).

I vilket fall som helst så innebär det visst arbete. :)

okej så det är att byta själva gaffelkronan och lager så det passar in i ramen, eller har jag fattat fel? :tungan
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Bredda RS brygga + dubbelwireproblem?

Bredda bryggan
Jag ramlade i vintras över en RS 36 brygga. Nu när jag skulle montera dessa, så visade det sig att de suttit på en hoj med mindre avstånd mellan förgasare 2 o 3. Kan ju påpeka att säljaren sade annorledes, dvs att de suttit på en GSX 1100. Så var inte fallet. Hur breddar jag bryggan? Jag har kommit nästan hela vägen och själv stannat upp med att....

1. Det oringstätade röret mellan förgasare 2 o 3 är för kort. Tillverkar ett sådant.
2. Jag har flyttat returfjäderhållaren som sitter bredvid wirehållaren, genom att slå ut den lilla fjädersprinten och byta hål (hålet fanns redan så axeln var förberedd). Trottelarmarna hade oxå nya hål att flytta till. Jag hittar dock inga andra hål att flytta övriga axelrelaterade delar till visuellt. Når därför inte in till lagerytan på förgasare 4.. I övrigt är allting breddat som det ska.

Vad mer ska jag göra? Jag har svårt att tänka mig att det ska behövas en ny axel eftersom att den innan breddningen stack ut ca 10mm utanför yttre lagerytan plus alla extrahål som fanns vilket visade att den ska vara förberedd. Bortsett från att det o-ringstätade lilla röret inte är bytt så skulle jag kunna köra så här, men det känns fel att en förgasare ska vila på 1 lageryta istf 2. Lösningar?

Wireproblem
På samma hoj som jag ska montera RS:arna sitter sen drygt 2000 år en Smoothbore 33 brygga, med dubbelwire montage. Returen har aldrig fungerat som den ska och jag har justerat och justerat, men trottlarna går aldrig tillbaks som de ska. Wirarna går hur lätt som helst, handtaget likaså och trottlarna går tillbaka med en smäll med hojen avstängd. Går detta att justera till, eller är det ett känt fel som ska åtgärdas på egen hand? Vet att en del borrar hål i trottlarna för att minska gastrycket som trottlarna påverkas av, men har bara läst att problemet uppstått vid turbomontage? Hur stort hål ska i så fall borras, eller är det helt enkelt bara en justeringsfråga? Betyder i så fall att jag justerar fel. Alla tips mottages för risken finns att jag väntar med RS:arna till 2012.

Ola
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
en Smoothbore 33 brygga, med dubbelwire montage. Returen har aldrig fungerat som den ska och jag har justerat och justerat, men trottlarna går aldrig tillbaks som de ska. Wirarna går hur lätt som helst, handtaget likaså och trottlarna går tillbaka med en smäll med hojen avstängd.

Har använt Smottis 33:eek:r sen 86 och jag har haft samma problem flera ggr efter att olika hojjar har varit isärplockade. För mig har det oftast hjälpt med att justera om wirarna. dom har varit för tight spända vilket inte märkts förrän motorn startas.
Har även bytt wire ett par ggr.

Kan du visa med bild vad du menar med breddningsproblemet.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Hej, jag har en fråga angående gsx1100ef, kan man utan problem byta framgaffel från original till en nyare gsxr k7-8 gaffel?

tack för svar mvh Martin

Är inga större problem. Har man tillgång till svarv så är det lätt.
Nedre lagerläget på "styraxeln" brukar vara samma, bara byta lager. Men det övre lagerläget måste svarvas ner så att ett "gammalt" korniskt lager passar och så svarva nya gängor.(iaf. på dom två jag monterat) Sen får man göra nya styrstoppar i ramen..........Klart :)
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Hej, jag har en fråga angående gsx1100ef, kan man utan problem byta framgaffel från original till en nyare gsxr k7-8 gaffel?

tack för svar mvh Martin

Innan du gör någon bearbetning överhuvudtaget föreslår jag att du mäter lagerbanorna sen ringer du Dione 018-140130 och kollar om dom har lager som passar dina mått. Alltid funkat för mig.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Dynatändning får värmeslag

När det är sisådär 28-30 grader i luften börjar hojen misstända och smälla efter några mils körning för att strax därefter gå endast på någon burk och slutligen stanna. Väntar man någon minut så startar de snällt igen men börjar missa och stannar igen efter någon kilometer. Låter man den kallna fungerar den perfekt igen, likaså om det "endast" är upp till ~25 grader.
Någon som haft liknande problem?
Just nu lutar jag åt att tändspolarna går varma där under tanken dels pga den höga grundtemperaturen, strålningsvärmen från motorn och den egna inre resistansen. Jag har tillverkat ett strålningsskydd av äkta tårtkartong som skall skydda från motorvärmen och inväntar nu bara ett högtryck.
Andra tips mottages tacksamt, känns lite kostsamt att börja byta spolar/Dyna2000/pickup på spekulation.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
När det är sisådär 28-30 grader i luften börjar hojen misstända och smälla efter några mils körning för att strax därefter gå endast på någon burk och slutligen stanna. Väntar man någon minut så startar de snällt igen men börjar missa och stannar igen efter någon kilometer. Låter man den kallna fungerar den perfekt igen, likaså om det "endast" är upp till ~25 grader.
Någon som haft liknande problem?
Just nu lutar jag åt att tändspolarna går varma där under tanken dels pga den höga grundtemperaturen, strålningsvärmen från motorn och den egna inre resistansen. Jag har tillverkat ett strålningsskydd av äkta tårtkartong som skall skydda från motorvärmen och inväntar nu bara ett högtryck.
Andra tips mottages tacksamt, känns lite kostsamt att börja byta spolar/Dyna2000/pickup på spekulation.

/Ingvar

Jag höll ju på för några år sedan och blev ju gråhårig på köpet. Det var ju inte värmerelaterat direkt. Men tändproblem som kom efter en stunds körning. För så het spis som din har jag ju inte:) Men hittade ju till slut felet som var den i (Dyna)original dåliga kontakten mellan pickup och tändbox. Men den antar jag att du redan eliminerat!

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag höll ju på för några år sedan och blev ju gråhårig på köpet. Det var ju inte värmerelaterat direkt. Men tändproblem som kom efter en stunds körning. För så het spis som din har jag ju inte:) Men hittade ju till slut felet som var den i (Dyna)original dåliga kontakten mellan pickup och tändbox. Men den antar jag att du redan eliminerat!

/U

Mina signalledningar är lödda, så det måste bero på något annat. Problemet är direkt värmerelaterat.

/Ingvar
 

KatanaLover

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Linde
Hoj
Gsx1260
Innan du gör någon bearbetning överhuvudtaget föreslår jag att du mäter lagerbanorna sen ringer du Dione 018-140130 och kollar om dom har lager som passar dina mått. Alltid funkat för mig.

okej, tack för tipset! :)

Är inga större problem. Har man tillgång till svarv så är det lätt.
Nedre lagerläget på "styraxeln" brukar vara samma, bara byta lager. Men det övre lagerläget måste svarvas ner så att ett "gammalt" korniskt lager passar och så svarva nya gängor.(iaf. på dom två jag monterat) Sen får man göra nya styrstoppar i ramen..........Klart :)

Det tänkte jag ens inte på, tack för att du påminde mig! :D
Tack för infon!
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mina signalledningar är lödda, så det måste bero på något annat. Problemet är direkt värmerelaterat.

/Ingvar

Är tändkablarna tillräckligt långa så att du kan flytta spolarna?
Tex dit där luftburken satt.

Vilket ohmtal har du på spolarna?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Min börjar också bete sig konstigt efter en stunds körning, speciellt när den blivit ordentligt varm och speciellt efter att man kanske dragit på lite. Då börjar den misstända för att sedan dö.

Jag har trott det har varit något jordfel men det återstår att se. Ska byta ut den sunkiga kontakten mellan pickupen och tändboxen dock.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Är tändkablarna tillräckligt långa så att du kan flytta spolarna?
Tex dit där luftburken satt.

Vilket ohmtal har du på spolarna?

Tyvärr är inte tändkablarna inte tillräckligt långa (för tillfället). Jag kommer hur som helst att flytta spolarna, strålningsskyddet är bara för test sas.
Det är 2.2 ohms-spolar.
Jag skall kolla upp kontakterna för spänningsmatning till spolarna ordentligt, man kan ju aldrig vara säker.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag skall kolla upp kontakterna för spänningsmatning till spolarna ordentligt, man kan ju aldrig vara säker.

/Ingvar

Lite grövre strömmatningskablar kanske. Orginalen är inte direkt feta.
Nu är det säkert inte kablarna som är felet men ibland har storleken betydelse :)
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Halloj!
Så var det dags att damma av sig själv och hojen efter vinterns husrenoveringar.. har dock fått hjälp med att tillverka ett nytt avgassystem samt ombyggnation av fotpinnarna. Anmäld till kjula den 19e för provkörning...
Ride on!
 

Bifogat

  • katana.jpg
    katana.jpg
    40.4 KB · Visningar: 73

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Ort
stockholm
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
Är hojjen körklar ?
In med en bild i garaget i profilen

njae,pysslar o donar o handlar lite:D...däremot så kanske man kan prova en lysning även här (fel märke o typ men det är ju en bred tråd med många besökare)jag står ju kvar som ägare på husan ,men det är någon annan som åker på den:mad:.bryt i garaget för ett bra tag sen.så om någon för se/höra något så släng iväg ett pm.det betalar sig.
 

Bifogat

  • pappas kamera 496.jpg
    pappas kamera 496.jpg
    261.8 KB · Visningar: 45

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Halloj!
Så var det dags att damma av sig själv och hojen efter vinterns husrenoveringar.. har dock fått hjälp med att tillverka ett nytt avgassystem samt ombyggnation av fotpinnarna. Anmäld till kjula den 19e för provkörning...
Ride on!

Då är du redo för nya rekord:yoparty Vi syns säkert på söndagen.

/Ingvar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top